JAGODY GOJI WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Jagody Goji, znane również jako kolcowój pospolity lub szkarłatny, rosną na wiecznie zielonych krzakach w umiarkowanym i podzwrotnikowym klimacie Chin, Tybetu i Mongolii. W ostatnim czasie jagody goji stały się bardzo popularne w środowisku osób zdrowo odżywiających się. Najczęściej w sklepach spotykamy jagody Goji w postaci ususzonych owoców i w tej samej postaci stosowane są w Chinach w celach medycznych. Ciekawostką jest to, że świeżych jagód Goji nie powinno się dotykać gołymi rękami, ponieważ zachodzi wtedy proces utleniania i jagoda Goji przybiera czarny kolor. Owoce Goji zbiera się metodą strząsania na specjalne maty. Dostępny jest też sok z owoców Goji, który polecany jest ze względu na zawartość antyoksydantów. Suszone owoce goji smakują podobnie jak żurawina. Są lekko słodkie i cierpkie zarazem. Posiadają delikatny posmak ziołowy.

JAGODY GOJI SĄ BOGATYM ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW TAKICH JAK

  • witamina C
  • witamina A
  • witamina B2
  • witamina B6
  • witamina E
  • żelazo
  • wapń
  • cynk
  • miedź
  • fosfor
  • selen
  • german

JAGODY GOJI SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • beta karoten
  • kwas linolowy
  • kwas omega 6
  • antyoksydanty
  • luteina
  • zeaksantyna
  • kompleks polisacharydowy LBP

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE JAGÓD GOJI

  • Odchudzające, choć bezpośrednio jagody goji nie przyczyniają się do chudnięcia, mogą jednak stanowić część diety, której celem jest utrata wagi. Bogaty skład i smak jagód oraz błonnik, mogą zapewnić większe uczucie sytości bez większych wyrzeczeń. Po zjedzeniu jagód poziom cukru nie wzrasta gwałtownie, co zdarza się często w przypadku innych owoców. Jagody goji mogą być stosowane jako przekąska między posiłkami lub po treningu. Jest to przede wszystkim świetna alternatywa dla innych przekąsek opartych o rafinowany cukier czy tłuszcze.
  • Na zahamowanie nowotworu, a wszystko dzięki kompleksowi LBP, który według przeprowadzonych badań hamuje wzrost komórek raka żołądka, komórek raka okrężnicy oraz komórek raka płuc, indukując ich śmierć komórkową. W znaczący sposób powstrzymuje także rozwój komórek raka gruczołu krokowego i skutecznie hamuje wzrost komórek raka piersi. Kompleks ten wykazuje właściwości antyproliferacyjne, czyli takie które hamują namnażanie komórek nowotworowych.
  • Na obniżenie poziomu cukru – naukowcy przeprowadzili badania na zwierzętach z badań których wynika, że podawanie kompleksu polisacharydowego LBP może zmniejszać także hiperglikemię u zwierząt cierpiących na cukrzycę. Ponadto zaobserwowano, że kompleks LBP może poprawiać wrażliwość na insulinę, a tym samym zmniejszać insulinooporność.
  • Doskonałe na nadciśnienie i cholesterol, gdyż jagody goji zawierają cyperon, który korzystnie wpływa na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi, oraz betainę wykorzystywaną do produkcji choliny,która odgrywa dużą rolę w zapobieganiu chorobom serca. Ponadto w jagodach znajduje się β-sitosterol i kompleks LBP, czyli substancje, które obniżają poziom cholesterolu. Prozdrowotne działanie jagód goji potwierdzają badania na szczurach z hiperlipidemią. Wynika z nich, że owoce goji obniżają poziom triglicerydów, całkowitego cholesterolu oraz „złego” cholesterolu LDL w surowicy krwi, a także przyczyniają się do wzrostu poziomu „dobrego” cholesterolu HDL.
  • Pomagają zapewnić dobry wzrok, a wszystko dzięki luteinie i zeaksantynie, które mają właściwości antyoksydacyjne i chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki.
  • Ochrona wątroby – z samych badań na myszach wynika, że zawarty w jagodach goji kompleks polisacharydowy hamuje oksydacyjne uszkodzenia wątroby, wywołane dietą wysokotłuszczową.

JAK SPOŻYWAĆ JAGODY GOJI

Przed dodaniem jagód goji do potraw powinno się je odgotować, a dopiero potem dodać je do ciasta, farszu lub mięs. Gotowane jagody goji mogą być również przyrządzane jako herbata. Z większych ilości jagód produkuje się soki wina i nalewki a także suplementy diety. Suszone jagody goji można jadać jak rodzynki, czyli bezpośrednio, jako dodatek do musli, jogurtów, szejków czy nawet z kaszą lub ryżem. Bardzo dobre połączenie to również mieszanka jagód goji z chrupiącymi orzechami i nasionami.

CENNA RADA

Zaleca się, by przed uzupełnieniem diety o jagody goji skonsultować się z lekarzem, ponieważ składniki zawarte w tych owocach mogą wchodzić w interakcję z niektórymi lekami przeciwzakrzepowymi, powodując niepożądane skutki uboczne.
Nie zaleca się także spożywania więcej niż 10 gram jagód dziennie. Nie powinno spożywać się jagód również podczas ciąży i karmienia piersią. Spożywanie niedojrzałych owoców może być toksyczne dla organizmu. Zatrucie objawia się upośledzeniem funkcji układu pokarmowego.

Źródło pieknojestwtobie.com ”jagody goji wartości odżywcze właściwości oraz przeciwwskazania”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »