DIETA DR BUDWIG NA CZYM POLEGA

Dieta dr Budwig została stworzona ponad 60 lat temu, przez Johanne Budwig, na początku dieta ta została opracowana z myślą o leczeniu nowotworów i innych chorób cywilizacyjnych, dziś jest dodatkowo uważana za sposób na odzyskanie naturalnych sił witalnych organizmu i jego oczyszczenie. Dieta ta ma za zadanie dostarczyć organizmowi pokarmy bogate w tłuszcze omega-3, węglowodany złożone, błonnik i antyoksydanty, a podstawowym tłuszczem w diecie jest nieoczyszczony olej lniany tłoczony na zimno.

Dr Johanna Budwig była jednym z największych autorytetów w dziedzinie biochemii tłuszczów na świecie. Studia z dziedziny farmacji, chemii i fizyki skończyła w Munster, tam również wraz z dr H. P. Kaufmannem zaczęła badania w dziedzinie chemii tłuszczów w Federalnym Instytucie Badań Tłuszczu. Dzięki opracowanej przez nich metodzie nawet najmniejsze ilości tłuszczów mogą być badane pod kątem proporcji zawartych w nich rozmaitych kwasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych. W Munster przebadała tysiące próbek krwi i stwierdziła, że występują w niej nieprawidłowości dotyczące kwasów tłuszczowych, a zwłaszcza niedobory NNKT, a po ich dodaniu do krwi lub do diety pacjentów, parametry krwi normalizowały się, a dotlenienie komórek ulegało poprawie poprzez usprawnienie działania błon komórkowych. Rząd Niemiec docenił pracę dr Budwig i zaproponował jej stanowisko specjalisty ds. tłuszczów przy departamencie zdrowia.

NA CZYM POLEGA DIETA

Dieta ta jest dietą leczniczą, która jest skuteczna w leczeniu wielu schorzeń, polega głównie na polepszeniu stanu zdrowia przez dostarczenie organizmowi niezbędnych substancji odżywczych. Dieta Dr Budwig została przez nią samą określona jako olejowo-białkowa ponieważ głównymi składnikami tej diety są olej lniany (tłoczony na zimno) i chudy twaróg (odtłuszczony, bo w przeciwnym razie po połączeniu z olejem się zważy), a charakterystycznym daniem tej diety jest pasta z owych dwóch składników,która jest dodawana do każdego posiłku.

DLA KOGO JEST DIETA

  • dla osób chorych na nowotwory
  • dla osób chorych na stwardnienie rozsiane
  • dla osób mających wrzody żołądka
  • przy otłuszczeniu wątroby
  • zalecana w cukrzycy
  • zalecana przy astmie
  • zalecana w schorzeniach serca i układu krążenia m.in: nadciśnienia, miażdżycy, zawału serca, choroby wieńcowej
  • zalecana przy depresji
  • na problemy z koncentracją i pamięcią

ZASADY DIETY

  • należy wyeliminować złe tłuszcze z diety tj. tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, oleje rafinowane, masła oraz margaryny. Tłuszcze te należy zastąpić olejem lnianym, olejem kokosowym, olejem z kiełków pszenicy oraz czasami oliwą z oliwek.
  • należy spożywać świeże produkty, a dotyczy to zarówno soków oraz dań. Resztki nie powinny być odkładane na później i odgrzewane.
  • olej lniany powinno się dostarczać do organizmu w formie pasty serowo-olejowej, gdyż dzięki zawartości białek siarkowych oraz w formie emulsji ułatwione będzie przyswajanie kwasów Omega 3.
  • pomiędzy posiłkami, minimum trzy razy dziennie, należy pić herbaty zielone i ziołowe, pomijać należy herbaty czarne szczególnie aromatyzowane.
  • dr Budwig zalecała, aby na śniadanie spożywać 2 łyżki świeżo zmielonego siemienia lnianego, wymieszanego z niepełną łyżeczką miodu.
  • dr. Budwig poleca spożywanie drożdży – niewielką ilość drożdży należy przed spożyciem rozpuścić w małej ilości wody i krótko zagotować (2 min.), by nie fermentowały. Pijemy po ochłodzeniu. Drożdże są cennym źródłem witamin z grupy B, potasu, fosforu, magnezu oraz białka.
  • osoby ciężko chore m.in. na nowotwór, powinny zrezygnować zupełnie z mięsa i drobiu. W przypadku osób zdrowych czerwone mięso nie powinno być spożywane częściej niż raz w tygodniu.

PRODUKTY ZAKAZANE W DIECIE

  • jasne pieczywo, mąka, makaron, ryż
  • bób, fasola
  • warzywa konserwowe z puszek
  • owoce puszkowe
  • dżemy wysokosłodzone
  • słonina, boczek, pasztety, wędliny, tłuste mięso, konserwy mięsne i rybne
  • sery żółte, topione, pleśniowe
  • cukier biały i brązowy, słodziki, cukierki, ciastka, słodkie bułki i ciasta
  • oleje sklepowe (rafinowane) oraz zawierające je majonezy, tłuszcze utwardzane (margaryny) tłuszcze zwierzęce (smalec, masło)
  • słodzone sklepowe soki i nektary, sztuczne napoje typu tonik, oranżada, energy-drink, pepsi i coca-cola
  • syntetyczna witamina A w kapsułkach ( ze względu na obecność produktów oksydacji)

PRODUKTY PODSTAWOWE I ZALECANE W DIECIE

  • pieczywo pełnoziarniste, płatki zbożowe (bez cukru, syropów) kasze: gryczana, kuskus, manna, ryż brązowy, makaron razowy  – 1,5 szklanki dziennie.
  • soja, fasola, soczewica, groch, cieciorka.
  • wszystkie rodzaje warzyw świeżych i mrożonych, przetwory domowej roboty (kiszonki, pikle, marynaty) do 3 szklanek dziennie.
  • wszystkie rodzaje owoców, świeże, mrożonki, przetwory domowej roboty np. soki, kompoty, powidła, galaretki w ilości od 1,5 do 2 szklanek dziennie.
  • świeże i mrożone ryby oceaniczne tj. łosoś tęczowy, makrela, tuńczyk-uduszone, gotowane na parze, mięso, wędliny i jaja pochodzące tylko z ferm ekologicznych. Od 10 do 25 dkg dziennie.
  • chudy biały ser, ser tofu, jogurt, kefir i maślanka 0% tł. kwaśne mleko, mleko acidofilne.
  • miód, bakalie tj. rodzynki, figi, daktyle, morele, pestki dyni i słonecznika, orzechy, suszone gruszki, maliny, jabłka.
  • oleje tłoczone na zimno roślinne lub rybie, głównie olej lniany – 4-8 łyżek dziennie.
  • soki owocowe i warzywne zrobione samodzielnie, kompoty domowej roboty nie słodzone cukrem. Przynajmniej raz dziennie szklanka wody, oda mineralna, herbata ziołowa, zielona, czerwona, wino i szampan bez konserwantów.
  • naturalna prowitamina A, jest bardzo pożądana w diecie, występuje np. w marchewce, dyni oraz soku z rokitnika, owoców goji.

JAK ZACZĄĆ DIETĘ

Na początek zalecane jest przejście tzw. etapu wstępnego, którego długość zależy od stanu zdrowia – u osób poważnie chorych, które nie są w stanie przyswajać stałych pokarmów, trwa on nawet tydzień. Dla osób chorych, które mogą przyjmować pokarmy, to 2 dni, a dla osób zdrowych niemających problemów z przyjmowaniem pokarmów trwa on 1 dzień. Etap przejściowy jest to coś takiego jak post, gdyż należy jeść tylko jedną potrawę, która bazuje na tzw. linomelu, czyli płatkach śniadaniowych z grubo zmielonych nasion lnu z miodem rozpuszczonym w małej ilości świeżego mleka . Oprócz tego w okresie przejściowym należy pić ciepłe herbaty, świeżo wyciskany sok z marchewki i z papai.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS WEDŁUG DR BUDWIG

Każdego ranka na czczo należy zjeść 2 łyżeczki świeżo zmielonego siemienia lnianego zmieszanego z
jogurtem lub maślanką. Nie należy mielić siemienia „na zapas”, gdyż obecny w nim tłuszcz będzie szybko
jełczał pod wpływem powietrza.

I Śniadanie

  • szklanka zielonej herbaty osłodzonej miodem
  • gotowane ziarna zbóż wg uznania np. owsianka lub kasza jaglana, zmieszane z siemieniem lnianym, pastą dr Budwig i dowolnymi surowymi owocami
Szklanka świeżego soku z marchewki, buraka, selera lub jabłka (składniki mogą być zmieszane w
dowolnych proporcjach).
Obiad
  • gotowane na parze warzywa i ziemniaki,
  • brązowy ryż lub kasza gryczana dodatkiem pasty
  • ryba gotowana na parze, doprawiona ziołami m.in. kminkiem, szczypiorkiem lub pietruszką.
  • zielona sałata, kapusta biała lub pekińska z dodatkami w zależności od sezonu
     z dowolnymi dodatkami w postaci warzyw np. marchewka, kalarepka, rzepa, rzodkiewka, kalafior z sosem na bazie pasty, do której można dodać musztardy, octu jabłkowego, czosnku, szczypiorku, pietruszki lub chrzanu.

Deser

  •  świeże owoce, inne niż jedzone przy śniadaniu, z dodatkiem pasty z dodatkiem cytryny, wanilii i np. z jagodami.
Mała lampka wina  albo szklanka świeżego soku owocowego, do którego należy dodać o 2 łyżeczki zmielonego siemienia lnianego i miodu.
Kolacja
  • Ciepły posiłek na bazie kaszy lub płatków owsianych albo sojowych, np. w zupie warzywnej.

Źródło: fundacjahh.org, biooil.com, ofeminin.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »