JAK DBAĆ O ZĘBY ABY BYŁY ZDROWE

Zęby są to jedne z najważniejszych elementów w naszym ciele, które odpowiadają za nasz wygląd, a także za nasze zdrowie. Same szkliwo to najtwardsza i najbardziej wytrzymała tkanka naszego zęba, która przy braku higieny może zostać zaatakowana przez bakterie, co na pewno przerodzić się może w próchnicę, co oznacza w większości przypadków okropny ból. Wielu z nas na samą myśl o dentyście dostaje dreszczy, tak więc jeśli zależy Ci aby Twój dentysta nie miał co robić warto porządnie zadbać o higienę jamy ustnej i stan uzębienia, a jak to zrobić przeczytasz poniżej.

CO ROBIĆ ABY MIEĆ ZDROWE ZĘBY

  • dokładnie myj zęby – szczególnie niebezpieczne dla naszych zębów jest chodzenie spać z nie umytymi zębami – wtedy na własne życzenie doprowadzamy do sytuacji, w której przez całą noc resztki z kolacji zalegają w jamie ustnej i doprowadzają do rozwoju próchnicy i chorób przyzębia.
  • nie myj zębów od razu po posiłku – kwasy zawarte w niektórych potrawach i owocach często mają niskie pH, a zadaniem śliny jest właśnie wyrównanie poziomu pH w ustach. Jeśli więc umyjemy zęby od razu po posiłku, nie dajemy szansy ślinie na wykonanie swojego zadania i wcieramy kwasy owocowe w szkliwo zębów. Warto odczekać zatem ok. 20-30 minut lub w miedzy czasie przepłukać usta wodą.
  • używaj nici dentystycznej – warto jej używać gdyż niestety nawet najlepiej przeprowadzone szczotkowanie zębów nie usunie z nich wszystkich zalegających resztek jedzenia. Pomoże ona usunąć zalegające w przestrzeniach międzyzębowych miękkie złogi nazębne. Ruchami piłującymi delikatnie przeprowadza się nitkę w miejscu stykania się zębów w przestrzeni międzyzębowej, aż do brzegu dziąsłowego, tak aby go nie uszkodzić.
  • produkty bogate w witaminy minerały – warto także wzmacniać nasze zęby od wewnątrz do czego niezbędne będą witaminy i minerały. Najbardziej potrzebne składniki dla naszych zębów to witamina D, wapń oraz fosfor, które to stanowią ich podstawowy budulec. Warto pamiętać także o witaminie C, która pomaga zwalczać bakterie, które mogą przyczynić się do rozwoju próchnicy. Witamina A również pełni ważną rolę jeśli chodzi o nasze zęby, a przede wszystkim wzmacnia i odżywia tkanki przyzębia oraz błony śluzowe, ponad to odpowiada za wytwarzanie odpowiedniej ilości śliny.

CZEGO UNIKAĆ

  • nie gryź lodów czy twardych cukierków, nie otwieraj piwa zębami czy opakowań chipsów gdyż może to spowodować pęknięcie zęba
  • nie zgrzytaj zębami
  • staraj się unikać słodyczy, fast foodów, gazowanych napojów czy palenia papierosów
  • staraj się już nie jeść po wieczornym myciu zębów

JAK PRAWIDŁOWO SZCZOTKOWAĆ ZĘBY

Wyróżniamy trzy rodzaje szczoteczek o różnej twardości włosia

  • miękkie – są przeznaczone szczególnie dla tych, którzy mają wrażliwe dziąsła, nieraz krwawiące podczas mycia
  • średnie – szczoteczki o takim włosiu powinna używać większość ludzi, pozwalają dobrze oczyścić zęby i chronić dziąsła
  • twarde – rzadko polecane, gdyż są odpowiednie dla osób o zdrowych i odpornych dziąsłach, szczególnie narażonych na tworzenie się kamienia nazębnego.

Podstawowe zasady szczotkowania zębów:

  • szczoteczkę trzymaj stabilnie w ręce
  • szczotkuj wszystkiej zęby, nie pomijając ani jednego
  • szczotkowanie powinno trwać minimum 2 minuty
  • po około 3 miesiącach szczoteczkę należy wymienić  na nową

Jak szczotkować zęby

Jeśli nie występują poważne stany zapalne tkanek przyzębia to polecaną metodą szczotkowania zębów jest metoda roll. Metoda roll to tak zwana metoda „dziąsło-ząb” co oznacza, że ruch powinien zawsze być wykonywany z dziąsła na ząb, a nigdy odwrotnie, gdyż wykonanie ruchu odwrotnego spowodowałoby wciśnięcie resztek pokarmowych pomiędzy ząb i dziąsło, co doprowadziłoby do powstania stanu zapalnego dziąsła i próchnicy w okolicy szyjki zęba. W tym wypadku szczotkowanie należy rozpocząć od przyłożenia szczoteczki do zębów pod kątem 45° do dziąsła, tak aby włosie szczoteczki było skierowane do góry w łuku górnym i w dół w łuku dolnym, a uchwyt szczoteczki równolegle do łuku zębowego. W następnej fazie należy odsunąć szczoteczkę od zęba i ponownie ułożyć ją pod kątem 45° na dziąśle. Zaleca się wykonanie 4–6 takich ruchów na każde 2–3 zęby, które obejmuje szczoteczka. Następnie należy szczoteczkę przesunąć na kolejne 2–3 zęby. Te same ruchy należy wykonać w obrębie wszystkich zębów najpierw na stronie wargowej/policzkowej, a następnie na stronie podniebiennej/językowej. Na koniec należy wyszczotkować powierzchnie żujące zębów ruchem przód-tył.

DIETA NA ZDROWE ZĘBY

  • jabłka – dostarczają cennych składników i naturalnie oczyszczają jamę ustną. Jedząc jabłko, pobudzamy wydzielanie śliny, która wypłukuje resztki jedzenia z przestrzeni między zębami i chroni zęby przed działaniem cukrów i kwasów.
  • ryby – zawierają trzy ważne, szczególnie dla naszych zębów, składniki: wapń, fosfor i witaminę D, od których to właśnie zależy kondycja zębów. Ryby to również skarbnica kwasów omega-3, które wspomagają przyswajanie wapnia. Dlatego też osoby, które często jedzą ryby, zwykle mają mocne i zdrowe zęby. Wapń jest głównie w ościach – sardynki, szprotki czy tuńczyka.
  • mleko, jogurty i sery – te produkty podstawowe źródło wapnia, od którego zależy kondycja naszych zębów. Gdy dostarczymy organizmowi za mało tego składnika, zacznie on czerpać wapń z zapasów zgromadzonych w kościach i zębach, w ten sposób stopniowo je osłabiając,a osłabione zęby są bardziej narażone na próchnicę i złamanie. Bogatym źródłem wapnia są jogurty naturalne bez dodatku cukru. Najwięcej wapnia zawierają żółte sery, ale są bardzo kaloryczne.
  • zielona herbata – w jednej filiżance herbaty znajduje się około 0,3 mg fluoru, który skutecznie walczy z próchnicą, wzmacnia zębinę i szkliwo zębów. Wypicie 3 filiżanek zielonej herbaty dziennie zapewnia niezbędną dawkę fluoru oraz dostarcza polifenole mające właściwości przeciwbakteryjne.
  • algi – zawierają mnóstwo składników mineralnych, w tym ważnych dla zębów wapnia, fosforu, fluoru, wysokiej jakości białka, a także witamin. W niektórych algach jest natomiast 10 razy więcej wapnia niż w mleku. Dodatkowo na powierzchni tych roślin rozwijają się bakterie, które produkują enzymy chroniące zęby przed rozwojem próchnicy.
  • pieczywo pełnoziarniste – jest w nim dużo magnezu, który zapobiega próchnicy, pod warunkiem że dostarczy się go 2 razy mniej niż wapnia. Więc jeśli jesz dużo produktów bogatych w magnez lub zażywasz suplementy, musisz też zwiększyć w diecie ilość wapnia.W ziarnach zbóż jest również fosfor, który jest niezbędny do właściwej mineralizacji zębów. Pieczywo razowe wymaga dokładniejszego żucia, co wzmacnia dziąsła, chroniąc przed chorobami przyzębia.

  • marchew – jest bogata w witaminę A, przez co wzmacnia i utrzymuje w dobrym stanie dziąsła, mineralizuje zęby i stymuluje wytwarzanie śliny, która niszczy groźne bakterie powstałe w jamie ustnej. Surowa marchew może posłużyć w wyjątkowych sytuacjach jako szczoteczka do zębów, ponieważ świetnie oczyszcza przestrzenie między zębami z resztek pokarmowych, pomagając dodatkowo w walce z kamieniem nazębnym. Surowa marchew, ma także znaczenie dla zdrowia zębów małych dzieci, gdyż spożywanie jej wpływa na formowanie prawidłowego zgryzu i prostuje zęby.
  • truskawki – zawierają spore ilości kwasu jabłkowego, który jest jednym z podstawowych składników past wybielających. Jeśli chcemy mieć zdrowe zęby truskawki warto jeść jak najczęściej, ponieważ dodatkowo zapobiegają także osadzaniu się kamienia na zębach i odgrywają istotną rolę przy zapaleniach jamy ustnej.

PRODUKTY KTÓRE NISZCZĄ ZĘBY

  • słodycze – są główną przyczyną próchnicy i chorób dziąseł. Ważne jest to ile razy w ciągu dnia jemy słodkie produkty. Im częściej, tym większe zagrożenie dla naszych zębów. Lepiej zjeść np. cały baton od razu, potem umyć zęby, niż pojadać po kawałku. Szczególnie szkodliwe są lizaki czy landrynki, które długo trzymamy w ustach, i słodzone napoje, zwłaszcza gdy popijamy je w ciągu dnia małymi łykami.
  • chipsy oraz fast foody – dostarczają dużo soli, która zwiększa wydalanie wapnia z organizmu, co źle wpływa na nasze zęby. Dodatkowo oblepiają je, utrudniając obmywanie ich przez ślinę. W efekcie w szczelinach i przestrzeniach między zębami stwarza się środowisko przyjazne dla bakterii.
  • szczaw – bogaty jest w szczawiany, które wiążąc w przewodzie pokarmowym wapń, utrudniają jego przyswajanie.
  • mocna kawa, herbata, napoje typu coca-cola – sprzyjają demineralizacji zębów i powodują odkładanie się żółtobrunatnego osadu, którego nie da się pozbyć, przy codziennym myciu zębów.

Źródło: mp.pl, doz.pl, medonet.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »