FLAWONOIDY CZYM SĄ WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Flawonoidy są związkami bioaktywnymi, które występują głównie w owocach i warzywach. Związki te wpływają pozytywnie zarówno na organizmy roślinne jak i człowieka. Dzięki swoim właściwościom wykazują m.in. działanie przeciwnowotworowe, dlatego produkty bogate w powinny znajdować się na stałe w naszej codziennej diecie. Flawonoidy są łatwo dostępne, dlatego stosuje się je nie tylko do leczenia i profilaktyki, ale także jako składnik w kosmetyce.

CZYM SĄ FLAWONOIDY

Flawonoidy są to naturalne związki roślinne mające działanie antyoksydacyjne. Dotychczas znanych jest około 4 tysięcy związków flawonoidowych znajdujących się w liściach, kwiatach, owocach i nasionach roślin. Flawonoidy są barwnikami, które nadają roślinom różne kolory, od żółtego i pomarańczowego w cytrusach po granatowy w czarnej porzeczce i jagodach. Pełnią również wiele ważnych funkcji tj. chronią rośliny przed nadmiarem promieniowania UV, czy przed atakami szkodników, grzybów i pleśni, działają jako hormony roślinne, regulatory wzrostu. Flawonoidy mają wiele właściwości zdrowotnych, które wpływają na nasz organizm.

WŁAŚCIWOŚCI

  • przeciwzapalne
  • przeciwnowotworowe
  • przeciwmiażdżycowe
  • rozkurczowe
  • moczopędne
  • przeciwbakteryjne
  • przeciwwirusowe
  • przeciwalergiczne
  • detoksykujące
  • antyarytmiczne
  • antyagregacyjne – osłabiają zdolność płytek krwi do tworzenia skrzeplin
  • hipotensyjne – obniżają ciśnienie tętnicze krwi

KLASYFIKACJA FLAWONOIDÓW

  • flawonole – kwercetyna, fisteina, kemferol, mirecytyna, morina
  • flawanole – katechina, epikatechina, epigallokatechina
  • flawanony – naryngina, naryngenina, hesperetyna, hesperedyna
  • izoflawony – genisteina, daidzeina
  • antocyjany – cyjanidyna, malwidin, pelargonidyna
  • flawony – luteolina, apigenina, diosmetyna

ŹRÓDŁA FLAWONOIDÓW W ŻYWNOŚCI W MG/100 GRAM

Flawanony

  • suszone oregano 412,13 mg/ 100 gram
  • grejpfruty 54,5 mg/100 gram
  • cytryny 49,81 mg/100 gram
  • limonki 46,4 mg/ 100 gram
  • pomarańcze 42,57 mg/ 100 gram

Flawonole

  • świeże kapary 493,03 mg/100 gram
  • suszona pietruszka 331,24 mg/ 100 gram
  • szczaw 102,20 mg/100 gram
  • rzodkiewka 78,09 mg/100 gram
  • rukola 69,27 mg/100 gram

Flawony

  • suszona pietruszka (natka) 4523,25 mg/100 gram
  • suszone oregano 1046,46 mg/100 gram
  • świeża pietruszka (natka) 216,15 mg/100 gram
  • szparagi 9,69 mg/100 gram
  • zielony pieprz 7,71 mg/100 gram

Antocyjany

  • aronia 349,79 mg/100 gram
  • jagody 285,21 mg/100 gram
  • ciecierzyca 262,49 mg/100 gram
  • czarne porzeczki 154,77 mg/100 gram
  • borówki amerykańskie 141,03 mg/100 gram

Flawanole

  • zielona herbata napar 116,15 mg/100 gram
  • czarna herbata napar 115,57 mg/100 gram
  • gorzka czekolada 108,6 mg/100 gram
  • kakao proszek 52,73 mg/ 100 gram
  • jeżyny 42,5 mg / 100 gram

DZIAŁANIE FLAWONOIDÓW

  • przeciwnowotworowe – wykazano, że flawonoidy obniżają aktywność substancji mutagennych i kancerogennych in vitro oraz zmniejszają częstość występowania nowotworów u zwierząt doświadczalnych. Badania epidemiologiczne potwierdzają, że wraz ze wzrostem spożycia flawonoidów zmniejsza się ryzyko niektórych nowotworów u ludzi. Działanie przeciwnowotworowe flawonoidów wynika z ich aktywności antyoksydacyjnej, zdolności blokowania biotransformacji niektórych związków, hamowania replikacji DNA i proliferacji komórek, przez co nie dochodzi do namnażania się komórek nowotworowych oraz indukowania apoptozy, czyli naturalnego procesu zaprogramowanej śmierci komórki. Stwierdzono, że dieta bogata w izoflawony zmniejsza ryzyko nowotworów hormonozależnych, czyli raka piersi u kobiet i prostaty u mężczyzn. Uznaje się, że przy obecnym wzroście spożycia warzyw i owoców flawonoidy z diety stanowią istotny czynnik zmniejszający ryzyko zachorowania na raka.
  • korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy – liczne badania epidemiologiczne pokazały, że dieta bogata w duże ilości flawonoidów np. z wypitych 4 kubków zielonej herbaty dziennie, działa korzystnie na stan układu krwionośnego. Jedno z nich wykazało pozytywny wpływ spożycia flawonoidów z dietą na zmniejszenie ryzyka śmierci w wyniku zawału u dorosłych Amerykanów o 18% w porównaniu z grupą o bardzo małym spożyciu flawonoidów. Flawonoidy zmniejszają odczyn zapalny w procesach miażdżycowych poprzez unieczynnianie wolnych rodników i hamowanie napływu leukocytów do miejsca zapalenia. Działanie przeciwmiażdżycowe flawonoidów objawia się poprzez hamowanie poszczególnych enzymów, czyli obniżanie poziomu cholesterolu, hamowanie namnażania się komórek mięśni gładkich naczyń oraz zmniejszanie agregacji płytek krwi i ryzyka tworzenia zatorów.
  • korzystny wpływ na układ nerwowy – badania naukowe z ostatnich lat wskazują wpływ flawonoidów na układ nerwowy i ich możliwe zastosowanie w  leczeniu chorób neurodegeneracyjnych związanych ze starzeniem się organizmu tj. demencji, choroby Parkinsona czy Alzheimera. Dieta bogata we flawonoidy przyczynia się do poprawy funkcji poznawczych prawdopodobnie ze względu na ochronne działanie na neurony i przyspieszanie ich regeneracji.
  • przeciwcukrzycowe – w badaniach in vitro i in vivo wykazano niektórym flawonoidom tą właściwość. Związki te zapobiegają gwałtownemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi po posiłku i stymuluje syntezę i wydzielanie insuliny. Ponadto flawonoidy chronią przed pojawieniem się zaćmy u cukrzyków.
  • korzystny wpływ na wątrobę – niektóre flawonoidy, a szczególnie sylimaryna wykazują działanie hepatoprotekcyjne (ochronne na wątrobę), zmniejszają peroksydację lipidów i stymulują regenerację wątroby.
  • pomocne w terapii przeciwko AIDS – flawonoidy tj. epikatechina, baikalina, baikaleina, kwercetyna i mirycetyna działają jako inhibitor enzymu kluczowego w rozwoju HIV. Epikatechina, EGCG oraz baikalina mogą hamować wnikanie wirusa do wnętrza komórek gospodarza, a kwercetyna hamuje aktywność wirusowego białka Vpr odpowiedzialnego za namnażanie wirusa.

CENNE UWAGI

  • flawonoidy w dużych dawkach mogą; wchodzić w interakcje z kwasem foliowym, witaminą C i witaminą E; zaburzać pracę tarczycy i obniżać dostępność jodu; wpływać na transport leków w organizmie; zaburzać procesy metaboliczne z udziałem cytochromu P i enzymów II fazy
  • Izoflawony sojowe mają aktywność estrogenową,wykazują więc pozytywne działanie u kobiet w wieku okołomenopauzalnym, łagodząc objawy związane ze zmianami hormonalnymi. Jednak z tego samego powodu nie powinny być stosowane przez mężczyzn oraz kobiety przed okresem menopauzy
  • flawonoidy jako związki rozpuszczalne w wodzie ulegają degradacji podczas gotowania, a ponadto są wrażliwe na wyższe temperatury.

Źródło: ekologia.pl ”flawonoidy – właściwości, działanie i występowanie flawonoidów”, akademiadietetyki.pl ”flawonoidy”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »