Kamienie

KWASY OMEGA 9 WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Kwasy omega 9 to organiczne związki chemiczne zaliczane do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), bez nich funkcjonowanie wielu narządów byłoby niemożliwe. To, że są zaliczane do NNKT oznacza, że organizm ludzki może je wytwarzać jedynie w obecności innych związków dostarczonych z zewnątrz. Bogatym źródłem kwasów omega 9  są oleje roślinne i orzechy. Można je znaleźć także w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego. Spożywanie pokarmów bogatych w Omega 9 niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych, takich jak zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, zwiększenie poziomu energii, poprawie nastroju czy chociażby zmniejszenie ryzyka udaru mózgu.

CZYM SĄ KWASY OMEGA 9

Kwasy tłuszczowe omega-9 należą do kwasów jednonienasyconych i początkowo uważane były za witaminy, jednak badania wykazały, że właściwości całej grupy NNKT różnią się znacząco od właściwości witamin. Kwasy te swoją nazwę zawdzięczają budowie chemicznej, która charakteryzuje się tym, że ostatnie podwójne wiązanie znajduje się przy dziewiątym od końca atomie węgla łańcucha węglowego. Organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie syntezować kwasów tłuszczowych omega-3 oraz omega-6, ale odpowiednia ich suplementacja przyczynia się do zainicjowania procesów wytwarzania kwasów omega-9. 

Do kwasów tłuszczowych omega-9 należą:

  • kwas oleinowy
  • kwas erukowy
  • kwas nerwonowy
  • kwas gondolowy
  • kwas rycynolowy
  • kwas elaidynowy

WŁAŚCIWOŚCI

  • wpływ na pracę układu sercowo-naczyniowego – obniżają poziom trójglicerydów, cholesterolu całkowitego i złego cholesterolu LDL, podnosząc jednocześnie wartość dobrego cholesterolu HDL. Ponadto determinują prawidłowy poziom ciśnienia tętniczego. Zmniejszają ryzyko rozwoju miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca

  • pomocne w sprawowaniu kontroli nad poziomem cukru we krwi – umożliwiają lepsze monitorowanie glikemii, zmniejszając dzięki temu zapotrzebowanie na insulinę

  • pomocne w układzie trawiennym – regulują nadmierne wydzielanie kwasu żołądkowego, dzięki czemu niwelują uczucie zgagi, niestrawności i pieczenia w żołądku

  • wpływ na skórę – kwas oleinowy obniża przeznaskórkową utratę wody, poprawiając tym samym stopień nawilżenia skóry. Ponadto aktywizuje procesy regeneracyjne uszkodzonej bariery lipidowej naskórka oraz niweluje stany zapalne i stabilizuje metabolizm skóry. Jest emolientem, który wygładza skórę i uzupełnia płaszcz lipidowy na jej powierzchni
  • wpływ na energię – dostarczanie odpowiednich ilości kwasu oleinowego może zwiększyć ilością naszej energii w ciągu dnia oraz poprawić nastrój. Co za tym idzie, osoby cierpiące na przewlekłe zmęczenie, osłabienie i rozdrażnienie powinny włączyć do swojej diety produkty bogate w Omega 9, w szczególności w kwas oleinowy
  • pomaga zapobiegać powstawaniu kamieni żółciowych

CENNE UWAGI

Mimo pozytywnego działania na ludzki organizm kwasy omega 9 spożywane w nadmiarze sprzyjają rozwojowi raka, a zwłaszcza raka piersi u kobiet po menopauzie czy okrężnicy i prostaty u mężczyzn. Ich nadmierna podaż może spowodować stłuszczenie narządów miąższowych i uszkodzenie mięśnia sercowego. Mogą obniżyć zdolności barierowe warstwy rogowej naskórka. Duże spożycie kwasów tłuszczowych omega 9 jest też związane z narastaniem stresu oksydacyjnego. Prawdopodobnie wpływają one niekorzystnie na metabolizm lipoprotein.

ŹRÓDŁA KWASÓW OMEGA 9 W ŻYWNOŚCI

  • awokado
  • oliwki
  • rzepak
  • gorczyca
  • migdały
  • siemię lniane
  • olej rzepakowy
  • olej rycynowy
  • olej sojowy
  • olej kukurydziany
  • olej lniany
  • oliwa z oliwek
  • olej z pestek dyni
  • orzechy włoskie

Źródło: poznajsienatluszczach.pl ”kwas oleinowy – charakterystyka i działanie”, bonavita.pl ”omega-9 -charakterystyka, źródła oraz działanie”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »