Kamienie

DIETA SIRTFOOD NA CZYM POLEGA

Dieta sirtfood jest to metoda odżywiania się, w której do jadłospisu dodajemy jak największą ilość produktów bogatych w polifenole, które zaś aktywują sirtuiny. Sirtuiny to tzw. białka długowieczności, które mają sprzyjać redukcji masy ciała, poprawie samopoczucia i stanu zdrowia. Dieta sirtuinowa jest względnie zdrowym sposobem odchudzania, gdyż nie jest restrykcyjna ani uciążliwa, a także nie wymaga dużych poświęceń.

CZYM JEST DIETA SIRTFOOD

Dieta sirtfood to sposób żywienia opracowany przez dwóch absolwentów Uniwersytetu w Surrey w Anglii – Aidana Gogginsa i Glena Mattena. Ich plan zakłada połączenie ograniczeń kalorycznych oraz picie zielonych koktajli ze zwiększeniem udziału w diecie produktów bogatych w aktywatory sirtuin. Sirtuiny natomiast to rodzaj białek występujących w organizmie ssaków o potencjalnie dużym znaczeniu dla jakości i długości życia. Zostały nazwane genem długowieczności i genem szczupłości.

ZASADY DIETY

  • ścisły plan żywieniowy obowiązuje tylko przez pierwsze trzy tygodnie diety. W dalszym etapie nie należy się koncentrować na kaloryczności i proporcjach makroskładników odżywczych w diecie, ale na wybieraniu jak najlepszych produktów dla zdrowia
  • dieta nie wymaga wykonywania wyczerpujących ćwiczeń fizycznych
  • należy spożywać regularne posiłki, z zachowaniem co najmniej 1,5 godzinnej przerwy między nimi
  • ostatni posiłek powinno się jeść najpóźniej o godzinie 19
  • z jadłospisu wykluczyć należy słodycze, gotowe dania, żywność typu fast food, kostki rosołowe, sosy i zupy w proszku, przetwory z białej mąki

ETAPY DIETY

I Etap – łącznie trwa 7 dni, przez pierwsze 3 dni całodzienny jadłospis dostarcza 1000 kcal, znajdują się w nim 3 zielone soki i 1 stały posiłek, zaś kolejne 4 dni 1500 kcal, których dostarczają 2 soki i 2 stałe posiłki

II Etap – trwa przez kolejne 14 dni, całodzienny jadłospis dostarcza 1500 kcal, znajdują się w nim 2 zielone soki i 2 stałe posiłki

III Etap – rozpoczyna się po upływie 3 tygodni od momentu wprowadzenia diety SIRT, przyświeca mu zasada zjadania możliwie największej ilości produktów SIRT, nie posiada zaleceń kalorycznych, dziennie powinno się spożyć 3 stałe posiłki bogate w polifenole i 1 zielony sok

ZALETY DIETY

  • poprawa ogólnej kondycji zdrowotnej
  • spadek masy ciała wynikający ze spalania tkanki tłuszczowej, a nie mięśniowej
  • wyższy poziom energii
  • lepszy wygląd i samopoczucie
  • przygotowanie organizmu do trwałego utrzymywania niższej masy ciała
  • wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych

Dodatkowo żywność SIRT reguluje metabolizm, zwiększa wydolność komórkową, poprawia jakości snu i koloryt skóry, podnosi poziom energii.

CENNA UWAGA

Diety sirtuinowej nie powinny stosować kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, ze względu na znaczne ograniczenia kaloryczne, osoby chore przewlekle m.in. na choroby układu pokarmowego czy nerek. Dwa pierwsze etapy diety nie są wskazane u osób bardzo aktywnych, ze względu na niską podaż energii, co może powodować konsekwencje zdrowotne.

PRODUKTY BOGATE W SIRTUINY, KTÓRE NALEŻY SPOŻYWAĆ PODCZAS DIETY

  • jarmuż
  • kurkuma
  • kakao
  • gorzka czekolada
  • owoce jagodowe
  • gryka
  • kawa
  • czerwone wino
  • seler
  • kapary
  • oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia
  • zielona herbata
  • lubczyk
  • pietruszka
  • czerwona cykoria
  • czerwona cebula
  • rukola
  • soja
  • truskawki
  • orzechy włoskie
  • jabłka
  • cytrusy
  • daktyle

PRODUKTY, KTÓRE NALEŻY WYKLUCZYĆ Z DIETY

  • sklepowe słodycze
  • żywność fast food
  • dania gotowe
  • zupy i sosy w proszku
  • kostki rosołowe
  • białe pieczywo i inne przetwory z białej mąki.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS

I Śniadanie

  • kasza gryczana z daktylami, włoskimi orzechami i jabłkiem
  • kawa

II Śniadanie

  • zielony sok: 75g jarmużu, 30g rukoli, 5g natki pietruszki, 2 łodygi selera naciowego, ½ jabłka, 1cm imbiru, sok z ½ cytryny, ½ łyżeczki herbaty matcha

Obiad

  • pieczony w folii dorsz z papryką i cukinią polany oliwą z oliwek, kasza gryczana
  • zielona herbata

Kolacja

  • sałatka z gotowanej soi z rukolą, czerwoną cebulą oraz orzechami włoskimi polana oliwą

Źródło: wylecz.to ”dieta sirtfood – zasady, jadłospis, efekty diety sirt”, medovita.pl ”dla kogo dedykowana jest dieta sirtuinowa? Zasady, przeciwwskazania i przykładowy jadłospis”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »