DIETA KARMIĄCEJ MAMY PRZYKŁADOWE MENU

Dieta karmiącej mamy nie powinna być monotonna i oparta wyłącznie na produktach białkowych lub węglowodanowych. Z tygodnia na tydzień powinnaś rozszerzać swoją dietę o poszczególne produkty stopniowo i obserwować reakcje maluszka na zmiany pokarmowe. Należy dążyć do poszerzania diety i wzbogacanie jej o nowe smaki, które przenikają do mleka matki a to będzie procentowało tym, że twój maluch nie będzie Tadkiem niejadkiem. To, co jadłaś w ciąży oraz co jesz teraz będzie miało wpływ na akceptacje nowych smaków u Twojego dziecka. Dieta monotonna jest niebezpieczna, gdyż może doprowadzić do reakcji alergicznej na dany produkt u Ciebie lub dziecka. Dlatego komponuj swoje posiłki w ten sposób by codziennie jadłospis wyglądał inaczej. Zmieniaj rodzaje mięs na przemian, niech chleb będzie zjadany wyłącznie na śniadania i kolacje. II śniadania i obiady przyjmuj w formie ciepłych posiłków dzięki czemu nie będziesz doświadczać napadów głodu. Zrezygnuj z produktów zakazanych i niestety należy do nich także cukier (zjadając duże ilości cukru narażasz swoje dziecko na zachorowanie na cukrzyce typu II). Dodawaj do każdej potrawy surowe warzywo np. w postaci surówki, sałatki wzbogacaj też kanapki o zieleninę wykańczaj natką pietruszki lub koperkiem posiłki obiadowe a ulegniesz zakwaszenia co skutkuje np. grzybiczym zapaleniem pochwy, świąd pieczenie, zapalenie pęcherza moczowego oraz częstymi infekcjami (przeziębienie, grypa, katar, zapalenie zatok). Rezygnując z warzyw surowych zmniejszasz produkcję enzymów trawiennych co jest przyczyną zgagi, refluksu, cofania się treści żołądkowej i problemów trawiennych. Pamiętaj też o dobrych bakteriach możesz je znaleźć w kiszonkach jednak te produkty należą do grupy produktów zakazanych w okresie karmienia piersią dlatego niezbędna jest suplementacja (np. Puritans` Pride 20 mln żywych kultur bakterii cena około 50 zł 120 tabl.) Probiotyki chronią przed grypą jelitową, zakażeniem pochwy drożdżakami i odpowiadają za odporność organizmu). Twój organizm jest osłabiony, straciłaś dużą ilość krwi dlatego nie zapominaj o produktach krwiotwórczych np. buraki. Niezbędne do wchłaniania żelaza są witaminy z grupy B oraz witamina C. Wyłączone produkty z diety zawierające dużą dawkę witaminy C (cytrusy,papryka) niestety zobowiązują Ciebie do jej suplementacji. Witamina C wzmacnia odporność, wspomaga wchłanianie żelaza, odkwasza. Niedobór witaminy C, skutkuje anemią, krwawieniu dziąseł przy szczotkowaniu zębów, cerze naczynkowej.

PRODUKTY DOZWOLONE W OKRESIE KARMIENIA PIERSIĄ

OWOCE

Jabłka, jagody, czerwone i czarne porzeczki, maliny, borówki, banany, jeżyny, ananas, melon, papaya, mango.

WARZYWA

Ogórek zielony, wszystkie rodzaje sałat (w tym sałata masłowa, lodowa, rukola , roszponka), ziemniaki, buraki, marchewka, koperek zielony, natka pietruszki (zawierają dużo żelaza, wapnia i fosforu miej zawsze koperek suszony można kupić go w Aldi duży pojemnik bez konserwantów możesz go używać, gdy nie masz świeżego), cukinia, dynia.

MIĘSA

Mięsa gotowane, duszone lub pieczone w piekarniku takie jak:  kurczak, indyk, chuda wieprzowina (schab, mięso od szynki), królik, jagnięcina.

RYBY

Łosoś, dorsz, pstrąg. Ryby są źródłem NNKT niezbędnych nienasyc0nych kwasów tłuszczowych, jeśli nie zdecydujesz się na spożywanie ryb 2 x w tyg kontynuuj suplementacje DHA jak w okresie ciąży, kwasy Omega 3 zapewnią Twojemu dziecku prawidłowy rozwój mózgu.

NABIAŁ

Sery białe chude, serek ziarnisty, mleko 1,5-2% , masło 82% bardo cienko ostrożnie! (małe ilości), jogurt naturalny, typu greckiego.

TŁUSZCZE

Masło, masło roślinne, oliwa z oliwek, olej kokosowy, rzepakowy, słonecznikowy.

WĘGLOWODANY

Kasza jaglana, gryczana niepalona, kasza jęczmienna, kuskus, kasza manna, płatki owsiane, makaron z pszenicy durum, ryż brązowy, kasza kuskus.

NASIONA

Siemię lniane, pestki słonecznika, pestki dyni, migdały – wprowadzać po kilku tygodniach.

PRODUKTY ZAKAZANE

Owoce alergizujące, cytrusy, truskawki, warzywa alergizujące, wzdymające, alkohol, kofeina, tłuszcze nasycone, smażone potrawy, konserwanty, chipsy sklepowe, cukier, czekolada, orzechy, miód, musztarda, pikantne przyprawy.

PRZETWORY

Dżemy jagodowe, malinowe, z czerwonej i czarnej porzeczki, borówkowe, ogórek korniszony (wprowadzać pomału po kilku tygodniach), musy owocowe, kompoty bez cukru.

NAPOJE

Woda niegazowana, soki z dozwolonych owoców najlepiej pół na pół z wodą, zielona herbata, herbaty owocowe (malinowa, porzeczkowa, jeżynowa), kompot, kawa zbożowa, mleko z korabem (zastępuje kakao jest doskonałym źródłem wapnia i fosforu).

PRZYPRAWY

Majeranek, sól morska, cytryna, pieprz ziołowy, bazylia

PRZYKŁADOWE POTRAWY

ŚNIADANIA

  • Chleb pszenny na zmianę z pełnoziarnistym z szynką gotowaną i sałatą
  • Chleb, serek ziarnisty z koperkiem i zielonym ogórkiem
  • Kanapki z rybą gotowaną i koperkiem
  • Kanapki z białym serem i dżemem,

II ŚNIADANIE

  • Budyń waniliowy bez cukru z biszkoptem
  • Budyń waniliowy z owocami
  • Budyń waniliowy z korabem (nie alergizuje to zamiennik kakao) z płatkami migdałowymi uzupełnia niedobór magnezu co zmniejszy apetyt na produkty czekoladowe
  • Kisiel z biszkoptem lub jabłkiem startym
  • Kasza manna na mleku 1,5-2% bez cukru z malinami
  • Kasza jaglana z jabłkiem duszonym
  • Galaretka owocowa z owocami

OBIAD

  • Skrzydełka gotowane z marchewką z dodatkiem oliwy, soli morskiej, zabielone  mlekiem i łyżką mąki, posypane koperkiem
  • Zupa krem z marchewki + ziemniaki na koniec posypana natką pietruszki podana z grzankami
  • Zupa krem z dyni + marchewka  + ziemniaki na koniec posypana koperkiem zielonym lub pietruszką podana z grzankami
  • Ziemniaki w mundurkach gotowane oprószone sola morską podane z serkiem białym i koperkiem
  • Gulasz z piersi z kurczaka w sosie (mleko + mąka) podany z kaszą (jaglaną, gryczaną niepaloną lub inną), sałata lodowa z dresingiem i ogórkiem zielonym
  • Łosoś z piekarnika z ziemniakami z koperkiem, oliwą z oliwek podany z ziemniakami i surówką z marchewki, jabłkiem i oliwą.
  • Pulpety z ryżem lub z ziemniakami, surówka z marchewki z oliwą i jabłkiem lub sałata z dresingiem i potartą marchewką na grubych oczkach.
  • Zapiekany ryż z jabłkiem (ugotowany w wodzie ryż przełożony w naczyniu żaroodpornym z jabłkami polany roztrzepanym jajkiem i zapieczony w piekarniku).
  • Duszona marchewka z cukinią w plastrach w rondlu z kaszą gryczaną niepaloną lub ryżem ugotowanym osobno.
  • Makaron z mięsem mielonym udusić w rondlu mięso mielone, zatrzeć marchewkę wymieszać z makaronem surówka burak z jabłkiem z oliwą.
  • Naleśniki z serem białym, musem jabłkowym lub bananem.

Dresing do sałaty :oliwa, sól, cukier, pieprz, cytryna

Sukcesywnie poszerzaj menu o kolejne owoce, warzywa i obserwuj reakcje skórne u dziecka, gdy pojawi się niepokojąca wysypka wycofaj z diety nowo wprowadzony produkt (widocznie to jeszcze nie czas).

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »