JAK DBAĆ O OCZY I O DOBRY WZROK PRZEZ CAŁY ROK

Wzrok to jeden z pięciu głównych niezwykle ważnych zmysłów występujących u człowieka, wraz z innymi zmysłami pełni  funkcje w naszym życiu, to właśnie wzrok uważany jest za jeden z najważniejszych narządów organizmu i nie potrafimy wyobrazić sobie bez niego życia. Jednak coraz mniej dbamy o zdrowie naszych oczu, nie zdając sobie sprawy, że na starość choroba spowodowana niedbałością o oczy może nam odebrać wzrok. Żyjemy w czasach gdzie niebieskie światło smartfonów, laptopów czy telewizorów opanowało nasze oczy, a ma ono niekorzystny wpływ na nasze widzenie. Teraz nie muszą nam wcale doskwierać żadne dolegliwości, lecz w niedalekiej przyszłości może się to zmienić. Niedobory mikroskładników przy nieprawidłowej diecie równie niekorzystnie wpływają na nasz wzrok. Warto więc zawczasu zapobiegać, aniżeli później leczyć, a są na to bardzo proste i sprawdzone sposoby.

OD CZEGO TAK NAPRAWDĘ PSUJE SIĘ NASZ WZROK – PRZYCZYNY

  • najczęściej jedną z głównych przyczyn psucia się naszych oczu są nieodpowiednie oświetlenia pomieszczeń i miejsc pracy. Zbyt mocne, jak i zbyt słabe światło działa niekorzystnie na nasz wzrok. Szczególnie czytanie, które wymaga wpatrywania się w tekst, powoduje nadwyrężenie oczu, co może doprowadzić do np. ból głowy.
  • nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV może prowadzić do szybszego rozwoju zaćmy lub zwyrodnienia plamki żółtej, dlatego nie należy zapominać o noszeniu okularów przeciwsłonecznych. Podczas ich kupowania należy sprawdzić, czy szkła posiadają odpowiedni filtr przeciw promieniowaniu, a ich jedyną rolą nie będzie tylko zaciemnianie obrazu. Niektóre soczewki kontaktowe są również wyposażone w odpowiednią ochronę przed UVA i UVB. Należy dbać również o oczy u dzieci, gdyż niekorzystne zmiany mogą tworzyć się w trakcie początków życia, dając poważniejsze objawy dopiero w podeszłym wieku.
  • palenie tytoniu wpływa niekorzystnie na oczy i zdolność widzenia, poprzez przyśpieszenie rozwoju miażdżycy. Ponadto palenie przyspiesza rozwój zaćmy, predysponuje do rozwoju uszkodzenia nerwu wzrokowego czy zwyrodnienia plamki żółtej.
  • na psucie się wzroku działa również źle leczona, niekontrolowana cukrzyca i nadciśnienie tętnicze.
  • niedobór mikroskładników.

DLACZEGO WZROK POGARSZA SIĘ WRAZ Z WIEKIEM

Najczęstszą przyczynę nabytej ślepoty i osłabienia wzroku u ludzi po 50 roku życia stanowi zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem czyli AMD – jest to jednostka chorobowa, której rola polega na degeneracji niewielkiej, centralnej części siatkówki – plamki żółtej. Stan ten rzadko powoduje całkowitą ślepotę, może być jednak źródłem znacznego upośledzenia widzenia. Istnieją dwa główne typy AMD:

  • postać sucha, najczęściej występująca, charakteryzuje się ona obecnością żółtych złogów w plamce żółtej tzw. druzy. Mogą one powodować zaburzenia widzenia, a w przypadku wzrostu ich ilości, powiększania i zlewania się – zmniejszać pole widzenia. W miarę rozwoju AMD dochodzi do ubytków w centralnej części pola widzenia.
  • postać wysiękowa – jest ona związana z rozwojem nowych, nieprawidłowych naczyń krwionośnych w okolicy plamki żółtej. W wyniku tego dochodzi do wynaczynienia krwi w rejonie plamki, co  prowadzi do upośledzenia widzenia centralnego, postrzegania linii prostych jako falowane czy ostatecznie – do całkowitego zaniewidzenia.

SPOSOBY NA ZDROWE OCZY

  • odpowiednia dieta i składniki odżywcze – to co wchodzi w skład naszej diety, ma również spory wpływ na zdrowie naszych oczów. Szczególnie ważne w diecie są witaminy A, C oraz E, a także cynk selen, kwasy omega 3 i luteina. Dzięki tym składnikom utrzymamy oczy w dobrej kondycji przez wiele lat. Więcej o składnikach wspierających dobry wzrok przeczytacie tutaj https://blessyou.pl/jak-zachowac-prawidlowy-wzrok-do-poznej-starosci/
  • nie pal – palenie zwiększa ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej, zaćmy oraz zapalenia błony naczynkowej.
  • zadbaj o dobry sen – brak odpowiedniej ilości snu jest bardzo niekorzystna dla zdrowia naszych oczu. Chroniczne niewyspanie przyczynia się do zmęczenia oczu, a to z kolei powoduje ich podrażnienie, wysychanie, a także nadmierne łzawienie. Oczy mogą też wykazywać nadwrażliwość na światło. W czasie snu wzrok nie tylko odpoczywa, lecz także regeneruje się. Aby regeneracja była możliwa, niezbędne jest minimum 5 godzin snu.
  • rób sobie okłady – warto używać do tego plasterków świeżego ogórka, zaparzonych i schłodzonych saszetek z rumiankiem lub zieloną herbatą. Wystarczy kilkanaście minut przed snem, aby pomóc regenerować się naszym oczom.
  • regularnie badaj wzrok – należy to robić przynajmniej co dwa lata. Badania u okulisty pomogą nam wyłapać wszelkie dolegliwości i w szybki oraz skuteczny sposób im zaradzić.

  • noś okulary przeciwsłoneczne – chronią one oczy przed nadmiarem światła i szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Skutkami nadmiernego nasłoneczniania oczu są: uszkodzenia plamki żółtej, zaćma, nowotwory oczu i powiek, skrzydlik czy tłuszczyk. By im zapobiec noś okulary w 100% blokujące promieniowanie UV-A i UV-B, ważne aby były z atestem.
  • odpowiednie oświetlenie – należy zadbać o odpowiednią ilość światła podczas czytania. Absolutnie nie wolno czytać w półmroku, a gdy pracujesz na komputerze czy laptopie wieczorem czy nocą, warto mieć włączone drugie źródło światła poza monitorem, może być to lampka biurowa.
  • uprawiaj sport – regularna aktywność i ćwiczenia fizyczne są jednym ze sposobów na obniżenie kruchości naczyń włosowatych i polepszenie jakości widzenia.
  • ćwiczenia na oczy – jednym z popularniejszych ćwiczeń jest robienie oczami tzw. odwróconej ósemki. Patrząc przed siebie należy wykonywać oczami takie ruchy, jakby wiodło się wzrokiem po konturach odwróconej cyfry siedem.

OCZY A PRACA PRZY KOMPUTERZE

Zbyt długa praca przy komputerze może powodować dolegliwości takie jak zmęczenie oczu, niewyraźne widzenie, ból głowy a także zespół suchego oka. Istnieje jednak kilka zasad higieny pracy, które mogą pomóc złagodzić lub zapobiec niekorzystnym objawom zbyt długiego siedzenia przed monitorem lub telewizorem, pomocne będą poniższe rady:

  • staraj się umieścić komputer w takim miejscu, aby uniknąć odblasków światła słonecznego i lamp, które mogą dodatkowo drażnić Twoje oczy
  • umieść monitor na odpowiednim poziomie i w odpowiedniej odległości od oczu, gdyż powinny one być na równi z górną częścią ekranu, co pozwala na patrzenie na wyświetlany obraz lekko w dół – zalecana odległość oczu od monitora to 40–75 cm
  • co 20 minut staraj się przenieść wzrok, na minimum 20 sekund w dal, np. patrząc przez okno; zalecane jest także robienie kilkunastominutowych przerw co około 2 godziny
  • zadbaj o wygodne krzesło z odpowiednim oparciem pleców oraz odpowiednią wysokością siedziska – powinna ona zapewniać oparcie całych stóp na podłodze
  • staraj się częściej mrugać – podczas codziennych czynności człowiek mruga średnio 10–20 razy na minutę, a podczas wpatrywania się w monitor, częstotliwość mrugania spada, co prowadzi do wysychania powierzchni oka, zaczerwienienia spojówek, uczucia piasku pod powiekami oraz bólu.

 

Źródło: odkrywamyzakryte.com, wyleczto.pl.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »