GRANAT WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Granaty są to owoce granatowca, czyli ciernistego drzewa dorastającego do 3-5 m wysokości, pochodzącego z terenów Morza Śródziemnego, a dokładniej z Persji i Mezopotamii. Już w starożytności Chińczycy promowali sok z granatów jako życiodajny napój, zapewniający zdrowie i urodę. W późniejszych wiekach granat uznawany był za owoc doskonałości w zakresie zapewniania długowieczności. Stosowano go również w medycynie ludowej jako środek przeciwpasożytniczy oraz lek na afty, wrzody, biegunki, krwotoki czy schorzenia układu oddechowego i stany podgorączkowe. Współczesne badania naukowe potwierdziły odżywcze i prozdrowotne właściwości granatu, tak więc jeśli nie spróbowałeś jeszcze soczystych owoców granatowca, koniecznie warto to zmienić i skusić się na tak zdrową przekąskę.

GRANAT JEST BOGATY W CENNE WITAMINY I MINERAŁY TAKIE JAK

  • witamina C
  • witamina E
  • witamina B5
  • potas
  • magnez
  • fosfor

GRANAT JEST BOGATY W CENNE ZWIĄZKI

  • flawonole
  • elagotaniny
  • proantocyjanidyny
  • garbniki
  • antocyjany

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • łagodzi problemy trawienne – granat zawiera kwas cytrynowy i taninę, które mają właściwości ściągające, przez co działają pozytywnie na problemy trawienne.
  • poprawia przepływ krwi – granat u osób z chorobą wieńcową, dodatkowo redukuje złogi i zwapnienia, obniża ciśnienie krwi, a przy tym pomagają utrzymać w ryzach poziom cholesterolu
  • działa przeciwzapalnie – granat posiada silne działanie anty zapalne, wynikające z właściwości przeciwutleniających obecnego w nim związku o nazwie punicalagin. Badanie próbek wykazało, że może on złagodzić skutki zapalenia przewodu pokarmowego, jak również zmniejszyć działanie komórek raka piersi i raka jelita grubego. W innym badaniu stwierdzono, że u pacjentów z cukrzycą 250 ml soku z granatu pitego codziennie przez 12 tygodni obniża poziom markerów zapalnych CRP i interleukiny-6, odpowiednio nawet o 32% i 30%.
  • zmniejsza ryzyko chorób serca – przeprowadzono badanie na 51 osobach, które mają wysoki poziom cholesterolu i trójglicerydów, spożywali oni codziennie przez cztery tygodnie 800 mg oleju z nasion granatu. Wyniki wykazały, że u tych osób obniżyło się stężenie trójglicerydów, a także poprawił się poziom trójglicerydów HDL. W innym badaniu sprawdzono wpływ soku z granatu na osoby chore na cukrzyce typu 2 oraz na osoby z wysokim poziomem cholesterolu. Zaobserwowano znaczne obniżenie stężenia cholesterolu LDL, a także inne korzyści zdrowotne.
  • pomocny w walce z infekcją bakteryjną i grzybiczą – zawarte w granacie aktywne związki roślinne mogą pomóc zwalczyć szkodliwe mikroorganizmy, które wywołują niebezpieczne infekcje i stany chorobowe. W wyniku obserwacji wykazano, że mogą mieć one korzystny wpływ na neutralizację niektórych bakterii i drożdży Candida albicans.
  • poprawia pamięć – przeprowadzono w tym zakresie dwa badania, jedno z nich, przeprowadzone na pacjentach poddanych zabiegom chirurgicznym, polegało na podawaniu 2 g ekstraktu z granatu, w wyniku którego zaobserwowano poprawę w zakresie funkcji poznawczych. Inne badanie przeprowadzono na 28 osobach w podeszłym wieku, które cierpiały na zaburzenia pamięci. Wyniki pokazały, że spożywanie około 1/4 kg nasion granatu codziennie znacząco poprawia markery pamięci werbalnej i wizualnej.

JAK OBIERAĆ GRANATY

Na początku należy odciąć wierzchnią, górną część owocu, a następnie pokroić granat w mniej więcej taki sposób, w jaki obiera się pomarańczę. Owocu nie można jednak dzielić na części – tylko go nacinamy, gdyż musi wciąż pozostać zwartą całością. Tak przygotowany owoc wkładamy na około 10 minut do wody i dopiero wtedy, po upłynięciu owego czasu, rozłamujemy wzdłuż nacięć. Łupiny wzniosą się na powierzchnię wody, a owoce spadną na dno naczynia.

CENNE UWAGI

  • pestki granatu są bogate w polifenole, czyli organiczne związki zapobiegające powstawaniu zakrzepów i miażdżycy naczyń krwionośnych, pozytywnie wpływające na układ krążenia
  • sok z granatu ma wiele właściwości zdrowotnych, jego dawkowanie jest istotne dla jego skuteczności. Należy pić go regularnie, najlepiej 3 razy dziennie przed jedzeniem – dorośli powinni przyjmować każdorazowo około 30 ml soku, dzieci 15–20 ml.

WARTOŚĆ ENERGETYCZNA W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna kcal/ 100 gram
  • białko 1,67 g/ 100 gram
  • węglowodany 18,70 g/ 100 gram
  • tłuszcz 1,17 g/ 100 gram
  • witamina C 10,20 mg/ 100 gram
  • witamina B1 0,07 mg/ 100 gram
  • witamina B2 0,05 mg/ 100 gram
  • witamina B3 0,29 mg/ 100 gram
  • witamina B5 0,38 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,08 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 38 µg/ 100 gram
  • witamina E 0,6 mg/ 100 gram
  • witamina K 16,40 µg/ 100 gram
  • wapń 10 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,30 mg/ 100 gram
  • magnez 12 mg/ 100 gram
  • fosfor 36 mg/ 100 gram
  • potas 236 mg/ 100 gram
  • cynk 0,35 mg/ 100 gram
  • selen 0,5 µg/ 100 gram

Źródło: olej.edu.pl ”granat – właściwości, jak jeść, wartości”, odzywianie.info.pl ”granat – kalorie, właściwości odżywcze, ciekawostki”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »