KamienieNaturalne olejki zapachowe eteryczne Ancient Wisdom

KALAFIOR WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Kalafior jest rośliną uprawną, uznawaną za odmianę kapusty warzywnej lub efektu mutacji brokułu. Na podstawie źródeł historycznych można stwierdzić, że kalafior pochodzi z Cypru, uprawiano go już w starożytnej Grecji i w Rzymie. W Polsce warzywo pojawiło się na przełomie wieku XVI i XVI. Uważany był za talizman, chroniący przed złem. Dziś dobrze znane są jego właściwości zdrowotne m.in. te antynowotworowe. Jest warzywem uniwersalnym, ponieważ można zrobić z niego różne dania np. zupy, sałatki, można go ugotować, a nawet podać na surowo.

KALAFIOR JEST BOGATY W WITAMINY I SKŁADNIKI MINERALNE TAKIE JAK

  • kwas foliowy
  • witamina C
  • witamina K
  • niacyna
  • wapń
  • magnez
  • fosfor
  • potas
  • sód

KALAFIOR JEST BOGATY W CENNE ZWIĄZKI

  • fitosterole
  • sulforafan
  • glukorafaniny
  • izotiocyjany
  • cholina

WŁAŚCIWOŚCI

  • przeciwnowotworwe – badania naukowe potwierdzają, że kalafior należy do grupy pokarmów roślinnych o najsilniejszym potencjale antynowotworowym. Spożywanie kalafiora, może zmniejszyć ryzyko rozwoju agresywnego raka prostaty – przekonują naukowcy z Ameryki Północnej i Kanady na łamach pisma “Journal of the National Cancer Institute”. Również badacze z Rutgers’ Ernest Mario School of Pharmac są zdania, że kalafior to skuteczna broń w profilaktyce raka prostaty, zwłaszcza w połączeniu z curry. Z kolei amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Stanu Teksas, którzy wyniki swoich badań opublikowali w “International Journal of Cancer”, twierdzą, że kalafior może zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia raka pęcherza, dzięki właściwościom przeciwutleniaczy z grupy izotiocyjanów (do których należy m.in sulforafan), które neutralizują wolne rodniki, mogące przyczynić się do rozwoju nowotworów.
  • ochrona przed wrzodami – po kalafior powinny sięgać osoby zmagające się z wrzodami. Izotiocyjany znajdujące się w kalafiorze posiadają silne właściwości bakteriostatyczne i niszczą Helicobacter pylori – bakterie, które mogą się przyczynić do rozwoju wrzodów. Poza tym mogą ochronić przed innymi schorzeniami układu pokarmowego, takimi jak zapalenie błony śluzowej żołądka, zapalenie przełyku, a nawet rak żołądka – przekonują naukowcy z Johns Hopkins University School of Medicine w Baltimore (USA).
  • na reumatoidalne zapalenie stawów – naukowcy przez ponad 10 lat obserwowali grupę starszych kobiet i odkryli, że u pacjentek jedzących większe ilości warzyw z rodziny kapustowatych ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów jest mniejsze. Kalafior jest też zalecane w diecie osób zmagających się z RZS.
  • na pamięć – zawarta w kalafiorze cholina ułatwia zasypianie, naukę i zapamiętywanie. Wspiera także proces utrzymywania odpowiedniej struktury błon komórkowych i usprawnia przenoszenie bodźców nerwowych
  • przeciw osteoporozie – kalafior zawiera witaminę K, ułatwiającą wchłanianie wapnia i ograniczającą jego wydalanie z organizmu, spożycie tego warzywa pozwala zmniejszyć ryzyko złamań kości i osteoporozy
  • wspomaganie układu krążenia – witamina K zawarta w kalafiorze ma właściwości przeciwzapalne i wpływa na lepsze krążenie krwi. To z kolei pomaga zapobiegać nagromadzeniu tłuszczu we krwi, który może wywołać problemy krążeniowe, w tym miażdżycę. Sulforafan obecny w kalafiorach pomaga obniżać ciśnienie krwi
  • przeciw zwyrodnieniom plamki żółtej – Kalafior bardzo korzystnie wpływa na zdrowie oczu. Dzieje się tak za sprawą wysokiej zawartości witaminy C i przeciwutleniaczy. Mogą one pomóc w zapobieganiu zwyrodnieniom plamki żółtej. W niektórych przypadkach pomagają też w walce z utratą wzroku.

CENNE UWAGI

  • kalafior jest ciężkostrawny, dlatego lepiej nie jeść go na kolację, poza tym ma właściwości gazotwórcze. Aby je złagodzić, kalafior należy podać z czosnkiem, imbirem, koprem lub kminkiem
  • kalafior razem z innymi warzywami z rodziny kapustnych, tj. kapusta, brokuły, zalicza się do grupy warzy wolotwórczych. Zawierają one substancje, które zaburzają wchłanianie jodu z pożywienia, przez co spożywanie dużych ilości kalafiora, nie jest zalecane dla osób z niedoczynnością tarczycy
  • kalafior należy przechowywać w lodówce, do góry łodygą, co zapobiegnie gromadzeniu się wilgoci i szybkiemu psuciu. Najlepiej trzymać go w komorze na warzywa i owoce i zjeść w ciągu 5 dni od zakupu

WARTOŚĆ ENERGETYCZNA W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna 23 kcal/ 100 gram
  • białko 1,84 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,45 g/ 100 gram
  • węglowodany 4,11 g/ 100 gram
  • błonnik 2,3 g/ 100 gram
  • witamina C 44,3 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,042 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,052 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,41 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,173 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 44 µg/ 100 gram
  • witamina A 12 IU/ 100 gram
  • witamina E 0,07 mg/ 100 gram
  • witamina K 13,8 µg/ 100 gram
  • wapń 16 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,32 mg/ 100 gram
  • magnez 9 mg / 100 gram
  • fosfor 32 mg/ 100 gram
  • potas 142 mg/ 100 gram
  • sód 15 mg/ 100 gram
  • cynk 0,17 mg / 100 gram

Źródło: krokdozdrowia.com ”kalafior – 10 leczniczych właściwości”, spirulinabio.pl ”kalafior – jakie właściwości lecznice posiada?”, ekologia.pl ”kalafior warzywo – właściwości, witaminy i wartości odżywcze kalafiora”, zajadam.pl ”kalafior”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »