JAK ZADBAĆ O CIAŁO W TRAKCIE I PO WAKACJACH

Wakacje to długo oczekiwany i przyjemny czas, podczas którego robimy to, co sprawia nam największą przyjemność, korzystamy z kąpieli słonecznych, zwiedzamy, spacerujemy lub po prostu leżymy i nie robimy nic. Urlop to nie czas by się odchudzać czy katować na siłowni, to czas, który nie powinien nas ograniczać, bo kiedy jak nie podczas wakacji odpocząć, smakować potraw z grilla, lodów gofrów czy smażonej ryby, to również idealny czas, by wypić drinka czy piwko z przyjaciółmi. Urlop niestety szybko mija a zaraz po nim wracamy na nasze tory, ustalamy rytm aktywności fizycznej i dbamy o prawidłową dietę (niektórym z nas uda się powrócić z urlopu bez zbędnych kilogramów – jednak nie każdemu jest to dane), nawet jeśli przybyło Ci odrobinę tłuszczyku nie panikuj i broń Boże nie żałuj, że jadłeś i dlaczego jadłeś, i że mogłeś sobie odmówić. Zmiana klimatu, mniejsza aktywność fizyczna i nieregularne spożywanie posiłków bez limitu kalorii sprzyjają przyrostowi wagi, która szybko wróci do normy jeśli zmodyfikujesz dietę i trochę się poruszasz po powrocie.

Nasza skóra i włosy smagane słońcem, wiatrem i moczone w słonej wodzie również wymagają odrobinę więcej pielęgnacji aniżeli zazwyczaj, po powrocie nie należy również zapomnieć o oczyszczeniu organizmu przede wszystkim wątroby i jelit.

JAK ZADBAĆ O SKÓRĘ W TRAKCIE I PO OPALANIU

O skórę latem powinniśmy zadbać przed, w trakcie i po wakacjach zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz a jak to zrobić ?

  • na tydzień lub dwa przed wyjazdem na wakacje zacznij przyjmować olej rybi (tran), witaminę A, C, E i beta karoten (zamiast beta karotenu możesz spożywać 1 szklankę soku marchwiowego codziennie). Tran, witamina A,E, beta karoten i cynk zabezpieczą skórę przed utratą wilgoci i będą chroniły przed oparzeniem słonecznym.
  • olej z czarnuszki – spożywanie oleju z czarnuszki przynosi wiele korzyści dla zdrowia, w szczególności poprawia nawilżenie skóry, która zdecydowanie lepiej znosi ekspozycje na słońce, wystarczy spożywać go na około 7-14 dni przed wyjazdem (1 małą łyżeczkę na czczo i 1 łyżeczkę przed snem można popić kilkoma łyczkami wody).

W TRAKCIE WAKACJI

  1. suplementacja – warto kontynuować przyjmowanie w/w suplementów przez cały urlop
  2. bezpieczne opalanie – nie zapomnij o bezpiecznym opalaniu, nigdy nie wystawiaj się na słońce na dłużej bez uprzedniego zabezpieczenia skóry (jeśli masz wrażliwą skórę wybierz preparaty z większym faktorem, te naturalne szczególnie przyjazne są dla naszej skóry np. olejek z pestek malin, olejek z dzikiej marchwi, olej z kiełków pszenicy, czy olejek z czarnuszaki (olej z czarnuszki szczególnie chroni skórę przed promieniowaniem słonecznym i poparzeniem a zastosowany po opalaniu działa przeciwbólowo, przeciwzapalnie i łagodzi oparzenia słoneczne). Warto też podczas opalania naprzemiennie smarować skórę olejkiem i masłem np. (shea, kawowym lub cupuacu), a jeśli Twoja skóra dobrze toleruje promienie słoneczne możesz wybrać olejki ze słabszym faktorem np. kokosowy, oliwę z oliwek, olej awokado, migdałowy, sojowy, sezamowy czy macadamia.

3. nawadniaj organizm – szczególnie ważne jest nawadnianie organizmu podczas korzystania z kąpieli słonecznych, w ten sposób unikniesz odwodnienia i niebezpiecznych kurczy mięśni podczas pływania. Utrata cennych elektrolitów i wody niesie za sobą ryzyko zagrażające naszemu zdrowiu i życiu, prowadzi do pojawiania się gorączki, drgawek czy utraty przytomności. Aby uzupełnić cenne składniki odżywcze warto zaopatrzyć się w napój izotoniczny w saszetkach lub w tabletkach rozpuszczalnych, które łatwo wsypać do butelki z wodą. Taki napój należy pić małymi łyczkami przez cały pobyt na plaży. Dobry napój izotoniczny bogaty jest nie tylko w elektrolity takie jak: wapń, potas, magnez i sód ale także w cenne witaminy z grupy B, które tracimy wraz z potem.

4. przekąski – warto na plaży skubać niewielkie ilości słonych paluszków, słonych ciasteczek z mąki pełnoziarnistej czy krakersów, w ten sposób szybko uzupełnisz utratę sodu, który uwalnia się wraz z potem.arto również spożywać owoce nawadniające (np. arbuz, melon) nie bez powodu w okresie lata są uprawiane i dostępne na rynku.

5. chroń głowę i włosy przed słońcem – podczas kąpieli słonecznych głowa najbardziej narażona jest na przegrzanie dlatego chroń ją stosując nakrycie głowy, w ten sposób uchronisz również włosy przed nadmiernym wysuszeniem, włosy wystawione na słońce osiągają bardzo wysoką temperaturę, przez co tracą wilgoć i kolor, stają się łamliwe i matowe. Po powrocie z plaży stosuj każdorazowo maski do włosów i jeśli to możliwe pozostaw grubszą warstwę maski na włosach przez minimum 20 minut.

PO OPALANIU

  1. dokładnie zmyj skórę letnią wodą stosując żel pod prysznic lub mydło z naturalnych składników bez zawartości szkodliwych substancji, które dodatkowo mogą podrażniać opaloną skórę.

2. użyj kremu lub żelu do zastosowania po opalaniu (żel będzie łatwiej rozprowadzał się po skórze przez co unikniesz niepotrzebnego pocierania skóry), aloes lub śluz ślimaka również złagodzi podrażnioną, zaczerwienioną skórę szczególnie twarzy i dekoltu.

3. zastosuj na twarz maskę w płachcie – nawilży i ochłodzi spieczoną skórę, możesz wybrać np. (baby skin, śluz ślimaka, aloes, kolagen, acerolę, lemon) warto taką maskę zastosować każdego dnia po kąpieli słonecznej, w ten sposób ochłodzona, nawilżona i odżywiona skóra twarzy nie będzie wyniszczona słońcem.

4. posmaruj skórę witaminą A oraz E bezpośrednio jeśli jest bolesna (spieczona) lub zmieszaj z olejem lub kremem (przekłuj kapsułkę z witaminą wyciśnij na dłoń dodaj kilka kropli olejku np. z czarnuszki i rozsmaruj w szczególnie spieczonych miejscach na ciele). Witaminy mają dość gęstą konsystencję i samodzielnie ciężkoje rozsmarować w skórę dlatego warto je nanieść z jakimś nośnikiem by uniknąć niepotrzebnego pocierania skóry lub po prostu wklepać.

5. olejek z czarnuszki – do zastosowania na całe ciało, zawiera wiele cennych składników niezbędnych dla skóry między innymi witaminę C, witaminę A, nienasycone kwasy tłuszczowe. Olej z czarnuszki ma działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne, wspomaga leczenie zmian skórnych i poparzeń słonecznych, przyspiesza gojenie się ran. Można smarować nim całe ciało także twarz zarówno po opalaniu jak i w trakcie.

6. olejek z pestek śliwy – do zastosowania na całe ciało to olej bardzo wysokiej jakości o niesamowitym marcepanowym (migdałowym) zapachu, ze względu na zawartość cennych składników takich jak kwasy omega 3, 6, fitosterole i ogromna ilość witaminy E przynosi bardzo wiele korzyści dla zmęczonej, przesuszonej i starzejącej się skóry, na efekty nie trzeba długo czekać ponieważ są natychmiastowe. Olej ten podobnie jak jojoba szybko się wchłania, przez co nie pozostawia nieprzyjemnie tłustej poświaty. Zastosowany po kąpieli słonecznej łagodzi, nawilża i łagodzi skórę przeznaczony jest szczególnie dla skóry hypoalergicznej z tendencją do łuszczenia się i pękania.

7. nawodnienie – uzupełniaj płyny, wysoka temperatura oraz niskie spożycie płynów może powodować zwiększoną krzepliwość krwi dlatego obserwuj żyły na dłoniach powinny być niewidoczne, im bardziej będą widoczne wręcz kalafiorowate, tym bardziej gęsta krew płynie w Twoich żyłach dlatego koniecznie nawodnij organizm, unikaj napojów odwadniających (kawa, mocna czarna herbata), spożywaj wodę ze szczyptą soli morskiej lub himalajskiej. Jeśli po powrocie z wakacji żyły nadal są widoczne na dłoniach rozważ przeprowadzenie oczyszczania krwi.

oczyszczanie krwi: https://blessyou.pl/oczyszczanie-krwi-z-toksyn-naturalne-metody/

PO WAKACJACH

  1. zadbaj o wątrobę – niezdrowe pokarmy takie, jak (smażone potrawy, bogate w tłuszcze nasycone, cukier) i napoje słodzone, kolorowe, alkoholowe szczególnie negatywnie wpływają na pracę wątroby, o którą szczególnie należy zadbać właśnie teraz, w przeciwnym razie będziemy chronicznie zmęczeni, bez sił witalnych. Jeśli Twoja skora po opalaniu nabrała brązowych plam, piegów i przebarwień koniecznie przeprowadź oczyszczanie wątroby np. według Michała Tombaka. Pij herbatki wspomagające pracę wątroby, w aptece czy w sklepach zielarskich jest spory wybór, warto również kupić sok z karczocha, który wspomoże pracę wątroby i oczyści ją ze złogów cholesterolowych (wystarczy wypijać rano na czczo 20-25 ml soku przez około 14 dni).

oczyszczanie wątroby: https://blessyou.pl/oczyszczanie-watroby-detoks-dlaczego-warto-go-robic/

oczyszczanie jelita grubego: https:https://blessyou.pl/oczyszczanie-jelita-grubego/

NATURALNE KOSMETYKI DO OPALANIA

Kosmetyki przenikają przez skórę do wnętrza organizmu, przedostają się do krwioobiegu i często zalegają w naszym cele dlatego warto wybierać te pozyskane z naturalnych składników bez konserwantów, zapachów, ulepszaczy o nieco krótszym terminie przydatności, dopasuj odpowiednie dla siebie i Twoich bliskich, w szczególności zwracaj uwagę na skład kosmetyków dla najmłodszych. Możesz też komponować własne mieszanki olejków nie koniecznie stosować wyłącznie jeden rodzaj (np. 30 ml oleju z marchwi, który ma wysoką ochronę przed promieniowaniem UV zmieszaj go z 50-100 ml innego oleju).

Oleje i masła wzmacniają warstwę lipidową skóry, chronią ją przed szkodliwym działaniem promieni UV, zawarte w nich cenne składniki roślinne, witaminy i minerały chronią przed wolnymi rodnikami, nietolerancją słońca, reakcjami alergicznymi na kosmetyki (często do reakcji na kosmetyki dochodzi właśnie podczas opalania, gdy kosmetyk jest poddawany wysokiej temperaturze). Odpowiednio dobrane kosmetyki nawadniają skórę, regenerują, opóźniają proces jej starzenia się. Masła i tłuszcze roślinne mają zdolność pochłaniania szkodliwych promieni słonecznych.

Stosuj naprzemiennie olej z masłem podczas każdej sesji opalania

  • Olej z dzikiej marchwi zawiera faktor 38-40 SPF (beta karoten i witaminy B,C,E,F) do aplikacji twarzy zaleca się stosowanie go w rozcieńczeniu z innym olejem by uniknąć plam (olejek ma pomarańczową barwę i barwi skórę).
  • Olej z pestek malin zawiera faktor 28-50 SPF (witaminy A,E, NNKT omega 3,6) natłuszcza, ujędrnia skórę, łagodzi zaczerwienienie skóry.
  • Olej z kiełków pszenicy zawiera faktor 20 SPF (witaminy A,B,D,E)
  • Olej sojowy zawiera faktor 10 SPF (NNKT omega 3, witaminy E,K, lecytynę)
  • Oliwa z oliwek zawiera faktor 8 SPF (NNKT, witaminy A,E,D)
  • Olej z orzechów macadamia zawiera faktor 6 SPF (NNKT, witaminy A,E, skwalen- składnik ludzkiej skóry, lecytynę)
  • Olej ze słodkich migdałów zawiera faktor 5 SPF (witaminy A,B,D,E)
  • Olej sezamowy zawiera faktor 4 SPF (witaminy A,B,E,K i minerały wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź i witaminę B6) doskonały do cery tłustej i mieszanej nie zatyka porów.
  • Olej jojoba 4 SPF (witaminy A,E,F) doskonały do cery tłustej.
  • Olej awokado 4-15 SPF (NNKT omega 3 i 6, witaminy A,B,D,E,H, K, PP i skwalen- składnik ludzkiej skóry)
  • Olej kokosowy zawiera faktor 2-8 SPF (NKT nasycone kwasy tłuszczowe, NNKT niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy B,C,E, cynk, wapń).
  • Masło shea (karite) 3-6 SPF jest bogatym źródłem witamin A,E,F, kwasów tłuszczowych, wosków i allantoiny, łagodzi poparzenia w tym słoneczne, chroni przed wiatrem mrozem i promieniowaniem UV.

  • Masło kawowe – to bogate źródło witaminy E i minerałów takich jak: potas, magnez, wapń, żelazo. Nie zawiera filtra słonecznego dlatego do opalania u osób wrażliwych zaleca się łączenie go z innym masłem lub olejem zawierającym ochronę przed promieniowaniem UV. Masło kawowe doskonale nadaje się również po opalaniu, nawilża, ujędrnia, odżywia, wygładza i regeneruje skórę, nadaje jej piękny odcień opalenizny i cudowny zapach kawy arabica.

  • Masło jojoba – zawiera dużą ilość witaminy E, F, skwalen (składnik płaszcza lipidowego ludzkiej skóry) i fitosterole, ma działanie nawilżające. Masło jojoba nadaje się do opalania, a by zwiększyć jego faktor ochronny należy dodać do niego tlenek cynku (zinc oxide) czyli cynk – wystarczy rozkruszyć tabletkę i wymieszać z masłem jojoba. Cynk to naturalny filtr UV i chroni skórę przed negatywnymi skutkami promieniowania można go dodawać do olejków i maseł 1% cynku odpowiada faktorowi 1,5 SPF

  • Masło cupuacu – pozyskane jest z dzikorosnącego kakaowca w swym składzie zawiera zarówno nasycone i nienasycone kwasy tłuszczowe ( np. kwas oleinowy, stearynowy, palmitynowy), jest doskonałe dla skóry wysuszonej, uszkodzonej promieniami słonecznymi, wspomaga również ochronę przeciwsłoneczną ma niesamowitą zdolność wiązania wody co zawdzięcza fitosterolom regulującym poziom nawilżenia i aktywacje kwasów tłuszczowych. Ma konsystencje stałą, która topi się w dłoniach i niesamowicie przyjemnie rozprowadza się na skórze nadając jej połysk i nawilżenie. Może być stosowane również jako kosmetyk po opalaniu.
  • Masło awokado – to bogactwo witamin takich, jak witamina A, E, B1, B2, ma właściwości nawilżające i fotoochronne
  • Masło z mango – w swym składzie zawiera kwas stearynowy i oleinowy, ma właściwości gojące, zmiękcza, nawilża i wygładza skórę, spłyca zmarszczki, przynosi ulgę skórze poparzonej słońcem lub pokąszonej owadami, zalecane jest również w drobnych skaleczeniach i przebarwieniach.

DLACZEGO WARTO SIĘGAĆ PO NATURALNE KOSMETYKI DO OPALANIA

Rośliny same w sobie zawierają naturalną ochronę przed promieniowaniem, bogate związki chronią je same przed promieniowaniem słonecznym więc dlaczego by z tego nie skorzystać. Naturalne oleje i masła są bogactwem witamin i minerałów, które są nam niezbędne do przyswajania witaminy D ze słońca. To właśnie niedobory mikroskładników w naszym organizmie przyczyniają się do zaburzenia wchłaniania i reakcji alergicznych na promieniowanie UV.

Przeczytaj również o uczuleniu na słońce : https://blessyou.pl/uczulenie-na-slonce-przyczyny-zapobieganie/

Źródło: www.zielonyklub.pl, www.wikipedia.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »