DLACZEGO WARTO ROBIĆ DETOKS I ZDROWO SIĘ ODŻYWIAĆ

Zdrowe żywienie ma ogromne znaczenie by utrzymać dobrą jakość zdrowia oraz długość życia. To właśnie od Ciebie zależy jak długo będziesz żyć i jaki stan zdrowia będzie Ci towarzyszył przez lata. Nieprawidłowa dieta, uboga w witaminy i minerały prowadzi do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej. Pogłębiające się niedobory niezbędnych pierwiastków i witamin do życia prowadzą do wielu dolegliwości począwszy od wydzielania nieprzyjemnych zapachów przez organizm (nieprzyjemny zapach potu, nieprzyjemny tłusty zapach sebum uwalniany przez skórę lub nieprzyjemny zapach z ust) także wypadanie włosów, krwawienie dziąseł po inne poważne choroby np.

  • Zakażenia grzybicze, do których zalicza się grzybicze zapalenie pochwy, paznokci, stóp, skóry głowy (łupież), przewodu pokarmowego, języka, afty, pleśniawki.
  • Choroby wirusowe np. grypa, grypa jelitowa i inne.
  • Choroby pasożytnicze
  • Inne choroby cywilizacyjne do których zalicza się cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, nadkwasota, zgaga, cofanie się treści żołądkowej, miażdżyca, dna moczanowa, koślawy paluch, ostrogi, choroby tarczycy, zawał, udar, wylew krwi do mózgu, nowotwory, choroby skóry atopowe, łojotokowe zapalenie skóry, łuszczyca i wiele innych.
  • Przede wszystkim złe samopoczucie – w źle funkcjonującym organizmie nie można czuć się dobrze, to sprawia, że nie mamy sił na nic, często dotykają nas stany depresyjne, jesteśmy nieprzyjemni dla otoczenia i często nawet nie zdajemy dobie z tego sprawy.

Wiele chorób poza wrodzonymi wadami, uszkodzeniami czy urazami ciała ma swoje podłoże i wywodzi się z nieprawidłowego żywienia. Długotrwałe niedobory żywieniowe, do których dochodzi na skutek np. nieprawidłowego odchudzania się, przewlekłego stresu, poprzez stosowanie nieprawidłowej diety ubogiej w witaminy i minerały zatacza koło prowadząc do spadku energii i sił witalnych, dysfunkcji poszczególnych narządów a w konsekwencji do chorób cywilizacyjnych (cukrzyca, miażdżyca, udar, wylew, zawał, nowotwór).

Z chorobami cywilizacyjnymi można żyć, medycyna w dzisiejszych czasach jest na tyle rozwinięta, że znajduje lek niemalże na każdą z tych chorób, jednak leki te mają swe konsekwencje zdrowotne prowadzą do dysfunkcji innych narządów często nowotworów np. żołądka czy wątroby. Miewamy przyzwyczajenia od lat „jestem chory idę do lekarza, lekarz przepisze mi tabletki, zastrzyki lub antybiotyk i będę zdrowy” jednak tabletki nie leczą przyczyny powstałej choroby a jedynie jej skutki, leczą jedno i psują drugie. Więc dlaczego by nie zmienić złych nawyków żywieniowych, zdrowo się odżywiać i nie dopuszczać do tych wszystkich chorób zamiast je leczyć?

NA ZMIANĘ NIGDY NIE JEST ZA PÓŹNO

Na zmianę nigdy nie jest za późno niezależnie od tego ile masz lat 20, 40, 60 czy nawet więcej. Przemiana nie jest łatwa ponieważ długoletnie zakorzenione złe nawyki uzależniają, nagle uświadamiamy sobie, że nie wyobrażamy sobie życia bez (cukru, glutenu, wyrobów mięsnych, słodkich napoi itp. tłuszczy trans), wprowadzając zmiany organizm daje sygnały niezadowolenia poprzez np. bóle głowy, nerwowość, stajemy się niezadowoleni, źli na cały świat, dzieje się tak dlatego, że organizm przechodzi detoks, stan głodówki, który jemu się nie podoba.

Nie wracaj myślami wstecz rozpaczając, że źle się żywiłeś i do jakiego stanu się doprowadziłeś, bo to jest pozbawione jakiegokolwiek sensu. Nie ma ludzi idealnych i niemalże każdy z nas popełniał jakieś błędy żywieniowe, najczęściej z niewiedzy lub nie miał na to wpływu, bo takie żywienie fundowali nam rodzice czy dziadkowie, którzy również nie mieli wiedzy o szkodliwości i negatywnym wpływie żywności na nasze zdrowie, a czasu nie da się cofnąć. Dlatego skup się na tym co jest teraz, dziś i co będzie jutro, skup się na tym ile dobrego Ciebie czeka po zmianie i jak możesz sobie poprzez zmianę nawyków wydłużyć życie i polepszyć jego jakość. Wszystko zależy od Ciebie jesteś panem swojego losu i to Ty decydujesz o tym, jak Twoje życie będzie wyglądało.

CO TO JEST DETOKS ?

Detoks to stan oczyszczania organizmu, odstawiania niezdrowych produktów, które często uzależniają organizm (podobnie jak leki, narkotyki inne używki, cukier, gluten, kofeina i napoje ją zawierające, tytoń). Objawy, skutki detoksu akie same i niemalże identyczne. Proces detoksykacji to początkowy okres oczyszczania organizmu z toksyn, które pochodzą z otaczającego nas środowiska (używek, produktów bogatych w przetworzoną żywność, metali ciężkich i innych szkodliwych chemicznych związków pochodzących np. z kosmetyków). Detoks to także odstawianie produktu od którego organizm się uzależnił. Proces odstawiania odczuwalny jest bardziej lub mniej w zależności od tego jak niezdrową dietę prowadziliśmy przed oczyszczaniem, proces ten na szczęście nie trwa długo.

CO NAM DAJE OCZYSZCZANIE ORGANIZMU ?

Detoks organizmu daje nam lepsze samopoczucie, więcej sił witalnych, prawidłowe funkcjonowanie organów wewnętrznych. Niezdrowa dieta przyczynia się do nieprawidłowych funkcji poszczególnych narządów w naszym ciele, podczas procesu detoksykacji dochodzi do oczyszczenia organizmu z ubocznych produktów przemiany materii, które spowalniają metabolizm, utrudniają procesy metaboliczne i zdolność organizmu do samooczyszczania.

Jest wiele przepisów, które umożliwiają przeprowadzenie detoksu (głodówki, detoks warzywny, owocowy, jaglany i wiele innych). Są to bardzo drastyczne oczyszczania, które niemalże wydają się nie do wykonania osobie, która była daleka od zdrowego żywienia i oczyszczanie takie wydaje się niemożliwe do zrealizowania.

JAK DOKONAĆ ZMIANY?

Zmiany nawyków żywieniowych najlepiej dokonywać etapami. Wieloletnie złe nawyki żywieniowe przy odstawieniu nagle wszystkich niezdrowych produktów potrafi zniechęcić na długie lata, odczuwalny nagły głód, bóle głowy i nerwowość spowodują, że niechętnie przystąpisz do próby zmiany żywienia. Przykładowo jeśli dana osoba spożywa (kawę, produkty bogate w tłuszcze trans, słodycze, napoje typu cola, pali papierosy) i nagle jednego dnia ma odstawić to wszystko na raz, jest to niemalże niewykonalne i tylko osoba z silną wolą i determinacją może to zrobić.

ILE TRWA DETOKS ORGANIZMU ?

Czas oczyszczania organizmu jest zróżnicowany od tego, jaki tryb życia prowadzisz, u jednych osób proces detoksykacji trwa 2 – 3 dni (dotyczy głównie osób, które nie najgorzej się odżywiają), u innych może trwać 8 tygodni lub nawet dłużej. Najlepiej dokonywać zmian etapami odstawiając najpierw używki, potem cukier, niezdrowe napoje, tłuszcze trans, gluten wprowadzając jednocześnie regularny wysiłek fizyczny i dodając do diety zdrowe produkty (owoce, warzywa, zdrowe tłuszcze, pestki i nasiona). Wyeliminowanie już jednej niezdrowej grupy produktów, która poprawi jakość samopoczucia, wzbogaci Twoje ciało o lepszą kondycję, zachęci Ciebie do zrobienia czegoś więcej, do postawienia kolejnego kroku. Wieloletniego złego żywienia nie da się przekreślić w jeden dzień a nagłe odstawienie będzie miało widoczne skutki uboczne uniemożliwiające normalne funkcjonowanie np. chodzenie do pracy z powodu złego samopoczucia dlatego warto odstawianie danej grupy produktów pozostawić na weekend lub urlop, ten nieprzyjemny okres trzeba po prostu przetrwać. Jeśli zmian będziesz dokonywać etapami okres odstawiania nie będzie aż tak nieprzyjemny.

NIE RÓB TEGO, JEŚLI NIE JESTEŚ NA TO GOTOWY

Nic na siłę! Nie zmuszaj się jeśli nie jesteś gotowy do zmiany, zmiana na siłę „bo ktoś mi kazał” jest pozbawiona jakiegokolwiek sensu i będzie owocowała podjadaniem po kryjomu – oszukując przede wszystkim samego siebie, wzbogaci Ciebie dodatkowo w nerwowość, podjadanie podwójne niezdrowych pokarmów- póki nikt nie widzi, co będzie miało jeszcze gorszy skutek aniżeli przed zmianą. Do zmiany musisz być gotowy na 100%, do zmiany bardziej przekona Ciebie złe samopoczucie, brak energii, sił witalnych, zespół chronicznego zmęczenia, brak ochoty na seks, refluks, zgaga wzdęcia odbijanie się, bóle brzucha, puchnięcie, obrzęk kończyn i inne dolegliwości aniżeli fakt, że jeszcze w miarę dobrze się czujesz (może właśnie któryś z tych negatywnych objawów zmobilizuje i zachęci Ciebie do dokonania zmiany).

CO NAM DAJE ZMIANA NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH ?

Więcej sił, lepsze samopoczucie bez objawów jakichkolwiek dolegliwości zdrowotnych a to w konsekwencji spowoduje, że nie będziesz mieć ochoty na powrót do złej diety. Dokładnie wtedy zauważysz kolosalną różnicę jak czujesz się po zjedzeniu niezdrowego, tłustego jedzenia (ociężale, ospale, be sił do życia, często z objawem zgagi, wzdęć, odbijania) oraz jak czujesz się po spożyciu zdrowych posiłków (pełen energii życiowej, szczęśliwy, najedzony z poczuciem lekkiego brzucha).

DIETA IDEALNA NIE ISTNIEJE

Dieta idealna nie istnieje. Ilu ludzi na ziemi tyle różnych upodobań smakowych, nie ma idealnej diety, która byłaby odpowiednia dla każdego. Dieta powinna być dopasowana indywidualnie nie tylko do trybu życia, upodobań smakowych ale także do grupy krwi. Pokarmy, które są wskazane do jednej grupy krwi są przeciwskazane dla drugiej dlatego powinniśmy wziąć to pod uwagę. Jeśli coś jest zdrowe ale Ci nie smakuje to po prostu tego nie jedz, jedzenie na siłę zdrowych ale niesmacznych pokarmów zniechęca do kontunuowania zdrowego trybu życia.

ZACZNIJ OD SIEBIE DAJ PRZYKŁAD INNYM

Jeśli jesteś rodzicem zaszczep dziecku zdrowe żywienie zaczynając od siebie. Pamiętaj to rodzic daje przykład dziecku, nie możesz nakazać dziecku jedzenia zdrowych produktów podczas, gdy Ty podjadasz słodycze, pijesz napoje typu cola mówiąc dziecku nie wolno. Miej kontrolę nad tym co jada Twoje dziecko a jeśli jada źle to jest to wyłącznie Twoja wina. Dziecko, które nie zarabia nie decyduje o tym co będzie jadło. Typowe błędy rodziców w żywieniu dzieci wywodzą się z niewiedzy, z braku czasu na czytanie etykiet, ulegania namowie dziecka w sklepie i kupowanie produktów – śmieci, które ni jak mają zastosowanie zdrowotne ani odżywcze, kuszą jedynie opakowaniem, kolorem a w składzie znajdziemy cukier na pierwszym miejscu lub syrop glukozowo fruktozowy barwniki, wzmacniacze smaku, aromaty i inne szkodliwe substancje chemiczne. Najłatwiej jest nie podawać dziecku takich produktów od samego początku, dziecko nie znając ich idąc z Tobą do sklepu nie będzie nawet zwracało na te produkty uwagi i będzie wybierało tylko te, które zna. Jeśli dziecko już poznało smak złej diety to przemiana nie będzie łatwa, najprawdopodobniej będzie uzależnione od cukru i odstąpienie od spożywania go powinno następować małymi kroczkami np. jak zjesz posiłek (śniadanie, obiad czy kolacje w zależności w jakiej porze dziecko upomni się o słodycz) dostaniesz coś małego słodkiego. Musisz zacząć kontrolować co zjada Twoje dziecko i ile zjada. Częstym błędem jest brak kontroli nad ilością spożywanego cukru przez dzieci (nie tylko w domu ale także po za nim np. w szkole co kupuje za kieszonkowe, co jada u babci, na urodzinach przyjaciół). Jeśli np. słodzisz dziecku herbaty to dzienny limit na cukier już jest wykorzystany!. Niekontrolowane spożywanie słodyczy to jest droga do pogorszenia uzębienia (próchnicy, łamliwości, ubytków szkliwa) osłabionej odporności, cukrzycy, osłabienia kości – tendencje do złamań, niedożywienie, anemia a nawet białaczka. My rodzice już tak mamy kochamy swoje pociechy, rozpieszczamy je, oddalibyśmy im wszystko by tylko je uszczęśliwić i wywołać uśmiech na ich twarzy, jednak musisz się zastanowić czy „wszystko” znaczy dobrze dla ich zdrowia. Eliminuj pomału niezdrowe produkty nie serwuj kanapek z dżemem, miodem, czekoladą, wyeliminuj z diety słodkie napoje, serki, jogurty. Możesz przygotować jogurt owocowy w domu z jogurtu naturalnego z dodatkiem miksowanych owoców świeżych lub mrożonych, daj dziecku zadecydować jaki jogurt dzisiaj przygotujemy. Zacznij pić soki świeżo wyciskane, a dziecko samo zachęci się by pomóc Ci w jego przygotowaniu spróbuje, posmakuje i zachęci się do zrobienia własnej kompozycji, zacznij od koktajli na bazie banana (dodaj wody by uzyskać odpowiednią konsystencje) banan nadaje naturalną słodycz do której dzieci spożywające cukier są przyzwyczajone, możesz dodać do koktajlu garść świeżego szpinaku jest niewyczuwalny i zdrowy.

UNIKAJ JEDZENIA POZA DOMEM

Unikaj jedzenia na mieście. Nie masz pewności odnośnie jakości produktów z jakich potrawy zostały wykonane oraz jakich tłuszczy do przygotowania dania użyto. Jeśli masz ochotę na hamburgera przygotuj go w domu używając składników wysokiej jakości. Zrób burgera z mięsa mielonego, przypraw go, cebulkę uduś na łyżce zdrowej oliwy i usmaż na grillu lub na grillowanej patelni lekko wysmarowanej oliwą, użyj zdrowego pieczywa, warzyw, przygotuj sos na bazie jogurtu greckiego z czosnkiem z ulubionymi przyprawami. Jeśli masz ochotę na pizzę przygotuj ją w domu, dzieci chętnie uczestniczą w komponowaniu własnych smaków, lubią decydować o tym, co będą jadły.

CO JEŚĆ ?

Drób, ryby, owoce morza, owoce, warzywa, surowe warzywa do każdego posiłku lub sok warzywny świeżo wyciskany, kasze, orzechy i nasiona, nabiał, zdrowe tłuszcze, wodę, soki świeżo wyciskane owocowe, warzywne i mieszane, produkty z pełnego przemiału, zdrowe tłuszcze

Co spożywać umiarkowanie ?

  • Białą mąkę, makaron i biały ryż
  • Kawę
  • Czarną herbatę
  • Produkty wysoko przetworzone, wędliny peklowane, wędzone, żywność w puszkach,
  • Węglowodany proste: biały cukier (unikać), miód, drzemy, owoce w puszkach

Czego unikać ?.

  • Tłuszczy trans
  • Produktów rafinowanych
  • Cukru
  • Żywności wysoko przetworzonej, napoi gazowanych, słodkich, napoi typu cola, kupowanych ciast i ciastek, słodyczy.
  • Potraw smażonych, szczególnie na niezdrowych tłuszczach

Czym zastąpić apetyt na czekoladę ?

Jeśli masz ochotę na czekoladę wybieraj tę gorzką, by się nauczyć ją zjadać wybieraj te z dodatkami (z orzechami, migdałami, ze skórką pomarańczy). Jeśli jesteś fanem kremu czekoladowego przygotuj krem własnej roboty na bazie 1 dojrzałego awokado, 2 słodkich bananów, 3 łyżek kakao dodaj mielonych migdałów lub orzechów. Aby zapobiegać apetytowi na wyroby czekoladowe uzupełniaj magnez codziennie, to właśnie niedobór tego pierwiastka powoduje, że mamy ochotę na szybkie dostarczenie magnezu, który zawiera kakao.

POZWALAJ SOBIE OD CZASU DO CZASU NA TO, CO LUBISZ CHOĆ NIE JEST ZDROWE

Pozwól sobie od czasu do czasu na małe grzeszki np. 1 raz w tygodniu na małe grzeszki i 1 raz w miesiącu na te większe, unikniesz w ten sposób napadowego głodu na produkty zakazane i niezdrowe. Niestety tak już będzie, przez całe życie trzeba sobie odmawiać „dobroci” żyjemy w dobie czasów, gdzie zalewa nas rynek niezdrowych pokarmów kusi nas wyglądem, kolorem smakiem, zdecydowanie łatwiej było za czasów PRL, kiedy to sklepowe półki świeciły czystkami, smakołyki nie kusiły a człowiek jadał wyłącznie w domu, nie czyhały też na nas za każdym rogiem budki z kebabem. Pod względem żywienia, to nie były złe czasy, nie było takiego odsetka otyłości jak jest teraz i tylu chorób, co teraz, których źródła trzeba szukać właśnie w żywności, dzieci były zdrowsze, w szkołach otyłość była wyjątkiem.

Pomyśl, że nie jesteś w tym wszystkim sam, cały świat celebrytów katuje się każdego dnia na siłowni, odmawia sobie jedzenia „dobroci”, żyje na ciągłych dietach po to, by wyglądać na ściance szczupło, młodo i zdrowo.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »