KIWI WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Kiwi to jadalne owoce kilku gatunków aktinidii, w szczególności aktinidii chińskiej i smakowitej, nazywane także agrestem chińskim. Naturalnie występują w Chinach, gdzie rosną dziko i są również spożywane. Kiwi swoją obecną nazwę zyskało oficjalnie dopiero w 1974 roku, za sprawą Normana Sondaga, który zauważył, że jest ono podobne do nowozelandzkiego ptaka o tej samej nazwie, czyli kiwi. Owoc ten jest smaczny oraz wartościowy pod względem odżywczym, gdyż nie brakuje w nim witamin i minerałów, a także posiada liczne właściwości zdrowotne.

KIWI JEST BOGATYM ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW TAKICH JAK

  • witamina C
  • witamina E
  • witamina A
  • kwas foliowy
  • wapń
  • potas
  • fosfor
  • magnez

KIWI JEST BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • glutation – substancja zapobiegająca mutacjom powodującym nowotwory
  • chlorfilina – zielony barwnik o właściwościach przeciwnowotworowych
  • luteina – barwnik przeciwutleniający, który chroni oczy
  • inozytol – substancja zwana witaminą B8, alkohol cukrowy o różnych właściwościach
  • serotonina – hormon szczęścia

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • przeciwnowotworowe
  • odpornościowe
  • przeciwmiażdżycowe
  • antydepresyjne
  • odchudzające

ZASTOSOWANIE

  • Według badań przeprowadzonych w Norwegi, kiwi może przyczynić się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi. Osoby badane, które spożywały 3 sztuki kiwi dziennie miały niższe ciśnienie skurczowe o około 3,6 mmHg, od osób nie jedzących kiwi. A to wszystko kiwi zawdzięcza potasowi, który pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. Zaś witaminy C i E zawarte w kiwi, chronią przed miażdżycą.

  • Osoby mające cukrzyce mogą jeść kiwi, gdyż jego indeks glikemiczny wynosi 50. Poza tym błonnik zawarty w kiwi spowalnia tempo wydzielania insuliny i chroni przed gwałtownym spadkiem poziomu cukru we krwi.
  • Rowertt Research, specjalista do spraw żywienia, wykazał że codzienne spożywanie kiwi, powinno chronić nasze DNA przed uszkodzeniami genów, powodujących powstawanie nowotworów oraz może wspomagać naprawę uszkodzonego DNA. Dodatkowo w kiwi wykryto substancję które niszczą komórki nowotworowe raka jamy ustnej. Antynowotworowe właściwości kiwi zawdzięcza też głównie witaminie E, gdyż jest ona jednym z najważniejszych przeciwutleniaczy. Chroni ona komórki przed działaniem wolnych rodników, wspomaga regeneracje uszkodzonych komórek, zaś glutation obecny w kiwi zapobiega mutacjom genów, które mogą zapoczątkować rozwój choroby.
  • Kiwi jest skarbnicą witaminy C, więc może być bardzo pomocne przy przeziębieniach. Zawartość witaminy C w kiwi jest większa niż w cytrynie i innych cytrusach. Kiwi włączone na stałe do naszej diety zmniejszy ryzyko rozwoju przeziębienia. Już jeden owoc kiwi zaspokoi dzienne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy u osoby dorosłej.
  • Naukowcy z Nowej Zelandii odkryli w kiwi enzym, który ułatwia trawienie białek oraz zmniejsza uczucie przejedzenia i dyskomfortu po posiłku, więc jak najbardziej warto po ciężkostrawnym posiłku sięgnąć po owoc kiwi.

  • Kiwi jest idealne na poprawę kondycji oczu – zawarte w nim karotenoidy (m.in. beta karoten i luteina), a także antyoksydanty i witaminy E i C chronią przed zwyrodnieniem centralnej części siatkówki oka oraz przed rozwojem zaćmy.
  • Owoc kiwi jest idealny na odchudzanie, gdyż jest niskokaloryczny -zawiera niewiele, bo około 50 kcal na 100 gram. Ponadto błonnik oraz zawarta w pestkach kiwi pektyna, korzystnie wpływają na skład flory bakteryjnej układu pokarmowego, dodatkowo oczyszczają organizm z toksyn i leczą biegunki oraz zaparcia.
  • Kiwi wpływa korzystnie na obniżenie cholesterolu, a wszystko za sprawą błonnika. Badania dowiodły, że spożycie 10 do 25 g błonnika dziennie obniża poziom cholesterolu o ok. 18 proc. Jeden owoc kiwi zawiera ok. 2,1 g błonnika.
  • Owoc ten jest pomocny przy depresji, gdyż inozytol i alkohol cukrowy obecny w kiwi może pomóc w leczeniu depresji. W kiwi znajdują się również serotoniny, tzw. hormony szczęścia, które mają właściwości antydepresyjne.
  • Dzięki obecności kwasu foliowego kiwi przynosi ulgę w wyczerpaniu umysłowym, a potas znajdujący się w kiwi, zapobiega uczuciu zmęczenia, osłabieniu, apatii i nadmiernej senności.

CENNE UWAGI

  • Kiwi może uczulać, a problem ten najczęściej dotyczy małych dzieci. Objawy alergii mogą obejmować biegunki, wzdęcia, bóle brzucha, wysypki, kaszel, kichanie, duszność itp. Na kiwi powinny uważać także osoby uczulone na lateks, gdyż owoc ten może być przyczyną reakcji krzyżowej. Mówimy o niej wtedy, gdy u osoby uczulonej na lateks objawy alergii pojawiają się także po kontakcie z substancjami, które lateksu nie zawierają, ale ich alergeny są zbliżone budową do tych pochodzących z lateksu, czyli m.in. do kiwi. To właśnie po kontakcie z alergenami tego owocu dochodzi do najsilniejszych reakcji krzyżowych. Już nawet zjedzenie niewielkiej ilości kiwi może zapoczątkować reakcję krzyżową, a nawet doprowadzić do wstrząsu anafilaktycznego.
  • W kiwi znajdują się szczawiany. Zatem są one przeciwwskazane u osób z dną moczanową oraz ze skłonnością do wytwarzania kamieni np. w nerkach.
  • Wybieraj owoce twarde i pozbawione przebarwień. Jeśli chcesz sprawdzić czy kiwi jest dojrzałe, naciśnij lekko owoc- jeśli ustąpi pod palcem, jest w sam raz do zjedzenia.
  • Kiwi trzymane w lodówce zachowuje świeżość nawet przez około 4 tygodnie.
  • Niedojrzałe owoce kiwi można przechowywać w papierowej torebce, w temperaturze pokojowej, sprawdzając przy tym codziennie czy jest już dojrzałe. Do torby razem z kiwi można też włożyć jabłka, gdyż wydzielają one etylen, który przyspieszy dojrzewanie kiwi.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA KIWI W 100 GRAMACH

  • Wartość energetyczna 61 kcal/ 100 gram
  • białko 1,14 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,52 g/ 100 gram
  • węglowodany 14,66 g/ 100 gram
  • błonnik 3 g/ 100 gram
  • witamina C 92,7 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,027 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,025 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,341 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,063 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 25 µg/ 100 gram
  • witamina A 87 IU / 100 gram
  • witamina E 1,46 mg/ 100 gram
  • witamina K 43,3 µg / 100 gram
  • wapń 34 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,31 mg/ 100 gram
  • magnez 17 mg/ 100 gram
  • fosfor 34 mg/ 100 gram
  • potas 312 mg/ 100 gram
  • cynk 0,14 mg / 100 gram

Źródło: polki.pl, kobieta.onet.pl, wikipedia.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »