DIETA FODMAP NA CZYM POLEGA

Dieta FODMAP, a dokładniej – low-FODMAP, czyli dieta o niskiej zawartości FODMAP, została stworzona przez grupę australijskich naukowców z Uniwersytetu Monash. To sposób żywienia, który został opracowany z myślą o osobach cierpiących głównie na zespół jelita drażliwego oraz zmagających się z problemami jelit. Zasady diety FODMAP zakładają eliminację produktów zawierających fruktozę, laktozę, fruktany oraz alkohole polihydroksylowe, które odpowiadają za nadmierną fermentację w jelitach, które tylko nasilają objawy jelita drażliwego. Poprawa powinna wystąpić już po 6 tygodniach stosowania diety.

NA CZYM POLEGA

Dieta FODMAP polega na ograniczeniu lub całkowitym wykluczeniu produktów dostarczających fruktozy, fruktanów, laktozy, sztucznych substancji słodzących i alkoholi polihydroksylowych. Wymienione cukry fermentują w układzie pokarmowym na skutek obecnych w nim bakterii, co przyczynia się do nadprodukcji metanu oraz dwutlenku węgla i objawia się to poprzez bóle brzucha, biegunki i wzdęcia. Stosowanie tej diety pomaga łagodzić objawy, takie jak: refluks, zgaga, nadmierna produkcja gazów, wzdęcia, biegunki i zaparcia. FODMAP to angielski skrót wywodzący się od pierwszych liter niektórych węglowodanów, zawartych w pokarmach: (FO) fermentable oligosaccharides (fermentujących oligosacharydów), (D) disaccharides (disacharydów), (M) monosaccharides (monosacharydów) (A) and (P) polyols (alkoholi polihydroksylowych). Zgodnie z zasadami tej diety, żywność dzieli się na taką, która zawiera więcej wymienionych wyżej cukrów oraz taką, w której tych cukrów jest o wiele mniej. W diecie tej należy więc ograniczyć stosowanie, a nawet wyeliminowanie produktów o wysokiej zawartości FODMAP i zastąpienie ich produktami o niskiej zawartości FODMAP.

DLA KOGO JEST DIETA

  • dla osób z zespołem jelita drażliwego
  • dla osób z SIBO
  • dla osób z dolegliwościami jelit

ZASADY DIETY

  • dieta FODMAP składa się z dwóch faz.
  • pierwsza faza trwa około 6-8 tygodni i polega na unikaniu produktów bogatych w FODMAP.
  • druga faza jest znacznie dłuższa i zależy od reakcji danej osoby na wprowadzane z powrotem do diety produkty.
  • nowe pokarmy należy wprowadzać pojedynczo, raz na kilka dni, obserwując reakcję.
  • nie powinno się zbytnio przedłużać stosowania diety, ponieważ eliminacja wielu warzyw i owoców może prowadzić do niedoborów błonnika, witamin i minerałów.
  • do fazy pierwszej można powracać, ilekroć poczuje się zaostrzenie nieprzyjemnych objawów.

PRODUKTY DOZWOLONE W PIERWSZEJ FAZIE (NISKA ZAWARTOŚĆ FODMAP)

  • owoce – pomarańcze, żurawina, truskawki, cytryny, limonki, banany, mandarynki, melony, jagody, borówki, maliny, kiwi, ananas, papaja, rabarbar.
  • warzywa –  marchew, pasternak, pietruszka, ziemniaki, dynia, pomidor, szpinak, sałata, papryka zielona, zielona fasola, rzepa, ogórek, cukinia, kabaczek, bakłażan, ciecierzyca,papryka, fasolka szparagowa, kapusta pekińska, seler łodyga, szczypiorek cienki, dymka zielone części, kiełki fasoli, koper włoski, imbir, jarmuż, liście pora, oliwki.
  • nabiał – sery żółte, twarde sery, w tym cheddar, feta, mozarella, camembert, szwajcarski, parmezan,  mleko bezlaktozowe, mleko owsiane, mleko ryżowe, jogurty bezlaktozowe, mleko migdałowe, jaja, tofu
  • mięso i ryby – każde nieprzetworzone mięso: kurczak, indyk, wołowina, wieprzowina, baranina, ryby: łosoś, dorsz, łupacz, pstrąg, tuńczyk w puszce, owoce morza: krab, homar, krewetki, omułki, ostrygi.
  • produkty zbożowe – pieczywo i produkty z mąki owsianej, gryczanej, ryżowej, kukurydzianej, ziemniaczanej, kasza gryczana, ryż biały i brązowy, płatki owsiane, kokos, chipsy ziemniaczane,
  • orzechy i nasiona – orzechy włoskie, migdały, orzeszki ziemne, orzechy makadamia, ziarna sezamu, pestki dyni, nasiona słonecznika
  • tłuszcze – oliwa, smalec, masło, masło klarowane, olej kokosowy
  • przyprawy – anyż, imbir, papryka, pieprz, sól, suszone pomidory, suszone zioła, świeże zioła.
  • słodziki – stewia suszona
  • inne – gorzka czekolada, herbata, kawa (tylko jedna filiżanka dziennie), woda.

PRODUKTY KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ W PIERWSZEJ FAZIE (WYSOKA ZAWARTOŚĆ FODMAP)

  • owoce – jabłka, śliwki, wiśnie, gruszki, brzoskwinie, morele, nektaryny, mango, arbuz, winogrona, awokado, grejpfrut, daktyle, jeżyny, porzeczki, owoce suszone, rodzynki, owoce z puszki w syropie.
  • warzywa – suszona fasola, groch, soczewica, soja, mleko sojowe, izolat białka sojowego, cebula, szalotka, czosnek, kapusta, brokuły, karczochy, kalafior, kukurydza, szparagi, groszek cukrowy, buraki, por, seler, brukselka, grzyby.
  • nabiał – sery miękkie, serek wiejski, brie, ser topiony, mleko krowie, owcze, kozie, śmietana, jogurt, maślanka, lody, produkty sojowe.
  • mięso i ryby – marynowane i przetworzone mięsa, mięsa w panierce.
  • produkty zbożowe – pszenica tj. makarony, mąka, chleb, bułki, płatki, ciastka, bułka tarta, jęczmień, żyto
  • orzechy i nasiona – orzechy nerkowca, pistacje, otręby
  • tłuszcze –  margaryna
  • przyprawy – glutaminian sodu, mieszanki zawierające czosnek i cebule, mieszanki zawierające cukry
  • słodziki – ksylitol, melasa, miód, sorbitol, syrop klonowy, syrop z agawy, sztuczne słodziki
  • inne – alkohole, dżemy, czekolada, kakao, napoje gazowane, soki owocowe, napoje energetyczne.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS

I Śniadanie

  • płatki owsiane z mlekiem migdałowym
  • pomarańcza
  • herbata zielona

II Śniadanie

  • bułka gryczana z pomidorem,sałatą i jajkiem
  • woda

Obiad

  • zupa krem z dyni
  • ryba na parze z ziemniakami i marchewką
  • herbata biała

Podwieczorek

  • koktajl bananowy (z mlekiem bezlaktozowym)

Kolacja

  • papryka faszerowana z piersią indyka, ryżem, szpinakiem i pomidorami
  • herbata owocowa

Źródło: centrumgh.pl ”FODMAP”, fit.pl ”dieta fodmap na czym polega”, wylecz.to ”dieta fodmap – na czym polega jakie ma etapy”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »