CZEREŚNIE WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Czereśnie są to owoce wiśni ptasiej, pochodzę z Bliskiego Wschodu i okolic Morza Czarnego, uprawiane były już w starożytności. Drzewo czereśni jest długowieczne (żyje od 80 do 100 lat) i bardzo wydajne. Owoce pojawiają się z końcem maja i można cieszyć się nimi do połowy lipca, a z jednego drzewa można uzyskać ich aż 300 kilogramów. W dawnej medycynie ludowej stosowano wywary z liści i kwiatów w chorobach wątroby oraz w zaburzeniach pracy serca, a ze zmiażdżonych pestek wytłaczano olejek, który wykazywał działanie rozkurczające. Dzisiejsze badania pokazują, że same owoce wykazują wiele właściwości zdrowotnych.

CZEREŚNIE SĄ ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW TAKICH JAK

  • witamina A
  • witamina C
  • witamina K
  • niacyna
  • potas
  • magnez
  • wapń
  • jod

CZEREŚNIE SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • przeciwutleniacze
  • cyjanidyna
  • kwercetyna
  • kwas elagowy

WŁAŚCIWOŚCI

  • pomocne przy artretyzmie – czereśnie zawierają związek o nazwie cyjanidyna, która u pacjentów z artretyzmem może blokować odczuwanie bólu wywołanego przez kryształki kwasu moczowego. Dodatkowo w czereśniach można znaleźć witaminy z grupy B, które również wspomagają leczenie artretyzmu. To właśnie z tego powodu czereśnie poleca się osobom cierpiącym na opuchnięcia i zniekształcenia stawów. Bardzo ważne jest również to aby osoby zdrowe dodały te owoce do jadłospisu, dzięki czemu mają one szansę na uniknięcie artretyzmu.Wystarczy przez cały sezon zjadać codziennie około pół kilograma czereśni, najlepiej zastępując nimi jeden z posiłków.
  • wspomagają pracę serca – czereśnie zawierają sporo potasu, który usuwa z organizmu nadmiar soli, przez co dobroczynnie wpływa na serce oraz pomaga regulować ciśnienie tętnicze krwi.Czereśnie są także źródłem kwercetyny, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych, reguluje stężenie cholesterolu w surowicy krwi oraz przeciwdziała niekorzystnemu zjawisku utleniania cholesterolu.
  • wspierają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy – porcja czereśni dostarcza dużej dawki jodu – w  100 gramach czereśnie znajduję się 330 mg jodu – mają go więcej niż dorsz i wiele innych ryb morskich. Jak wiadomo to właśnie jod wzmaga produkcję hormonów tarczycy m.in. regulujących przemianę materii.
  • regulują pracę układu pokarmowego – czereśnie o kwaskowatym smaku, z uwagi na zawartość kwasów organicznych, regulują pracę przewodu pokarmowego i pobudzają pracę trzustki,a te słodsze działają łagodząco na przewód pokarmowy i wykazują działanie lekko moczopędne.
  • spowalniają proces starzenia – przez to, że są zaliczane do przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki. Im ciemniejszy kolor skórki, tym więcej antyoksydantów zawiera w sobie owoc. Przeciwutleniacze to naturalne substancje chroniące przed nowotworami i spowalniające procesy starzenia się organizmu.
  • dodatkowo czereśnie są zasadotwórcze i odkwaszają organizm, doprowadzając go do równowagi kwasowo zasadowej. Regulują też apetyt, dlatego dobrze jest zachęcać do ich jedzenia dzieci-niejadki.
  • systematyczne jedzenie czereśni sprawia, że skóra staje się bardziej napięta i jędrna. Mają właściwości pobudzające wzrost cebulek włosowych i odmładzające tkanki.

JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNIE CZEREŚNIE

Wybierając czereśnie należy zwrócić uwagę na to czy nie są one uszkodzone ani przebarwione, gdyż jeden nadpsuty owoc może sprawić, że cała partia szybko gnije, zaś same owoce należy kupować dojrzałe, ponieważ zerwane z drzewa już nie dojrzeją.

JAK PRZECHOWYWAĆ CZEREŚNIE

Niemyte czereśnie można przechowywać w lodówce do siedmiu dni. Można je też zamrażać. W tym celu należy usunąć ogonki i rozłożyć owoce na folii aluminiowej. Można je przechowywać w zamrażalce maksymalnie 10 miesięcy.

CENNE UWAGI

  • nie należy popijać czereśni żadnymi płynami, a w szczególności wodą lub mlekiem, gdyż takie połączenie może doprowadzić do problemów żołądkowo-jelitowych, np. do biegunki.
  • nie należy spożywać czereśni przed posiłkiem, szczególnie ciężkostrawnym, ponieważ czereśnie utrudniają proces trawienia tego rodzaju potraw.
  • surowe czereśnie dość długo zalegają w żołądku, w związku z tym powinny ich unikać osoby z wrażliwym żołądkiem lub chorobą wrzodową.
  • w czereśniach często można natrafić na larwy muchy nasionnicy trześniówki. Zazwyczaj nie ma ich we wczesnych odmianach z początku czerwca ani w wielkoowocowych z przełomu lipca i sierpnia, gdyż wtedy robaki wychodzą z owoców, by zagrzebać się w ziemi. Często występują w żółtych i czerwonych czereśniach dojrzewających w lipcu. Jeśli trafimy na larwy nie wyrzucajmy wszystkich czereśni do kosza. Aby pozbyć się ich w prosty sposób, można zalać owoce na parę minut zimną wodą – larwy wyjdą z nich i opadną na dno naczynia.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA CZEREŚNI W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna 63 kcal/ 100 gram
  • białko 1,06 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,2 g/ 100 gram
  • węglowodany 16,01 g/ 100 gram
  • błonnik 2,1 g/ 100 gram
  • witamina C 7 mg/ 100 gram
  • tiamina, 0,027 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,033 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,154 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,049 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 4 µg/ 100 gram
  • witamina A 64 IU / 100 gram
  • witamina E 0,07 mg/ 100 gram
  • witamina K 2,1 µg/ 100 gram
  • wapń 13 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,36 mg/ 100 gram
  • magnez 11 mg/ 100 gram
  • fosfor 21 mg/ 100 gram
  • potas 222 mg/ 100 gram
  • cynk 0,07 mg/ 100 gram
  • jod 330 mg/ 100 gram

Źródło: akademianatury.pl, odzywianie.info.pl.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »