JAK ZADBAĆ O ODPORNOŚĆ PRZED ZIMĄ

Zmień dietę na zimową, właśnie nadszedł ten czas, by zacząć spożywać więcej ciepłych posiłków, zimne potrawy niech będą mniejszością spośród spożywanych posiłków w ciągu dnia. Postaw nacisk na zupy, gotowane warzywa, ciepłe mięsa, i potrawy jednogarnkowe z dodatkiem rozgrzewających przypraw. Pamiętaj, że odporność zaczyna się od jelit dlatego tak ważna jest dbałość o ich stan. Pij herbaty ciepłe, ziołowe, ciepłą wodę z cytryną lub z cytryną i miodem.

Przyjmuj probiotyki w postaci soku z kiszonej kapusty lub jako suplement diety np. Puritans` Pride w dawce 20 miliardów żywych kultur bakterii (1 kapsułka dziennie). Probiotyki utrzymują prawidłową mikroflorę bakteryjną naszych jelit, niwelują uczucie wzdęcia i zaburzenia równowagi jelitowej wynikającej z nieprawidłowej diety. Chronią naszą błonę śluzową przed bakteriami i grzybami wzmacniając naszą odporność jelitową zatem nie tylko zapewnią odporność naszym jelitom ale ochronią nas przed grypą jelitową.

Uzupełnij dietę o jod z alg lub spiruline. Jod zapewni Ci odporność. Niedobór jodu objawia się niedoczynnością tarczycy za czym idzie zmęczenie, spadek energii, łamliwość paznokci, sucha skóra, bóle mięśniowe, przyrost masy ciała. Algi prócz jodu zawierają dużo mikroelementów (żelazo, wapń, potas, cynk, selen witaminy z grupy A,E,B oraz omega 3). Świetnie dbają o naszą skórę, włosy, paznokcie.

Spożywaj cynk w postaci pestek dyni (tyle, ile zmieści się w Twojej zamkniętej dłoni to dawka dziennego zapotrzebowania na cynk). Upraż pestki na suchej patelni są łatwiej przyswajalne lub przyjmuj cynk w postaci suplementu diety jeśli nie zdecydujesz się na pestki z dyni lub przyjmowanie alg, które są bogate w cynk. Cynk odgrywa bardzo ważna rolę w organizmie, wzmacnia odporność organizmu jest przeciwgrzybiczy, przeciwbakteryjny i przeciwwirusowy. Wzmacnia włosy i paznokcie, przyspiesza gojenie się ran, jest niezbędny do utrzymania prawidłowego poziomu witaminy A w organizmie przez co łagodzi podrażnienia skóry. Obniża poziom cukru we krwi. Cynk wraz z selenem jest niezbędny do prawidłowej pracy gruczołu prostaty, świetnie sprawdza się jeśli chodzi o poprawę parametrów nasienia.

pumpkin-seeds-1489510_1920

 

Korzystaj z sauny 2 x w tygodniu. Sauna podnosi odporność organizmu na infekcje, zwiększa przemianę materii, pozwala pozbyć się toksyn z organizmu co daje mam uczucie czystości, świeżości i odprężenia. Ekspozycja w trakcie pobytu w saunie pod zimny natrysk wody hartuje nasze ciało, poprawia termoregulacje co chroni nas przed skutkiem zmiany temperatur i wyziębieniem zimą. Jeśli nie masz możliwości korzystania z sauny stosuj w domu natrysk ciepłą na przemian z zimną wodą po zakończeniu kąpieli. Początkowo musisz ciało przyzwyczaić do natrysku zimną wodą stosując letnią i z czasem obniżać temperaturę. Przed samym wyjściem z kąpieli kończymy prysznic zawsze zimną wodą. Dzięki temu nie będziesz już marznąć a po wyjściu z kąpieli nie będzie już Ci towarzyszyć uczucie zimna. Naprzemienne natryski ciepłą i zimną wodą świetnie ujędrniają skórę co daje efekt odmłodzenia.

sauna-1405973_1280

Szczotkowanie ciała na sucho lub mokro to masaż całego ciała za pomocą szczotki z naturalnego włosia. Pozwala usunąć martwy naskórek i oczyszcza z toksyn, działa peelingująco, redukuje cellulit, poprawia krążenie krwi, skóra staje się ukrwiona, krew zaczyna lepiej krążyć i nie towarzyszy nam uczucie zimna. Poprawia limfe odprowadzając wodę, skóra staje się gładka, sprężysta, szczotkowaniem pobudzamy produkcję kolagenu. Wykonując masaż całego ciała działamy stymulująco na układ nerwowy, poprawia się nasze samopoczucie, redukuje stres, masujemy mięśnie, które odpoczywają po całym napiętym stresującym dniu i doznajmy odczucia odprężenia. Masaż wykonujemy samodzielnie w domu szczotką z włosiem z dzika. Musisz zaopatrzyć się w szczotkę według przeznaczenia w zależności jaki masaż preferujesz na sucho czy na mokro (włosie z dzika różni się twardością w zależności od przeznaczenia szczotkowania na sucho lub na mokro). Masaż zaczynamy od stóp do głowy zawsze w kierunku serca okrężnymi ruchami, możesz go wykonywać w każdym wieku nie ma żadnych przeciwwskazań. Wskazany jest dla kobiet w ciąży przy zapobieganiu rozstępów (więcej na ten temat w oddzielnym poście).

brush-96242_1280

Wzbogać swoja dietę w przyprawy rozgrzewające. Należą do nich:

  • Imbir rozgrzewa wychłodzony organizm, poprawia krążenie krwi i trawienie, działa przeciwzapalnie, świetnie sprawdza się przy przeziębieniach, podnosi odporność, znosi bóle głowy i bezsenność.
  • Kolendra podnosi cienienie krwi co daje efekt poprawy ciepłoty ciała. Ułatwia trawienie, łagodzi problemy żołądkowe, bóle brzucha, działa przeciwzapalnie, przeciwbólowo i uspokajająco, redukuje zbędny tłuszczyk.
  • Goździki zapach Świąt i długich ciemnych wieczorów, kojarzy się z zapachem ciasta, grzanego wina i piwa. Jest przeciwzapalny, świetnie leczy zapalenie gardła i działa jako środek przeciwbólowy (gdy boli Cię gardło włóż kilka goździków do ust i ssaj). Możesz też kupić w aptece olejek goździkowy świetnie sprawdza się w szkole, biurze czy na spacerze im szybciej zareagujesz na bolące gardło, tym szybciej objawy ustąpią. Stosuj 1-2 krople doustnie kilka razy dziennie według potrzeby do ustąpienia zapalenia i bólu). Goździk ma także działanie antynowotworowe.
  • Cynamon prócz walorów smakowych posiada właściwości rozgrzewające, redukuje cholesterol więc zadba też o spalenie zbędnego tłuszczyku. Ma właściwości przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybicze. Obniża poziom cukru we krwi. Jako dodany do potraw lub zjadany codziennie (1 płaska łyżeczka cynamonu Cejlońskiego wymieszana z płaską łyżeczką miodu). Cynamon zawiera wapń i żelazo, jest źródłem błonnika i naturalnym antyoksydantem co spowalnia proces starzenia się komórek, działa antynowotworowo. W kosmetyce w formie maseczki świetnie sobie radzi z wypryskami i trądzikiem.
  • Kardamon poprawia przemianę materii, wspomaga tym samym spalanie zbędnego tłuszczyku, świetnie się sprawdza jako dodatek do kawy w połączeniu z nią nie wypłukuje magnezu z organizmu (podobnie jak gałka muszkatołowa). Wspomaga układ trawienny świetnie znosi kolki jelitowe, gazy i wzdęcia. Działa antydepresyjnie. Kardamon jest przeciwzapalny, przeciwwirusowy, przeciwbakteryjny i przeciwpleśniowy zatem świetnie sprawdza się w leczeniu przeziębień i grypy, zapaleniu gardła i migdałków. Działa moczopędnie oczyszcza tym samym układ moczowy.
  • Pieprz cayenne działa rozgrzewająco, przeciwbólowo, poprawia przemianę materii, obniża cholesterol co pozwala spalić zbędny tłuszczyk, wspomaga leczenie infekcji bakteryjnych, poprawia trawienie zwiększając produkcję kwasu żołądkowego. Możesz zastosować poranny detox pijąc sok z cytryny z dodatkiem pieprzu cayenne oraz łyżki miodu.
  • Kurkuma działa rozgrzewająco, jest bardzo silnym antyoksydantem więc działa przeciwnowotworowo (wyciąg z kurkumy świetnie sprawdza się przy leczeniu nowotworów), zmniejsza tworzenie się tkanki tłuszczowej i redukuje masę ciała. Poprawia krążenie krwi. Sprawdza się w leczeniu niestrawności, przeziębień, schorzeniu układu moczowo-płciowego, zapaleniu spojówek, zapaleniu stawów, ospy wietrznej, schorzeniach wątroby w tym przy leczeniu żółtaczki.
  • Gorczyca biała jest bogata w minerały takie jak: żelazo, wapń, magnez, fosfor, potas, cynk oraz witaminy A, E , K, C oraz z grupy B w tym kwas foliowy. Wspomaga trawienie świetnie znosi problemy żołądkowe, wspomaga pracę enzymów trawiennych (wywar z gorczycy na poprawę trawienia 2 łyżki stołowe gorczycy wsypać do 0,5 l gotującej się wody, gotować pod przykryciem około 5 min, po ostudzeniu pic ¾ szklanki 20 min przed posiłkiem) lub jako spalacz tłuszczu stosować pół małej łyżeczki codziennie (pozwala spalić nawet 50 kcl).

spice-1383075_1280

Rozszerz dietę o kwasy Omega 3,6,9. Omega 3  to kwas alfa-linolenowy (olej lniany, rzepakowy lub sojowy), EPA i DHA (ryby, owoce morza, algi). Omega 6 to kwas linolenowy (olej z pestek winogron, olej słonecznikowy, olej krokoszowy). Omega 9 (kwas oleinowy) jedynie on jest wytwarzany przez nasz organizm ale w bardzo małych ilościach a jego niedobór przyczynia się do twardnienia naczyń krwionośnych. Omega 3,6,9 to bogate źródło NNKT niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (jak sama nazwa na to wskazuje są niezbędne dla naszego organizmu). To one odpowiedzialne są za poziom dobrego cholesterolu we krwi. Jest niezbędny nie tylko małym dzieciom do prawidłowego rozwoju mózgu i kobietą w ciąży o dbałość jeszcze nienarodzonego dziecka. Podnosi odporność organizmu, chroni nasze serce przed chorobami sercowo-naczyniowymi i zawałem. Uboga dieta w kwasy NNKT przyczynia się do pogorszenia wzroku a w wieku starszym prowadzi do zwyrodnieniem plamki żółtej w oku, to głównie ich niedobór przyczynia się do utraty wzroku u osób starszych. Nawilża nasza skórę od środka ich niedobór jest odpowiedzialny za łuszczycę, AZS atopowe zapalenie skóry, różnego rodzaju egzemy, spierzchniętą, spękaną i suchą skórę zimą. Ich odpowiedni poziom w organizmie chroni naszą skórę przed rozstępami przy przyrostach wagi np w okresie ciąży.

drugs-206150_1280

Rozpocznij suplementacje witaminy D3. Witamina D produkowana jest z cholesterolu podczas ekspozycji na słońce jest to możliwe wyłącznie w okresie od kwietnia do września (dotyczy ekspozycji na poddanie promieni UVB ze słońca, nie dotyczy promieni UVA emitowanych w solarium). Ważne jest by eksponować jak największe partie ciała na słońce bez użycia kremów z wysokimi filtrami gdyż wtedy właśnie produkcja witaminy D nie dochodzi do skutku (stosuj podczas opalania filtry z naturalnym faktorem, oleje pochodzenia naturalnego jak kokosowy, olejek z pestek malin więcej o bezpiecznym opalaniu w kolejnych postach). To właśnie spadek witaminy D w organizmie przyczynia się do wzrostu zachorowań, przeziębień, kataru, depresji, chorób sercowo-naczyniowych (chroni przed zwałem serca i udarem mózgu), otyłości, nowotworów (około 16 nowotworów ma związek z niedoborem witaminy D w tym na pierwszym miejscu znajduje się rak piersi dlatego tak ważna jest jej suplementacja). Jeśli masz wątpliwości przed suplementacją witaminy D3 (witamina D3 suplement diety bardziej skuteczny w podnoszeniu poziomu witaminy D we krwi) oznacz z krwi jej poziom (norma 20-100). Witamina D dba o zdrowie naszych kości i zębów przy niedoborze grozi nam również osteoporoza, próchnica zębów, krzywica, koślawe nóżki u małych dzieci oraz deformacja główki u niemowląt, często złamania kości u dzieci lub osób starszych mają związek z niedoborem witaminy D. Niedobór witaminy D skutkuje również w zachorowaniu na chorobę tarczycy Hashimoto oraz cukrzyce. Pamiętaj, że witamina D3 wchłania się z wapniem i witaminą K2. Dlatego ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu wapnia w organizmie. Osoby po 60 roku życia nie wchłaniają witaminy D przez skórę dlatego niezbędna jest jej suplementacja przez cały rok.

parasol-811108_1280

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »