KamienieNaturalne olejki zapachowe eteryczne Ancient Wisdom

CEBULA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Cebula jest to warzywo doceniane od wieków, ze względu na swoje właściwości lecznice. Przez całe stulecia była najcenniejszym lekiem zwalczającym szkorbut, czyli ostry brak witaminy C. W medycynie ludowej wywar z cebuli zalecany był w chorobach reumatycznych, przy przeziębieniach, zaś wąchanie surowej cebuli odkażało nos podczas kataru i chorób dróg oddechowych. Na całym świecie występuje wiele gatunków cebuli. Najstarsze zapisy sugerują, że cebulę zaczęto stosować w Chinach już w 5000 r. p.n.e.. Cebula należy do rodziny amarylkowatych, tej samej, z której pochodzi również czosnek. Jej prawidłowa nazwa brzmi„czosnek cebula”, ale nie używa się jej nigdzie indziej poza systematyką. 

CEBULA JEST BOGATA W WITAMINY I MINERAŁY TAKIE JAK

  • witamina C
  • kwas foliowy
  • witamina K
  • fosfor
  • potas
  • wapń

CEBULA JEST BOGATA W CENNE ZWIĄZKI

  • flawonoidy
  • kwercetyna
  • inulina

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

  • zmniejszenie ryzyka rozwoju raka – według naukowców z Włoszech i Szwajcarii, u osób, które regularnie spożywają cebulę, ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory jest niższe niż u osób, które jej nie jedzą. Na przykład, spożywanie min. siedmiu porcji cebuli w tygodniu zmniejszało prawdopodobieństwo wystąpienia raka jelita grubego o ponad 50% (w porównaniu do osób, które nie spożywają czosnku i cebuli). Ponadto cebula obniża także ryzyko rozwoju raka jamy ustnej, raka gardła, rak nerek i raka jajnika. Potwierdzają to również naukowcy z Uniwersytetu Hawajskiego oraz Uniwersytetu Kalifornijskiego we współpracy z badaczami z Niemiec, którzy przekonują, że kwercetyna, która znajduje się w cebuli, może zapobiegać rozwojowi raka trzustki
  • zapobieganie zakrzepom – cebula ma działanie rozrzedzające krew i przeciwdziałające tworzeniu się zakrzepów. Ponadto dzięki wysokiej zawartości potasu, może się przyczynić do obniżenia ciśnienia u chorych na nadciśnienie tętnicze
  • wzmocnienie kości – badania przeprowadzone na zwierzętach pokazują, że cebula może chronić przed uszkodzeniem kości, a nawet może zwiększać masę kostną. W innym badaniu obserwacyjnym z udziałem kobiet w wieku powyżej 50 lat stwierdzono, że regularne spożywanie cebuli wiąże się ze zwiększoną gęstością kości. Z kolei, dalsze badania wskazują, że spożycie cebuli, może zmniejszać utratę masy kostnej u kobiet po menopauzie
  • zwalcza kaszel – syrop zrobiony z cebuli to sprawdzony sposób na kaszel. Syrop ten zawiera wiele witamin o działaniu silnie dezynfekującym i łagodzącym
  • pozytywny wpływ na cukier – zawarty w cebuli hormon roślinny – glukokinina – zapobiega pojawieniu się i rozwojowi cukrzycy u osób znajdujących się w grupie ryzyka. Ponadto surowa cebula obniża poziom cukru we krwi i pozwala zmniejszyć dawkę insuliny, w związku z tym bez obaw mogą po nią sięgać diabetycy
  • na trawienie – surowa lub duszona na wodzie cebula poprawia trawienie, działa przeciw zaparciom
  • po kuracji antybiotykowej – zjadanie przez kilka dni porcji cebuli szczególnie wskazane jest po kuracji antybiotykami, ponieważ ma działanie grzybobójcze
  • na kaca – cebula, a szczególnie zupa z niej zrobiona, jest sprawdzonym sposobem na kaca, gdyż doskonale poprawia funkcjonowanie nadwyrężonej alkoholem wątroby
  • łagodzi ukąszenia – współczesna fitoterapia poleca przykładanie plasterka cebuli na 10-15 minut w miejscu po ukąszeniu owada – osy, pszczoły czy komara. Cebula, dzięki bakteriobójczym, odkażającym i przeciwzapalnym właściwościom, złagodzi odczyn zapalny, zniweluje uczucie pieczenia i bólu

CENNE UWAGI

  • z cebuli powinny zrezygnować osoby zmagające się z ciężkimi chorobami nerek i wątroby, zapaleniem jelit, a także innymi chorobami układu pokarmowego. Również osoby cierpiące na niewydolność serca powinny wykluczyć ją ze swojej diety. Ponadto zbyt duża ilość cebuli w diecie może przyczynić się do wzmożenia objawów zgagi u osób, które cierpią na tę dolegliwość
  • aby cebula nie podrażniała śluzówki oczu podczas krojenia, wystarczy włożyć ją uprzednio na parę godzin do lodówki

JAK ZROBIĆ SYROP Z CEBULI

Cebulę należy pokroić w cienkie plastry i umieścić je w słoiku. Następnie kawałki cebuli można zasypać cukrem, ale można zamienić go na wiele zdrowszy miód pszczeli, który ma silne właściwości przeciwzapalne, a więc spotęguje działanie syropu. Słoik szczelnie zakręcamy i odstawiamy w ciepłe miejsce. Gdy cebula puści sok, można zażywać syrop. Pijemy go kilka razy dziennie, dopóki choroba nie ustąpi. Jeśli smak syropu nie będzie nam za bardzo podchodził, możemy polepszyć go dolewając do słoika sok z cytryny.

WARTOŚCI ODŻYWCZE W 100 G PRODUKTU

  • białko 1,10 g/ 100 g
  • tłuszcz 0,1 g/ 100 g
  • węglowodany 9,34 g/ 100 g
  • witamina C 7,4 mg/ 100 g
  • tiamina 0,046 mg/ 100 g
  • ryboflawina 0,027 mg/ 100 g
  • niacyna 0,0116 mg/ 100 g
  • witamina B6 0,120 mg/ 100 g
  • kwas foliowy 19 µg/ 100 g
  • witamina A 2 IU/ 100 g
  • witamina E 0,02 mg/ 100 g
  • witamina K 0,4 µg/ 100 g
  • wapń 23 mg/ 100 g
  • żelazo 0,21 mg/ 100 g
  • magnez 10 mg / 100 g
  • fosfor 29 mg/ 100 g
  • potas 146 mg/ 100 g
  • sód 4 mg/ 100 g
  • cynk 0,17 mg / 100 g

Źródło: ekologia.pl ”cebula warzywo – właściwości, witaminy i wartości odżywcze cebuli”, medonet.pl ”cebula – właściwości zdrowotne. Kto nie powinien jeść cebuli”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Translate »