BROKUŁY WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE DLACZEGO WARTO JE JEŚĆ

Brokuł jest to odmiana kapusty warzywnej, która znana jest wyłącznie z uprawy, nie występuje naturalnie. Brokuł był powszechnie uprawiany w starożytnym Rzymie oraz Grecji.

BROKUŁY SĄ BOGATYM ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW

  • Witaminy A
  • Witaminy C
  • Witaminy K
  • Witaminy B1 (tiaminy)
  • Witaminy B2 (ryboflawiny)
  • Witaminy B3 (PP niacyny)
  • Witaminy B5 (kwasu pantotenowego)
  • Witaminy B6 (pirydoksyny)
  • Witaminy B9 (kwasu foliowego)
  • Wapnia
  • Potasu
  • Żelaza
  • Fosforu
  • Manganu
  • Magnezu

BROKUŁY SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • Sulforafan
  • Kaempferol
  • Chlorofil
  • Beta-karoten
  • Antocyjany
  • Indol-karbinol
  • Glukorafanina

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • Antynowotworowe
  • Przeciwzapalne
  • Odkwaszające
  • Obniżające zły cholesterol
  • Odchudzające
  • Regulujące poziom cukru we krwi
  • Upiększające

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE BROKUŁ

  • Brokuły wykazują działanie przeciwzapalne, dzięki zawartości flawonoidu, zwanego kaempferolem, który to właśnie wykazuje właściwości przeciwzapalne. Jeśli cierpisz na zapalenie stawów lub dnę moczanową spożywaj w swojej diecie więcej brokułów.
  • Brokuły zapobiegają alergii, również dzięki zawartości kaempferolu.
  • Jedzenie ich sprzyja sytości, dzięki zawartości błonnika dlatego brokuł idealnie nadaje się do diety dla osób odchudzających się, jest także idealną przekąską między posiłkami.
  • Jedząc brokuły poprawiasz wygląd swojej skóry, ponieważ brokuły zawierają w sobie glukorafaninę, która podczas trawienia przekształca się w związek chemiczny, który sprzyja regeneracji komórek skóry.
  • Dzięki dużej zawartości karotenu, luteiny, witaminy B2 i witaminy C brokuły pomagają w utrzymaniu zdrowych oczu i dobrego widzenia, mogą m.in. zmniejszyć ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.
  • Brokuły pomagają w ochronie serce, dzięki sulforafanowi znajdującemu się w brokułach, który udrażnia tętnice i przywraca naczyniom umiejętność samoregeneracji, a antyoksydanty zawarte w brokułach skutecznie walczą z wolnymi rodnikami.

  • Brokuły zawierają w sobie tłuszczu mniej niż 1% na 100 gram, więc są idealne dla osób stosujących dietę nisko tłuszczową i odchudzających się.
  • Dzięki zawartości potasu, jedząc brokuły, zapobiegasz skurczom mięśni, a także możesz pomóc w obniżeniu zbyt wysokiego poziomu ciśnienia tętniczego.
  • Brokuły są idealnym produktem dla osób cierpiących na osteoporozę, gdyż 100 g brokułów dostarcza do organizmu 4% dziennego zapotrzebowania na wapń, który wzmacnia kości, tak więc brokuły powinny jeść szczególnie osoby starsze i cierpiące na osteoporozę.
  • Również dzięki zawartość sulforafanu, brokuły mają właściwości antynowotworowe. Sam sulforafan jest silnym przeciwutleniaczem, który blokuje powstawanie nowotworowych mutacji DNA, a także ułatwia niszczenie komórek tworzącego się nowotworu. Dzięki temu sulforafan może uchronić nas przed chorobami nowotworowymi takimi jak rak prostaty, piersi, jelita grubego oraz płuc.
  • Sulforafan zawarty brokułach może również ochronić nasz organizm przed wrzodami żołądka i dwunastnicy. Sulforafan niszczy helicobacetr pylori – czyli bakterie przyczyniające się do powstawania wrzodów.
  • Brokuły wzmacniają stawy i sprawiają, że są bardziej elastyczne, dzięki dużej zawartości witaminy C, która niezbędna jest do wytwarzania kolagenu, który buduje chrząstkę, poprawia stan tkanki łącznej i odpowiada za kondycję stawów i ścięgien.
  • Brokuły są idealne dla cukrzyków, ze względy na swój niski indeks glikemiczny, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego u chorych na cukrzycę, które jest u nich o wiele wyższe niż u zdrowych pacjentów.
  • Dzięki temu, że brokuły zawierają glukorafaninę, która w układzie pokarmowym zmienia się w sulforafan, ich regularne spożywanie pozwala obniżyć poziom złego cholesterolu nawet o 6%.

CENNA UWAGA

Aby brokuły przynosiły korzyści dla naszego zdrowia, należy je jeść regularnie, minimum 2 do 3 razy w tygodniu w porcjach o wielkości od 100 do 250 gram.

JAK PRZYGOTOWYWAĆ BROKUŁY

Aby brokuły zachowały swoje właściwości odżywcze, nie należy ich rozgotowywać. Brokuły najlepiej gotować na parze maksymalnie przez 3-4 minuty lub gotować w wodzie od 2-5 minut, tak by były lekko chrupiące.
Brokuły, ze względu na swoją delikatną strukturę zamiast gotować można też blanszować. Blanszowanie to zanurzenie warzyw na kilkadziesiąt sekund w gorącej wodzie, a następnie przełożenie do zimnej. Blanszowanie brokułów w temperaturze do 76 stopni Celsjusza pozwala na zachowanie ich właściwości odżywczych oraz zdrowotnych.
Brokuły możemy także smażyć, najlepiej w niskich temperaturach i przez krótki czas, maksymalnie do 3 minut, ponieważ warzywa przygotowane w ten sposób, zachowują niemal 2/3 swoich cennych minerałów.

WŁAŚCIWOŚCI ODŻYWCZE BROKUŁ W 100 G PRODUKTU

  • Wartość energetyczna 34 kcal / 100 g produktu
  • Białko 2,82 g / 100 g produktu
  • Tłuszcz ogółem 0,37 g / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe nasycone 0,039 g / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,011 g / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,038 g / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 0,021 g / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe omega-6 0,017 g / 100 g produktu
  • Węglowodany 6,64 g / 100 g produktu
  • Błonnik pokarmowy 2,6 g / 100 g produktu
  • Witamina A 623 I.U. / 100 g produktu
  • Witamina D 0 µg / 100 g produktu
  • Witamina E 0,78 mg / 100 g produktu
  • Witamina K 101,6 µg / 100 g produktu
  • Witamina C 89,2 mg / 100 g produktu
  • Witamina B1 0,071 mg / 100 g produktu
  • Witamina B2 0,117 mg / 100 g produktu
  • Witamina B3 0,639 mg / 100 g produktu
  • Witamina B6 0,175 mg / 100 g produktu
  • Kwas foliowy 63 µg / 100 g produktu
  • Witamina B12 0 µg / 100 g produktu
  • Kwas pantotenowy 0,573 mg / 100 g produktu
  • Wapń 47 mg / 100 g produktu
  • Żelazo 0,73 mg / 100 g produktu
  • Magnez 21 mg / 100 g produktu
  • Fosfor 66 mg / 100 g produktu
  • Potas 316 mg / 100 g produktu
  • Sód 33 mg / 100 g produktu
  • Cynk 0,41 mg / 100 g produktu
  • Miedź 0,05 mg / 100 g produktu
  • Mangan 0,21 mg / 100 g produktu
  • Selen 2,5 µg / 100 g produktu
  • Fluor 1,5 µg / 100 g produktu

PRZEPIS NA BROKUŁOWEGO SZEJKA

  • 150 gram świeżych brokułów
  • 150 ml wody
  • 1 zielone jabłko
  • 1,5 łyżki miodu
  • 3 łyżki soku z cytryny

Brokuła i jabłko umyj, a następnie pokrój na małe kawałki. Tak pokrojone kawałki włóż do blendera, następnie dodaj wodę i sok z cytryny, zmiksuj. Przelej do kubka całość i dodaj miód, wymieszaj. Gotowe!

Źródła: odżywianie.info.pl ” Brokuły – kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »