DYNIA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Dynia jest rośliną pochodzącą z Ameryki i obejmuje około 760 gatunków. U nas najczęściej spotykamy odmianę dyni olbrzymiej, lecz również popularna jest dynia zwyczajna. Owoce dyni są duże i kuliste z licznymi płaskimi nasionami. Dojrzałe owoce zbiera się pod koniec lata. Właściwości lecznicze posiada miąższ i nasiona dyni, z których po wysuszeniu tłoczy się olej.

DYNIA JEST BOGATYM ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW TAKICH JAK

  • wapń
  • potas
  • fosfor
  • magnez
  • sód
  • żelazo
  • witamina A
  • witamina C
  • witaminę E
  • kwas foliowy

DYNIA JEST BOGATA W CENNE ZWIĄZKI TAKIE JAK

  • beta-karoten
  • D-chiro-inozytol
  • filosterole
  • peponina
  • kukurbitacyna

WŁAŚCIWOŚCI

  • przeciwzapalne
  • moczopędne
  • odmładzające
  • oczyszczające
  • przeciwnowotworowe
  • przeciwwymiotne
  • odchudzające

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE DYNI

  • Pomocna dla osób z cukrzycą – naukowcy z East China Normal University w Szanghaju odkryli, że substancja, znajdująca się w wyciągu z miąższu dyni figolistnej, a jest nią D-chiro-inozytol, może zastąpić insulinę. Substancja ta stymuluje regenerację komórek trzustkowych beta u szczurów z cukrzycą i reguluje aktywność insuliny. Według naukowców ekstrakt z dyni figolistnej może nie tylko działać profilaktycznie u osób o podwyższonym ryzyku zachorowania na cukrzycę typu 2, ale również ograniczać w znacznym stopniu zapotrzebowanie na insulinę u osób chorych. Należy jednak pamiętać, że tak działa substancja zawarta w miąższu z dyni figolistnej. Popularna odmiana dyni nie jest wskazana dla osób chorujących na cukrzycę, gdyż jej indeks glikemiczny jest wysoki ponieważ wynosi 75.
  • Beta-karoten znajdujący się w dyni zapobiega nowotworom, ponieważ jest przeciwutleniaczem, co oznacza że hamuje wszystkie szkodliwe działania oksydacyjne, mające miejsce przy nowotworach. Badania wykazały, że częste spożywanie dyni zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu żołądka, raka piersi, raka płuc i raka jelita grubego.
  • Obniża cholesterol i zapobiega miażdżycy, za co głównie odpowiada beta-karoten występujący w dyni. Dzięki temu zapobiega odkładaniu się złogów cholesterolowych w ścianach tętnic, a co za tym idzie zapobiega miażdżycy, chorobom serca, takim jak zawał czy udar mózgu.

  • Pomaga w zapobieganiu zwyrodnienia plamki żółtej, dzięki zawartości beta-karotenu. Sam beta-karoten odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wzroku, jest składnikiem barwnika w siatkówce oka, dzięki czemu odpowiada za widzenie w pół mroku. Beta-karoten zapobiega także powstawaniu chorób oka takich jak zaćma, a także zespół suchego oka.
  • Pestki dyni pomagają w walce z pasożytami, a wszystko dzięki zawartości w nich kukurbitacyny, czyli substancji znajdującej się w błonce otaczającej nasiona, która zabezpiecza je przed drobnoustrojami. Najwięcej jest substancji znajduje się w świeżych i miękkich pestkach, dlatego kurację odrobaczającą najlepiej jest przeprowadzić jesienią.
  • Przy problemach z prostatą w medycynie naturalnej stosuje się pestki dyni, gdyż nasiona dyni wpływać mają na zmniejszenie powiększonej prostaty. Badania naukowe wykazały, że mogą one zapobiec rakowi prostaty.

  • Dynia jest idealna dla osób odchudzających się gdyż jest ona niskokaloryczna i dostarcza sporą ilość błonnika pokarmowego, który jest pomocny w odchudzaniu. Dodatkowo dynia sprzyja oczyszczaniu organizmu z toksyn i ma właściwości odkwaszające, a to właśnie bardzo często zakwaszenie jest przyczyną nadwagi lub otyłości.
  • Idealna przy zaparciach, ponieważ reguluje pracę jelit i pobudza procesy trawienne, dodatkowo oczyszcza organizm z trujących produktów przemiany materii.
  • Zalecana jest przy trudnościach w oddawaniu moczu, problemach z pęcherzem moczowym i nerkami, gdyż działa moczopędnie.
  • Opóźnia procesy starzenia dzięki zawartym w dyni beta-karotenowi, który jest silnym przeciwutleniaczem, chroniącym skórę przed wolnymi rodnikami.
  • Miąższ dyni pomaga w walce z wymiotami, szczególnie polecana jest kobietom w ciąży, zaś jej pestki pomagają zwalczyć z chorobę lokomocyjną.

JAK PRZYGOTOWAĆ DYNIE

Dynie należy kroić ostrym nożem, aby odciąć wierzch dyni, a potem rozciąć ją na pół. Następnie należy usunąć wszystkie pestki oraz włóknisty miąższ. Nasiona można odłożyć i później uprażyć.Po pokrojeniu dynia powinna być przyrządzona w tym samym dniu. Dynie gotujemy w dużym garnku, w 250 ml wody, czyli 1 szklanka, woda nie musi zakrywać dyni, następnie przykrywamy garnek i gotujemy 20-30 minut, aż dynia zmięknie. Dynie można także gotować na parze, a cały proces trwa 12 minut. Jeśli masz zamiar upiec dynie w piekarniku, należy położyć ją na dużej blasze i piec około godzinę w 175 st. C. Dynie należy przechowywać w suchym, chłodnym miejscu.

WŁAŚCIWOŚCI ODŻYWCZE DYNI SUROWEJ W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczną 26kcal/ 100 g
  • białko 1 g/ 100g
  • tłuszcz 0,10 g/ 100g
  • węglowodany 6,50 g/ 100g
  • błonnik 0,5 g/ 100g
  • witamina C 9 mg/ 100g
  • witamina A 8513 IU/ 100g
  • witamina E 1,06 mg/ 100g
  • witamina K 1,1 µg/ 100g
  • witamina B6 0,061 mg/ 100g
  • tiamina 0,05m g/ 100g
  • ryboflawina 0,11 mg/ 100g
  • niacyna 0,6 mg/ 100g
  • kwas foliowy 16 µg/ 100g
  • wapń 21mg / 100g
  • żelazo 0,8 mg / 100g
  • magnez 12 mg/ 100g
  • fosfor 44 mg/ 100g
  • potas 340 mg/ 100g
  • sód 1 mg/ 100g
  • cynk 0,32 mg/ 100g

Źródło: polki.pl, poradnikzdrowie.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »