GLUTAMINA WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE

Glutamina jest aminokwasem występującym w krwioobiegu człowieka, zapewnia produkcje tlenku azotu we krwi, jest niezbędna do budowy mięśni. Zasoby glutaminy w organizmie stanowią ponad 60 % i jej rezerwy znajdują się w mięśniach szkieletowych. Organizm produkuje jej małe ilości, zapotrzebowanie na glutaminę wzrasta podczas intensywnych wysiłków fizycznych, choroby, stresu, pracy umysłowej a gdy nie jest dostarczana w odpowiednich dawkach organizm pozyskuje ją z zapasów mięśni w wyniku reakcji katabolicznych.

WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE GLUTAMINY

  • Wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej.
  • Jest niezbędna przy budowie tkanki mięśniowej, zapobiega zanikowi mięśni szkieletowych.
  • Wspomaga wydolność organizmu podczas ćwiczeń wytrzymałościowych.
  • Wspomaga proces przemiany materii.
  • Pozytywny wpływ odgrywa w leczeniu jelita drażliwego. Osoby chorujące na zespół jelita drażliwego wykazują niedobory glutaminy (jej niedobór objawia się między innymi nietolerancją laktozy).
  • W leczeniu bakterii helicobacter pylori oraz wrzodów żołądka i dwunastnicy, chroni żołądek przed uszkodzeniem (do uszkodzeń żołądka dochodzi, gdy H pylori osłabia śluzowatą warstwę ochronną żołądka) glutamina wspomaga dezaktywacje amoniaku, który jest produkowany przez bakterię H pylori. Jej przyjmowanie zapobiega przelewaniu, bulgotaniu i wzdymaniu, które to objawy są charakterystyczne, przy H. pylori.
  • Normalizuje poziom cukru we krwi.
  • Reguluje wydzielanie śluzu w organizmie. Nadmiar śluzu w organizmie szczególnie daje się we znaki powodując częste nawracające infekcje górnych dróg oddechowych, infekcje uszu, astmę, a u osób z zespołem jelita drażliwego nadmiar gromadzonego śluzu prowadzi do śluzowatych stolców.
  • Wzmacnia szczelność jelit co ma szczególne znaczenie do prawidłowego wchłaniania składników pokarmowych, witamin i minerałów.
  • Wzmacnia układ odpornościowy jest substratem w bioscynezie limfocytów i makrofagów.
  • Działa wspomagająco w poprawie pamięci i koncentracji. Glutamina przyczynia się do usuwania amoniaku z mózgu, którego kumulacja w mózgowiu przyczynia się do pogłębiania się problemów z pamięcią, co ma pozytywny wpływ w leczeniu choroby Alzheimera.
  • Glutamina jest neuroprzekaźnikiem co ma kluczowe znaczenie w leczeniu choroby Alzheimera i Parkinsona.
  • Działa wspomagająco w leczeniu depresji, odkładający się amoniak w obrębie mózgu przyczynia się do zachorowania na depresję. Z kwasu glutaminowego powstaje GABA, która ma pozytywne działanie na układ nerwowy, łagodzi objawy lękowe, rozluźnia, uspokaja.

DLA KOGO SUPLEMENTACJA GLUTAMINY

  • Dla sportowców by zwiększyć wydolność organizmu podczas treningów oraz w budowaniu masy mięśniowej.
  • Da osób odchudzających się, wspomaga proces przemiany materii oraz redukcję tkanki tłuszczowej.
  • Dla osób wykonujących ciężkie prace fizyczne.
  • Dla osób wykonujących prace umysłowe.
  • Dla osób z nietolerancją laktozy.
  • Dla diabetyków.
  • Dla osób zmagających się z zespołem jelita drażliwego, działa uszczelniająco na jelita.
  • Dla osób z grupą krwi A, osoby te zmagają się z nadprodukcją śluzu, glutamina reguluje wydzielanie śluzu (wydzielanie śluzu wzmaga dodatkowo dieta bogata w produkty mleczne).
  • Dla osób po ciężkich chorobach w okresie rekonwalescencji po radio i chemioterapii.
  • Dla osób zmagających się z bakterią H. pylori.
  • Dla chorych na depresję.
  • Dla cierpiących na bezsenność.

PRODUKTY BOGATE W GLUTAMINĘ

Bogatym źródłem glutaminy są wodorosty Kombu

  • Żelatyna 9 277 mg / 100 g
  • Ser parmezan 8 706 mg / 100 g
  • Mąka sojowa pełnotłusta 8 330 mg / 100 g
  • Mleko odtłuszczone w proszku 6 951 mg / 100 g
  • Zarodki pszenne 6 164 mg / 100 g
  • Nasiona słonecznika 5 442 mg / 100 g
  • Orzechy arachidowe 5 399 mg /100 g
  • Mleko pełne w proszku 5 258 mg / 100 g
  • Łosoś wędzony 5 141 mg / 100 g
  • Migdały 5 102 mg / 100 g
  • Len nasiona 4 913 mg / 100 g
  • Ser twarogowy chudy 4 345 mg / 100 g
  • Orzechy pistacjowe 4 333 mg /100 g
  • Soczewica czerwona  nasiona suche 4 308 mg / 100 g
  • Mak niebieski 4 205 mg / 100 g
  • Sezam nasiona 4 200 mg / 100 g
  • Groch nasiona suche  4 107 mg / 100 g
  • Kabanosy 4 094 mg / 100 g
  • Pestki dyni 3 756 mg / 100 g
  • Mąka pszenna typ 500 3 632 mg / 100 g
  • Szynka wołowa gotowana 3 337 mg / 100 g
  • Otręby pszenne 3 336 mg / 100 g
  • Kakao 16% proszek 3 278 mg / 100 g
  • Jaja kurze całe 1 648 mg / 100 g
  • Chleb żytni 1 252 mg / 100 g
  • Jogurt naturalny 2% tłuszczu 885 mg / 100 g
  • Brukselka 616 mg / 100 g
  • Morele suszone 568 mg / 100 g

SUPLEMENTACJA GLUTAMINY, W JAKICH POSTACIACH WYSTĘPUJE

  • W postaci proszku do rozpuszczenia w wodzi lub soku (cena około 49 zł za 500 g)
  • W postaci kapsułek (cena około 30 zł 150 kapsułek)

Źródło: www.udietetykow.pl, www.wikipedia.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »