CO TO SĄ PROTEINY JAKI WPŁYW MAJĄ NA WŁOSY I GDZIE ICH SZUKAĆ

Dziś z cyklu świadomej pielęgnacji włosów, ważna lekcja o proteinach. Proteiny to białka zbudowane z aminokwasów połączonych ze sobą wiązkami peptydowymi. Wyróżnia się około 20 aminokwasów, z czego 8 jest niezbędnych dla organizmu a należą do nich (metionina, lizyna, tryptofan,  leucyna, izoleucyna, fenyloanalina, walina, treonina). Proteiny to inaczej białko, które jest głównym budulcem organizmu głównie mięśni, są również jednym z trzech ważnych czynników wpływających na jakość naszych włosów, a zarazem tym najbardziej trudnym do rozpracowania. A więc jaki wpływ mają na włosy i gdzie ich szukać?

JAKI WPŁYW NA WŁOSY MAJĄ PROTEINY

Proteiny są podstawowym budulcem włosa i mogą tymczasowo uzupełniać ubytki w naszych włosach lub wygładzać je, tworząc na nich film. Oczywiście stosowanie protein jest uwarunkowane od tego jakie włosy posiadamy, gdyż niektóre włosy będą potrzebowały protein raz w tygodniu, a inne raz w miesiącu, niektóre włosy zaś nie będą tych protein w ogóle nie tolerować. Dlatego w tym przypadku należy eksperymentować, aby dowiedzieć się ile tych protein tak na prawdę nasze włosy potrzebują.

GDY WŁOSOM BRAKUJE PROTEIN

  • strączkują się
  • są przyklapnięte
  • nie moją połysku
  • puszą się
  • są szorstkie
  • kołtunią się

GDY WŁOSY MAJĄ NADMIAR PROTEIN

  • są suche
  • puszą się
  • są szorstkie
  • kołtunią się

RODZAJE PROTEIN

1.Proteiny wielocząstkowe – mają one zbyt duże cząsteczki by wniknąć w głąb włosa, przez co tworzą one na włosach ochronny film, poprzez wiązanie wody oraz zahamowanie jej odparowywania, tak więc idealnie nadadzą się dla włosów o wysokiej porowatości, gdyż te o niskiej mogą zbyt obciążyć. Proteiny wielocząstkowe to:

  • milk protein – proteiny mleczne
  • silk protein – proteiny jedwabiu
  • whey protein – proteiny serwatkowe
  • wheat protein – proteiny pszenicze
  • oats protein – proteiny owsiane
  • collagen – kolagen
  • elastin – elastyna
  • casein – kazeina

2.Proteiny hydrolizowane – są to proteiny o dużych cząsteczkach, które w wyniku reakcji hydrolizy są rozbijane na mniejsze cząsteczki, które będą w stanie wniknąć w głąb włosa, poprawiając jego strukturę, poprzez uzupełnienie ubytków włosa. Takie proteiny sprawiają, że nasze włosy są elastyczne, mocne oraz zyskują na objętości, a efekt nie utrzymuje się tylko do jednego mycia lecz na dłużej, dopóki proteiny nie wypłuczą się całkiem z włosów. Proteiny te sprawdzą się najlepiej dla włosów o średniej porowatości, a także dla tych o wysokiej, zaś dla włosów o niskiej porowatości mogą się sprawdzić, lecz mogą się okazać zbyt duże dla tych włosów. Do protein hydrolizowanych należą:

  • hydrolyzed milk protein
  • hydrolyzed keratin
  • hydrolyzed elastin
  • hydrolyzed silk
  • hydrolyzed wheat protein

3.Aminokwasy – są to najmniejsze cząsteczki, mniejsze niż proteiny, gdyż to aminokwasy budują białka. Ze względu na swoją wielkość idealnie nadadzą się do włosów niskoporowatych, a także dla tych o średniej porowatości. Włosy o wysokiej porowatości łatwo jest aminokwasami przeproteinować. Przez to, że aminokwasy potrafią wniknąć w głąb włosa głębiej niż poprzednie proteiny, poprawiają przez to wygląd włosa na dłuższy czas, działając na włosy nawilżająco. W kosmetykach znajdziemy aminokwasy takie jak:

  • arginine
  • L-cysteine
  • wheat amino acids
  • silk amino acids
  • keratin amino acids

GDZIE JE ZNAJDZIEMY

Działanie protein wymaga dłuższego czasu, tak więc protein najlepiej szukać jest w maskach lub odżywkach, a także w mgiełkach, które należy wtedy nakładać przez olejowaniem, dzięki czemu unikniemy przeproteinowania. Pomocne mogą być również płukanki proteinowe.

CO TO JEST PRZEPROTEINOWANIE

Przeproteinowanie jest to efekt nałożenia na włosy zbyt dużej ilości protein na nieodpowiednio nawilżone oraz odżywione włosy. Proteiny mają właściwość pochłaniana wody, gdy tylko ta znajdzie się w ich otoczeniu, a jeśli jej zabraknie, zaczynają one pobierać je z włosów, przez co włosy stają się potem sztywne, suche, napuszone, szorstkie, łamliwe, przypominające siano. Oczywiście w większości przypadków takie włosy można przywrócić poprzedniej formy. Przede wszystkim włosy należy oczyścić szamponem z mocniejszym detergentem, oczywiście należy przy tym sprawdzić, czy protein nie ma ma w używanych przez nas szamponie. Kolejnym krokiem jest dodanie do naszej pielęgnacji olei. Olejowanie włosów należy wykonywać przed myciem, a najlepiej używać od tego olei, które nie wnikają w głąb włosa np. oliwę z oliwek czy olej z pestek winogron. Jeśli nasze włosy trudno znoszą olejowanie, możemy olej wymieszać pół na pół z maską lub odżywką, nakładając na włosy przed myciem. Po myciu również należy włosy nawilżyć, a najlepiej wybrać do tego produkt bez protein. Na wilgotne włosy warto nałożyć kropelkę oleju lub silikonowe serum. Po kilku takich zabiegach włosy powinny powrócić do poprzedniego stanu.

Źródło: Anna Kołomycew ”Jak dbać o włosy”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »