DIETA Z OGRANICZENIEM ŁATWO PRZYSWAJALNYCH WĘGLOWODANÓW

Głównym celem tej diety jest unormowanie stężenia glukozy we krwi oraz zapobieganie powstawaniu powikłań cukrzycy. Osobom z cukrzycą, dieta ta powinna pomóc w ochronie przed występowaniem hipoglikemii lub hiperglikemii, a także przed powikłaniami związanymi z miażdżycą tętnic. Dieta z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów jest dietą podobną do żywienia zdrowego człowieka, jedyną różnicą jest ograniczenie spożycia węglowodanów prostych, łatwoprzyswajalnych, przy zwiększonym udziale spożycia węglowodanów złożonych, w tym produktów bogatych w błonnik- spożycie błonnika powinna wynosić w tej diecie 25g na 1000 kcal. Ważne jest spożywanie błonnika w tej diecie, ze względu na to, iż błonnik obniża stężenie glukozy, a także cholesterolu we krwi oraz reguluje perystaltykę jelit. Ilość węglowodanów na dobę nie powinna przekraczać 400 gram, ale też nie może być niższa niż 150 gram, gdyż niższa ilość może być powodem powstania kwasicy. W diecie należy ograniczyć do minimum ilość spożywanych tłuszczy, a białko pochodzenia zwierzęcego powinno stanowić 50% na całe białko ogółem,czyli białko zwierzęce + białko roślinne. Posiłki należy spożywać o stałych porach, tak aby nie powodować zbyt dużych wahań glukozy we krwi.

CELE DIETY Z OGRANICZENIEM ŁATWO PRZYSWAJALNYCH WĘGLOWODANÓW

  • Zapobieganie powstaniu powikłań cukrzycy
  • Ochrona przed wystąpieniem hipoglikemii oraz hiperglikemii
  • Unormowanie stężenia glukozy we krwi

DLA KOGO WSKAZANA JEST DIETA Z OGRANICZENIEM ŁATWO PRZYSWAJALNYCH WĘGLOWODANÓW

  • Dla osób chorych na cukrzycę
  • Dla osób z zespołem metabolicznym

DOZWOLONE TECHNIKI SPORZĄDZANIA POTRAW

  • Gotowanie w wodzie oraz na parze
  • Pieczenie w folii aluminiowej lub pergaminie
  • Zagęszczanie za pomocą zawiesiny mąki w wodzie lub w mleku
  • Spulchnianie potraw za pomocą dodatkowo ubitych jaj lub bułki namoczonej w wodzie lub w mleku

ZALECENIA W DIECIE Z OGRANICZENIEM ŁATWO PRZYSWAJALNYCH WĘGLOWODANÓW

  • Należy ograniczyć owoce ze względu na dużą zawartość cukrów prostych.
  • Należy unikać cukru oraz produktów słodzonych, miodów, dżemów oraz innych słodyczy.
  • Używać produktów zawierających cukry złożone, czyli: ziemniaki, warzywa, ryż, kasze,produkty zbożowe.
  • Przestrzeganie stałych pór posiłków.
  • W przypadku osób z niedoborem masy ciała należy zwiększyć spożycie energii, a w przypadku osób z nadwagą zastosować dietę ubogoenergetyczną.

PRODUKTY ZALECANE W DIECIE

  • Pieczywo razowe.
  • Mleko o maksymalnie 2% zawartości tłuszczu, chudy ser twarogowy, jogurt naturalny, kefir, mleko zsiadłe, maślanka, serwatka.
  • Białko jaj.
  • Mięso, drób, ryby – wszystkie produkty chude.
  • Chude wędliny: szynka, polędwica, kiełbasa szynkowa, wędliny drobiowe.
  • Masło, margaryny wysokogatunkowe, olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, olej sojowy – w ograniczonej ilości.
  • Ziemniaki gotowane, pieczone – w ograniczonej ilości.
  • Rzodkiewka, sałata, cykoria, ogórki, szczypiorek, szparagi, grzyby, boćwina, cebula, kabaczek, papryka.
  • W ograniczonej ilości: buraki, dynia, fasola, groszek, marchew, rzepa.
  • Warzywa gotowane, surowe, z dodatkiem oleju lub majonezu na bazie białka jaj.
  • Jabłka, grejpfruty, wiśnie, porzeczki, jagody, borówki amerykańskie; wszystkie do 200-300 gram dziennie.
  • Warzywa strączkowe w kontrolowanej ilości.
  • Cukier w bardzo ograniczonej ilości, najlepiej wyeliminować.
  • Jarzynka, vegeta, kostki bulionowej; wszystkie w ograniczonej ilości.
  • Zupy jarzynowe, czyste lub przecierane, pomidorowa, grzybowa, koperkowa, kalafiorowa.
  • Budynie z mięsa, przetwory mięsne z chudych mięs oraz ryb, pieczone w folii.
  • Budynie z warzyw, z sera, z warzyw faszerowanych.
  • Kompoty,kisiele, galaretki słodzone słodzikami, owoce z serkiem, jabłka pieczone, surówki z dozwolonych owoców.
  • Napoje bez dodatku cukru, napoje słodzone słodzikiem, rozcieńczone soki owocowe.

PRODUKTY PRZECIWWSKAZANE W DIECIE

  • Mleko pełne, tłusty ser twarogowy, sery żółte i topione, słodkie napoje mleczne i desery.
  • Mięso, drób, ryby-tłuste.
  • Podroby-wątroba, nerki, serca.
  • Tłuste wędliny- salami pasztety, wędliny wieprzowe.
  • Śmietana, łój, smalec, margaryny twarde.
  • Ziemniaki smażone, frytki, placki ziemniaczane.
  • Warzywa gotowane z dodatkiem majonezu, smażone.
  • Owoce w syropach, kompoty z cukrem, owoce suszone.
  • Cukier, słodkie desery, przetwory z cukrem.
  • Sól ograniczyć do 5 gram dziennie.
  • Zupy gotowane na tłustym wywarze, zagęszczane zasmażką, z dużą ilością śmietany, zupy owocowe z cukrem.
  • Potrawy mięsne smażone i pieczone w tradycyjny sposób.
  • Racuchy, knedle, pierogi z owocami.
  • Desery z cukrem, miodem, ciasta z kremem, pączki, chałwa.
  • Napoje słodzone, zagęszczone soki owocowe.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS DIETY Z OGRANICZENIEM ŁATWO PRZYSWAJALNYCH WĘGLOWODANÓW

I śniadanie

  • Zupa mleczna z zacierką
  • Jajo na półmiękko
  • Bułka graham z masłem, polędwicą oraz pomidorem bez skórki
  • Herbata owocowa

II śniadanie

  • Jogurt naturalny
  • Kiwi

Obiad

  • Zupa pomidorowa
  • Ryba pieczona w folii z natką pietruszki
  • Ryż
  • Sałata zielona z jogurtem
  • Kompot jabłkowy

Kolacja

  • Sałatka warzywa na jogurcie
  • Chleb razowy, masło, sałata, rzodkiewka
  • Herbata miętowa

Źródło: Hanna Kunachowicz, Irena Nadolna, Beata Przygoda, Beata Sińska, Halina Turlejska ” Zasady żywienia. Planowanie i ocena”.

Posted by Ola

Udostępnij!

  1. Błąd w zaleceniach
    Czerwiec 18, 2018

    Hej. Jest błąd w Zaleceniach: „Unikać produktów zawierających cukry złożone, czyli: ziemniaki, warzywa, ryż, kasze,produkty zbożowe.”. Miałaś na myśli spożywać te produkty, a nie unikać.

    Nie ma za co

    Odpowiedz
    1. blessyou
      Czerwiec 18, 2018

      Witam, dziękuję, niestety wkradł się błąd na który nie została przeze mnie zwrócona uwaga, a faktycznie na myśli miałam spożywanie tych produktów, już poprawione :).

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »