KWASY OMEGA 6 WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Kwasy tłuszczowe omega 6 to rodzina nienasyconych kwasów tłuszczowych należących do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Są to tłuszcze potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, lecz nie są przez nasz organizm produkowane, przez co muszą być dostarczone z pożywienia. Niedobór kwasów omega-6 powoduje stan zapalny skóry, niedobór płytek krwi, zmniejsza odporność organizmu i predysponuje do schorzeń układu krążenia. Warto więc wiedzieć, które produkty dostarczą do naszego organizmu ten niezbędny kwas tłuszczowy.

CZYM SĄ KWASY OMEGA 6

Kwasy tłuszczowe omega-6 należą do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Istnieje kilka różnych rodzajów kwasów tłuszczowych omega-6, a większość pochodzi z olejów roślinnych. Możemy wymienić 11 kwasów należących do tej rodziny, z czego najpowszechniejszym kwasem omega-6 jest kwas linolowy (LA), który przekształca się w GLA w organizmie, a następnie w kwas arachidonowy (ARA). Kwasy omega-6 dzięki swoim właściwościom potrafią uchronić człowieka przed różnymi schorzeniami.

WŁAŚCIWOŚCI

  • na bóle nerwowe – badania wykazują, że przyjmowanie Omega 6 przez okres sześciu miesięcy lub dłużej może zmniejszyć objawy bólów nerwowych u osób z neuropatią cukrzycową. Neuropatia cukrzycowa jest rodzajem uszkodzenia nerwów, które może wystąpić w wyniku źle kontrolowanej cukrzycy. Jedno z badań wykazało, że przyjmowanie GLA przez rok było skuteczne w zmniejszaniu objawów neuropatii cukrzycowej
  • na reumatoidalne zapalenie stawów – dowiedziono, że niektóre rodzaje kwasów tłuszczowych omega-6 mogą w pomóc w zmniejszeniu objawów i bólu stawów. Jest nim kwas GLA pochodzący z oleju z wiesiołka, który zmniejszał ból, obrzęk i sztywność stawów. Przyjmowanie dużych dawek suplementów GLA znacznie zmniejsza liczbę objawów reumatoidalnego zapalenia stawów
  • dla zdrowych kości – w przeprowadzanych badaniach, zarówno mężczyźni, jak i kobiety wykazali poprawę stanu swojego układu kostnego podczas suplementacji tłuszczów Omega 6 i Omega 3
  • na objawy ADHD – badanie przeprowadzone w Szwecji dotyczyło leczenia pacjentów z ADHD kwasami tłuszczowymi omega-6 w połączeniu z omega-3. W badaniu trwającym 6 miesięcy uczestniczyło 75 dzieci. Po sześciu miesiącach zaobserwowano redukcje objawów u 47% badanych
  • wspieranie terapii raka piersi – jedno z badań wykazało, że przyjmowanie suplementów GLA podczas leczenia raka piersi wspomagało terapię
  • pomaga redukować tkankę tłuszczową – właściwości te posiada kwas linolowy (CLA). Wykazano, że przyjmowanie go w dawce 3,2 g/dobę skutecznie obniża masę tkanki tłuszczowej u ludzi.

Dodatkowo kwasy omega-6 są pomocne w walce z:

  • miażdżycą tętnic
  • zakrzepicą
  • astmą

Przeciwdziałają również chorobom i schorzeniom takim jak:

  • choroba wieńcowa
  • udary
  • zawały serca
  • cukrzyca typu 2

ZAPOTRZEBOWANIE NA TŁUSZCZE OMEGA 6

  • niemowlęta od 0-6 miesiąca – LA 4%  ARA 140 mg/dobę LA 4%
  • niemowlęta od 6-12 miesiąca – LA 4%  ARA 140 mg/dobę
  • dzieci od 1-2 lat – LA 4%
  • dzieci od 2-3 lat – LA 4%
  • dzieci i młodzież od 3-18 lat – LA 4%
  • Osoby dorosłe – LA 4%
  • Kobiety w ciąży – LA 4%
  • Kobiety karmiące – LA 4%

CENNA UWAGA

Spożywanie zbyt dużej ilości kwasów Omega 6 i niewystarczająca ilość kwasów Omega 3 może zepsuć równowagę kwasów tłuszczowych, która niesie za sobą wiele negatywnych skutków ubocznych. Oznacza to, że bezwzględnie należy dążyć do zachowania odpowiednich promocji kwasów tłuszczowych w naszej diecie – idealna proporcja kwasów omega 3 do omega 6 to 1:1, maksymalnie taki stosunek powinien wynosić 1:6.

ŹRÓDŁA KWASÓW OMEGA 6 W ŻYWNOŚCI

Kwas linolowy

  • olej sojowy
  • olej kukurydziany
  • olej szafranowy
  • olej słonecznikowy
  • olej arachidowy
  • olej bawełniany
  • olej z otrębów ryżowych
  • olej z pestek dyni
  • olej z pestek winogron
  • orzechy włoskie
  • margaryny z oleju słonecznikowego

Kwas arachidonowy

  • olej arachidowy
  • mięso
  • jaja
  • produkty mleczne

GLA

  • nasiona konopi
  • spirulina
  • olej z wiesiołka
  • olej z ogórecznika
  • olej z czarnej porzeczki

Źródło: medme.pl ”kwasy omega 6 – źródła, występowanie i działanie”, optymalnewybory.pl ”kwasy omega 6 – źródła i działanie”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »