JAK ZDROWO GRILLOWAĆ

Sezon na grillowane potrawy już się rozpoczął, czekaliśmy na te miłe chwile całą zimę właśnie po to, by usiąść na świeżym powietrzu w gronie rodziny czy znajomych i posmakować pysznego mięsa z grilla, wędlin, ryb czy grillowanych warzyw lub owoców. Jak zatem używać grilla by proces opiekania miał jak najmniejszy negatywny wpływ na nasz organizm? Co zrobić jeśli już jesteśmy po grillowanej uczcie i jak zatem zneutralizować wpływ szkodliwych substancji, które przeniknęły do potraw a wraz z nimi do naszego przewodu pokarmowego?

POTRAWY GRILLOWANE NA JAKIE SZKODLIWE ZWIĄZKI JESTEŚMY NARAŻENI

Podczas pieczenia smażenia, wędzenia, prażenia i grillowania uwalniają się szkodliwe związki, które noszą nazwę WWA – wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne powodują zmiany nowotworowe głównie w tkankach miękkich.

  • Piren – to węglowodór aromatyczny uwalnia się podczas spalania węgiel, który wchodzi w skład również węgla drzewnego to silnie rakotwórczy związek atakuje głównie nerki i wątrobę.
  • Fluoranten – węglowodór aromatyczny powstaje podczas spalania węgla drzewnego i brykietu
  • Chryzen – to węglowodór aromatyczny powstaje podczas spalania węgla drzewnego i brykietu
  • Benzo(b)nuoranten – to węglowodór aromatyczny, który wchodzi w skład węgla drzewnego, ulatnia się podczas jego spalania jest równie szkodliwy jak chryzen i fluoranten.
  • PM 2,5 – to pył zawieszony,  który wytwarza się na skutek spalania węgla, PM 2,5 wchodzi również w skład smogu, który zimą jest najbardziej dokuczliwy. Jest jednym z najbardziej szkodliwych aerozoli atmosferycznych odpowiada za choroby układu oddechowego i krążenia, powoduje skurcz oskrzeli, duszności i ataki astmy przedostaje się z płuc bezpośrednio do krwi.
  • Nitrozoaminy – tworzą się podczas termicznej obróbki mięsa np. peklowanie lub samoistnie podczas przechowywania
  • HCAs – wytwarza się podczas procesu (grillowania, smażenia)
  • PAHs – wytwarza się, gdy wytopiony tłuszcz spada na rozżarzony węgiel paląc się wytwarza toksyczne opary, które osadzają się na grillowanych potrawach
  • Akrylamid – związek o działaniu rakotwórczym, uwalnia się pod wpływem pieczenia, smażenia i grillowania ziemniaków lub tostów. Z przeprowadzonych badań wynika, że związek ten dwukrotnie zwiększa ryzyko powstawania nowotworów (macicy i jajnika).

Nie zdziwmy się zatem, jeśli podczas grillowania na balkonie czy przy domowym ogródku nasz sąsiad doniesie na nas na straż miejską ponieważ będzie niepocieszony unoszącym się dymem, który z wiatrem przemieszcza się w kierunku jego posesji a wraz z nim szkodliwe związki.

JAK ZATEM GRILLOWAĆ BY ZMNIEJSZYĆ WPŁYW SZKODLIWYCH SUBSTANCJI

  • Nie używaj rozpałek i podpałek – są nasączone szkodliwymi substancjami, które podczas palenia się uwalniają do powietrza szkodliwe substancje, które wdychasz podczas grillowania a jeśli zbyt szybko położysz mięso na ruszt opary osadzą się również na nim.
  • Nie używaj rozpałek i podpałek – są nasączone szkodliwymi substancjami, które podczas palenia uwalniają się do powietrza, które wdychasz podczas grillowania a jeśli zbyt szybko położysz mięso na ruszt opary osadzą się również na nim.

  • Nie używaj węgla drzewnego i brykietu – pokarmy grillowane na węglu drzewnym czy brykiecie są niezwykle niezdrowe dla naszego organizmu, zawierają szkodliwe związki (piren, chryzen, fluoranten) szkodliwe związki również tworzą się pod wpływem spalania oraz podczas obróbki termicznej peklowanego mięsa np. nitrozoaminy. Podobnie negatywny wpływ ma pył zawieszony PM 2,5 – ten sam, który  znajduje się w smogu. Szkodliwe związki parując z gorącym powietrzem unoszą się go góry, osiadają na mięsie a jeśli znajdujemy się w pobliży grilla związki te są przez nas wdychane, przedostają się do oczu, osadzają się na skórze, włosach a co gorsze wdychając je przedostają się do płuc skąd trafiają bezpośrednio do krwioobiegu później do wątroby i nerek, następnie zostają wydalone. Osłabiona wątroba i nerki mogą mieć problem z ich wydaleniem, a te zalegając w tkankach miękkich mogą być przyczyną tworzenia się guzów nowotworowych.

  • Grilluj na drzewie – pamiętaj jednak, że nie każde drzewo nadaje się do grillowania, zdecydowanie nie możemy używać drzew iglastych ze względu na dużą zawartość żywicy. Najlepsze zatem będą to drzewa owocowe (czereśnia, jabłoń, wiśnia, śliwa) drzewo bukowe lub olcha drzewa te mają delikatny posmak dymu.
  • Jeśli byleś grill majstrem lub przebywałeś w pobliżu grillowanych potraw, to jak tylko będzie to możliwe zmień ubranie i wymyj dokładnie ciało oraz włosy. Szkodliwe substancje w kontakcie ze skórą powodują namnażanie się wolnych rodników, które są sprawcami powstawania komórek nowotworowych.

  • Do potraw z grilla dodawaj zawsze pokarmy bogate w antyoksydanty wymiatacze wolnych rodników w postaci świeżych owoców i warzyw zawarta w nich bomba witaminowa zneutralizuje wpływ szkodliwych substancji szczególnie wpływ na zneutralizowanie szkodliwych związków ma likopen (przeciwutleniacz zwiększa neutralizowanie wolnych rodników bogatym źródłem likopenu są owoce i warzywa o czerwonej barwie), flawonoidy (ich zadaniem jest neutralizowanie wolnych rodników znajdują się w roślinach, liściach i owocach). Zjadaj również pestki dyni (bogate w cynk, który wraz z selen i witaminą C i E wiąże metale ciężkie) i orzechy brazylijskie (bogate w selen), dodawaj do sałat oliwę z oliwek bogatą w witaminę E, która jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów. Zjadaj również z mięsem grillowanym pokarmy bogate w błonnik, który będzie zapobiegał wchłanianiu się tłustych potraw przez co zneutralizuje ich szkodliwy wpływ na zdrowie. Pokarmy bogate w błonnik to (kasza gryczana, chleb żytni, ryż brązowy, papryka, brokuły, marchew, dynia, maliny, truskawki, jabłka, gruszki, suszone owoce). Do warzyw dodawaj oliwę z oliwek witamina E zneutralizuje wpływ szkodliwych związków oraz kolendrę, która wspomaga usuwanie toksyn z organizmu.

  • Używaj tacek do grillowania lub folii aluminiowej – zabezpieczysz w ten sposób potrawy przed wieloma szkodliwymi związkami, optymalne byłoby użyć kieszonki z folii aluminiowej, która będzie zamknięta szczelnie a jej zawartość zostanie zgrillowana z obu stron, uchronimy wówczas wtargnięcie szkodliwych substancji w porcję mięsa.
  • Aby skrócić czas obsmażania, uniknąć spalenia się mięsa i wtargnięcia w głąb szkodliwych substancji obgotuj wcześniej mięso w aromatycznych przyprawach a później obsmaż je w kieszonce z folii lub na tacce aluminiowej.

  • Wybieraj do grillowania mięso niezbyt tłuste np. drobiowe. Tłustą wieprzowinę warto by było najpierw wypiec w piekarniku lub wcześniej wygotować a najlepiej całkowicie z tego rodzaju mięsa zrezygnować. Ściekający tłuszcz z rusztu będzie wytwarzał szkodliwe związki.
  • Dodatkowo – w trakcie lub po grillowanym posiłku przyjmij solidną dawkę witaminy C (1000 mg), selen, cynk i witaminę E (400 IU). Mikroskładniki te pozwolą zneutralizować szkodliwe związki uwolnione podczas grillowania potraw. Przyspieszysz w ten sposób zneutralizowanie ich. Negatywny wpływ tych związków będzie odczuwalny następnego dnia, podczas, którego będziesz odczuwać przemęczenie, osłabienie, uczucie wypełnienia, przejedzenia a to znak, że Twoja wątroba została znacznie przeciążona.
  • Spożywaj musztardę do posiłków, zawarta w niej gorczyca przyspieszy przemianę materii.
  • Na pomoc – jeśli bardzo źle się czujesz po zjedzeniu ciężkostrawnych posiłków połknij 1 łyżeczkę gorczycy lub kminku i popij wodą, za 15-30 minut poczujesz ulgę.

  • W sezonie grillowym pij herbatki wspomagające pracę wątroby np. na trawienie, z fiołka trójbarwnego lub z karczocha.
  • Nie popijaj do jedzenia – popijając zaburzasz trawienie pij 20 minut przed posiłkiem i 1 -1,5 godziny po w ten sposób nie rozrzedzisz kwasów żołądkowych, których stężenie będzie słabsze przez co słabsze będzie trawienie pokarmów.
  • Pij niegazowana wodę – picie wody ma bardzo istotny wpływ jeśli chodzi o usuwanie toksyn z organizmu.
  • Jeśli stoisz przed wyborem nowego grilla wybierz gazowy lub ten na prąd, zminimalizujesz w ten sposób wpływ szkodliwych substancji uwalnianych wraz z dymem.

Źródło: www.yadda.icm.edu.pl, www.wikipedia.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »