DIETA 1000 KALORII NA CZYM POLEGA

Dieta 1000 kalorii jest jedną z najpopularniejszych diet odchudzających, podczas których można szybko uzyskać zauważalne efekty. Z założenia dieta 1000 kalorii dostarcza naszemu organizmowi mniej kalorii niż wynosi dzienne jego zapotrzebowanie, dzięki temu deficyt w ciągu tygodnia może wynieść nawet 7000 kcal. Początkowo waga zmniejsza się, ponieważ organizm traci wodę. Niestety stosując dietę 1000 kcal trzeba przygotować się na rygorystyczny jadłospis, może również pojawić się niedobór witamin, przez co dieta nie powinna być stosowana długo lub powinna stanowić krótki wstęp do innej, mniej rygorystycznej diety odchudzającej.

NA CZYM POLEGA DIETA

Dieta 1000 kcal polega na ograniczeniu spożycia pokarmów do łącznej wartości energetycznej 1000 kcal w ciągu dnia. Przy sporządzaniu tej diety ważna jest zarówno kaloryczność jak i waga produktów. W początkowej fazie konieczne będzie kierowanie się tabelami lub gotowymi przepisami, lecz po pewnym czasie kaloryczność popularnych produktów będzie dla nas oczywista. Dieta 1000 kcal nie jest odpowiednia dla wszystkich, gdyż nie każdy może ograniczyć bez uszczerbku na zdrowiu wartości energetycznej posiłków do 1000 kcal, ponieważ można sobie zrobić krzywdę nagłą i restrykcyjną dietą np. mężczyźni pracujący fizycznie czy kobiety karmiące. Dieta 1000 kcal wymaga zaplanowania 5 posiłków dziennie. Najlepiej przeznaczyć ok 250 kcal na śniadanie, po 100 kcal na podwieczorek i drugie śniadanie, ok 350 kcal na obiad i 200 kcal na kolację. Ostatni posiłek powinno się jeść ok 3 godz. przed snem, by nie dopuścić do napadów głodu w nocy. Dzięki tej diecie można w ciągu tygodnia zrzucić od 0,5 – 1,5 kg.

ZASADY DIETY

  • w diecie musi się znaleźć miejsce na chude mięso, owoce, warzywa, ryby, kasze i wiele innych
  • aby zniwelować uczucie głodu, zaleca się spożywanie posiłków o niskiej gęstości energetycznej, bogatych w błonnik
  • ważne jest spożywanie mocno urozmaiconych posiłków, unikanie ich powtarzania i częstego używania grupy ulubionych produktów
  • koniecznie trzeba ograniczyć spożycie tłustego mięsa, wędlin, sera, a także słodzenie napojów
  • podczas diety 1000 kalorii nie wolno pić alkoholu
  • zaleca się, aby dieta trwała do 4 tygodni, a po nich warto przejść na dietę 1200 lub 1500 kalorii, co pomoże uniknąć efektu jo-jo
  • ogranicz spożycie soli do około 5 g/dzień (około 1 łyżeczki) i ostrych przypraw, które zaostrzają apetyt
  • zamiast smażyć, gotuj (także na parze) lub piecz w folii

ZALETY I WADY DIETY

zalety:

  • zróżnicowana dieta
  • szybko widoczne efekty

wady:

  • liczenie kalorii dotyczy każdego spożywanego produktu
  • większą uwagę przykłada się do kaloryczności produktów niż wartości odżywczych
  • przy dłuższym stosowaniu może prowadzić do deficytów witaminowych
  • przy dłuższym stosowaniu dochodzi do spowolnienia metabolizmu

PRZECIWWSKAZANIA

  • kobiety o małej aktywności fizycznej
  • mężczyźni pracujący fizycznie
  • kobiety planujące ciąże
  • kobiety w ciąży
  • kobiety karmiące
  • dzieci i młodzież w okresie wzrostu i dojrzewania

PRODUKTY DOZWOLONE

  • pieczywo pełnoziarniste, grube kasze, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, makaron gryczany, płatki zbożowe
  • wszystkie warzywa (oprócz zakazanych), owoce w niewielkich ilościach (oprócz zakazanych)
  • drób, chude mięso czerwone, ryby, wędliny drobiowe
  • chudy twaróg, jogurt naturalny, kefir naturalny, maślanka naturalna, mleko nisko tłuszczowe, serek wiejski light
  • oliwa z oliwek, masło, oleje roślinne
  • woda co najmniej 2 litry dziennie

PRODUKTY ZAKAZANE

  • białe pieczywo, produkty mączne, drobne kasze, biały makaron, biały ryż, płatki jaglane i ryżowe, płatki kukurydziane, gotowe musli
  • ziemniaki, bataty, warzywa skrobiowe
  • owoce suszone, owoce w syropie, owoce z puszki, banany, winogrona, morele, czereśnie
  • drób ze skórą, tłuste mięso czerwone, kiełbasy, parówki, wędliny, pasztety, konserwy
  • twaróg półtłusty i tłusty, słodzone jogurty, kefiry i maślanki, mleko powyżej 2% tłuszczu, ser żółty, sery pleśniowe, serek topiony, serek typu ”fromage”, śmietana, jogurt grecki
  • margaryny twarde, smalec, boczek
  • napoje gazowe, soki owocowe, napoje w kartonach
  • cukier, miód, słodycze, dania gotowe, żywność fast food, zupy i sosy w proszku

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS

I Śniadanie

  • 2 jajka gotowane na miękko
  • sałata
  • 1/4 papryki
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
  • garść pestek dyni

II Śniadanie

  • 2 małe kiwi

Obiad

  • zupa jarzynowa
  • 100 gram mięsa z kury

Podwieczorek

  • jogurt naturalny 250 g

Kolacja

  • sałatka z tuńczykiem, pomidorem, ogórkiem i cebulą

Źródło: medme.pl ”dieta 1000 kcal – przykładowy jadłospis i efekty”, beautyshow.pl ”dieta 1000 kcal – na czym polega co można jeść i na co zwracać uwagę by była skuteczna”, Hanna Kunachowicz, Irena Nadolna, Beata Przygoda, Beata Sińska, Halina Turlejska ”zasady żywienia, planowanie i ocena”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »