JAK ZNEUTRALIZOWAĆ SKUTKI PALENIA PAPIEROSÓW

Palenie tytoniu przynosi negatywne skutki dla zdrowia związane głównie z niedoborami mikroelementów oraz z namnażaniem się wolnych rodników, które zwiększają ryzyko następujących chorób:

  • Nowotworów
  • Chorób układu krążenia (zawał serca, udar mózgu, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, zakrzepowe zapalenie żył)
  • Przedwczesnego starzenia się organizmu
  • Zwiększonej podatności na infekcje
  • Choroby Alzheimera, Parkinsona
  • Krwawienie dziąseł
  • Syndrom przewlekłego zmęczenia
  • Osteoporozę głównie u palących kobiet
  • Hiperhomocysteinemia
  • Cera naczynkowa

HIPERHOMOCYSTEINEMIA JAKIE ZAGROŻENIA POWODUJE

Dym tytoniowy to nie tylko nikotyna ale również związki chemiczne i substancje rakotwórcze, zawiera substancje smoliste, kadm, fenol, tlenek węgla, amoniak cyjanowodór, chlorek winylu, w związku z czym dym papierosów niszczy antyoksydanty zwłaszcza witaminę C, koenzym Q10. Do zneutralizowania szkodliwych substancji organizm zużywa witaminę E, cynk i selen na które niedobory cierpi niemalże każdy palacz. Substancje smoliste prowadzą również do niedoborów witamin z grupy B głównie witaminy B6, kwasu foliowego oraz B12, których niedobór przyczynia się do hiperhomocyteinemii a ta odpowiada za schorzenia układu krążenia, chorobę Alzheimera oraz za problem z donoszeniem ciąży.

NEGATYWNE SKUTKI PALENIA TYTONIU U KOBIET W OKRESIE CIĄŻY

Palenie tytoniu w okresie ciąży zagraża hiperhomocysteinemii, która jest czynnikiem występowania patologii ciąży. Wzrost stężenia poziom homocysteiny we krwi prowadzi do niedoboru kwasu foliowego w diecie przyszłej mamy co zwiększa ryzyko na powstanie wad cewy nerwowej u płodu (rozszczep podniebienia, rozszczep kręgosłupa). Hiperhomocystinemia ma wpływ na wystąpienie patologii ciąży (powstanie zakrzepów i zawałów łożyska, zagrożenie przedwczesnym odklejeniem się łożyska, chorób serca u płodu, poronieniem, niską masą urodzeniową płodu, przedwczesnym porodem). Jeśli więc starasz się o potomstwo zaprzestań palenia papierosów, rozpocznij suplementacje kwasu foliowego witaminy B6 i B12 niezbędne jest uzupełnienie niedoborów, które wystąpiły na skutek palenia tytoniu. Rozpocznij suplementacje koenzymu Q10, który ma pozytywny wpływ na ilość i jakość komórek jajowych. Niezbędne jest utrzymanie zdrowego trybu życia poprzez umiarkowany wysiłek fizyczny na świeżym powietrzu np. spacery, nordic walking 2 – 3 razy w tygodniu z wyłączeniem ćwiczeń siłowych oraz zdrowa dieta bogata w pokarmy nieprzetworzone bogate w witaminy i minerały (owoce, warzywa, orzechy, nasiona).

W ZWIĄZKU ZE WIĘKSZONYM DZIAŁANIEM WOLNYCH RODNIKÓW ZWIĘKSZA SIĘ ZAPOTRZEBOWANIE NA ANTYOKSYDANTY – WYMIATACZE WOLNYCH RODNIKÓW A NALEŻĄ DO NICH :

  • Flawonoidy
  • Likopen
  • Koenzym Q10
  • Selen
  • Witamina C z zawartością flawonoidów
  • Witamina E (tokoferol)
  • Beta karoten

CO TO SĄ FLAWONOIDY I JAKIE PEŁNIĄ FUNKCJE W ORGANIZMIE

Flawonoidy to (przeciwutleniacze), których zadaniem jest usuwanie wolnych rodników. Substancje te znajdują się w roślinach, liściach i owocach tam pełnią funkcje ochronne przed insektami, grzybami i słońcem podobny wpływ mają również na organizm człowieka, uszczelniają naczynia krwionośne, wspomagają pracę wątroby w usuwaniu związków toksycznych z organizmu, zapobiegają chorobom sercowo-naczyniowym, regulują krzepliwość krwi, przede wszystkim można przypiąć im silne działanie antyoksydacyjne, co ma szczególnie korzystny wpływ w profilaktyce antynowotworowej. Objawem niedoboru flawonoidów jest pękanie naczyń pod powierzchnią skóry, występowanie wylewów podskórnych i sińców np. po wkłuciu przy badaniu krwi. Bogatym źródłem flawonoidów są aronia, żurawina, czarna porzeczka, borówka amerykańska, brzoskwinia, owoce dzikiej róży, kakao, burak ćwikłowy, natka pietruszki, marchew, szpinak, truskawki, maliny, jeżyny, wiśnie, czarne winogrono.

CO TO JEST LIKOPEN JAKIE FUNKCJE PEŁNI W ORGANIZMIE

Likopen należy do grupy przeciwutleniaczy to organiczny związek chemiczny z grupy karotenów, jest przeciwutleniaczem, chroni organizm przed chorobami układu krwionośnego oraz przed nowotworami. Dieta bogata w likopen obniża ryzyko zachorowania na nowotwory. Likopen zwiększa efektywność neutralizowania wolnych rodników przez witaminę C i E, znajduje się w owocach i warzywach o czerwonej barwie. Produkty bogate w likopen to pomidory i jego przetwory (koncentraty, przeciery, sosy i soki), można go znaleźć również w arbuzie, papai, morelach suszonych, w grejpfrutach, papryce lecz w mniejszej ilości. Likopen jest związkiem rozpuszczalnym w tłuszczach dlatego zaleca się spożywanie produktów bogatych w ten związek z odrobiną tłuszczu np. oliwy z oliwek.

CO TO JEST KOENZYM Q10 JAKIE PEŁNI FUNKCJE W ORGANIZMIE

Koenzym Q10 (ubichinion), jest witaminopodobną substancją występującą naturalnie w ciele człowieka, potocznie nazywany jest eliksirem młodości ponieważ ma silne działanie przeciwstarzeniowe, które przebiega we wszystkich komórkach organizmu. Produkowany jest w wątrobie do produkcji potrzebuje niemalże wszystkich witamin i minerałów, bierze udział w procesach energetycznych w mitochondriach znajdujących się we wszystkich komórkach organizmu człowieka. Koenzym Q10 najbardziej pożądany jest w sercu i mózgu jego niskie stężenie w mięśniu sercowym prowadzi do niewydolności serca natomiast jego niskie stężenie w mózgu prowadzi do problemów z pamięcią, demencji starczej, choroby Alzheimera, Parkinsona. Poziom ubichinionu spada wraz z wiekiem, znaczny jego spadek obserwuje się już po 35 roku życia za czym idzie rozpoczęcie procesu starzenia się organizmu.

OBJAWY NIEDOBORU KOENZYMU Q10

  • Nadciśnienie tętnicze,
  • Choroby serca.
  • Udar mózgu.
  • Krwawienie dziąseł.
  • Syndrom przewlekłego zmęczenia to jeden z początkowych objawów spadku poziomu koenzymu Q10 w organizmie.
  • Spadek wydolności fizycznej – brak sił fizycznych to jeden z pierwszych objawów obniżonej wartości koenzymu Q10.
  • Podwyższony poziom złego cholesterolu.
  • Miażdżyca, która jest następstwem odkładania się blaszki miażdżycowej w związku z niedoborem koenzymu Q10.
  • Zmniejszona wydolność serca na skutek spadku jego poziomu.
  • Niedokrwienie serca na skutek spadku poziomu koenzymu w mięśniu sercowym.
  • Niewydolność krążenia.
  • Dusznicę sercową, która jest nazywana stanem przedzawałowym to sygnał, że mięsień sercowy niemalże pozbawiony jest koenzymu Q10.
  • Zawał serca związany z długotrwałym jego niedoborem.
  • Bóle głowy (migreny), na skutek zalegania wolnych rodników, które hamują przypływy krwi w mózgu.
  • Problemy z pamięcią związane z zahamowaniem wzrostu i regeneracji komórek mózgowych.
  • Nagła śmierć. Zatrzymanie się akcji serca ma miejsce na skutek jego niewydolności w związku ze spadkiem koenzymu Q10 w mięśniu sercowym.
  • Choroba Alzheimera w związku z namnażaniem się wolnych rodników, które uszkadzają komórki nerwowe oraz brakiem powstawania nowych.
  • Choroba Parkinsona j/w
  • Choroba nowotworowa. Nowotwory są efektem namnażania się wolnych rodników, które są usuwane z organizmu za pomocą flawonoidów (witamina C) oraz E a w przypadku, gdy jest ich za mało w diecie do wymiatania wolnych rodników wkracza koenzym Q10.
  • Prostata. Niedobór przyczynia się do namnażania się wolnych rodników w obrębie gruczołu prostaty co w konsekwencji prowadzi do powstawania komórek nowotworowych i zachorowania na nowotwór prostaty.
  • Niedobór koenzymu Q10 u kobiet ma związek z obniżoną rezerwą jajnikową lub całkowitym jej wyczerpaniem oraz także ma związek z dojrzewaniem nieprawidłowych, wadliwych komórek jajowych co ma wpływ na zachorowanie płodu na zespół Downa.

KTO CIERPI NA NIEDOBORY KOENZYMU Q10

  • Osoby po 35 roku życia, jego poziom w organizmie przestaje być wystarczający.
  • Osoby palące papierosy.
  • Osoby intensywnie wykonujące ćwiczenia fizyczne.
  • Osoby pracujące fizycznie.
  • Osoby przyjmujące leki obniżające cholesterol.
  • Osoby poddawane silnym stresom.
  • Osoby z przyspieszoną przemianą materii, oraz odchudzające się.
  • Osoby nadużywające alkohol.
  • Osoby stosujące nieprawidłową dietę bogatą w cukier. Dieta bogata w cukier przyspiesza proces starzenia się komórek.

SELEN NIEZBĘDNY PIERWIASTEK W ODTRUWANIU ORGANIZMU Z TOKSYN I W WALCE PRZECIW NOWOTWOROM

Palacze cierpią na niedobór selenu gdyż jego zapasy są zużywane do neutralizowania substancji szkodliwych dostarczanych z dymem papierosowym. Spożywanie dziennego zapotrzebowania na selen w postaci orzechów brazylijskich (około 3 sztuk dziennie) lub przyjmowanie selenu w postaci suplementu ma działanie przeciwnowotworowe, przeciwutleniające funkcje ochronne, wraz z cynkiem, witaminą E odpowiada za detoksykację kadmu, ołowiu i rtęci. Jego niski poziom jak również cynku i witaminy E ma związek ze spadkiem odporności u palaczy, częstymi infekcjami, trudno gojącymi się ranami i procesami zapalnymi powstałymi w obrębie organizmu.

WITAMINA C NIEZBĘDNA W NEUTRALIZOWANIU WOLNYCH RODNIKÓW

Witamina C nazywana jest witaminą życia i młodości, bierze udział w wielu procesach między innymi w produkcji kolagenu, przy wspomaganiu usuwana toksyn z wątroby. Organizm samodzielnie nie wytwarza witaminy C i nie magazynuje jej a ta dostarczona do organizmu bardzo szybko zostaje wydalona (wykazuje się straty przyjętej dawki co 1 godzinę o połowę) w związku z czym trzeba ją dostarczać codziennie w dawkach takich, by utrzymać jej poziom przez cały dzień. Każdy organizm wykazuje indywidualne zapotrzebowanie na witaminę C. Np. weganie wykazują mniejsze zapotrzebowanie na witaminę C z uwagi, że ich dieta nie jest kwasowa w przeciwieństwie do mięsożerców i jest bogata w owoce i warzywa. U osób, u których przewyższa dieta kwasowa bogata w białka zwierzęce, mięso, tłuszcze trans wykazuje się większe zapotrzebowanie i niezbędna jest suplementacja wysokich dawek witaminy C. Długotrwałe niedobory witamin C prowadzą do dolegliwości takich jak krwawienie dziąseł, skóry naczynkowej, częstych infekcjami układu moczowego, zapalenia pęcherza, przy diecie (wysokotłuszczowej i wysokobiałkowej) ubogiej w owoce, warzywa przyczynia się do zachorowania na stłuszczenie wątroby, marskości wątroby, chorobę Alzheimera, nowotwory, udar mózgu.

KTO JEST NARAŻONY NA NIEDOBORY WITAMINY C I POWINIEN PRZYJMOWAĆ JEJ WIĘCEJ 

  • Osoby palące papierosy. Nikotyna/ dym papierosowy pochłania witaminę C, u palaczy wykazuje się potężne niedobory. Często towarzyszą im problemy takie jak : cera naczynkowa (pękające naczynka w okolicach twarzy, na łydkach, udach), tendencje do anemii gdyż to właśnie jej niedobór odpowiada za problem z wchłanianiem żelaza. Dodatkowo u palaczy występuje poszarzała cera często towarzyszą jej zaciemnione okolice oczu na skutek osłabionej pracy wątroby z powodu niedoboru witaminy C.
  • Osoby, u których w diecie przewyższa białko zwierzęce, tłuszcze oraz dieta uboga w owoce i warzywa. Nieprawidłowa dieta obciąża wątrobę a niedobór witaminy C utrudnia usuwanie tłuszczu i toksyn z wątroby.
  • Stres. Pod wpływem stresu organizm zużywa witaminy rozpuszczalne w wodzie takie, jak B,C a absorbcja na czynnik stresu powoduje, że organizm potrafi zużyć zasoby witaminy C oraz witamin z grupy B do wartości sięgającej nawet 95%.
  • Osoby ze stwierdzoną anemią. Witamina C jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania żelaza.
  • Osoby starsze, wraz z wiekiem wzrasta ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera. Wysoka degeneracja komórek mózgowych, do których dochodzi wraz z wiekiem z dodatkowym obciążeniem wolnych rodników dochodzi do uszkodzeń ów komórek mózgowych, co w konsekwencji prowadzi do nieodwracalnych zmian w obrębie mózgu i do choroby Alzheimera. Witamina C wraz z flawonoidami odpowiada za usuwanie wolnych rodników.
  • Osoby, u których stwierdzono komórki nowotworowe, guzy oraz u osób po przebytych nowotworach witamina C wraz z flawonoidami, które są potrzebne do jej wchłaniania odgrywa kluczową rolę – usuwają wolne rodniki, które są odpowiedzialne za powstawanie komórek nowotworowych.

WITAMINA E JAKO NAJSILNIEJSZY ANTYOKSYDANT

Witamina E nazywana jest witaminą młodości i jest jednym z najbardziej skutecznych antyoksydantów (wymiataczy wolnych rodników). Zapobiega powstawaniu stanów zapalnych w organizmie, uczestniczy w produkcji kolagenu wraz z witaminą C, nawilża, wygładza skórę nadaje jej elastyczności. U palaczy często dochodzi do jej niedoboru, co skutkuje nie tylko pogorszeniem kondycji skóry ale często zwiększoną krzepliwością krwi, wraz z selenem i cynkiem odpowiada za detoksykację kadmu, ołowiu i rtęci. Bogatym źródłem witaminy E są oleje roślinne np. z oliwy z oliwek, awokado.

BETA KAROTEN ANTYOKSYDANT Z GRUPY KAROTENOIDÓW

Beta karoten jest prekursorem witaminy A, chroni komórki organizmu przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, jego bogatym źródłem są owoce i warzywa o barwie pomarańczowej, czerwonej i żółtej sporo go jest też w zielonych warzywach liściastych.

MIKROSKŁADNIKI ODŻYWCZE W NEUTRALIZOWANIU SKUTKÓW PALENIA TYTONIU

  • Witamina C 1000 – 3000 mg / dobę
  • Witamina E 200 – 1000 IU / dobę
  • Kompleks karotenoidów 5 – 15 mg / dobę
  • Witamina B kompleks 10 – 50 mg / dobę (zwłaszcza witaminy B6)
  • Kwas foliowy 0,4 – 1 mg / dobę
  • Witamina B12 50 – 100 ug / dobę
  • Selen 100 – 200 ug / dobę wraz z cynkiem
  • Witamina D 500 – 2000 IU / dobę
  • Wapń 600 – 1200 mg / dobę z witaminą D zwłaszcza u palących kobiet

Źródło: „Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar, www.czytelniamedyczna.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »