DIETA NISKOSODOWA NA CZYM POLEGA

Dieta niskosodowa jest dietą, która ma na celu ograniczenie soli w naszym codziennym żywieniu, szczególnie u osób borykających się z chorobami naczyniowo-sercowymi oraz chorobami nerek. Stosowanie diety ma korzystny wpływ na nasze serce, pozwala osobom chorym na nadciśnienie tętnicze oraz miażdżycę uzyskać dobre wyniki badań, a także przedłużyć i poprawić jakość ich życia. Niestety większość z nas zjada za dużo sodu, gdyż dosalamy praktycznie każdy posiłek, co jest dużym błędem, który może powodować poważne schorzenia, takie jak niewydolność nerek czy nadciśnienie tętnicze. Warto więc dowiedzieć się więcej na temat diety niskosodowej i wprowadzić ją w życie.

NA CZYM POLEGA DIETA

Dieta niskosodowa polega na ograniczeniu soli w spożywanych posiłkach, lecz może być to trudniejsze niż się wydaje, gdyż źródeł soli w pokarmach jest wiele. Zalecana ilość soli to 3-4 g dziennie. Oprócz tego, konieczne jest wyeliminowanie z jadłospisu produktów zawierających konserwanty, które są wysoko przetworzone. Jeżeli pijemy wodę mineralną, to należy wybierać taką, która ma oznaczenie ” woda niskosodowa”, gdyż będzie ona zawierała mniej jonów sodowych.

ZASADY DIETY

  • ograniczeniu sodu w posiłkach do ilości poniżej 2 g dziennie
  • wyeliminowanie soli kuchennej, morskiej, himalajskiej itp. dodawanych do potraw podczas gotowania
  • nie używanie kostek rosołowych
  • zamiast soli kuchennej używać soli potasowej lub magnezowej
  • wyeliminować sos sojowy i sos rybny, gotowe sosy do sałatek i innych dań
  • wyeliminować żywność wysokosodową, która zawiera więcej niż 400 mg sodu w porcji (1 g soli) tj. wędliny, kiełbasy i inne mięsne przetwory, sery żółte, pieczywo
  • wyeliminować słone przekąski tj. chipsy, paluszki, krakersy, solone orzeszki
  • unikać jedzenia garmażeryjnego, stołówkowego, dań gotowych – zupy i sosy w proszku, dania w słoikach, gotowe dania do odgrzania, np. lasagne, skrzydełka w panierce, pizza
  • właściwe nawadnianie organizmu wodą o niskiej zawartości sodu
  • dieta powinna zawierać od 3 do 5 posiłków dziennie, śniadanie należy jeść do godziny po przebudzeniu, a kolację najpóźniej 3 godziny przed snem
  • należy unikać smażenia w głębokim tłuszczu i panierkach, a częściej wybierać potrawy pieczone, gotowane, gotowane na parze, duszone bez obsmażania
  • nabiał najlepiej jadać raz dziennie i wybierać ten o niskiej zawartości sodu

DLA KOGO JEST DIETA

  • dla osób chorych na nadciśnienie tętnicze
  • dla osób z chorobami układu krążenia
  • dla osób ze schorzeniami nerek
  • dla osób u których występuje nadwaga lub otyłość
  • dla osób z zaburzeniami gospodarki elektrolitowej
  • dzieci do 3 roku życia

PRODUKTY DOZWOLONE W DIECIE

  • wszystkie świeże i mrożone rodzaje mięsa, drobiu i ryb
  • jajka
  • surowe (nie puszkowane) nasiona roślin strączkowych
  • orzechy i migdały niesolone
  • mleko, jogurt, lody, ricotta, mozzarella, twaróg, masło, margaryna
  • płatki zbożowe, ryż, kasze, makarony, niesolony popcorn
  • świeże i mrożone warzywa, świeże ziemniaki, mrożone frytki, niskosodowe soki warzywne, owoce świeże, mrożone, suszone, z puszki
  • domowe zupy bez kostki rosołowej i dodatku soli
  • „pojedyncze” zioła i przyprawy świeże i suszone, ocet, oleje roślinne

PRODUKTY ZAKAZANE W DIECIE

  • wędzone, suszone, solone, puszkowane mięso i ryby, wszelkie przetwory mięsne: wędliny, kiełbasy, parówki, frankfurterki
  • groch, fasola, ciecierzyca i inne nasiona roślin strączkowych w zalewie
  • orzechy i migdały solone, masło orzechowe
  • sery żółte, topione, serek wiejski, parmezan, solone masło i margaryna
  • chleb, bułki, suchary, wafle, krakersy, pizza, chipsy, solony popcorn, paluszki chlebowe, precle
  • puszkowane warzywa, soki warzywne, oliwki, pomidory suszone, kiszona kapusta, kiszone ogórki, gotowe sosy pomidorowe
  • zupy w proszku, zupy gotowe, rosół, kostki rosołowe
  • sos sojowy, sos rybny, mieszanki przypraw, sól kuchenna, sól himalajska, sól morska, sól czosnkowa itp., sosy sałatkowe, dressingi

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS

I Śniadanie

  • jajecznica ze szczypiorkiem
  • kakao

II Śniadanie

  • surowa marchewka
  • domowy hummus z ciecierzycy świeżej, z oliwą z oliwek, czosnkiem

Obiad

  • łosoś smażony bez tłuszczu skropiony cytryną i doprawiony ziołami, pieczone ziemniaczki, mix sałat z pomidorami koktajlowymi, oliwą z oliwek, octem balsamicznym, ziołami prowansalskimi, pieprzem

Podwieczorek

  • domowy budyń waniliowy

Kolacja

  • twaróg z jogurtem naturalnym, rzodkiewką i szczypiorkiem, doprawiony pieprzem

Źródło: wylecz.to ”dieta niskosodowa-dla kogo? Jakie są zasady diety ubogosodowej?”, bonavita.pl ” Dieta niskosodowa – zasady, wskazania, produkty zalecane i zakazane w diecie bez soli ”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »