Kamienie

DIETA PALEO NA CZYM POLEGA

Dieta paleo, nazywana dietą paleolityczną lub dietą człowieka epoki kamiennej, jest sposobem żywienia, które bazuje na naturalnych i nieprzetworzonych produktach. Jest to dieta bogata w mięso oraz ryby, przez co zalicza się do diet wysokobiałkowych. Dieta paleo wspomaga przemianę materii i ma pozytywny wpływ na układ krążenia, lecz jej długotrwałe stosowanie, może doprowadzić do niedoboru niektórych składników odżywczych.

CZYM JEST DIETA PALEO

Dieta paleo została opracowana przez profesora dr Lorena Cordain’a z Uniwersytetu w Colorado i jego zdaniem człowiek jest przystosowany do diety tej genetycznie, a problemy ze zdrowiem są skutkiem dzisiejszego żywienia. Zaleca więc on powrót do sposobu odżywiania, który obowiązywał w epoce paleolitu, który trwał ok. 3 milionów lat okres w rozwoju człowieka, który ostatecznie ukształtował gatunek Homo sapiens. Ówczesny człowiek jadło to co udało się upolować, złowić, zerwać z drzewa, prowadzono koczowniczy tryb życia, założono więc tu brak zbóż, strączków i nabiału. Dieta nie limituje ilościowo pokarmów, a jedynie jakościowo.

ZASADY DIETY

  • dieta ma naśladować menu naszych przodków sprzed 10 tys. lat, którzy jedli wszystko, co mogli upolować i zebrać sami
  • dieta bazuje na chudych produktach białkowych pochodzenia zwierzęcego, które zapewniają w niej ponad połowę energii
  • resztę energii stanowią produkty roślinne: warzywa, owoce, grzyby, orzechy
  • dopuszcza się spożywanie kawy, herbaty, niewielkich ilości alkoholu
  • dieta wyklucza nabiał, zboża i rośliny strączkowe, warzywa korzeniowe, miód, drożdże, wszelką żywność przetworzoną, w tym sól, cukier i rafinowane oleje
  • dieta ma trzy poziomy
  • pierwszy poziom diety to adaptacja, gdy obowiązuje zasada 85:15 – dopuszcza się trzy posiłki otwarte tygodniowo – 15% – , gdy obowiązują bardziej elastyczne zasady diety, oraz jedzenie pokarmów przejściowych, nie do końca w stylu paleo
  • na drugim poziomie podtrzymującym obowiązuje zasada 90:10 – dwa posiłki otwarte tygodniowo, i tylko tu dozwolone są pokarmy przejściowe
  • na trzecim poziomie maksymalnej utraty wagi obowiązuje zasada 95:5 – pokarmy przejściowe są dozwolone tylko w jednym posiłku otwartym tygodniowo.

DLA KOGO JEST DIETA

  • dla osób z nadwagą
  • dla osób z SIBO
  • dla osób z nietolerancją laktozy
  • dla osób z nietolerancją glutenu

ZALETY DIETY

  • wyeliminowanie wysoko przetworzonej żywności
  • ograniczenie spożywania soli
  • ograniczenie produktów ciężkostrawnych w diecie
  • wyeliminowanie produktów bogatych w cukry rafinowane
  • wyeliminowanie tłuszczów rafinowanych
  • ograniczenie pustych kalorii
  • profilaktyczne zapobieganie chorobom cywilizacyjnym

CENNA UWAGA

Stosując przez długi czas dietę paleo, możemy narazić się na takie przypadłości, jak: hipercholesterolemia, choroby nerek i wątroby, choroby nowotworowe jelita grubego i prostaty, osteoporoza i złamania, niedobory niektórych minerałów, szczególnie wapnia i magnezu, niedobór witaminy D

PRODUKTY DOZWOLONE

  • jajka
  • orzechy
  • nasiona
  • owoce morza
  • oleje nierafinowane
  • mięso: drobiowe, królik, zając, baranina, dziczyzna, wołowina, jagnięcina, wieprzowina
  • ryby: śledź, łosoś, sola, flądra, tuńczyk, sardynka, pstrąg, dorsz, halibut
  • owoce: jabłka, śliwki, limonki, cytryny, pomarańcze, cytryny, banany, gruszki, brzoskwinie, ananasy, grejpfruty, owoce leśne, jagody
  • warzywa: marchew, pietruszka, seler, sałata, kalafior, brokuły, burak, bakłażan, jarmuż, szpinak, koper włoski

PRODUKTY ZAKAZANE

  • oleje rafinowane np. słonecznikowy
  • orzeszki ziemne
  • sól
  • produkty mleczne: jogurt, kefir, mleko, sery
  • warzywa, które zawierają dużo skrobi tj. ziemniaki
  • artykuły przetworzone
  • produkty zbożowe tj. kasze, ryże, pieczywo, makarony
  • produkty, które zawierają cukier rafinowany
  • nasiona roślin strączkowych

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS

I Śniadanie

  • omlet z warzywami z 3 jajek, z cebulą, cukinią i pieczarkami
  • herbata

II Śniadanie

  • banan
  • garść orzechów

Obiadokolacja

  • surówka z dowolnych warzyw lub czysta zupa jarzynowa (bez ziemniaków)
  • łosoś zapiekany z brokułami i marchewką
  • pieczone jabłka z orzechami
  • woda z cytryną

Przekąski

  • do wyboru: jajka gotowane na twardo, dowolne niesolone orzechy, korzeń selera pokrojony w słupki, pomidory

Źródło: wylecz.to ”dieta paleo – przepisy, jadłospis, zasady i efekty”, medonet.pl ”dieta paleo – zasady, jadłospis, efekty”, medme.pl ”dieta paleo-jadłospis, zasady, efekty”.

Posted by Ola

Udostępnij!

1 Comment

  1. Daga
    19 lutego, 2020

    Sprawdzona i godna polecenia. Można pozbyć się nadwagi i poczuć się o niebo lepiej. Oczywiści najlepsze efekty w połączeniu z aktywnością fizyczną.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »