DLACZEGO NIE MOGĘ SCHUDNĄĆ L-KARNITYNA

L-Karnityna to aminokwas, który odgrywa bardzo ważną rolę w procesie przemiany energii. Energia ta pobierana jest właśnie z kwasów tłuszczowych i jest niezbędna do transportowania jej do wszystkich komórek naszego ciała w tym serca. Uczestniczy w procesie przemiany węglowodanów. Wspomaga obniżanie tkanki tłuszczowej a tym samym cholesterolu, zapobiega przedwczesnemu zmęczeniu. Redukuje stłuszczenie wątroby, wspomaga pracę serca i poprawia jego wydolność, obniża ciśnienie krwi. Może przyczyniać się do zmniejszenia insulinooporności dlatego świetnie sprawdza się u pacjentów otyłych, chorych na cukrzyce. To właśnie wysoki jej poziom w organizmie przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej oraz powstawania nowej.

Zaleca się przyjmowanie L- karnityny w dawce 1000 mg jednorazowo lub w kilku dawkach. Najlepszy efekt otrzymuje się stosując 20-30 minut przed wysiłkiem fizycznym, wtedy redukcja tkanki tłuszczowej jest najbardziej efektywna a mięśnie i serce bardziej wydolne i gotowe do wysiłku fizycznego. W 80% L-Karnityna dostarczana jest z pożywieniem kolejne 20% to jego produkcja. Organizm sam w sobie potrafi wytworzyć jej małe ilości, powstaje w wątrobie, nerkach i mózgu a do jej produkcji niezbędne są : lizyna, metionina, witamina C, witamina B3, B6 i żelazo. Przy nieprawidłowej diecie zwłaszcza braku któregoś z niezbędnych składników jej produkcja nie dochodzi do skutku. Pewnie nie raz zadałaś sobie pytanie dlaczego mając dwadzieścia kilka lat byłaś taka szczupła?. Najwyższy poziom L-Karnityny znajduje się w ciele człowieka młodego a z wiekiem jej poziom w naszym ciele maleje. Nasza dieta uległa też zmianie. W latach 80-tych jako dzieci spożywaliśmy dużo mięsa, które było nam niezbędne dla naszego rozwoju i wzrostu (głównie wołowe, wieprzowe, królik). Nasze mamy i babcie min 2 x w tygodniu serwowały nam mięso wołowe w postaci rolad niedzielnych a obiad niedzielny zostawał na poniedziałek. Mięso wołowe zawiera najwięcej L-karnityny (około 230 mg/100 gram). W menu znajdowały się również kotlety schabowe wieprzowe (nie jak dzisiaj z kurczaka). Mięso wieprzowe zawiera od 60-80 mg /100 gram L-Karnityny. Na niektórych stołach królował również królik, który poziomem L-Karnityny się nie powstydzi (około 30 mg/100 gram). Owoce, warzywa i tłuszcze nie zawierają L-Karnityny prawie wcale a produkty mleczne od 1-45 mg/100 gram. Ciekawa informacja dla wegetarian boczniak zawiera poziom L-Karnityny porównywalny co mięso wieprzowe około 50 mg/ 100 gram, natomiast ryby 20 mg/100 gram, pieczarki 30 mg/100 gram L-Karnityny. Na niedobór L-Karnityny narażeni są głównie wegetarianie i weganie z powodu bardzo niskiej zawartości L-Karnityny w owocach i warzywach. Podsumowując, jeśli zjadasz produkty o niskiej zawartości L-Karnityny niezbędna jest jej suplementacja.

meat-1769188_1920

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »