KĄPIEL MAGNEZOWA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Kąpiel magnezowa stosowana jest od wielu lat pomocniczo w bólach kości, stawów i mięśni. Podczas relaksującej kąpieli magnezowej dostarczamy organizmowi cennego magnezu, stosowanie kąpieli przynajmniej 3 razy w tygodniu przynosi bardzo korzystny wpływ na zdrowie oraz zauważalną poprawę samopoczucia fizycznego i umysłowego. Podczas kąpieli uzupełnić można bardzo łatwo niedobory magnezu, który jest niezbędnym pierwiastkiem dla życia człowieka i niezwykle ważnym np. dla układu krążenia (funkcji serca – powoduje jego skurcze, chroni przed stresem, rozszerza naczynia wieńcowe i tętnice obwodowe, reguluje napięcie mięśni naczyń) dla układu kostnego (jest budulcem szkliwa, kości i zębów, zapobiega uwalnianiu się wapnia z cząstek ruchomych stawów), wchodzi w skład enzymów, sporo znajduje się go w ślinie przez co wpływa na prawidłowe trawienie pokarmów głównie węglowodanów i tłuszczy, jest potrzebny do metabolizmu witaminy D oraz witamin z grupy B.

JAK TO DZIAŁA

Solankową kąpiel z dodatkiem chlorku magnezu (soli magnezu) możemy czerpać np. z morza Martwego, a na co dzień u siebie w domu. Podczas kąpieli organizm wchłania jony magnezu przez skórę w sposób transdermalny i podczas niej magnez zostaje wchłonięty tylko w takiej ilości ile go potrzeba. Magnez to minerał, który powinien być dostarczany regularnie w małych porcjach. Sięgamy po niego zbyt rzadko, bo wydaje nam się, że nasza dieta jest idealna. Gdy pojawiają się symptomy świadczące o jego niedoborze sięgamy bo solidną dawkę w tabletach myśląc, że to załatwi sprawę na kilka tygodni czy nawet miesięcy jednak nic bardziej mylnego. Magnez w tabletkach wchłania się w około 40%, pozostała jego część zostaje wydalona wraz z moczem lub kałem. Tak też się stanie w przypadku, gdy doustnie przyjmiemy dużo za dużą dawkę magnezu jednorazowo, jego nadmiar zostanie uwolniony wraz z luźnym stolcem (w przypadku zaparć stosuje się właśnie tę metodę). Stres, wysiłek fizyczny lub umysłowy (np. okres nauki u dzieci), okres wzrostu u dzieci, zła dieta, nadużywanie alkoholu, kawy to czynniki, które pogłębiają niedobory magnezu. Długotrwały deficyt tego cennego pierwiastka niesie za sobą wiele dolegliwości począwszy od tych małych takich, jak kurcze mięśni, zaburzenia pamięci i koncentracji, nadpobudliwość psychoruchową u dzieci, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem, bóle głowy, depresję, bóle mięśni, kości, stawów, podwyższony poziom cholesterolu, cukru po choroby sercowo-naczyniowe takie, jak: nadciśnienie tętnicze, arytmia, zawał serca, udar itp.

KTO CIERPI NA NIEDOBORY MAGNEZU

  • dzieci w okresie wzrostu
  • młodzież prowadząca aktywny tryb życia
  • osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną
  • osoby wykonujące ciężką pracę umysłową
  • sportowcy
  • osoby starsze
  • osoby stosujące leki hormonalne (antykoncepcja, HTS – hormonalna terapia zastępcza)
  • kobiety w okresie ciąży i karmienia piersią
  • osoby nadużywające alkohol
  • osoby spożywające duże ilości kawy
  • osoby stosujące leki moczopędne
  • kobiety po okresie menopauzy, u których występuje zagrożenie wystąpienia osteoporozy
  • osoby zestresowane
  • osoby przyjmujące leki moczopędne
  • ponadto w chorobach trzustki, wątroby, w chorobie Crohna, biegunki
  • cukrzycy oraz osoby z podwyższonym poziomem glukozy we krwi
  • osoby z nadciśnieniem tętniczym
  • osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu
  • osoby chore na osteoporozę
  • osoby, dzieci z pogorszoną funkcją słuchu
  • kobiety cierpiące na bolesne miesiączkowanie
  • osoby cierpiące na złamania kości oraz kruchość i łamliwość zębów

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE KĄPIELI MAGNEZOWYCH

  • wspomagająco w problemach skórnych
  • łagodząco w bólach kości i stawów
  • zapobiega odkładaniu się złogów szczawianów wapnia (kamica nerkowa)
  • łagodząco w bolach mięśni
  • wspomagająco w leczeniu przeziębień, kataru
  • w usuwaniu toksyn z organizmu
  • uzupełniająco w niedoborach magnezu
  • na zdrowe kości i zęby – niedobór magnezu zwłaszcza u najmłodszych jest główną przyczyną występowania próchnicy zębów, ubytków szkliwa czy łamliwości i kruchości zębów.
  • wspomagająco na stres, depresję
  • brak sił fizycznych i umysłowych
  • wspomagająco po treningu – kąpiel magnezowa zapobiega występowaniu bóli mięśni, zakwasów

JAK STOSOWAĆ KĄPIELE MAGNEZOWE

  • Do kąpieli w wannie od 1/2 szklanki do 2 szklanek magnezu na wannę wody – taka kąpiel powinna trwać minimum 20 minut. Kąpiel magnezową można stosować codziennie i nie rzadziej aniżeli 3 razy w tygodniu. Najpierw należy umyć ciało mydłem, następnie nalać czystej wody do wanny, dodać soli magnezowej i zrelaksować się. Jeśli dodasz większą ilość magnezu podczas pierwszych kąpieli możesz odczuwać delikatne mrowienie skóry, jakby kłucie to objaw jak najbardziej naturalny, skóra przyzwyczai się i w kolejnych kąpielach nie będziesz już tego odczuwać.

  • Do moczenia stóp -wystarczy wsypać 2 płaskie łyżki chlorku magnezu do miski z ciepłą wodą i moczyć w niej stopy przez około 20 – 30 minut. W ten sposób nasycimy organizm magnezem a nasze stopy będą gładkie i wypielęgnowane. Moczenie stóp najlepiej wykonać po całym dniu pracy, taka kąpiel nada im lekkości a nam pozwoli na spokojny sen.
  • Do nacierania ciała pod prysznicem – jeśli nie jesteś miłośnikiem kąpieli w wannie lub po prostu nie posiadasz wanny w domu, wystarczy natrzeć się solą po umyciu się i spłukać ciało.

  • Do kąpieli dla najmłodszych – kąpiel magnezowa może być niezłą zabawą dla maluchów, uzupełnimy u nich w ten sposób niedobór magnezu, co będzie zapobiegało infekcjom układu oddechowego np. zapaleniu oskrzeli, astmie, świstom, rzężeniu, nadmiarowi śluzu, kaszlom, nasze pociechy będą miały zdrowe kości i zęby, być może mało kto wie, że próchnica, łamliwość i kruchość zębów to konsekwencja niedoboru magnezu i witaminy D. Kąpiel magnezowa to również doskonały sposób na dobry sen u malucha.

OBJAWY NIEDOBORU MAGNEZU

  • niepokój, pobudzenie, depresja, nerwowość
  • nadwrażliwość na dźwięk
  • nadpobudliwość (szczególnie zauważalna u dzieci i młodzieży)
  • niska tolerancja stresu
  • utrata apetytu, nudności
  • zaburzenia snu
  • bóle głowy, migrena
  • skurcze mięśni (kurcz podbicia stopy, skurcze mięśni twarzy, skurcze żuchwy, łydek)
  • drżenie mięśni
  • bóle mięśni, bóle pleców
  • bóle kości i stawów, strzelanie w stawach
  • zaparcia
  • arytmia
  • astma
  • nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD)
  • nadciśnienie
  • skurcz naczyń
  • zaburzenia funkcji serca jako pompy
  • zwiększone stężenie trójglicerydów we krwi i cholesterolu
  • zmniejszona tolerancja glukozy (podwyższony poziom glukozy we krwi)
  • zaburzony metabolizm witaminy D w kościach
  • ryzyko nawrotów powstawania złogów szczawianów wapnia
  • komplikacje podczas ciąży (poronienie, przedwczesny poród)
  • łamliwość kości
  • kruchość zębów, próchnica

JAKI MAGNEZ KUPOWAĆ

  • chlorek magnezu sześciowodny
  • siedmiowodny siarczan magnezu – to dodatkowe źródło siarki, która jest niezbędna dla utrzymania zdrowej skóry, włosów i paznokci, siarczan siedmiowodny kryje się pod nazwami : sól EPSOM, sól epsońska, sól gorzka, sól angielska, Epsomit. Siedmiowodny siarczan magnezu szczególnie polecany jest dla osób cierpiących na choroby tarczycy.
  • czystą formę chlorku magnezu do analizy CZDA
  • chlorek magnezu farmaceutyczny

Źródło: „Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar. 

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »