CYTRYNA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Cytryna to gatunek rośliny z rodziny rutowatych i pochodzi z południowo-wschodnich Chin, lecz współcześnie nie występuje tam ani w stanie dzikim, ani nie jest tam uprawiana. Drzewo cytrynowe jest w stanie osiągnąć do 10 metrów wysokości. W XI wieku cytryna przywędrowała do Hiszpanii, a stamtąd w dalsze zakątki Europy. Krzysztof Kolumb przetransportował cytryny z Europy na kontynent amerykański. Owoce te były szczególnie cenione przez ludzi ogarniętych kalifornijską gorączką złota, gdyż chroniły przed szkorbutem. Cytryna posiada liczne właściwości zdrowotne, które pozwalają wykorzystać ją na wiele sposobów, lecz najbardziej znana jest z korzystnego wpływu na odporność oraz proces leczenia przeziębień. Ale ma ona również wiele innych korzystnych dla naszego zdrowia właściwości.

CYTRYNA JEST ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW TAKIE JAK

  • witamina C
  • witamina E
  • kwas foliowy
  • witamina A
  • potas
  • wapń

CYTRYNA JEST ŹRÓDŁEM CENNYCH ZWIĄZKÓW

  • rutyna
  • kwercetyna
  • limonen
  • terpeny

WŁAŚCIWOŚCI

  • na odporność – cytryna wspiera odporność organizmu oraz leczenie infekcji, dzięki zawartości witaminy C oraz rutyny, które uszczelniają naczynia krwionośne i chronią przed wnikaniem do ustroju bakterii chorobotwórczych.
  • na skórę – cytryna poprawia stan skóry poprzez zwiększanie syntezy kolagenu niezbędnego do właściwej jej odporności i zdrowego wyglądu. Cytryny można używać także na trądzik i wypryski skórne. Działa również jako środek przeciw starzeniu, niwelując zmarszczki. Zaś picie soku z cytryny zmieszanego z miodem i wodą doda blasku skórze.
  • na zgagę – cytryna niweluje zgagę oraz inne problemy trawienne, ponieważ stymuluje produkcję żółci, a także przyczynia się do sprawniejszej pracy wątroby.
  • na układ sercowo-naczyniowy – cytryna może zapobiegać rozwojowi miażdżycy oraz innych schorzeń układu sercowo-naczyniowego oraz niektórym nowotworom, ze względu na zawarte w niej polifenole, które hamują działanie wolnych rodników.
  • wspomaga oczyszczanie – cytryna wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn, ponieważ wzmaga perystaltykę jelit, odkwasza i pobudza przemianę materii.
  • na zęby – sok z cytryny może pomóc w pozbyciu się bólu, krwawienia dziąseł i nieświeżego oddechu, a także i bólu. Dodatkowo może być stosowany w codziennym myciu zębów, możesz dodawać kroplę soku samodzielnie do swojej pasty. Musisz uważać, gdyż kwas cytrynowy to substancja o silnym działaniu i może uszkodzić szkliwo.

  • pielęgnacja włosów – sok z cytryny używany do pielęgnacji włosów może pomóc w walce z łupieżem oraz wypadaniem włosów, a używany bezpośrednio na włosy może nadać im naturalny połysk.
  • pomoc na poparzenia – sok z cytryny pomoże złagodzić odcień i tonację poparzenia na skórze oraz złagodzi ból i zmniejszy uczucie pieczenia świeżego poparzenia, a sama cytryna zaś, działa jak czynnik chłodzący.
  • pomoc na odciski – sok z cytryny aplikowany na odciski i skórę stóp, pomoże w rozpuszczeniu gródek na skórze, a także zmiękczy twarde miejsca stopy.
  • na infekcje gardła – dzięki swoim właściwościom antybakteryjnym, cytryna świetnie sprawdzi się na problemy z infekcjami gardła.

CENNE UWAGI

  • uważa się, że skoro cytryna w smaku jest kwaśna, to zakwasza organizm, lecz cytryna, choć jest kwaśna bo ma pH 2,5 to jest bogata w minerały zasadowe i podobnie jak inne cytrusy – jest produktem zasadowym, przez co pozwala zachować równowagę kwasowo-zasadową organizmu.Minerały zasadowe w trakcie przemian metabolicznych pozostają we krwi, podwyższając jej pH, a co za tym idzie – alkalizują cały organizm.
  • jeśli dodamy cytrynę do herbaty zalanej wrzątkiem, powstały napar może być szkodliwy dla naszego zdrowia, ponieważ podczas samego procesu zaparzania herbaty z fusów do naparu przechodzi aluminium, lecz w niewielkich ilościach i w postaci trudno przyswajanej i wtedy jest on nieszkodliwy dla zdrowia. Inaczej wygląda sytuacja, gdy do gorącej herbaty w czasie zaparzania doda się plasterek cytryny lub sok z cytryny. Wówczas aluminium z herbaty w połączeniu z kwasem tworzy przyswajalny cytrynian glinu, który może być bardzo szkodliwy dla zdrowia. Lepiej jest więc dodawać cytrynę do naparu bez fusów i dopiero wtedy, kiedy ona wystygnie (nie utracimy wówczas cennej witaminy C znajdującej się w cytrynie).
  • wybieraj cytryny o jaskrawożółtej barwie i gładkiej, połyskującej skórce.Wszelkie pofałdowania świadczą o tym, że owoc ma grubą skórę.  Dojrzałe cytryny lekko pachną na końcach. Mniej soku mają te cytryny o grubej skórze oraz te zakończone „pępkiem”.
  • cytryny w temperaturze pokojowej zachowają świeżość przez 1-2 tygodnie. W lodówce w plastikowej torebce można je przechowywać do 6 tygodni.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA CYTRYNY W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość kaloryczna 29 kcal/ 100 gram
  • białko 1,1 g/ 100 gram
  • tłuszcze 0,3 g/ 100 gram
  • węglowodany 9,32 g/ 100 gram
  • błonnik 2,8 g/ 100 gram
  • witamina B1 0,04 mg/ 100 gram
  • witamina B2 0,02 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,1 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,08 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 11 µg/ 100 gram
  • witamina E 0,15 mg/ 100 gram
  • witamina C 53 mg/ 100 gram
  • witamina A 22 UI/ 100 gram
  • potas 138 mg/ 100 gram
  • wapń 26 mg/ 100 gram
  • magnez 8 mg/ 100 gram
  • fosfor 16 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,6 mg/ 100 gram
  • cynk 0,06 mg/ 100 gram

Źródło: wylecz.to ”cytryna – właściwości zdrowotne i wartości odżywcze cytryny”, cytrusy24.pl ”właściwości cytryny”, spirulina.pl ”cytryna – właściwości zdrowotne”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »