KOLORY W DIECIE ICH ZNACZENIE I WŁAŚCIWOŚCI CZYLI DIETA KOLOROWA

Kolory zawarte w produktach, a głównie w warzywach i owocach mają nie tylko cieszyć nasze oczy, ale także spełniać pewne funkcje w naszym organizmie. Wiele z naturalnych barwników znajdujących się w owocach czy warzywach pełni dużo właściwości leczniczych. Amerykańscy specjaliści z Centrum Odżywiania Człowieka przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles odkryli, że jedząc trzy razy dziennie warzywa oraz dwa razy dziennie owoce każdego koloru zapewnimy organizmowi potrzebne składniki odżywcze. Wpływ kolorów na zdrowie i psychikę człowieka jest jednak znany od wieków, gdyż wykorzystywała je już medycyna chińska i egipska. Wierzono, że koloroterapia (color therapy) przywraca równowagę oraz harmonię w środowisku i organizmie człowieka. W chińskiej sztuce leczenia każdy organ powiązany jest z jakimś kolorem. Poznajmy więc 5 podstawowych grup produktów pod względem koloru i ich cech.

KOLOR CZERWONY

Produkty:

  • pomidory
  • jabłka
  • maliny
  • arbuzy
  • czereśnie
  • żurawina
  • fasola
  • buraki
  • papryka
  • truskawki
  • wiśnie

Ogólne cechy czerwonych produktów: dodają pewności siebie i pobudzają apetyt.

Barwnik odpowiedzialny za kolor tych warzyw i owoców to likopen, a jego najbogatszym źródłem są pomidory. Ze względu na łatwą rozpuszczalność w tłuszczach, likopen najlepiej przyswajalny jest przez organizm człowieka w postaci przetworzonej w towarzystwie zdrowego tłuszczu np. oleju rzepakowego. Likopen zapobiega tworzeniu się skrzepów krwi oraz rozwojowi miażdżycy, dodatkowo może obniżać on ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej oraz powstawaniu nowotworów.

Produkty czerwone zawierają dodatkowo antocyjany, które zmniejszają kruchość i przepuszczalność naczyń włosowatych oraz działają przeciwzapalnie. Chronią także przed słońcem, wolnymi rodnikami i starzeniem się. Antocyjany dodatkowo zawierają potas i witaminę C. Mają one też właściwości oczyszczające organizm z produktów przemiany materii, pobudzające metabolizm oraz regulują ciśnienie krwi. Najbardziej bogata w antocyjany jest czerwona papryka.

KOLOR ŻÓŁTY I POMARAŃCZOWY

Produkty:

  • Cytryny
  • mandarynki
  • banany
  • żółta papryka
  • grejpfruty
  • pomarańcze
  • morele
  • brzoskwinie
  • melony
  • ananasy
  • marchew
  • dynia
  • papaja
  • żółtko jaja kurzego

Ogólne cechy żółtych i pomarańczowych produktów: łagodzą stres, działają antydepresyjnie, wzmacniają odporność oraz poprawiają krążenie.

Barwnik odpowiedzialny za kolor żółty to luteina, a najbogatszym jej źródłem jest żółtko kurzych jaj. Luteina znajduje się także w siatkówce oka, gdzie ma za zadanie neutralizowanie szkodliwych wolnych rodników oraz chroni nasze oczy również przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym, na które jesteśmy coraz częściej narażeni. Dodatkowo produkowana jest ona głównie w jajnikach i jądrach oraz w dużej ilości przez łożysko w trakcie ciąży, a znana jest głównie pod nazwą progesteron. Zaś za kolor pomarańczowy odpowiedzialne są karotenoidy, z których najbardziej znany jest beta-karoten i jest on bezpieczną odmianą karotenu, gdyż organizm przetwarza tylko taką jego ilość, jaka jest mu potrzebna. Dodatkowo nasz organizm potrafi wytwarzać z niego witaminę A. Beta-karoten przyczynia się do ochrony przed drobnoustrojami, ma działanie antyoksydacyjne, a także korzystnie wpływa na wzrok i odporność.

Produkty żółte i pomarańczowe są bogate w witaminę C oraz A, działają zbawiennie na nasze włosy, paznokcie oraz zapobiegają obrzękom, sama luteina zaś pozwala mężczyznom zwiększyć sprawność seksualną.

KOLOR ZIELONY

Produkty:

  • kiwi
  • sałata
  • rzepa
  • szpinak
  • kapusta
  • zielony groszek
  • ogórki
  • cukinia
  • bazylia
  • mięta
  • oregano
  • brokuły
  • jarmuż
  • natka pietruszki

Ogólne cechy zielonych produktów: Regenerują system nerwowy, wspomagają przemianę materii i pracę wątroby.

Barwnik odpowiedzialny za kolor zielony to chlorofil, czyli grupa związków obecnych w roślinach, algach, biorą one udział w fotosyntezie, dzięki której rośliny zdobywają energię do życia. Cennym składnikiem chlorofilu jest magnez, który wzmacnia kości i zęby, poprawia wzrok, spełnia ważną rolę w przekazywaniu informacji między mięśniami i nerwami, bierze udział w przemianie materii i jest naturalnym antydepresantem. Podczas obróbki termicznej chlorofil ulega przemianom, które wpływają na jego zabarwienie, a intensywność tych przemian można zmniejszyć poprzez skrócenie czasu gotowania, przez co unikniemy strat witamin, koloru, a także gotowanie bez przykrycia w dużej ilości wody, dzięki czemu pozbędziemy się również substancji antyodżywczych np. kwasu szczawiowego ze szpinaku.

Produkty zielone zawierają witaminę C, K beta karoten, kwas foliowy, żelazo, potas, mają one właściwości przeciwutleniające chronią przed nowotworami oraz oczyszczają organizm. Produkty te również wpływają pozytywnie na trawienie oraz regulują ciśnienie krwi. Produkty zielone działają także odtruwająco i usuwają toksyny z organizmu, zaś duża zawartość kwasu foliowego zapobiega wadom rozwojowym płodu, więc od zielonego nie powinny stronić kobiety w ciąży, dodatkowo zielone warzywa oraz owoce są niskokaloryczne, więc można spożywać je bez ograniczeń.

KOLOR NIEBIESKI (Fioletowy )

Produkty:

  • Bakłażany
  • aronia
  • ciemne winogrona
  • jagody
  • czarne oliwki
  • jeżyny
  • borówki
  • śliwki
  • czarna porzeczka
  • czerwona kapusta
  • buraki

Ogólne cechy niebieskich produktów: kolor spokoju, który może działać nasennie.

Barwnikiem odpowiadającym za kolor niebieskofioletowy produktów są polifenole, czyli grupa związków, z której najbardziej znane są flawonoidy. Bogatymi źródłami polifenoli są winogrona oraz jagody. Wiele związków z polifenoli wykazuje silne działanie przeciwutleniające, co zmniejsza ryzyko chorób układu krwionośnego i nowotworów. Dodatkowym barwnikiem odpowiadającym za barwę fioletową oraz granatową są antocyjany, które pomagają stabilizować strukturę kolagenową organizmu, przeciwdziałające zlepianiu płytek krwi, co w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko udaru mózgu. Bardzo ważna jest krótka obróbka termiczna, która pozwoli zachować najcenniejsze właściwości warzyw oraz owoców.

Fioletowe i niebieskie produkty mogą przyczynić się do poprawy pamięci, korzystnie oddziałują na układ moczowy, podnoszą poziom cholesterolu frakcji HDL, łagodzą zaparcia oraz wpływają na poprawę krążenia krwi. Wszystkie niebieskie owoce i warzywa są bogatym źródłem takich minerałów, jak fosfor, potas, wapń, żelazo oraz cynk. Zawierają one składniki pobudzające trawienie, które mają działanie antynowotworowe w przewodzie pokarmowym.

KOLOR BIAŁY

Produkty:

  • cebula
  • szalotka
  • por
  • czosnek
  • chrzan
  • kalarepa
  • pieczarki
  • kalafior
  • ziemniaki
  • rzodkiewka biała
  • kapusta biała
  • rzepa
  • białe szparagi

Ogólne cechy białych produktów: Poprawia nastrój, samopoczucie, rozjaśnia umysł.

W białych produktach znajduje się głównie allicyna, która jest naturalnym antybiotykiem o silnym działaniu przeciwzapalnym oraz przeciwbakteryjnym. Allicyna również ogranicza negatywne zmiany we krwi, takie jak lepkość płytek i powstawanie skrzepów oraz działa przeciwmiażdżycowo, przeciwnadciśnieniowo, przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo i tonizująco. Dodatkowo w białych produktach znajdują się flawonoidy oraz siarka, które wpływają na właściwi poziom cholesterolu. Flawonoidy wykazują dodatkowo właściwości antynowotworowe. Wszystkie białe owoce i warzywa posiadają wartościowy skład tj. ziemniaki – potas, kalafior – witamina K, seler – witaminę B6, a chrzan – witaminę C.

Źródło: dietoteczka.pl ”kolory w diecie”, bodyclean.pl ”znaczenie barw w diecie”, styl.pl ”kolory w diecie”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »