DIETA BOGATORESZTKOWA NA CZYM POLEGA

Dieta bogato resztkowa jest to dieta w której zwiększamy podaż błonnika pokarmowego nierozpuszczalnego, co ma na celu leczenie zaparć nawykowych oraz zaburzeń czynnościowych jelit. Błonnik zwiększa objętość masy kałowej, w niewielkim stopniu wiąże wodę, przyśpiesza przesuwanie się treści pokarmowej.

DLA KOGO WSKAZANA JEST DIETA BOGATORESZTKOWA

  • Doskonała dla osób odchudzających się
  • W profilaktyce zespołu jelita drażliwego
  • W chorobie uchyłkowej jelita grubego
  • W nowotworach jelita grubego

KTO NIE POWINIEN STOSOWAĆ DIETY BOGATORESZTKOWEJ

  • Dzieci, kobiety w ciąży, osoby starsze
  • Osoby z niedokrwistością
  • Osoby z chorobami układu kostnego
  • Osoby z chorobami przewodu pokarmowego takimi, jak zapalenie trzustki, żołądka, dróg żółciowych oraz jelit

ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE ZE STOSOWANIA DIETY BOGATORESZTKOWEJ

Należy pamiętać, że zwiększona ilość błonnika w diecie zmniejsza przyswajanie tłuszczu, wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E i K oraz witamin z grupy B i wapnia. W diecie bogatoresztkowej nie można gwałtownie wprowadzać zwiększonej ilości błonnika pokarmowego ponieważ mogą pojawić się problemy ze strony układu pokarmowego – wzdęcia czy też bóle brzucha. Stopniowe włączanie produktów zmniejszy ryzyko wystąpienia takich objawów.

CZYM SĄ ZAPARCIA

Zaparcia to stan w którym wypróżnianie występuje rzadziej aniżeli raz na 3 dni, przy czym wymaga znacznego wysiłku. Zaparcia objawiają się brakiem łaknienia, bólami głowy, niepokojem, nudnościami, tępymi bólami w jamie brzusznej, niesmakiem w ustach oraz wzdęciami.

PRZYCZYNY ZAPARĆ

  • Siedzący tryb życia
  • Brak aktywności fizycznej
  • Nieregularne odżywianie
  • Przyjmowanie małej ilość płynów, tłuszczy roślinnych i błonnika
  • Żylaki odbytu
  • Dieta wysokobiałkowa bogata w pokarmy pochodzenia zwierzęcego
  • Dieta bogata w węglowodany proste (cukier rafinowany, biały ryż makaron)
  • Dieta uboga w surowe warzywa (niedobór enzymów trawiennych)
  • Leki zwalniające perystaltykę jelit np. hormony, sterydy
  • Nadużywanie środków przeczyszczających
  • Zatrucie ołowiem przy niedoborze cynku i selenu, których to zadaniem jest uwalnianie się metali ciężkich z organizmu
  • Niedobór witaminy D. Więcej o witaminie D znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/witamina-d-wlasciwosci-zdrowotne-zrodlo-wystepowania/
  • Niedobór potasu. Więcej o produktach bogatych w potas znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/potas-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/
  • Niedobór jodu. Więcej o produktach bogatych w jod znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/jod-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/

ZASADY STOSOWANIA DIETY BOGATORESZTKOWEJ

  • 2-3 raz dziennie spożywaj po 1 łyżce otrąb lub owoców suszonych
  • Pij codziennie pół szklanki przegotowanej chłodnej wody z miodem lub z namoczonymi suszonymi śliwkami
  • Pij chłodne napoje oraz jedz chłodne potrawy

PRODUKTY ZALECANE PRZY DIECIE BOGATORESZTKOWEJ

  • Pieczywo z pełnego przemiału ziarna – bułki grahamki, pieczywo chrupkie, pumpernikiel, pieczywo jasne pszenne, pieczywo półcukiernicze (w umiarkowanej ilości).
  • Mleko chude, jogurt, kefir, mleko ukwaszone, maślanka, serwatka, kawa zbożowa, twaróg chudy.
  • Jaja smażone, gotowane na miękko oraz na twardo, w koszulkach, jajecznica.
  • Wędliny chude, drobiowe, pasztet, ryby chude i tłuste.
  • Ryby wędzone i konserwy rybne – w umiarkowanej ilości.
  • Masło, margaryna miękka, oleje (rzepakowy, słoneczniki, kukurydziany, sojowy, oliwa z oliwek).
  • Ziemniaki gotowane, pieczone.
  • Buraki, papryka, pomidory, marchew, dynia, szpinak, sałata, pietruszka, seler, rabarbar, surówki i sałatki z dowolnych warzyw, cebula, czosnek, pory, fasola szparagowa, ogórki świeże i kiszone, kapusta kiszona ( w umiarkowanej ilości).
  • Czereśnie oraz gruszki ( w umiarkowanej ilości), owoce świeże, gotowane, konserwowe, owoce w postaci surówek, sałatek, soków.
  • Orzechy włoskie, laskowe, pistacjowe, orzechy niesolone.
  • Warzywa strączkowe.
  • Dżemy, marmolady i miód  (w umiarkowanej ilości).
  • Sok z cytryny, koperek, pietruszka, kminek, majeranek, gałka muszkatałowa, liść laurowy, ziele angielskie, papryka słodka, pieprz ziołowy, curry, jarzynka.
  • Musztarda ketchup oraz sól – w umiarkowanej ilości.
  • Zupy mleczne, owocowe, jarzynowe, krupnik, zupy czyste na wywarach mięsnych, grzybowe, zupa ryżowa, z kaszy manny, podprawiane mąką ziemniaczaną (w umiarkowanej ilości).
  • Pulpety, potrawki duszone, potrawy pieczone z mięsa i ryb.
  • Leniwe pierogi, pierogi z mięsem, z owocami, kluski ziemniaczane, zapiekanki z makaronów, naleśniki z mięsem, z owocami, z serem, lasange z mięsem i warzywami.
  • Racuchy, bliny, kluski kładzione, placki ziemniaczane – w umiarkowanej ilości.
  • sosy niezaprawiane mąką ziemniaczaną.
  • Kompoty, galaretki owocowe oraz mleczne, musy, kremy, przeciery owocowe, ciasta, ciasteczka biszkoptowe, keksy z dodatkiem otrąb.
  • Soki owocowe, warzywne, napoje owocowo-warzywne, herbata owocowa oraz ziołowa, woda mineralna, woda z miodem.

PRODUKTY PRZECIWWSKAZANE W DIECIE BOGATORESZTKOWEJ

  • Pieczywo świeże, ciepłe
  • Napoje czekoladowe
  • Łój, smalec, słonina
  • frytki, krążki, placki
  • Suche warzywa strączkowe – jeśli są źle tolerowane, należy wyeliminować je z diety
  • Zupy z warzyw wzdymających, strączkowych, kapustnych, na wywarach kostnych
  • Mięso i ryby smażone
  • Potrawy z ryżu, potrawy z dodatkiem mąki ziemniaczanej
  • Sosy zaprawiane mąką ziemniaczaną
  • kisiele, czekolada, kakao, batony i ciastka z dodatkiem kakao
  • Kapary z ziół pobudzających pracę przewodu pokarmowego, napary z czarnych suszonych jagód.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS DIETY BOGATORESZTKOWEJ

I śniadanie

  • 2 śliwki suszone namoczone w wodzie
  • 2 kromki chleba graham z masłem, liść sałaty zielonej, 4 plasterki ogórka, 1 rzodkiewki, 2 plasterki polędwicy sopockiej
  • Kawa zbożowa z mlekiem

II śniadanie

  • Jogurt naturalny (200 g)
  • Suszone owoce (morele i śliwki)
  • 1,5 łyżki musli

Obiad

  • Zupa pomidorowa z makaronem(250 ml)
  • Gulasz z pieczarkami(100 g)
  • Kasza jęczmienna( 100 g)
  • Surówka z marchwi i pietruszki(60g)
  • Truskawki świeże(5 szt)
  • Nektar jabłkowy(250 ml)

Kolacja

  • Naleśniki z białym serem i malinami( 2 szt)
  • Pomarańcza
  • Herbata ananasowa

Źródła: Hanna Kunachowicz, Irena Nadolna, Beata Przygoda, Beata Sińska,  Halina Turlejska ”Zasady żywienia. Planowanie i ocena.”, wyleczto.pl ”dieta bogatoresztkowa”.

Posted by Ola

Uwaga: Dieta bogata w pokarmy pełnoziarniste, obfita w błonnik pokarmowy przyczynia się do niedoborów witamin (A, B, D, E, K), żelaza, kwasów omega i wapnia dlatego długotrwałe jej stosowanie nie jest wskazane. Jeśli w Twojej diecie przewyższają produkty pełnoziarniste niezbędna jest ich suplementacja.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »