GREJPFRUT WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Grejpfrut jest to gatunek wiecznie zielonej rośliny z rodziny rutowatych i najprawdopodobniej jest mieszańcem pomarańczy olbrzymiej z pomarańczą chińską, a jego nazwa pochodzi od angielskich słów ”grape” czyli grono oraz ”fruit” czyli owoc. Wiecznie zielone drzewa grejpfrutowe osiągają wysokość od 6 do 15 metrów, charakteryzują się skórzastymi liśćmi i białymi kwiatami, dają kuliste owoce osiągające średnicę około 15 centymetrów. Grejpfruty zostały sprowadzone i zadomowione pod koniec XVIII wieku na karaibskiej wyspie Barbados, a dziś uprawia się go w wielu krajach między innymi w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Meksyku, Izraelu, Indiach, Argentynie, Turcji i krajach Afryki Południowej. Owoc ten posiada bogaty skład, a przez to wiele korzystnych właściwości dla naszego zdrowia.

GREJPFRUTY SĄ BOGATE W WITAMINY I MINERAŁY TAKIE JAK

  • witamina C
  • witamina A
  • kwas foliowy
  • niacyna
  • potas
  • wapń
  • magnez

GREJPFRUTY SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • likopen
  • antocyjany
  • flawonoidy
  • naringenina

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • działają przeciwnowotworowo – a wszystko dzięki flawonoidom, które mają właściwości przeciwnowotworowe. Badania naukowe udowodniły, że grejpfruty mogą uchronić przed nowotworami żołądka, jelit, prostaty, pęcherza moczowego oraz szyjki macicy. Warto także wiedzieć, iż w aptekach można kupić ekstrakt z pestek grejpfruta, który zawiera wysoko skoncentrowany kompleks flawonoidów i witamin, dzięki czemu dostarczymy do organizmu wszystkie niezbędne składniki bez konieczności odczuwania gorzkiego smaku pestek czy błonek grejpfruta.

  • pomocne przy odchudzaniu – przede wszystkim grejpfruty są niskokaloryczne, dodatkowo przyśpieszają przemianę materii, ułatwiają spalanie tłuszczów i oczyszczają organizm, co opóźnia proces starzenia.
  • wspomagają serce – poprzez obniżanie poziomu cholesterolu i ciśnienia tętniczego, a także przeciwdziałają miażdżycy. Dodatkowe badania wykazały, że czerwone grejpfruty są skuteczniejsze niż inne odmiany w normalizacji poziomu lipidów, mają także najwięcej likopenu i karotenoidów, które są silnymi przeciwutleniaczami, które chronią przed miażdżycą, nowotworami i przedłużają młodość.
  • polecane w czasie ciąży –  głównie ze względu na to, że zawierają sporo kwasu foliowego, który wpływa na prawidłowy rozwój płodu, a w szczególności jego układu nerwowego.  Poza tym pomaga zwalczyć anemię ciążową. Grejpfruty są dozwolone podczas cukrzycy ciążowej, gdyż mają niski indeks glikemiczny.
  • korzystny wpływ na cerę – a wszystko ze względu na zawartość witaminy C oraz kwasów owocowych. Grejpfruta poleca są przede wszystkim do skóry tłustej i trądzikowej, gdyż reguluje on nadmiar sebum oraz zamyka pory. Owoc ten świetnie radzi sobie także  z przebarwieniami, gdyż rozjaśnia je. Grejpfrut idealnie sprawdzi się do przyspieszania gojenia stanów zapalnych, ran czy też zmian trądzikowych.

  • łagodzi objawy bezsenności – olejek eteryczny obecny w grejpfrucie działa łagodząco na stres, stany lękowe, bóle migrenowe, objawy PMS oraz bezsenność.
  • oczyszcza wątrobę – regularne spożywanie grejpfrutów pozwala oczyścić wątrobę z toksyn, zwiększyć wydzielanie żółci, a także w lepszy sposób filtrować krew.

JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNIEGO GREJPFRUTA

Wybieraj grejpfruty o intensywnym kolorze, gdyż to właśnie one mają najwięcej witamin i innych składników odżywczych, a im większe i cięższe grejpfruty, tym bardziej soczyste. Owoce te powinny mieć spłaszczone końce, gdyż te z wydłużonym końcem mają grubą skórę i mało soku. Końcówki nie powinny być miękkie ani zazielenione. Przed obraniem grejpfruta wyszoruj go szczoteczką pod bieżącą wodą, żeby zmyć chemiczny konserwant, którym pokrywane są owoce.

CIEKAWOSTKI

  • wyciąg z grejpfruta był stosowany przez rolników do ochrony drewnianych narzędzi przed pleśnią.
  • w XVIII i XIX wieku grejpfruty nazywane były shaddockami. Nazwa ta pochodziła od nazwiska kapitana Jamesa Shaddocka, który sprowadził i zadomowił grejpfruty na wyspie Barbados.
  • naryngina, znajdująca się w grejpfrucie odpowiada za gorzki smak owocu, ma działanie lekko przeczyszczające i wspomaga przemianę materii.

CENNE UWAGI

  • Grejpfrut może być dla nas niebezpieczny, lecz tylko wtedy gdy wejdzie w interakcje z niektórymi związkami, głównie z lekami, dlatego nie należy popijać leków sokiem z grejpfruta, gdyż zawarte w nim furanokumaryny hamują działanie enzymu, który odpowiedzialny jest za rozpad wielu preparatów, przez co we krwi przez długi czas utrzymuje ich wysokie stężenie, a w samym przypadku leków nasercowych, obniżających ciśnienie krwi lub poziom cholesterolu może on wzrosnąć aż 5-10-krotnie.
  • Popijanie leków sokiem z grejpfruta może doprowadzić do krwawienia z przewodu pokarmowego oraz niewydolności nerek.
  • Grejpfrut może osłabiać działanie antykoncepcji hormonalnej, dlatego tych tabletek także nie powinno się popijać sokiem z grejpfruta oraz spożywać go w trakcie i na 4 godziny przed zażyciem antykoncepcji.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA GREJPFRUTA RÓŻOWEGO/ CZERWONEGO W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość kaloryczna 42 kcal/ 100 gram
  • białko 0,77 g/ 100 gram
  • tłuszcze 0,14 g/ 100 gram
  • węglowodany 10,66 g/ 100 gram
  • błonnik 1,6 g/ 100 gram
  • witamina B1 0,043 mg/ 100 gram
  • witamina B2 0,031 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,204 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,o53 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 13 µg / 100 gram
  • witamina E 0,13 mg/ 100 gram
  • witamina C 31,2 mg/ 100 gram
  • witamina A 1150 IU / 100 gram
  • potas 135 mg/ 100 gram
  • wapń 22 mg/ 100 gram
  • magnez 9 mg/ 100 gram
  • fosfor 18 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,08 mg/ 100 gram
  • cynk 0,07 mg/ 100 gram

WARTOŚĆ ODŻYWCZA GREJPFRUTA BIAŁEGO W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość kaloryczna 33 kcal/ 100 gram
  • białko 0,69 g/ 100 gram
  • tłuszcze 0,10 g/ 100 gram
  • węglowodany 8,41 g/ 100 gram
  • błonnik 1,1 g/ 100 gram
  • witamina B1 0,037 mg/ 100 gram
  • witamina B2 0,02 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,269 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,043 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 10 µg / 100 gram
  • witamina E 0,13 mg/ 100 gram
  • witamina C 33,3 mg/ 100 gram
  • witamina A 33 IU/ 100 gram
  • potas 148 mg/ 100 gram
  • wapń 12 mg/ 100 gram
  • fosfor 8 mg/ 100 gram
  • magnez 9 mg/ 100 gram
  • cynk 0,07 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,06 mg/ 100 gram

Źródło: odzywianie.info.pl, spirulina.pl, wikipedia.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »