CZOSNEK WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Czosnek jest rośliną z rodziny amarylkowatych, znany jest człowiekowi już od 5000 lat i najprawdopodobniej pochodzi z Chin, gdyż mówił już o nim sam wielki Konfucjusz. Ma specyficzny wygląd, jego główka to bulwa, na którą składają się pokryte skórką ząbki. Czosnek może być uprawiany, lecz na niemal całej półkuli północnej rośnie dziko. Ma on aromatyczny i rozpoznawalny zapach i smak, przez który jedni go kochają, inni wręcz nie cierpią. Jego właściwości zdrowotne doceniały nasze babcie i prababcie, stosując go nie wiele dolegliwości, w tym przeziębienia.

CZOSNEK JEST ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW TAKICH JAK

  • witamina C
  • witamin z grupy B
  • wapń
  • magnez
  • potas
  • cynk
  • selen

CZOSNEK JEST BOGATY W CENNE ZWIĄZKI

  • flawonoidy
  • saponiny
  • garlicyna
  • allicyna
  • kwercetyna

WŁAŚCIWOŚCI CZOSNKU

  • na odporność – obecne w czosnku związki siarki wykazują silne działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe, dodatkowo witamina C, selen, cynk, miedź, mangan, kwercetyna i antocyjany chronią układ immunologiczny przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Cynk, oprócz pełnienia roli przeciwutleniacza, uczestniczy także w procesie dojrzewania limfocytów, które odpowiedzialne są za rozpoznanie i likwidację antygenów, np. wirusów. Do wytworzenia przez limfocyty przeciwciał niezbędna jest witamina B6, także obecna w czosnku.
  • obniża ciśnienie krwi – czosnek działa na śródbłonek naczyniowy, powodując rozkurcz naczyń krwionośnych, dodatkowo hamuje enzym ACE, zaangażowany w regulację ciśnienia krwi. Prowadzone badania wykazały, że regularne spożywanie czosnku może obniżyć ciśnienie tętnicze nawet o 10% i w ten sposób zapobiec zawałowi serca.
  • obniża poziom cholesterolu we krwi – czosnek redukuje stężenie niebezpiecznej dla zdrowia frakcji LDL cholesterolu, jednocześnie pozostawiając bez zmian poziom HDL. Przeciwdziała w ten sposób rozwojowi miażdżycy, której konsekwencją są zawały serca, udary mózgu oraz przewlekłe niedokrwienie kończyn dolnych.

  • niszczy pasożyty jelitowe -czosnek ma sile działanie bakteriobójcze, przez co jest bardzo skuteczną bronią przeciw pasożytom układu pokarmowego tj. owsikom, glistom czy nawet tasiemcom. Jeśli podejrzewamy, że w naszym organizmie znajdują się pasożyty, należy przez kilka tygodni codziennie na czczo wypijać nalewkę z czosnku moczonego w szklance wody przez całą noc, zjadać kilka ząbków surowego czosnku lub wypijać mleko zagotowane z czosnkiem.
  • oczyszcza wątrobę – związki zawarte w czosnku aktywują enzymy wątrobowe i pomagają usunąć z organizmu toksyny. Należy jednak uważać, aby spożywać go w nadmiarze, gdyż może wywołać efekt odwrotny i doprowadzić do podrażnienia wątroby lub nawet jej uszkodzenia. Za bezpieczną ilość uważa się maksymalnie 0.5 g na każdy kilogram ciała na dobę.
  • wspomaga trawienie – czosnek wpływa korzystnie na pracę układu pokarmowego, gdyż przyśpiesza i nasila wydzielanie żółci, usprawnia pracę jelit, tym samym zapobiegając powstawaniu nieprzyjemnych wzdęć. Czosnek warto więc dodawać nie tylko do mięs, ale również do wielu innych potraw tłustych i ciężko strawnych.
  • działa antynowotworowo – w czosnku znajdują się dużej ilości i różnorodności silne przeciwutleniacze, które nie tylko hamują procesy karcinogenezy, ale też pobudzają układ immunologiczny do zwalczania komórek nowotworowych. W rezultacie regularne spożywanie czosnku lub zażywanie jego ekstraktów może znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka żołądka, raka okrężnicy i raka jelita grubego.
  • hamuje rozwój bakterii – w czosnku znajdują się olejki eteryczne, które bogate są w związki siarki, przez co stanowią doskonały naturalny antybiotyk, silniejszym od penicyliny. Związki siarki hamują rozwój najbardziej niebezpiecznych bakterii czyli gronkowca złocistego, paciorkowca, pałeczek okrężnicy i otoczkowców, które niestety stają się coraz bardziej odporne na działanie antybiotyków. Dodatkowo czosnek nie ma działań ubocznych, dzięki czemu nie niszczy naturalnej flory bakteryjnej, w przeciwieństwie do antybiotyków.
  • ochrona przed zawałem i udarem – czosnek ma właściwości przeciwzakrzepowe, przez co znacząco zmniejsza lepkość krwi. Działa także na śródbłonek naczyniowy, powodując rozkurcz naczyń krwionośnych, co w efekcie może zapobiec zawałowi serca i udarowi mózgu. Dodatkowo zmniejsza zmiany miażdżycowe.
  • na infekcje – badania wykazały, że czosnek skutecznie zapobiega infekcjom wirusowym układu oddechowego oraz je zwalcza. To zasługa lotnych związków siarkowych i olejków eterycznych. Dlatego w okresie jesienno-zimowym czosnek powinien na stałe zagościć w naszym menu. Podobnie podczas przeziębienia czy grypy – ciepłe mleko ze zmiażdżonym ząbkiem czosnku ułatwia odkrztuszanie, rozgrzewa, wzmaga potliwość, obniżając gorączkę, i udrażnia drogi oddechowe.

  • pomaga leczyć zatrucia pokarmowe – wywołane bakteriami z rodzaju Campylobacter, które powodują u ludzi zatrucia dwa razy częściej niż Salmonella. Do zakażeń najczęściej dochodzi drogą pokarmową, czyli przez nieodpowiednio przygotowany do spożycia drób, niepasteryzowane mleko, zanieczyszczoną woda lub przez kontakt z zainfekowanymi zwierzętami. Badania naukowe wykazały, że czosnek radzi sobie ze zwalczaniem Campylobacter skuteczniej niż antybiotyki takie jak erytromycyna i cyprofloksacyna.
  • pomocny przy schorzeniach jamy ustnej – czosnek hamuje rozwój i namnażanie drobnoustrojów powodujących próchnicę, choroby przyzębia m.in. paradontozę oraz grzybiczne zakażenie jamy ustnej.
  • pomocny przy bólach menstruacyjnych – zawarta w czosnku witamina B6 zmniejsza poziom bólu odczuwalnego podczas okresu, redukuje objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego oraz pomaga w regulacji cyklu menstruacyjnego. Witamina B6 zwiększa także wchłanianie z układu pokarmowego magnezu, który działa rozkurczowo i rozluźniająco na mięśnie gładkie macicy.
  • poprawia wydajność nerek oraz pomaga przy infekcjach dróg moczowych – czosnek zwiększa produkcję moczu, pomaga w jego usunięciu oraz zapobiega zatrzymywaniu się wody w organizmie. Nie powoduje on ubytku cennych elektrolitów, takich jak sód, potas i magnez. Badania naukowe wykazały również, że czosnek eliminuje bakterie wywołujące zakażenie układu moczowego, w tym większość tych szczepów, z którymi nie radzą sobie konwencjonalne antybiotyki.

CENNE UWAGI

  • wybierajmy polski czosnek. Ząbki polskiego czosnku nie są tak równe i śnieżnobiałe jak w przypadku chińskiego, łupina ma natomiast różowo – szary kolor, a warzywo intensywnie pachnie i tak też smakuje. Zaś chińskie odmiany są mało aromatyczne.
  • jak wiemy zapach czosnku nie każdemu pasuje, a istnieje wiele produktów spożywczych, które pomagają zniwelować jego niepożądany zapach, są to m.in. zielona natka pietruszki, goździki, jogurt lub mleko, tymianek, kminek, mięta, ziarnka palonej kawy, miód, czerwone wino, skórka z cytryny lub z pomarańczy, jabłko.
  • czosnku nie można spożywać w dużych ilościach, ponieważ nadmierne dawki mogą prowadzić do wzdęć i uszkodzeń wątroby.

LECZNICZA NALEWKA CZOSNKOWA

  • 100 gram czosnku
  • 500 ml czystej wódki

Czosnek rozdrobnij i zalej wódką. Odstaw naczynie w ciepłe miejsce na 10 dni, co jakiś czas wstrząśnij. Po tym czasie nalewkę przecedź i przechowuj w lodówce. Dwa razy dziennie zażywaj 10-20 kropli w 1/4 szklanki wody jako środek na obniżenie ciśnienia krwi i cholesterolu. Nalewka działa też przeciwmiażdżycowo, pomaga przy bólach reumatycznych. Kurację stosuj przez miesiąc, następnie zrób kilkutygodniową przerwę.

ZAWARTOŚĆ SKŁADNIKÓW ODŻYWCZYCH W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość kaloryczna 149 kcal/ 100 gram
  • białko 6,36 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,5 g/ 100 gram
  • węglowodany 33,06 g/ 100 gram
  • błonnik 2,1 g/ 100 gram
  • witamina A 9 IU/ 100 gram
  • witamina E 0,08 mg/ 100 gram
  • witamina K1 1,7 µg/ 100 gram
  • witamina C 31,2 mg/ 100 gram
  • witamina B1 0,2 mg/ 100 gram
  • witamina B2 0,11 mg/100 gram
  • witamina PP 0,7 mg/ 100 gram
  • witamina B6 1,235 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 3 µg/ 100 gram
  • witamina B5 0,596 mg/ 100 gram
  • wapń 181 mg / 100 gram
  • żelazo 1,7 mg / 100 gram
  • magnez 25 mg/ 100 gram
  • fosfor 153 mg/ 100 gram
  • potas 401 mg/ 100 gram
  • cynk 1,16 mg/ 100 gram
  • selen 14,2 µg/ 100 gram

Źródło: odzywianie.info.pl ”czosnek – kalorie, wartości odżywcze, ciekawostki”, verdum.pl ”17 właściwości zdrowotnych i leczniczych czosnku”, medonet.pl ”czosnek”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »