DEPRESJA PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE JAK SOBIE Z NIĄ RADZIĆ

Depresja to zespół objawów na który składają się zaburzenia nastroju, smutek, przygnębienie, niska samoocena, brak wiary w siebie, pesymistyczne nastawienie do życia, upośledzona zdolność do przeżywania przyjemności, poczucie winy, bezsenność lub nadmierna senność, zmniejszenie apetytu czasem wzmożony apetyt. Depresja jest wstydliwą chorobą gdyż należy do grupy chorób z dziedziny psychiatrii, zapadają na nią często osoby zestresowane, wrażliwe, przejmujące się, które mniej sobie radzą z upłynnianiem emocji. Dotyka często osoby na wysokich stanowiskach, które żyją w ciągłym stresie na których ciąży wysoka odpowiedzialność. Długotrwale utrzymujący się stres powoduje wzrost poziomu homocysteiny (czynnika stresu) a pod jego wpływem dochodzi do potężnych niedoborów witamin i minerałów co skutkuje zachorowaniem na depresje a należą do nich:

  • Witaminy z grupy B
  • Magnez
  • Witamina D
  • Cynk
  • Potas
  • Jod

PRZYCZYNY ZACHOROWANIA NA DEPRESJĘ

  • Nieprawidłowa dieta bogata w cukier. Cukier jest zabójcą dla flory bakteryjnej i jest odpowiedzialny za niedobory minerałów oraz witamin.
  • Niedobór cynku, do jego niedoboru dochodzi na skutek: diety bogatej w cukier, spożywania wody nieodfiltrowanej z kranu, która zawiera metale ciężkie, spożywanie potraw w puszkach, stosowanie biżuterii z metali nieszlachetnych, stosowanie antyperspirantów zawierających rtęć, przebywanie w środowisku poddanym na emitowanie spalin samochodowych oraz posiadanie plomb amalgamatowych. Metale ciężkie, które dostają się do organizmu zalegają latami w organizmie kumulują się w wątrobie, nerkach i mózgu powodując miedzy innymi depresje i zaburzenia pracy mózgu, nadciśnienie tętnicze i nowotwory. Cynk jest odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowej funkcji trzustki i wyrzut insuliny niezbędnej do rozkładu cukru ale także bierze udział w usuwaniu związków metali z organizmu. Jeśli dodatkowo towarzyszą Tobie szumy w uszach (dzwonienie) to sygnał, że cierpisz na potężne niedobory cynku i rozpocznij suplementacje cynku jak najszybciej. Więcej na temat szumów w uszach przeczytasz tutaj: http://blessyou.pl/?p=96
  • Niedobór witaminy B3 (niacyny). Niacyna jest potocznie nazywana hormonem szczęścia podnosi poziom serotoniny, której spadek w organizmie objawia się przewlekłym stresem, spadkiem nastroju, lękami, stanami depresyjnymi, agresją, bezsennością (serotonina relaksuje i usypia). Organizm potrafi sobie ją wytworzyć w jelitach pod warunkiem, że w naszych jelitach jest zachowana równowaga jelitowa. Niedobór witaminy B3 wykazują osoby spożywające duże ilości cukru. Zaleca się jej suplementacje w dawce dobowej nie przekraczającej 3 g podzielonej na 3 równe części (3 x 100 mg). (Kompleks witaminowy np. Vitamin`s Because zawiera jej 150 mg). Nie ma jednej dawki niacyny idealnej dla każdej osoby, jej dawka powinna być dopasowana indywidualnie u jednych wykazuje się poprawę w dawce 100-150 mg a u innych po dawkach 300 mg / dobę. Jeśli wzbogacisz suplementacje w probiotyki, będziesz unikał cukru w diecie organizm nie będzie wykazywał aż tak dużych jej niedoborów i suplementacja niacyny wyłącznie z kompleksem witaminowym w dawce 150 mg maksymalnie będzie wystarczająca. Na niedobór witaminy B3 (niacyny) narażone są osoby spożywające, kawę, czarną herbatę, alkohol, nadużywające antybiotyki, leki nasenne, leki antykoncepcyjne oraz leki zawierające estrogeny. Aby poprawić przyswajalność niacyny organizm potrzebuje witaminy C, B1,B2,B6 oraz chromu.
  • Niedobór witaminy B9 (kwasu foliowego) kwas foliowy działa uspokajająco, koi zmysły, uczestniczy w produkcji serotoniny (hormonu szczęścia), która ma korzystny wpływ na mózg i system nerwowy.
  • Niedobór magnezu. Magnez zostaje nadmiernie uwalniany z organizmu na skutek wypijana dużej ilości kawy, stresu, oraz nieprawidłowej diety wysokocukrowej.
  • Niedobór potasu. Spadek poziomu potasu w organizmie upośledza prawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego co prowadzi do apatii, stanów podłamania, stanów lękowych, wycofania oraz do nadmiernej senności.
  • Stres. Na skutek stresu organizm wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na magnez (oraz niezbędne mu witaminy do jego wchłaniania) oraz na witaminy z grupy B co ma związek ze wzrostem czynnika stresu oraz homocysteiny.
  • Nadużywanie alkoholu ma związek ze zwiększonym zużywaniem się witamin z grupy B co skutkuje zwiększonym zachorowaniem na depresje.
  • Niedobór serotoniny. Serotonina nazywana potocznie hormonem szczęścia to neuroprzekaźnik w ośrodkowym układzie nerwowym (produkowana jest w pniu mózgu, szyszynce, jelitach i trombocytach). Najwyższy jej poziom występuje u noworodków potem spada w okresie dojrzewania a następnie znów wzrasta wraz z wiekiem. Źródłem serotoniny są banany, pokrzywa. Zdrowe jelita potrafią produkować serotoninę ze związku o nazwie trybtofan a źródłem trybtofanu są: pestki dyni, nasiona sezamu, orzechy nerkowca, nasiona słonecznika, orzechy brazylijskie, ryż brązowy, kiełki pszenicy, parmezan, ser szwajcarski, ser cheddar, jaja, drób, drożdże piwowarskie, awokado.
  • Niedobór witaminy B6. Witamina B6 w jelitach bierze udział w przemianie metabolicznej trybtofanu na serotoninę. Bogate w witaminę B6 są banany, ryby, zarodki pszenne, rośliny strączkowe. Niedobór witaminy B6 skutkuje niedoborem melatoniny, która w jelitach bierze udział w przemianie metabolicznej trybtofanu na melatoninę. Niedobór melatoniny skutkuje bezsennością, prawidłowe jej wydzielanie reguluje rytm dobowy (czuwanie i sen). Eksponowanie ciała podczas snu na światło zmniejsza wydzielanie melatoniny.

  • Niedobór witaminy D w organizmie między innymi objawia się zachorowaniem na depresje. Na skutek spadku jego poziomu organizm wykazuje spadek nastroju, Stany podłamania, wycofanie. Pewnie nie raz doświadczyłeś spadku samopoczucia na skutek braku słońca.
  • Nadmierny wysiłek fizyczny prowadzi do niedoborów witamin z grupy B.
  • Niedobór witaminy B4 (choliny). Cholina jest niezbędna do wytworzenia acetylocholiny, która ma za zadanie rozszerzenie naczyń krwionośnych, obniżenie ciśnienia krwi, spowolnienie akcji serca, zwężenie się źrenic, poprzez skurcz mięśni gładkich poprawia trawienie i wydalanie, redukuje nadmiar złego cholesterolu. Wszystkie te objawy mają wpływ relaksujący na organizm, wyciszający. Zaleca się jej suplementacje w ilości nie przekraczającej 5 g (500 mg) (Kompleks witaminowy np. Vitamin`s Because zawiera jej 150 mg). Jeśli okaże się, że jej dawka jest nie wystarczająca włącz do diety dodatkową jej suplementacje, dostępna jest też jako sama witamina B4 (cholina) w proszku.
  • Niedobór jodu w organizmie przyczynia się do niedoczynności tarczycy za czym idzie słaba odporność na stres i stany depresyjne. Na poprawę wchłaniania jodu wpływa witamina A, selen i żelazo. O niedoborze jodu w organizmie świadczy poziom TSH powyżej 5. Więcej o jodzie przeczytasz tutaj: http://blessyou.pl/?p=1786
  • Niedoczynność tarczycy, do której dochodzi na skutek niedoboru jodu ma wpływ na stany depresyjne, podłamania i niską samoocenę długotrwale utrzymujący się poziom stresu w organizmie wpływa na podwyższenia poziomu homocysteiny „hormonu stresu”, który przyczynia się do powstawania chorób wieńcowych.
  • Nadmiar fluoru w diecie skutkuje niedoborem melatoniny i serotoniny. Zatrucie fluorem powoduje choroby somatyczne i psychiczne, depresje, bezsenność, problem z uczeniem się, spowolnienie reakcji sensorycznych, wybuchowość i napady agresji.

ZAPOBIEGANIE DEPRESJI JAK SOBIE Z NIĄ RADZIĆ

  • Oznacz we krwi poziom witaminy D. W przypadku jej niedoboru jak najszybciej rozpocznij suplementację D3. Dla poprawy wchłaniania witaminy D3 niezbędne są NNKT niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy A,E,C oraz wapń i fosfor. Suplementuj witaminę D3 w okresie od października ko końca marca. Na skutek niedoboru światła słonecznego występuje tak zwana depresja sezonowa.
  • Oznacz poziom TSH we krwi. Poziom około 2-2,5 świadczy już o niedoczynności tarczycy. Jak zadbać o tarczycę przeczytasz więcej tutaj: http://blessyou.pl/?p=827
  • Przyjmuj magnez regularnie zwłaszcza jeśli prowadzisz stresujący tryb życia, uprawiasz sport lub pijesz kawę. Najlepszym źródłem magnezu są kąpiele magnezowe lub moczenie stóp w soli EPSOM lub siarczanie magnezu (1/2 szklanki do moczenia stóp, lub około 1 szklanki na wannę wody.
  • Przyjmuj kompleks witamin z grupy B w dawce 150 mg, który zawiera wszystkie w/w witaminy z grupy B oraz kwas foliowy (pod nazwą witamina B9 lub acid folic) (1 tabletka/dobę np. Vitamins Because B150, Puritan`s Pride B150 lub Swanson B150) do czasu poprawy stanu zdrowia, następnie przyjmuj go w dawca 100 mg. Odstawienie ich spowoduje niedobory co będzie skutkowało nawrotem choroby. Kompleks zawiera wszystkie niezbędne witaminy z grupy B w walce z depresją w solidnej dawce, po około 7-14 dniach odczujesz poprawę samopoczucia.
  • Stosuj umiarkowany wysiłek fizyczny do czasu uzupełnienia niedoborów witamin z grupy B, podczas intensywnego wysiłku fizycznego organizm wraz z potem traci jego niedobory.
  • Rozpocznij suplementacje chromu. Jest niezbędny do prawidłowego wchłaniania  witaminy B3 (niacyny), jego niedobór upośledza wchłanianie witaminy B3 dodatkowo chrom zmniejszy apetyt na słodycze.
  • Przebywaj latem dużo na świeżym powietrzu. Dostarczysz organizmowi witaminy D. Często osoby ze stanami depresyjnymi zimą korzystają z solarium dla poprawy samopoczucia jednak promienie UVA nie dostarczają witaminy D przez skórę tylko UVB pozyskane ze słońca. Promienie UVA wnikają głębiej w skórę, sprzyja to powstawaniu wolnych rodników, które wpływają niekorzystne na skórę właściwą oraz tkankę skórną w obrębie kolagenu, lipidów, elastyny, kwasu hialuronowego co ma wpływ na  przedwczesne starzenie się skóry i zmarszczki. Promienie UVA mają pływ na uszkodzenie DNA.
  • Przyjmuj probiotyki. Brak zachowanej równowagi jelitowej na skutek nieprawidłowej diety powoduje spustoszenie w jelitach niedobory cennych składników w szczególności witaminy B3 (niacyny) a to właśnie jej spadek wiąże się ze spadkiem nastroju.

  • Przyjmuj witaminę C z bioflawonoidów podzieloną na 3 części by utrzymać jej stały poziom w organizmie 2 x 1000 mg lub 4 x 500 mg po jedzeniu. Poziom witaminy C spada po każdej godzinie o połowę. Np. 1000 mg po okresie 1 godziny wynosi 500 mg po kolejnej godzinie jej wartości w organizmie jest już 250 mg po 4 godzinie już tylko 125 mg po 5 godzinie 62,50 mg itd. Bioflawonoidy wspomogą usuwanie wolnych rodników oraz usuwanie związków metali zalegających w obrębie komórek mózgowych.

  • Oznacz poziom cynku najprawdopodobniej cierpisz na jego niedobory. Rozpocznij suplementacje uzupełniającą (cynk przyjmuj przed samym położeniem się spać. Minerały najlepiej wchłaniają się podczas snu, organizm podczas wchłaniania wykazuje najmniejsze ich straty ale dodatkowo cynk wykazuje uczucie mdłości i namnażania się kwasów przez około 30-40 min od przyjęcia tabletki co daje duży dyskomfort), następnie spożywaj codziennie zamkniętą garść pestek dyni podprażonych chwilę na suchej patelni.
  • Rozpocznij suplementację Omega 3,6,9. kwasy omega są niezbędne między innymi do prawidłowego wchłaniania witaminy D3.
  • Pij herbatę z pokrzywy jest bogatym źródłem serotoniny.
  • W przypadku bezsenności oraz bardzo złego nastroju do czasu wdrożenia nowych nawyków żywieniowych może okazać się niezbędna suplementacja Trybtofanu (cena około 40 zł 100 szt.), który przekształca się do serotoniny (hormonu szczęścia) i melatoniny (odpowiedzialnej za dobry sen).
  • Rozważ przyjmowanie koenzymu Q10 jeśli jesteś po 35 roku życia najprawdopodobniej cierpisz na jego niedobory. Więcej o koenzymie Q10 przeczytasz tutaj: http://blessyou.pl/?p=1116
  • Stosuj kąpiele ziołowe co 2-4 dni. 60 g kłączy tataraku, 20 g kory wierzby, 20 g owoców jałowca. Zagotuj zioła w około 3 litrach wody następnie odstaw pod przykryciem na około 15 minut. Wlej napar do kąpieli.
  • Pij mieszankę ziołową. Przygotuj wcześniej do pojemnika: 40 g korzenia kozłka, 20 g krwawnika, 15 g liści mięty, 15 g melisy, 10 g koszyczków rumianku. Wszystkie składniki wymieszaj i włóż do szczelnie zamkniętego słoja. Stosuj mieszankę rano i wieczorem, 1 łyżkę stołową zalej szklanką wrzątku i trzymaj pod przykryciem 15 minut.
  • Przyjmuj potas w postaci 2 pestek moreli gorzkiej lub pestek z jednego jabłka dziennie. Jest to porcja dobowa wystarczająca. Jeśli pojawi się rozwolnienie, wymioty niezbędne będzie zwiększenie porcji o jedną dawkę dobową. Organizm dodatkowo traci potas podczas uwalniania potu np. latem lub podczas intensywnych ćwiczeń lub w trakcie korzystania z sauny, wtedy również dodatkowo należy zwiększyć porcję dobową.
  • Rozpocznij suplementacje kwasu glutaminowego. Glutamina jest aminokwasem, który wiąże amoniak, usuwa go z obrębu mózgu odtruwając mózgowie co przyczyniając się do poprawy pamięci i koncentracji, usuwa uczucie zmęczenia, działa przeciwdepresyjnie. Traganek Astragalus jest bogatym źródłem glutaminy, działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwdepresyjnie więcej o tej  roślinie przeczytasz tutaj: http://blessyou.pl/?p=1448
  • Smaruj okolice nosa olejkiem lawendowym a na noc skrop nim poduszkę, olejek wykazuje działanie uspokajające i odprężające. Możesz też dodać 10-15 kropel do kąpieli lub stosować go w kominku do aromaterapii.
  • Krople walerianowe w przypadku bezsenności, należy użyć kropli do wąchania przed snem, zbliżyć otwartą buteleczkę do nosa i  wykonać 10-15 wdechów nosem. Krople walerianowe działają uspokajająco i ułatwiają zasypianie.
  • Wzbogać dietę o jod, najlepszym źródłem jodu są algi morskie, spirulina lub jod z alg (kelp). Wspomogą pracę gruczołu tarczycy, co wpłynie na prawidłową pracę układu nerwowego.
  • Możesz stosować aromaterapię mieszankami olejków eterycznych:

STRES, PRZEMĘCZENIE UMYSŁOWE

  • Kominek
  • Olejek lawendowy 4 krople
  • olejek pomarańczowy 3 krople
  • olejek geraniowy 2 krople
  • olejek rozmarynowy 1 kropla

BEZSENNOŚĆ

  • Kominek
  • Olejek lawendowy 5 kropel
  • Olejek jałowcowy 3 krople
  • Olejek pomarańczowy 1 kropla
  • Olejek tymiankowy 1 kropla

USPOKAJAJĄCY

  • Kominek
  • Olejek geraniowy 4 krople
  • Olejek lawendowy 3 krople
  • Olejek jałowcowy 2 krople
  • Olejek tymiankowy 1 kropla

STRES, STANY, ZAŁAMANIA, DEPRESJA

  • Kominek
  • Olejek pomarańczowy 4 krople
  • Olejek rozmarynowy 2 krople
  • Olejek z mięty pieprzowej 2 krople
  • Olejek sosnowy 1 kropla
  • Olejek tymiankowy 1 kropla

PRZYCZYNY DEPRESJI, PRODUKTY, KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ

  • Cukru rafinowanego (brązowego, buraczanego, słodyczy) wykazuje zużywanie się witamin i minerałów (cynk, wapń, magnez, wit B3, D3). Osoby ze stanami depresyjnymi podjadają słodycze, po zjedzeniu słodkiego poprawia się samopoczucie ale jest to stan krótkotrwały. Im więcej w  diecie cukru tym organizm wykazuje większe zapotrzebowanie na cynk oraz potas składniki niezbędne mu to utrzymania prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej.
  • Alkoholu. Jego spożywanie wypłukuje witaminy i minerały.
  • Nieodfiltrowanej wody z kranu wypłukuje cynk z organizmu. Woda z kranu zawiera metale ciężkie i fluor.
  • Unikaj stosowania past do zębów z fluorem oraz płynów do płukania jamy ustnej go zawierających. Dr. Jerzy Jaśkowski uważa, że fluor nie tylko uszkadza i niszczy zęby, ale powoduje nieodwracalne szkody w mózgu (np. zwapnienie szyszynki). Szyszynka bierze udział w produkcji serotoniny (jej niedobór powoduje nerwowość i agresje) oraz w produkcji melatoniny, która odpowiada za dobry sen, melatonina zwiększa odporność organizmu. Szyszynka bierze udział w regulacji oraz w uwalnianiu hormonów tarczycy, zaburzona jej praca prowadzi do niedoczynności tarczycy.
  • Kosmetyków między innymi kremów z filtrem do opalania, antyperspirantów, które zawierają związki metali. Do ich usunięcia organizm zużywa zapasy cynku.
  • Unikaj metalowej biżuterii oraz przedmiotów, które bezpośrednio dotykają ciała.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »