CO WPŁYWA KORZYSTNIE NA POPRAWĘ PŁODNOŚCI MĘSKIEJ A CO JEJ SZKODZI JAK WSPOMAGAĆ MĘSKĄ PŁODNOŚĆ

Odżywianie ma bezpośredni wpływ na płodność męską. Badania wykazały, że złe odżywianie, palenie tytoniu oraz nadmierne spożywanie alkoholu obniża jakość oraz ilość nasienia, a tym samym utrudnia zapłodnienie komórki jajowej. Ponad połowa wszystkich problemów z zapłodnieniem leży po stronie mężczyzny dlatego najlepszym sposobem na zwiększenie szans na poczęcie zdrowego dziecka jest przyjęcie zdrowego stylu życia i sposobu odżywiania przez obojga partnerów. Jak zatem należy zadbać o zdrowie?, jakie produkty są wskazane, a jakie przeciwwskazane aby zachować dobre zdrowie? Wprowadzenie zdrowego trybu odżywania przyniesie nie tylko zadowalające skutki w poczęciu potomka, ale także wpłynie korzystnie na zdrowie, uchroni nas przed chorobami, ich negatywnymi skutkami przez co zachowamy dobrą sprawność do późnej starości.

Jeśli mowa o dbałości, o zdrowie, przede wszystkim należy więc zadbać o to, aby dieta przyszłego taty była prawidłowo zbilansowana, zdrowa, urozmaicona i na ile to możliwa oparta na produktach ekologicznych, pozbawiona konserwantów i dodatków żywnościowych. Wprowadzenie zdrowej diety będzie polegało na ograniczeniu:

  • tłuszczy nasyconych szczególnie zwierzęcych
  • cukrów
  • soli
  • wysoko oczyszczonych węglowodanów
  • dań gotowych

a wprowadzeniu do jadłospisu dużej ilości:

  • owoców
  • warzyw
  • produktów z pełnego ziarna

NAJWAŻNIEJSZE SKŁADNIKI POKARMOWE W DIECIE

  • Cynk – jest niezwykle ważny dla prawidłowego wytwarzania nasienia. Jego niedobór prowadzi do zbyt małej ilości, a nawet do całkowitego braku spermy. Duże ilości cynku znajdują się w rybach, brązowym ryżu, łuskanych nasionach konopi, w zarodkach pszennych, kurczaku, nasionach roślin strączkowych, pestkach dyni, nasionach sezamu ponadto w grochu, jajkach, w produktach pełnoziarnistych, kelp jest również bogaty w cynk.
  • Mangan – jest pierwiastkiem koniecznym dla zapewniania zdrowia jądrom. Jego niedobór powoduje zwyrodnienie jąder, utratę płodności i popędu seksualnego. Mangan znajduje się w takich pokarmach, jak: awokado, owsianka, banany, groch, suszone śliwki, jarmuż, maliny, sałata, orzechy, nasiona, rodymenia palczasta i inne wodorosty morskie, produkty z pełnego ziarna oraz nasiona roślin strączkowych.
  • Selen – zwiększa liczbę plemników w spermie. Selen znajdziemy w orzechach brazylijskich, jęczmieniu, brokułach, rybach, jajkach, szparagach, brązowym ryżu, kurczaku, w rodymenii palczastej, czosnku, zarodkach pszennych, sporo selenu zawiera również kelp.
  • Witamina E – ma działanie przeciwutleniające, witamina E ma pozytywny wpływ na zapłodnienie i zwiększają zdolność plemników do zapłodnienia jajeczka. Bogatym źródłem witaminy E są: orzechy, nasiona, oliwki, awokado, owsianka, zarodki pszenne i oleje wyciskane na zimno.
  • Witamina C – witamina C jest potrzebna do podwyższenia jakości nasienia. Jej źródłem są owoce jagodowe (truskawki, borówki amerykańskie), owoce cytrusowe, kiwi, pomidory, papryka, czarna porzeczka, groszek i owoce dzikiej róży.
  • Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – odgrywają niezwykle ważną rolę, bowiem nasienie zawiera prostaglandyny, a do ich produkcji potrzebne są właśnie te kwasy. Źródła pokarmowe NNKT to siemię lniane, łuskane nasiona konopi, pestki dyni, nasiona słonecznika i sezamu, orzechy włoskie, awokado, pstrąg, łosoś, makrela, śledź, sardynka i oleje tłoczone na zimno.
  • Witamina B12 – wpływa korzystnie na proces powstawania plemników, do źródeł pokarmowych witaminy B12 należą drób, jajka, nabiał, śledź, makrela, łosoś i dorsz.
  • Potas – potas jest minerałem zwiększającym płodność męską. Bogatym źródłem potasu są: nasiona strączkowe, warzywa, ocet jabłkowy, produkty z pełnego ziarna, morele, awokado, banany, brązowy ryż, daktyle, figi, rodymenia palczasta, orzechy, kabaczki, dynia, pokrzywa.
  • Koenzym Q10 – jest składnikiem pokarmowym wykorzystywanym przez organizm do wytwarzania energii oraz zwiększającym liczbę i ruchliwość plemników. Do jego źródeł pokarmowych należą: śledzie, makrela, produkty sojowe, pstrąg i orzechy pistacjowe.
  • Wapń i witamina D – niedobór wapnia i witaminy D może obniżyć płodność męską. Do źródeł wapnia należy jogurt, kefir, zielone warzywa, ryby z ościami w puszkach, migdały, nasiona sezamu, tahini, strąki chleba świętojańskiego, rodymenia palczasta, wodorosty wakame, figi, orzechy laskowe i lucerna. Witamina D znajduje się w jajkach, rybach. Najważniejszym źródłem witaminy D jest światło słoneczne, gdyż pod jego wpływem organizm wytwarza ją w skórze.
  • Aminokwasy – aminokwasy to podstawowa jednostka budulcowa białek, to ważny suplement dla mężczyzn mających problem z płodnością i zbyt małą ilością spermy. Do dobrych źródeł aminokwasów zalicza się: drób, jajka soczewica, komosa ryżowa, amarant i fasola adzuki.

POMOC ZE STRONY ZIÓŁ

Jednym z ziół najkorzystniej wpływających na męskie narządy rozrodcze jest ekstrakt z palny sabalowej (boczni piłkowanej, Serenoa repens). Zioło te ma działanie wzmacniające i od wieków stosowane jest w leczeniu łagodnego rozrostu gruczołu krokowego. Kilka programów badawczych przeprowadzonych w Europie wykazało, że dla wielu mężczyzn palma sabalowa jest skuteczną alternatywą dla leków, szczególnie we wczesnych fazach powiększania prostaty. W Niemczech preparat tej rośliny sprzedawany jest w aptekach bez recepty jako lek na łagodny rozrost stercza.

Pokrzywa zwyczajna – również przynosi oczekiwane rezultaty w dbałości o zdrowie męskich narządów rozrodczych. Od lat stosowana jest w celu łagodzenia objawów łagodnego przerostu gruczołu krokowego (prostaty, stercza).

CZEGO NALEŻY UNIKAĆ ABY ZACHOWAĆ PŁODNOŚĆ MĘSKĄ

  • Alkohol jest jednym z największych zagrożeń dla męskiej potencji. Jego nadużywanie może zmienić sposób wytwarzania i uwalniania testosteronu. Mężczyźni nadużywający go mogą gromadzić niewielkie ilości hormonów żeńskich, które zmniejszają produkcję i sprawność plemników.

Z przeprowadzonych badań wynika, że picie alkoholu zmniejsza ilość plemników, zwiększa liczbę nieprawidłowych plemników i zmniejsza proporcję ruchliwych plemników w ejakulacie. Dzieje się tak dlatego, że alkohol obniża stężenie hormonów biorących udział w wytwarzaniu spermy. Zatem u mężczyzn wypijających cztery jednostki alkoholu dziennie istnieje ryzyko zmniejszenia liczby plemników, a wypijający pół litra piwa (2 jednostki alkoholu) dziennie ich organizm może produkować nieprawidłowe plemniki. Skłonność do upijania się niesie za sobą ryzyko sprowadzenia liczby swoich plemników do zera nawet na 3 miesiące.

Na szczęście wszystkie te szkodliwe skutki cofają się po trzech lub czterech miesiącach od zaprzestania spożywania alkoholu oraz od wprowadzenia zdrowej diety.

  • Palenie tytoniu wpływa równie niekorzystnie na męską płodność, ponieważ związki chemiczne wchłaniane z dymu tytoniowego takie, jak nikotyna, tlenek węgla, zmniejszają liczbę plemników w spermie.
  • Narkotyki wpływają równie szkodliwie na płodność męską i np. marihuana – zmniejsza stężenie hormonów biorących udział w produkcji plemników i obniża popęd płciowy, kokaina – zmniejsza liczbę i ruchliwość plemników oraz zwiększa liczbę plemników nieprawidłowych, heroina – może obniżać stężenie testosteronu.

  • Leki. Niektóre leki mają bezpośredni niekorzystny wpływ na męską płodność i liczbę plemników, a należą do nich: sulfasalazyna (stosowana w leczeniu zapalenia jelita grubego), nitrofurantoina (lek o działaniu przeciwpierwotniakowym, bakteriostatycznym i przeciwgrzybiczym), tetracykliny (antybiotyki o szerokim spektrum działania), cymetydyna (to bloker hamujący wytwarzanie kwasu solnego w żołądku), ketokonazol (to lek przeciwgrzybiczy), trójcykliczne leki przeciwdepresyjne, inhibitory oksydazy monoaminowej (leki stosowane w leczeniu depresji z lękiem), propranolol (stosowany w chorobie niedokrwiennej serca, przy nadciśnieniu, tachykardii, bólach migrenowych) oraz inne leki na schodzenia takie, jak: dna moczanowa czy nadciśnienie tętnicze, nadużywanie antybiotyków również może prowadzić do problemów z płodnością.

Źródło: „Encuklopedia Żywieni” przewodnik po zdrowym życiu Gillian McKeith 

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »