DIETA PRZY NIETOLERANCJI LAKTOZY DIETA BEZLAKTOZOWA

Dieta bezlaktozowa jest to dieta stosowana przy nietolerancji laktozy jako forma leczenia osób, których organizm nie trawi cukru znajdującego się w mleku. Polega ona na całkowitej eliminacji z jadłospisu samego mleka jak i produktów mlecznych lub jedynie na ograniczeniu ich spożywania. Celem diety bezlaktozowej jest przede wszystkim złagodzenie objawów nietolerancji pokarmowej i zapobieganie ich ponownemu pojawianiu się. Po zastosowaniu diety już po kilku dniach u osób z nietolerancją laktozy można zaobserwować poprawę samopoczucia.

ZASADY W DIECIE

  • osoby z wrodzonym niedoborem laktazy muszą bezwzględnie zastosować się do diety bezlaktozowej przez całe życie, gdyż ich organizm nie toleruje nawet niewielkich ilości pożywienia zawierającego cukier mleczny. Nieprzestrzeganie zasad tej diety może nawet zagrażać życiu tych osób.
  • osoby z pierwotnym i nabytym niedoborem laktazy nie muszą całkowicie eliminować z diety mleka i innych produktów zawierających cukier mleczny. Produkty te można spożywać, lecz w ograniczonych ilościach – w tym wypadku konieczne jest poznanie swojego dopuszczalnego limitu dziennego.
  • w przypadku osób z pierwotnym i nabytym niedoborem laktazy, muszą oni z diety całkiem wyeliminować cukier mleczny, gdy objawy nietolerancji stają się lub są bardzo nasilone.

CO DAJE DIETA

  • zmniejszenie wzdęć oraz gazów
  • rzadsze występowanie biegunek
  • poprawa stanu cery
  • redukcja migrenowych bólów głowy
  • ustąpienie kolek i bólów brzucha

CO MOŻNA JEŚĆ

  • Część osób dorosłych z nabytym lub pierwotnym niedoborem laktazy może tolerować niewielkie ilości produktów zawierających cukier mleczny, a jest to jednorazowa dawka około 5-10 g laktozy, czyli 100-200 ml słodkiego mleka. U tych osób należy jedynie ograniczyć spożycie produktów mlecznych o niewielkiej zawartości laktozy. Wystarczy określić indywidualny poziom tolerancji laktozy, obserwując zależność między ilością spożywanego mleka a pojawianiem się objawów nietolerancji.
  • Niektóre osoby z pierwotnym oraz nabytym niedoborem laktazy mogą spożywać produkty mleczne poddane procesowi fermentacji czyli maślankę, kwaśną śmietanę, sery pleśniowe, kefir czy jogurt, ponieważ zawarte w nich bakterie probiotyczne produkują laktazę, tym samym wspomagając proces rozkładu cukru mlecznego. Po spożyciu tych produktów objawy nietolerancji pokarmowej nie pojawią się, dodatkowo zmniejszając przy tym stopień ich nasilenia. Produkty te mogą również wyrównać niedobory wynikające z wyeliminowania mleka i produktów mlecznych z jadłospisu.
  • Oczywiście osoby wykluczające produkty mleczne ze swojej diety, mogą jeść wszystko to, co nie ma w swoim składzie mleka ani jego pochodnych.

CZEGO NIE MOŻNA JEŚĆ W NIETOLERANCJI LAKTOZY

  • mleka krowiego, mleka koziego, mleka owczego
  • mleka odtłuszczonego
  • mleka w proszku
  • serwatki
  • sera mozzarella
  • sera białego
  • śmietanki do kawy
  • śmietany
  • jogurtu, kefiru, maślanki, śmietany i innych przetworów mlecznych pasteryzowanych
  • bitej śmietany
  • lodów
  • serków topionych
  • czekolady mlecznej
  • budyniu
  • masła

SKŁAD PRODUKTU A NIETOLERANCJA LAKTOZY

Podczas zakupów warto jest sprawdzać zawartość składu produktów, które kupujemy. Przy nietolerancji laktozy należy wyeliminować produkty, które mają w swoim składzie:

  • mleko
  • mleko w proszku
  • serwatkę
  • tłuszcz mleczny
  • śmietankę

CZYM ZASTĄPIĆ MLEKO – ZAMIENNIKI

  • mleko zwierzęce – mlekiem roślinnym np. z miąższu migdałów, orzechów, słonecznika, kaszy jaglanej, owsa, gryki i soi, kukurydzy, ryżu oraz z pestek dyni czy soczewicy, mleczkiem kokosowym.
  • śmietana – śmietanką kokosową, migdałową lub ryżową.
  • jogurt – jogurtem roślinnym lub bezlaktozowym.
  • twaróg – serem tofu (lecz przy długotrwałym stosowaniu może być przyczyną problemów z tarczycą) oraz serkiem z nerkowców.
  • ser żółty – serem przeznaczonymi dla wegan lub serem bezlaktozowym
  • masło – masłem z orzechów, migdałów z pestek lub nasion roślin lub z pastą z roślin strączkowych.

GDZIE MOŻE BYĆ UKRYTA LAKTOZA

  • margaryny
  • pieczywo np. tostowe, do hamburgerów
  • słodycze np. gotowe ciastka, lody, batoniki
  • smakowe chrupki kukurydziane, chipsy
  • syropy lecznicze
  • dania gotowe np. sosy, zupy
  • mięsa: pasztety, kiełbasy, parówki

CZYM ZASTĄPIĆ WITAMINY I MINERAŁY

  • witamina D – głównymi źródłami witaminy D w diecie bezlaktozowej są ryby, wątroby wieprzowe oraz wołowe, a także oleje roślinne, pieczarki oraz jaja kurze. Jeśli nie jadasz tych pokarmów zbyt często niezbędna jest suplementacja witaminy D3
  • białko – niedobory białka spowodowane dietą bezlaktozową mogą wyrównać mięso, drób, ryby, jaja i nasiona roślin strączkowych, a także mleko sojowe, które zawiera podobną ilość białka co mleko krowie.
  • wapń – dieta bezlaktozowa może doprowadzić do niedoboru wapnia, w związku z tym należy wprowadzić do jadłospisu inne produkty, które uzupełnią nam ilość wapnia do prawidłowego stanu. Warto więc spożywać produkty takie jak: migdały, figi, tofu, orzechy, mleka roślinne wzbogacane wapniem, zielone warzywa, natkę pietruszki, jarmuż, fasolę, otręby pszenne, kaszę, szproty oraz sardynki, szpinak, mak niebieski, soję.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS JEDNODNIOWY

I Śniadanie

  • płatki kukurydziane z mlekiem sojowym
  • bułka graham
  • masło roślinne
  • polędwica drobiowa plaster
  • pomidor 1 plaster

II Śniadanie

  • jogurt bezlaktozowy z otrębami pszennymi oraz cząstkami świeżych truskawek

Obiad

  • zupa ogórkowa zagęszczana zawiesiną z mąki oraz wody
  • kotlet rybny w panierce
  • ziemniaki z koperkiem
  • surówka z kapusty kiszonej, marchwi oraz cebuli
  • kompot wiśniowy

Kolacja

  • zapiekanka z sezonowych warzyw z domowym ketchupem i serem wegańskim
  • galaretka owocowa
  • herbata zielona

Źródło: drlifestyle.pl, kjhealthly.pl, dieta.mp.pl.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »