JAK DBAĆ O STOPY

Stopy to właśnie one są najbardziej narażone na wszelkie urazy, to na nich przemierzamy dziennie kilkadziesiąt kilometrów i to one noszą ciężar naszego ciała a jednak nadal są najmniej przez nas doceniane i pielęgnowane. Jak pokazują badania, większość mężczyzn zwraca uwagę na kobiece nogi, w okresie letnim nie tylko odkrywamy nogi ale również stopy zakładając skąpe obuwie lub chodzimy boso, a wiadomo te zaniedbane na pewno nie będą naszą wizytówką. Warto więc poświęcić trochę więcej czasu i zadbać o stopy, tak samo jak dbamy o twarz, ciało czy włosy. Dbajmy o nie niezależnie od pory roku, a nie tylko w te dni, gdy nadchodzi lato, i choć pielęgnacja stóp nie należy do tych najłatwiejszych, warto na nią poświęcić więcej czasu, a dzięki temu zachowasz nie tylko młody i piękny wygląd stóp ale również ich zdrowie na lata.

JAK PIELĘGNOWAĆ STOPY

  • kąpiel stóp – do miski z ciepłą wodą dodaj garść soli, najlepsza sól ta pochodząca z Morza Martwego, gdyż jest  bogata w składniki mineralne, ale może to również być zwykła sól kuchenna. Kąpiele z solą działają odświeżająco, pomagają w walce z obrzękami, ujędrniają skórę. Jeśli jednak nie lubisz kąpieli solnych, zamiast niej możesz do wody dolać trochę płynu pod prysznic lub kilka kropli oliwy lub olejku o właściwościach nawilżających, gdyż w kąpieli stóp chodzi o to, by zmiękczyć naskórek i zrelaksować się. Stopy w ciepłej wodzie należy trzymać nie dłużej niż 15 minut, bo skóra i paznokcie za bardzo rozmiękną.
  • nawilżenie stóp – przesuszona skóra stóp może bardzo szybko stać się zrogowaciała, więc aby temu zapobiec, należy zadbać o dobre nawilżenie stóp. Rano należy użyć kremu natłuszczającego, który odbuduje płaszcz hydrolipidowy skóry i zapobiegnie jej wysuszaniu, zaś wieczorem na umyte stopy warto nałożyć odżywczą maskę, po czym poczekać aż maska wchłonie się w stopy, a następnie założyć bawełniane skarpety, dzięki czemu skóra stóp z rana będzie gładka, miękka i nawilżona.
  • paznokcie – do obcinania paznokci używaj cążek, które mają zaokrągloną powierzchnię tnącą, przez co nie one powodować pękania płytki, która jest znacznie twardsza niż u rąk. Paznokcie należy skrócić tak, aby odrobinę wystawały poza opuszki palców, gdyż rolą paznokci jest ochrona przed urazami palców. Boki płytki należy opiłować, lekko je zaokrąglając, lecz należy robić to ostrożnie, bo jeśli paznokcie zaokrągli się zbyt głęboko, zaczną one boleśnie wrastać w ciało.
  • usuwanie zrogowaciałej skóry – aby pozbyć się warstwy zrogowaciałego naskórka, należy go delikatnie zetrzeć z użyciem pumeksu lub tarki, a następnie wykonać peeling stóp.

  • peeling stóp – najlepiej użyć peelingu przeznaczonego specjalnie do stóp, gdyż zwykle zawierają one drobiny pumeksu lub kryształy soli i aromatyczne olejki, dzięki czemu doskonale polerują naskórek, jednocześnie go odżywiając. Możesz również przygotować samodzielnie peeling w domu na bazie soli morskiej z dodatkiem oliwy z oliwek i soku z cytryny.

  • masaż stóp – na podeszwach znajdują się receptory wszystkich narządów, a pobudzanie tych końcówek nerwowych, za pomocą masażu jest bardzo korzystne dla całego organizmu. Masaż rozluźni również mięśnie stóp i poprawi ruchomość stawów. Uwaga kobiety w ciąży! w okresie ciąży nie powinno się wykonywać masażu angażującego receptory znajdujące się na podeszwach stóp, może dojść do nadmiernego ich pobudzenia, wskazany jest jak najbardziej masaż poprawiający krążenie limfy, który będzie zapobiegał obrzękom, choć obrzęki nóg w okresie ciąży najczęściej są przyczyną niewydolności układu moczowego i niedoborów mikroskładników (wapń, magnez, witamina C, D).
  • ćwiczenia na stopy – ćwiczenia usprawnią stawy śródstopia i zapobiegną powstawaniu obrzęków w kostkach.

NAJCZĘSTSZE PROBLEMY KTÓRE DOTYKAJĄ STOPY

  • nagniotki – są to zrogowacenia skóry w kształcie stożka, które wbijają się w ciało niczym gwóźdź i zazwyczaj tworzą się w miejscach, w których stopa jest stale uciskana przez but. Aby pozbyć się nagniotków wymocz stopy, osusz je ręcznikiem i naklej na odcisk plaster lub posmaruj go płynem na odciski. Po 3 dniach wymocz stopy i zetrzyj tarką lub pumeksem zrogowaciałą skórę wokół odcisku, jego rdzeń powinien dać się usunąć podczas tego zabiegu.
  • pękające pięty – najczęściej są następstwem mocnego przesuszenia i szybkiego rogowacenia naskórka. Dodatkową przyczyną pękania pięt może być niedobór witamin, głównie witaminy A. Aby pozbyć się problemu pękających pięt, po codziennym wymoczeniu stóp w wodzie z dodatkiem soli kosmetycznej lub płynu do kąpieli i delikatnym starciu zrogowaciałego naskórka, należy wmasować w pięty krem gojący pęknięcia albo zawartość kapsułki z witaminą A+E, a następnie należy założyć bawełniane skarpetki, dzięki czemu krem lub zawartość ampułki łatwiej wnikną w skórę.
  • pocące się stopy – jest to zwykle skutek spędzania wielu godzin w ciepłych butach, przez co skóra stóp nie oddycha i jest stale wilgotna, co stwarza sprzyjające warunki do infekcji grzybiczych. Aby pozbyć się problemu mocz stopy w kąpieli ziołowej, używaj też talku, który wchłania wilgoć. W ciągu dnia, np. w pracy, zmieniaj obuwie na lżejsze. Jeśli jednak zauważysz pierwsze oznaki grzybicy tj. pęcherzyki na podeszwach i między palcami, to po każdym umyciu stóp smaruj skórę preparatem przeciwgrzybiczym, np. z olejkiem z drzewa herbacianego.

  • obrzęki stóp lub jednej stopy- obrzęki stóp to przypadłość, która najczęściej objawia się latem, choć również i zimą, dotyczy zarówno osób, które prowadzą siedzący tryb życia lub spędzają cały dzień na nogach. Powodem może być problem związany z układem krążenia, układem moczowym. Jeśli cierpisz na obrzęki stóp uzupełniaj magnez codziennie, oznacz we krwi poziom wapnia oraz witaminy D, w przypadku ich niedoborów uzupełnij je niezwłocznie, rozpocznij suplementacje dobrej jakości witaminy C  z bioflawonoidów. Uzupełniaj elektrolity podczas upalnych dni (dobrze sprawdzą się napoje izotoniczne przeznaczone dla sportowców). Umów się również do fizjoterapeuty, który wykona odpowiedni masaż limfatyczny nóg oraz masaż usprawniający pracę punktów spustowych, których nieprawidłowa funkcja jest nie tylko objawem obrzęków ale również skurczy mięśni zlokalizowanych na łydkach lub stopach.

CZEGO NALEŻY UNIKAĆ W PIELĘGNACJI STÓP

  • złe obuwie – te wykonane z syntetycznych materiałów, nieodpowiednio wyprofilowane, niewygodne staje się podstawowym źródłem problemów, gdyż sprzyja nadmiernemu poceniu stóp oraz tworzeniu się odcisków i pęcherzy. Co więcej noszenie niewygodnego obuwia może z czasem doprowadzić do zniekształceń stóp.

  • jeśli cierpisz na obrzęki stóp unikaj noszenia skarpetek kończących się ponad kostką, będą utrudniały krążenie limfy, wybieraj stópki
  • niewłaściwe skracanie paznokci – to właśnie ono głównie prowadzi do problemu ich wrastania.
  • pocieranie pumeksem spękanych miejsc na skórze – nie poprawia, a wręcz zwiększa skalę problemu oraz może prowadzić do powstawania stanów zapalnych.
  • samodzielne usuwanie zrogowaceń z użyciem metalowych narzędzi – nieumiejętne i nadużywane spowoduje intensyfikację problemu.

CO POWINNY ZAWIERAĆ W SWOIM SKŁADZIE KREMY DO STÓP

  • witaminę A
  • witaminę E
  • lanolinę
  • odpowiednie stężenie mocznika
  • olejki np. olejek z drzewa herbacianego

DOMOWE ĆWICZENIA NA STOPY

  • ćwiczenie „chwytności”: zdejmij buty i spróbuj palcami u stóp podnieść długopis z podłogi.
  • alfabet: zdejmij buty i za pomocą palców u stóp wyrysuj na podłodze alfabet.
  • uciskanie jednej stopy drugą: zdejmij buty, połóż jedną stopę na drugiej i górną naciskaj w dół, a dolną w górę.
  • połóż na podłodze puszkę z napojem i przetaczaj ją stopą w przód i w tył.
  • siedząc na krześle lub fotelu unieś nogi na ok. 5-10 cm nad podłogę i obracaj stopami w jedną stronę, następnie w drugą.

Źródło: wylecz.to.pl, womenshealth.pl.

Posted by Ol

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »