DIETA ŚW. HILDEGARDY NA CZYM POLEGA

Dieta według św. Hildegardy (dieta orkiszowa) jest jedną z najbardziej uniwersalnych planów żywieniowych, gdyż mogą na nią przejść osoby zmagające się z wieloma chorobami, a także te które chcą oczyścić swój organizm z wszelkich toksyn lub osoby chcące poprawić wygląd skóry czy włosów. Dieta ta jest również zalecana kobietom w ciąży, gdyż sam orkisz nie jest tuczący, a może zapewnić prawidłowy rozwój dziecka, dzięki zawartości w swoim składzie wartościowych witamin oraz składników mineralnych.

Św. Hildegarda urodziła się w 1098 roku na terenie Cesarstwa Rzymskiego w Galii Bliższej. Jej rodzice w dniu narodzin zdecydowali o jej losie, przeznaczając ją do posługi bożej i już w wieku 8 lat trafiła do klasztoru. Od młodych lat doznawała wizji, z których zwierzała się jedynie wąskiemu gronu, jednak po otrzymaniu w jednej z nich boskiego nakazu, zaczęła spisywać zdobytą w wyniku tych doświadczeń wiedzę. Śledziła ludzkie dolegliwości we wszystkich częściach ciała, zajmowała się odżywianiem i trawieniem, zmianami nastroju, zaburzeniami przemiany materii i zdrowym stylem życia. Jako benedyktynka Hildegarda za najważniejszą sprawę uznawała wieczne przeznaczenie człowieka. W dziele Physica Hildegarda omówiła wpływ na nasz organizm podstawowych artykułów spożywczych. Z dzisiejszego punktu widzenia jej lista jest niepełna, gdyż w czasach, w których żyła, nie znano jeszcze takich warzyw jak ziemniaki, szparagi, botwina, bakłażany czy pomidory.

NA CZYM POLEGA DIETA

Dieta św. Hildegardy jest dietą leczniczą, oczyszczającą, a także wpływającą na poprawę urody. Jej główną podstawą jest ziarno orkiszu, które zawiera składniki wspomagające pracę serca, układu pokarmowego oraz odpornościowego. Autorka diety, na główną jej podstawę wybrała akurat orkisz, gdyż ma on wiele cennych właściwości tj. poprawa pracy układu trawiennego i podniesienie odporności, poprawa perystaltyki jelit, a także pozwala na usunięcie toksyn z organizmu.

DLA KOGO WSKAZANA JEST DIETA

  • dla osób z problemami układu pokarmowego
  • dla osób z chorobami układu krwionośnego
  • dla osób po zawale serca
  • dla osób z obniżonym układem odpornościowym
  • dla osób starających się o dziecko
  • dla osób ze zmęczoną skórą i wypadającymi włosami

ZASADY DIETY

  • posiłki popijaj, lecz nie nadmiernie
  • posiłki spożywaj w spokojnej atmosferze, bez pośpiechu
  • dokładniej przeżuwaj pokarm, za wyjątkiem orkiszu, który tego nie wymaga
  • spożywane posiłki powinny być umiarkowanie ciepłe
  • w przypadku osób zdrowych warto by śniadanie było spożywane stosunkowo późne, czyli około południa i powinno składać się z przyrządzonych na ciepło owoców z orkiszem, ostatniego posiłku nie przewiduje się bezpośrednio przed snem.
  • wskazana jest obróbka kulinarna, czyli gotowanie, blanszowanie, duszenie, ewentualne pieczenie i smażenie, należy unikać spożywania produktów na surowo.
  • potrawy warto przyprawiać, co poprawi ich smak, a także korzystnie wpłynie na procesy trawienne organizmu pobudzając je, co zwiększy pulę wchłanianych składników odżywczych.
  • wachlarz wybieranych produktów nie powinien być nazbyt szeroki.

PRODUKTY ZALECANE W DIECIE

  • orkisz
  • kasztany jadalne
  • koper włoski
  • kasza
  • pieczywo
  • makaron
  • płatki
  • musli
  • otręby
  • fasola
  • pietruszka
  • czosnek
  • gotowana cebula
  • marchew
  • buraki
  • jabłka
  • gruszki
  • porzeczki
  • wiśnie
  • pigwy
  • jeżyny
  • owoce dzikiej róży
  • nabiał i mięso – w mniejszych ilościach m.in. jaja, mleko, ryby, drób, wołowina, cielęcina itp.
  • miód
  • cukier trzcinowy
  • seler
  • chrzan
  • dynia
  • czereśnie
  • maliny
  • cytryny
  • orzechy
  • wino
  • piwo orkiszowe
  • soki owocowe i warzywne
  • kawa orkiszowa
  • ziołowe herbaty
  • przyprawy: goździki, czosnek, gałka muszkatołowa, kminek, cynamon – oraz zioła: bazylia, bertram, koperek, pietruszka, macierzanka, melisa i hizop.

PRODUKTY NIEZALECANE W DIECIE

Hildegarda wskazała produkty, których nie powinno się jeść, gdyż są tak zwaną trucizną kuchenną, ponieważ spożywanie ich szkodzi każdemu, przyczyniając się do powstawania chorób, obciążania organizmu oraz do pogłębiania się chorób już istniejących. Tymi produktami są:

  • por
  • brzoskwinia
  • truskawki
  • śliwki
  • borówki
  • węgorz
  • wieprzowina
  • mięso z dzika
  • kiełbasy
  • majonez
  • produkty wędzone
  • margaryna
  • produkty konserwowe

6 ZASAD DŁUGOWIECZNOŚCI WEDŁUG ŚW. HILDEGARDY

  • Czerp energię życiową z czterech żywiołów: ognia, wody, powietrza i ziemi  poprzez kontakt z przyrodą i stosuj naturalne metody leczenia.
  • dbaj o jakość tego co jesz.
  • znajdź równowagę między snem a czuwaniem, by zregenerować cały organizm.
  • poświęcaj tyle samo czasu na aktywność fizyczną i spokojny odpoczynek
  • regularnie oczyszczaj organizm m.in. poprzez posty, stawanie baniek, medytowanie oraz modlitwę.
  • poznawaj siebie, odkrywaj swoje wady, po to aby zmieniać je w cnoty, co da zdrowie duchowe, które zaowocuje na zdrowiu fizycznym.

NATURALNY WSPOMAGACZ ŚW. HILDEGARDY

Miód gruszkowy jest to naturalny wspomagacz, o którym Hildegarda wyraża się w samych superlatywach jako o środku odtruwającym i oczyszczającym organizm. Pomaga on na migrenę, bóle głowy i trudności z oddychaniem.

Kilka gruszek rozgotuj i wymieszaj z kilkoma łyżkami ciepłego miodu oraz startymi na proszek ziołami: korzeniem niedźwiedzim, gałgantem, lukrecją i pieprzycą. Proporcje mieszania ziół nie są ściśle określone przez Hildegarde, sugeruje ona, aby najwięcej wziąć korzenia niedźwiedziego, a lukrecji i pieprzycy najmniej.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS

Śniadanie:

  • 2 kromki chleba orkiszowego z masłem, twarożkiem, pomidorem, szczypiorkiem
  • napar z kopru włoskiego

Obiad

  • zupa dyniowa
  • makaron orkiszowy z małą porcją duszonej wołowiny
  • gotowana marchew
  • kompot z jabłek

Podwieczorek

  • ciasteczka orkiszowe z miodem
  • napar z róży

Kolacja

  • placki z grysu orkiszowego, mleka, jajek oraz ziół usmażone na maśle lub oleju rzepakowym

Źródło: hildegarda.pl ”program zdrowia”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »