DIETA UBOGOENERGETYCZNA NA CZYM POLEGA

Założeniem tej diety jest realizacja zasad racjonalnego żywienia, wraz z jednoczesną redukcją masy ciała, spowodowaną ujemnym bilansem energetycznym. Redukcja masy ciała powinna przechodzić w sposób łagodny, aby nie doprowadzić do efektu tzw. jo-jo. Optymalny spadek masy ciała w ciągu jednego tygodnia to od 0,5 do 1 kg, czyli od 2 do 4 kg na miesiąc. Deficyt energetyczny powinien być związany z redukcją energii pochodzącej z węglowodanów i tłuszczy. Podaż białka należy dostosować do wieku i płci, ale zaleca się 1 g białka na 1 kg masy ciała. Ilość witamin i składników mineralnych w maksymalnym stopniu powinna spełniać zalecane normy. Kolejnym celem diety ubogoenergetycznej jest normalizacja wskaźników lipidowych( min. cholesterolu HDL i LDL) oraz poprawa stężenia glukozy we krwi. W zależności od płci, wieku, rodzaju wykonywanej pracy i aktualnej masy ciała dzienne zapotrzebowanie energetyczne w tej diecie powinno wynosić 15-25 kcal na 1 kg należnej masy ciała. Dieta ta jest odmianą diety bogatoresztkowej, dlatego też powinna dostarczać nam znaczną ilość błonnika, który daje uczucie sytości. Posiłki powinny być małe objętościowo, ale podawane często, co 3-4 godziny.

CENNA UWAGA

Długotrwałe stosowanie diety ubogoenergetycznej zwiększa ryzyko wystąpienia niedoborów ważnych składników odżywczych, takich jak witaminy i składniki mineralne. Należy pamiętać, że zwiększona ilość błonnika w diecie zmniejsza przyswajanie tłuszczu, wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E i K oraz witamin z grupy B i wapnia, także szczególnie narażonym można być na niedobór tych składników.

CELE DIETY UBOGOENERGETYCZNEJ

  • Ograniczenie uczucia głodu
  • Redukcja masy ciała
  • Utrzymanie dobrego samopoczucia
  • Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organizmu

DLA KOGO WSKAZANA JEST DIETA UBOGOENERGETYCZNA

  • Leczenie osób z nadwagą i otyłością
  • Leczenie osób z zespołem metabolicznym

CZYM JEST OTYŁOŚĆ

Otyłość to inaczej nadmierne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie, przekraczające jego fizjologiczne potrzeby mogące prowadzić do niekorzystnych skutków dla zdrowia. Za otyłość uważa się stan, w którym tkanka tłuszczowa stanowi więcej niż 20% całkowitej masy ciała u mężczyzn oraz 25% u kobiet. Otyłości towarzyszy nadwaga, czyli nadmierna masa ciała powyżej masy optymalnej.

PRZYCZYNY OTYŁOŚCI

  • Nieprawidłowe odżywianie
  • Mała aktywność fizyczna
  • Zaburzenia psychoemocjonalne
  • Leki
  • Predyspozycje genetyczne
  • Niedoczynność tarczycy
  • Zespół Cushinga
  • zespół policystycznych jajników
  • niedobór chromu lub magnezu

DOZWOLONE TECHNIKI SPORZĄDZANIA POTRAW

  • Gotowanie w wodzie oraz na parze
  • Pieczenie w folii aluminiowej lub pergaminie
  • Doprawianie potraw chudym mlekiem lub jogurtem

ZALECENIA W DIECIE UBOGOENERGETYCZNEJ

  • Ograniczenie do minimum tłustych produktów i potraw.
  • Wyeliminowanie z diety cukrów, warzyw strączkowych oraz napojów alkoholowych.
  • Unikanie owoców suszonych, orzechów, przekąsek.
  • Wskazane spożywanie niskotłuszczowych potraw.
  • Picie do 2 litrów płynów dziennie.
  • Ograniczyć należy sól kuchenną do 5 g na dobę oraz ostre przyprawy, które pobudzają łaknienie.

PRODUKTY ZALECANE PRZY DIECIE UBOGOENERGETYCZNEJ

  • Mleko chude 1, 5 – 0,5 % tłuszczu, jogurt chudy, kefir chudy,napoje z kwaśnego mleka i warzyw,bez cukru, napoje z serwatki i warzyw bez cukru.
  • Chleb razowy graham, chleb pełnoziarnisty, chrupki.
  • Mięso chude: cielęcina, młoda wołowina, jagnię, królik, kurczak, indyk. Chude ryby: dorsz, lin, mintaj, sandacz , szczupak, okoń błękitek,fladra, morszczuk, płastuga, płoć, pstrąg strumieniowy, halibut biały.
  • Chude wędliny :szynka, polędwica, drobiowe, pasty z mięsa i warzyw.
  • Jaja faszerowane, jaja na miękko lub jajecznica, ser twarogowy, chudy serek homogenizowany, serek homogenizowany ziarnisty.
  • Zupy: jarzynowe czyste,: pomidorowa, grzybowa, barszcz czerwony, chudy rosół, mleczne na mleku 0,5 – 1,5 % tłuszczu.
  • Budynie z mięsa i warzyw, z sera, warzywa faszerowane mięsem.
  • Wszystkie warzywa oprócz warzyw strączkowych.
  • Ziemniaki gotowane, pieczone – w ograniczonej ilości.
  • Grejpfruty, jabłka, wiśnie, czereśnie, porzeczki, truskawki, morele, poziomki, maliny, pomarańcze, mandarynki, ananasy.
  • Kompoty, kisiele, galaretki z niewielką ilością słodzika, leguminy z serka homogenizowanego, owoce z serkiem, jabłka pieczone z piana z białek, sernik na zimno z niewielką ilością słodzika, surówki owocowe, desery mleczne.
  • Łagodne przyprawy takie jak: sok z cytryny, kwas mlekowy, kwasek cytrynowy, koperek zielony, pietruszka, czosnek, cebula, jarzynka, kminek, majeranek, bazylia.
  • Herbata czarna, zielona, czerwona, ziołowa, owocowa bez cukru, kawa zbożowa bez cukru, soki z warzyw, owoców, napoje z warzyw bez cukru, napoje „light”.

PRODUKTY PRZECIWWSKAZANE W DIECIE UBOGOENERGETYCZNEJ

  • Miód, dżemy ,marmolady, konfitury
  • Tłuste mleko, śmietanka.
  • Wypieki z dodatkiem cukru, chleb na miodzie, biszkopt z cukrem, ciasta kruche, ucierane.
  • Tłuste wędliny, kaszanka, pasztetowa, konserwy mięsne, salceson.
  • Tłuste sery podpuszczkowe, żółte , topione, sery pleśniowe,ser typu Feta, Fromage, ser twarogowy tłusty.
  • Zupy esencjonalne, np.. na tłustych wywarach mięsnych, zagęszczane zasmażkami, z dużą ilością śmietany.
  • Sosy zawiesiste, tłuste, esencjonalne, słodkie.
  • duże ilości pieczywa, makaronów, kasz, groszek ptysiowy, kluski francuskie, biszkoptowe.
  • Tłuste gatunki: wieprzowina, baranina, podroby, gęsi kaczki. Tłuste ryby: węgorz, łosoś, sum, tołpyga, śledź szprot bałtycki.Potrawy nasiąknięte tłuszczem: smażone, pieczone, duszone w tradycyjny sposób.
  • Knedle, naleśniki, pierogi, racuchy, kotlety z kasz.
  • Warzywa strączkowe.
  • Smażone: chipsy ziemniaczane, frytki, placki ziemniaczane, pyzy.
  • Ciasta, torty, paczki, faworki, orzechy, chałwa, czekolada.
  • Bardzo ostre przyprawy, papryka ostra, ocet, chili, musztarda, pieprz, sól w większych ilościach.
  • Wszystkie napoje słodzone cukrem, kakao naturalne, mocna kawa, napoje alkoholowe, soki owocowe z cukrem, lemoniada, coca-cola, pepsi.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS DIETY UBOGOENERGETYCZNEJ

I śniadanie

  • Chleb graham z margaryną
  • Chuda wędlina
  • Sałatka z pomidora, ogórka i cebuli(100g)
  • Herbata zielona

II śniadanie

  • Jogurt naturalny
  • Kiwi

Obiad

  • Zupa pomidorowa (200g)
  • Pulpet z dorsza (70g)
  • Ziemniaki (150g)
  • Surówka z marchwi i pora (100g)
  • Sok jabłkowy

Kolacja

  • Cukinia zapiekana w folii z warzywami i sosem pomidorowym(150g)
  • Bułka razowa
  • Banan
  • Herbata malinowa

Źródło: Hanna Kunachowicz, Irena Nadolna, Beata Przygoda, Beata Sińska, Halina Turlejska ” Zasady żywienia. Planowanie i ocena”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »