CO JEŚĆ ABY MIEĆ PIĘKNE I ZDROWE WŁOSY

Nasze włosy potrzebują odżywiania od zewnątrz, ale równie ważnym elementem jest ich odżywianie od środka, czyli za pomocą odpowiedniej, bogatej w witaminy i składniki mineralne diety. To właśnie składniki odżywcze odpowiadają za stan naszych włosów, za ich sprężystość, a także za ich prawidłowy porost. Nie dziwmy się więc temu, że nawet przy odpowiedniej i bardzo dobrej pielęgnacji nasze włosy są nadal w kiepskim stanie, a jeśli w naszej diecie brakuje odpowiednich składników, bądź jeśli odżywiamy się niezdrowo, to nasze włosy na pewno nie będą wyglądać na zdrowe. W tym wszystkim ważna jest odpowiednia dieta, aby odżywiać i nawilżyć  włos od środka.

BIAŁKA

Białko to podstawowy składnik naszych włosów, a szczególnie jeśli chodzi o aminokwasu, które budują nasze włosy, najważniejsze z nich to metionina oraz cysteina, lecz metionina należy do aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, przez co musi być on dostarczony w pożywieniu do naszego organizmu. Przede wszystkim aminokwas ten trzeba spożywać regularnie, gdyż nasz organizm nie pozostawia go w naszym organizmie po zjedzeniu. Aminokwasy te wchodzą w skład keratyny, z której zbudowane są nasze włosy, a także paznokcie, tworzą one głównie tzw. mostki dwusiarczkowe, które wzmacniają nasze włosy i nadają im przestrzenną budowę. To właśnie ułożenie tych mostków zależne jest to jak będą wyglądać nasze włosy, czy będą one cienkie czy grube, proste czy kręcone. Jeśli Twoje włosy stają się słabe, wypadają oraz łatwo ulegają zniszczeniom, to znak, że w Twojej diecie brakuje białka. Jego odpowiednia ilość przyśpieszy wzrost włosów, wzmocni je, a także ochroni przed przedwczesnym siwieniem.

Gdzie znaleźć białka

  • wołowina
  • drób
  • owoce morza
  • ryby
  • jajka
  • przetwory mleczne
  • otręby
  • płatki owsiane
  • nasiona słonecznika
  • siemię lniane
  • soja

TŁUSZCZE

Oczywiście chodzi o niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe(NNKT) omega-3 oraz omega-6, których nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie, tak więc ważne jest aby dostarczyć je wraz z pożywieniem. Jeśli w naszym organizmie brakuje tych tłuszczy, skutki tego widać także na naszych włosach pod postacią nadmiernego wypadania, łamliwości, suchości i kruchości włosów. Również cierpi na tym skóra głowy, która staje się przesuszona, a włosy rosną wolniej. Dieta bogata w NNKT sprawi, że nasze włosy będą elastyczne, mocne i błyszczące.

Gdzie znaleźć tłuszcze NNKT

  • olej rzepakowy
  • olej lniany
  • oliwa z oliwek
  • olej kokosowy
  • olej słonecznikowy
  • olej z nasion winogron
  • olej z wiesiołka
  • ryby morskie
  • nasiona
  • orzechy
  • awokado

WĘGLOWODANY

Węglowodany wspierają rozwój włosów, nic dziwnego skoro są podstawowym źródłem energii w naszej diecie. Oczywiście chodzi tutaj o węglowodany zdrowe zawarte w kaszach czy owocach, a nie o te zawarte w cukrze czy słodyczach. Brak odpowiedniej ilości węglowodanów w naszej diecie może doprowadzić do nadmiernego wypadania naszych włosów.

Gdzie znaleźć węglowodany

  • owoce
  • warzywa
  • kasze
  • pełnoziarniste pieczywo
  • brązowy ryż

WITAMINA A

Witamina ta odpowiada za wzrost naszych włosów oraz zabezpiecza je przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych oraz środowiskowych. Niedobory witaminy A powodują, że nasze włosy będą nadmiernie wypadać, zahamuje się ich wzrost, a wszystko to może doprowadzić do łysienia plackowatego.

Gdzie znaleźć witaminę A

  • wątróbka
  • marchew
  • dynia
  • słodkie ziemniaki
  • mleko
  • masło

WITAMINY Z GRUPY B

Witaminy z grupy B są witaminami egzogennymi, czyli muszą być one dostarczane wraz  pożywieniem do naszego organizmu, gdyż nie jest on w stanie wytworzyć ich samodzielnie. Najważniejszymi dla naszych włosów z tych witamin są witamina B7 czyli słynna biotyna oraz witamina B5 czyli kwas pantotenowy. Biotyna odpowiada za przyrost włosa, zaś witamina B5 buduję oraz wzmacnia łodygę włosa. Niedobór witamin z grupy B powoduje nadmierne wypadanie włosów, może także prowadzić do łysienia. Dodatkowo ich niedobór powoduje przedwczesne siwienie oraz przetłuszczanie się włosów. Odpowiednia ilość dostarczana do naszego organizmu witamin z grupy B sprawi, że będą nasze włosy będą zdrowsze, mocniejsze i będą szybciej rosły.

Gdzie znaleźć witaminy z grupy B

  • drożdże
  • wątroba
  • żółtka jaj
  • pełnoziarniste pieczywo
  • otręby
  • banany
  • brzoskwinie
  • winogrona
  • szpinak
  • marchew
  • pomidory
  • buraki

WITAMINA C

Witamina C odpowiada za prawidłowy wzrost włosów, a także o ich elastyczność i jędrność. Dodatkowo ułatwia ona wchłaniane żelaza. Jej niedobór ogranicza wchłanianie żelaza, co skutkuje spowolnieniem wzrostu włosów, co w konsekwencji może powodować ich nadmierne wypadanie.

Gdzie znaleźć witaminę C

  • acerola
  • owoce róży
  • natka pietruszki
  • czarna porzeczka
  • papryka
  • koperek
  • cytrusy

WITAMINA E

Odpowiada ona za wzrost naszych włosów, a jej niedobór powoduje, że nasze włosy stają się matowe, bardziej kruche,a ich porost jest wolniejszy.

Gdzie znaleźć witaminę E

  • oleje roślinne
  • migdały
  • orzechy
  • kiełki pszenicy
  • jajka
  • zielone warzywa

ŻELAZO

Żelazo odpowiada za prawidłowy rozwój włosów oraz tempo ich wzrostu, zaś jego niedobór skutkuje osłabieniem mieszków włosowych, nadmiernym wypadaniem, a nawet łysieniem. Sama dieta uboga żelazo bardzo szybko prowadzi do jego niedoborów więc ważne jest to aby dostarczać żelazo regularnie do naszego organizmu.

Gdzie znajdziemy żelazo

  • czerwone mięso
  • ryby
  • jaja
  • drożdże
  • zboża
  • warzywa zielone
  • warzywa strączkowe

MAGNEZ

Jest jednym z najważniejszych dla naszego organizmu mikroskładników, również i dla naszych włosów. Magnez bierze udział w produkcji białek keratyny, z której zbudowane są nasze włosy. Jego niedobór skutkuje nadmiernym wypadaniem włosów, kruchością oraz rozdwajaniem się włosów. Magnez pomaga również walczyć ze stresem, który również niekorzystnie wpływa na nasze włosy, powodując ich nadmierne wypadanie.

Gdzie znajdziemy magnez

  • czekolada
  • kakao
  • pomarańcze
  • banany
  • zboża pełnoziarniste
  • szpinak
  • brokuły
  • suszone owoce

CYNK

Odpowiada za prawidłową syntezę białek, które również budują nasze włosy, dodatkowo wpływa na grubość naszych włosów i ich prawidłowy wzrost. Niedobór cynku skutkuje nadmiernym wypadaniem włosów. Niestety cynk jest pierwiastkiem dość trudniej przyswajanym przez nasz organizm, a dodatkowo jest bardzo łatwo przez niego wydalany, więc przydatna może się okazać dodatkowa suplementacja cynkiem.

Gdzie znajdziemy cynk

  • orzechy
  • migdały
  • pestki dyni
  • pestki słonecznika
  • ostrygi
  • jajka
  • produkty mleczne
  • banany
  • ziemniaki
  • warzywa strączkowe

JOD

Jod oprócz pełnienia bardzo ważnej roli w związku z tarczycą człowieka, odpowiada również za wygląd naszych włosów, a głównie za ich elastyczność i sprężystość. Jego niedobór odbija się także na stanie naszych włosów, przez braki jodu w naszym organizmie będą one matowe, łamliwe oraz będą one nadmiernie wypadać.

Gdzie znajdziemy jod

  • dorsz
  • jajka
  • biały ser
  • mleko
  • sól

SIARKA

Siarka bierze udział w syntezie keratyny, zapobiega nadmiernemu wydzielaniu łoju oraz reguluje pracę gruczołów łojowych. Jej niedobór skutkuje nadmiernym przetłuszczaniem się włosów, ich osłabieniem i wypadaniem. Odpowiednia ilość siarki w naszym organizmie zapewni naszym włosom szybszy wzrost.

Gdzie znajdziemy siarkę

  • rzodkiewka
  • kapusta
  • kalafior
  • szpinak

KRZEM

Jest jednym z podstawowych budulców naszych włosów oraz skóry. Jeśli nasza dieta będzie bogata w krzem, nasze włosy będą rosły o wiele szybciej mocniejsze i zdrowsze, a także zapobiegniemy nadmiernemu wypadaniu naszych włosów.

Gdzie znajdziemy krzem

  • skrzyp polny
  • rzodkiewka
  • seler
  • kalarepa
  • papryka zielona
  • papryka czerwona

MIEDŹ

Miedź jest odpowiedzialna za prawidłową strukturę oraz pigmentację naszych włosów. Niedobór miedzi prowadzi do małej liczby mostków dwusiarczkowych, czego konsekwencją są cienkie oraz słabe włosy. Odpowiednia ilość miedzi w diecie pomoże nam ustrzec się przedwczesnemu siwieniu naszych włosów, a także pozwala nam na grubsze, mocniejsze i bardziej sprężyste włosy.

Gdzie znajdziemy miedź

  • mięso
  • ryby
  • owoce morza
  • warzywa
  • orzechy

Źródło: Anna Kołomycew ”Jak dbać o włosy”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »