BÓLE PLECÓW PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE

Na ból pleców skarży się duży procent społeczeństwa, nie każdy jednak potrafi sobie z nim radzić i jemu zapobiegać. Najbardziej negatywny wpływ na cały odcinek kręgosłupa ma siedząca praca oraz siedzący tryb życia. Dotyczy to zarówno osób wykonujących pracę przy komputerze a za razem kierowców. Brak aktywności fizycznej po pracy o siedzącym charakterze wcześniej czy później zacznie doskwierać. Najczęstsze dolegliwości z jakimi zmagają się np. kierowcy czy osoby wykonujące siedzącą pracę to bóle w odcinku krzyżowo-lędźwiowym, mięśnie w tym odcinku stają się wiotkie, co jest przyczyną utraty stabilności kręgów, a kręgi niestabilne ulegają przesuwaniu się.

U osób z osłabionym dolnym odcinkiem kręgosłupa każda praca fizyczna, która angażuje osłabione mięśnie powoduje przykurcze i zakwasy a ból, który tym dolegliwościom towarzyszy staje się nie do zniesienia, utrudnia chodzenie, leżenie i normalne funkcjonowanie, często ten uporczywy ból zmusza nas do przyjmowania leków przeciwbólowych, co nie jest dobrym rozwiązaniem na długą metę, ani też nie rozwiąże naszego problemu, wcześniej czy później problem powróci. Kolejnym problemem, z którym zmagają się osoby wykonujące siedzącą pracę to napięcie mięśni w górnym odcinku szyjnym w okolicach karku, szyi i łopatek. Ból ten jest następstwem napinania tych partii ciała pod wpływem stresu. Jeśli dotyka Ciebie problem w górnym, piersiowym czy dolnym odcinku kręgosłupa skonsultuj się z fizjoterapeutą, który pokaże Ci jak powinieneś ćwiczyć. Aby zapobiegać tym dolegliwościom należy wprowadzić ćwiczenia na macie angażujące cały odcinek kręgosłupa (takie ćwiczenia możesz wykonywać w domu) minimum 2 – 3 razy w tygodniu. Regularne ćwiczenia fizyczne ustabilizują Twój kręgosłup na tyle, że mięśnie będą rozciągnięte, rozbudowane a podczas i po wykonywaniu fizycznych czynności ból nie będzie Ci towarzyszył. Mięśnie wzdłuż kręgosłupa tworzą „rynnę”, w której schowany jest kręgosłup, wówczas kręgi są chronione i nie ulegają przesuwaniu na skutek gwałtownych i nienaturalnych ruchów. Im mięśnie przy kręgosłupie są bardziej wyczuwalne, tym bardziej są wyćwiczone, u osób które nie ćwiczą mięśni wzdłuż kręgosłupa niemalże są niewyczuwalne.

PRZYCZYNY WYSTĘPOWANIA BÓLU PLECÓW

  • Zakwasy
  • Odwodnienie
  • Niedobór potasu
  • Odkładanie się kryształków soli wapnia, dna moczanowa
  • Przykurcz mięśnia (mięśni) spowodowany złą postawą, nadwyrężeniem, nadszarpnięciem
  • Stres (napięcie mięśniowe górnego odcinka)
  • Niedobór potasu
  • Mała aktywność fizyczna
  • Rwa kulszowa
  • Przesunięcie się kręgów
  • Spanie w nieprawidłowej pozycji lub na nieprawidłowym podłożu
  • Bóle miesiączkowe w odcinku krzyżowo-lędźwiowym

BÓLE PLECÓW PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

  • Zakwasy czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego, który może pojawić się nawet do 72 godzin po treningu. Zakwasy to mikrouszkodzenia mięśni, które nie zostały odpowiednio przygotowane na tak duży wysiłek fizyczny i rozciąganie. Ból powstały po treningu może towarzyszyć nawet przez 5- 7 dni, w tym okresie mięśnie regenerują się i wzmacniają. Aby uniknąć zakwasów należy wykonać rozgrzewkę przed treningiem (5 – 10 minut), rozgrzać mięśnie to właśnie podwyższona temperatura mięśnia powoduje, że stają się one bardziej elastyczne i odporne na urazy.
  • Odwodnienie. Nie rozpoczynaj dnia od wypijania kawy. Po nocy Twój organizm może być odwodniony objawem tego jest np. ból pleców zaraz po przebudzeniu, który zwykle rozchodzi się w ciągu dnia. Na skutek odwodnienia podczas snu organizm ściąga zapasy wody zlokalizowane w przestrzeniach międzykręgowych by chronić narządy wewnętrzne przed utratą wody. Dlatego po przebudzeniu powinieneś wypijać około 0,5 – 0,7 litra wody z dodatkiem cytryny lub cytryny i miodu lub soli morskiej lub himalajskiej. Wypijanie samej wody spowoduje, że organizm szybciej pozbędzie się płynu. Wysoce wskazane jest również wypijanie ziołowych herbat lub wody z dodatkiem soku – nigdy samej wody.
  • Niedobór potasu. Wzbogać dietę o pokarmy bogate w potas. Potas odpowiada za prawidłową gospodarkę wodną, kontroluje skurcze i pracę mięśni. Niedobór tego pierwiastka przyczynia się do występowania bólu pleców. Na jego niedobór narażone są osoby odwodnione, stosujące leki moczopędne, zmagające się rozwolnieniem, sportowcy, osoby nadużywające alkohol. Więcej o pokarmach bogatych w potas znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/potas-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/
  • Zanieczyszczone kości i stawy odkładaniem się kryształków soli wapnia. Jeśli Twoja dieta jest obfita w pokarmy pochodzenia zwierzęcego (mięso, nabiał , jaja, ryby) twoje stawy narażone są na odkładanie się kryształków soli wapnia. Dolegliwościom tym towarzyszą bóle kości i stawów, szczególnie po nocy, ból przeważnie maleje w ciągu dnia, gdy się „rozchodzi”. Objawem odkładania się kryształków soli wapnia jest nie tylko ból pleców ale także bóle nadgarstków, kolan, kostek, łokieć tenisisty, ostrogi i haluksy. Więcej o problemie z odkładaniem się soli wapnia znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/artretyzm-dna-moczanowa-przyczyny-zapobieganie-leczenie/
  • Brak aktywności fizycznej. Mała aktywność fizyczna lub jej brak jest przyczyną osłabienia mięśni kręgosłupa, co w konsekwencji prowadzi do nadmiernego obciążenia kręgów, dysków, które stają się niestabilne, co może prowadzić do deformacji, bóli zwyrodnieniowych.
  • Przykurcz mięśni. Dźwiganie z nieprawidłową postawą ciała lub pochylanie się nadmiernie obciąża kręgosłup, co objawia się bólem szczególnie w dolnym odcinku kręgosłupa, ból nasila się przy chodzeniu i zmianie pozycji ciała.
  • Zła postawa ciała. Dbaj o prawidłową postawę ciała. Staraj się w ciągu dnia chodzić z łopatkami ściągniętymi razem i z lekko wciągniętym brzuchem. Spięte mięśnie brzucha prostują postawę ciała.

  • Stres. Stres objawia się bólem zlokalizowanym w odcinku szyjnym kręgosłupa w okolicach karku, szyi i łopatek. Aby temu zapobiegać siadaj prawidłowo jeśli Twoja praca wymaga długiego siedzenia. Przesuń krzesło maksymalnie do biurka, ustaw monitor by patrzeć na niego na wprost lub lekko do góry, głowa pochylona w dół obciąża mięśnie szyi. Nogi powinny być spuszczone na podłogę na szerokość bioder. Oprzyj łokcie na biurku, pilnuj by barki były rozluźnione, nie spinaj mięśni szyi. Częstym błędem jest napinanie ich podczas siedzącej pracy, co powoduje bóle karku, bóle głowy i ogólne złe samopoczucie. W górnym odcinku kręgosłupa kumuluje się stres spowodowany zbytnim napinaniem mięśni w tym odcinku, osoby zestresowane, głównie te, spędzające czas przy komputerze cierpią na tę dolegliwość. Jeśli cierpisz na bóle w odcinku szyjnym korzystaj z masażu profesjonalnego np. 1 x w tygodniu lub poproś bliską osobę by każdego wieczora wymasowała Tobie bolące partie mięśni manualnie lub za pomocą bańki chińskiej.

Masaż bańką chińską jest na tyle korzystny, że nie wymaga dużego nakładu pracy, wystarczy 2-3 minuty i mięśnie stają się miękkie elastyczne wolne od napięcia. Swój zestaw do masażu bańkę – druga wielkość licząc od najmniejszej oraz oliwkę noszę zawsze przy sobie do pracy, w przypadku problemu z napięciem wykonuję sobie 2-3 minutowy masaż samodzielnie u ustronnym miejscu, często ból z napięcia mięśni promieniuje mi do potylicy na tyle dokuczliwie, że bez masażu nie byłabym w stanie doczekać końca pracy. Aby wykonać taki masaż samodzielnie należy posmarować mięśnie karku, szyi (mięsień czworoboczny), zassać delikatnie bańkę i wykonywać okrężne ruchy na bolących partiach mięśni. Efekt delikatnego przekrwienia się skóry będzie wskazywał na to, że zabieg można zakończyć – ulga jest natychmiastowa. Aby zapobiegać napięcia tych partii mięśni staraj się utrzymać prawidłową postawę podczas pracy przy komputerze nie spinając mięśni.

  • Ból mięśni wzdłuż łopatek. Ból mięśni wzdłuż łopatek może być przyczyną garbienia się podczas długiego siedzenia, ból może być zlokalizowany również po jednej stronie, co na co może mieć wpływ wyciąganie ręki za myszą do przodu podczas pracy przy komputerze, wówczas ciało pochyla się w kierunku myszki a długotrwałe takie siedzenie powoduje napięcie mięśni wzdłuż łopatki (mięsień podgrzebieniowy). Ból tego typu może nasilać się przy zmianie pozycji ciała, może również nasilać się podczas oddychania, głównie przy rozpięciu klatki piersiowej, przy pochylaniu się, może być odczuwany jako piekący, palący, często promieniuje również z przodu i może objawiać się kłuciem w klatce piersiowej. Taki ból wymaga rozmasowania, rozluźnienia mięśni w miejscu bólu. Można zrobić to w warunkach domowych potrzebujemy do tego pomocy drugiej osoby, mięśnie można rozluźnić stosując bańki gumowe do masażu. Aby wykonać taki masaż należy posmarować plecy oliwką, zassać delikatnie powietrze (podnosząc 2-3 palcami brzeg bańki) i masując bolące okolice okrężnymi ruchami omijając linię kręgosłupa. Zarumienienie się skóry, lekkie przekrwienie będzie oznaczało, że masaż jest wystarczający i należy go zakończyć. Przy okazji można wykonać masaż całych pleców, stosując większą bańkę na okolicę pleców i mniejszą na okolice karku, szyi (mięsień czworoboczny). Taki masaż można wykonywać codziennie, co drugi dzień lub jeśli występuje ból. Masaż manualny jak najbardziej jest wskazany i również przynosi ulgę, jednak wymaga większego nakładu pracy.

  • Bóle w okolicy lędźwiowej odcinka kręgosłupa. Objawem może być noszenie ciężkich przedmiotów, odnoszenie, schylanie się, zbyt długie stanie w jednym miejscu, zbyt długie chodzenie na wysokich obcasach.

JAK ZAPOBIEGAĆ BÓLOM KRĘGOSŁUPA W ODCINKU LĘDŹWIOWYM

  • Nie schylaj się podczas wykonywania różnych czynności. Podczas pochylania tułowia Twój kręgosłup może odczuwać obciążenie nawet 300 kg. Podczas wykonywania czynności takich, jak np. przebieranie pościeli usiądź na skraju łóżka nie pochylaj się, jeśli zakładasz prześcieradło klęknij na łóżko zamiast się nad nim pochylać. Nie kąp dziecka schylając się nad wanną, uklęknij przed nią, jeśli musisz się pochylić ugnij koniecznie nogi w kolanach, stopy skieruj lekko na zewnątrz, wówczas ciężar ciała ulega rozłożeniu na nogi. Jeśli pochylasz się nad umywalką również rób to w ugiętych nogach w kolanach, kierując lekko stopy na zewnątrz. To właśnie pochylanie się w wielu czynnościach, powoduje bóle w odcinku lędźwiowym. Ból wówczas jest dokuczliwy podczas chodzenia, obracania się podczas snu, często podczas samego leżenia i siedzenia, jest jednym z bardziej dokuczliwych bóli występujących w odcinku kręgosłupa. Aby rozluźnić mięśnie w odcinku lędźwiowym ulgę przynoszą ćwiczenia rozluźniające tę partię ciała np. stanie w rozkroku trzymając ręce na biodrach  kręcenie biodrami w kółko w prawo, następnie w lewo, biodra można również wypychać na boki. Dobrym ćwiczeniem rozciągającym spięte mięśnie lędźwiowe jest stanie na szerokość bioder i przechylanie się ciała maksymalnie do jednego boku a następnie do drugiego (tak zwane tik -taki ciałem) dłonie należy trzymać wzdłuż ciała, podczas przechylania się ciała w jedną, następnie drugą stronę (jakby w dłoni ciążył ciężar, który ciągnie ciało w dół chcąc dotknąć podłogi). Można też wykonać ten sam ruch ciała przy czym przeciwległą rękę skierować ponad głowę i kierując ją w przechylaną się stronę w kierunku dołowi. Można wykonywać także kołyskę ciała, leżąc płasko na podłodze, przyciągając kolana do klatki piersiowej, następnie przyciągając tylko jedną nogę prostując jednocześnie maksymalnie drugą nogę i na zmianę. Ulgę przynosi również siadanie po obu stronach piet. Należy usiąść na pięty, następnie unieść pośladki i posadzić pupę po prawej stronie pięt, odczekać chwilkę, podnieść pupę i przenieść ciężar ciała i usiąść po lewej stronie piet. Ulgę podczas bólu w odcinku lędźwiowym przynosi również leżenie z podłożonym zwiniętym ręcznikiem pod odcinek lędźwiowy, wówczas mięśnie ulegają rozluźnieniu.
  • Rwa kulszowa. Do bólu w odcinku lędźwiowym zalicza się również taką dolegliwość jak rwa kulszowa, wówczas ból promieniuje od okolicy lędźwiowej kręgosłupa, w okolice nerwu kulszowego (w okolicy pośladka) i może promieniować do całej nogi. Aby temu zapobiegać ważne jest aby nie spać na boku, spanie na boku przyczynia się między innymi do problemów z rwą kulszową (dotyczy zawsze nogi przeciwnej do tej, na której śpimy) wówczas, nogi są złożone w nienaturalny sposób tzn. nie są rozstawione na szerokość bioder tylko złożone w literę V, podczas snu na boku dochodzi do przykurczu mięśnia w okolicy nerwu goleniowo-kulszowego, wówczas ból promieniuje do części lędźwiowej kręgosłupa, pośladka oraz do nogi. Jako, że rwa kulszowa dotyczy nerwu kulszowego pozytywny wpływ na poprawę stanu zdrowia ma suplementacja witaminy B12 w postaci metylokobalaminy więcej o witaminie B12 znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/witamina-b12-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/  Należy również wykonywać ćwiczenia z leżeniem na boku z odwodzeniem nóg. Ćwiczenia wykonujemy zawsze na obie nogi, nigdy na jedną.
  • Przesunięcie się kręgów – może być przyczyną bólu kręgosłupa, wówczas ból objawia się uciskiem, może promieniować np. do pośladka lub całej kończyny. W takim przypadku powinniśmy się niezwłocznie zgłosić się do specjalisty, fizjoterapeuty, który jest jednocześnie kręgarzem. Źle umiejscowiony krąg, jest następstwem później powstałych zwyrodnień, przesunięte kręgi promieniują na narządy wewnętrzne prowadząc do ich dysfunkcji, mogą być przyczyną powstania wady postawy. Fizjoterapeuta nie tylko nastawi prawidłowo kręgi ale pokaże jak wykonywać bezpieczne ćwiczenia wzmacniające i rozluźniające mięśnie kręgosłupa, wzmocnione mięśnie kręgosłupa będą bardziej stabilne, co będzie zapobiegało dalszym ich przesunięciom.
  • Spanie w nieprawidłowej pozycji lub na nieprawidłowym podłożu. Złe spanie może być przyczyną bóli pleców. Źle dobrany materac, zbyt twardy lub zbyt miękki może mieć wpływ na nasze plecy. Warto pomyśleć o dobrym materacu, dopasowanym do naszej wagi ciała, inny będzie dobry dla osób o większej masie, a inny dla osób o mniejszej masie ciała. Na sen poświęcamy 1/3 naszego życia dlatego bardzo ważne jest zadbanie o odpowiednie podłoże do spania. Nieodpowiedni materac może przyczynić się do problemów związanych z bólem kręgosłupa a także z bezsennością. Jeśli cierpisz na bóle pleców naucz się spać na wznak, jest to jedna z najlepszych pozycji do spania. Nie powinno się spać na brzuchu ponieważ wówczas uciskamy całym swym ciałem narządy wewnętrzne i bardzo cierpi na tym nasze serce. Spanie na boku jest przyczyną wielu dolegliwości, może przyczynić się do powstania odstających łopatek, podczas snu na boku uciskamy także rękę, na której śpimy co prowadzi do braku przepływu limfy (osoby śpiące na boku często skarżą się na bóle rąk, obwiniając za to problemy z reumatyzmem, często wystarczy zmienić pozycje spania a ból przestanie nam dokuczać). Spanie na boku przyczynia się między innymi do problemów z rwą kulszową (dotyczy zawsze nogi przeciwnej do tej na której śpimy) podczas snu na boku, nogi są złożone w nienaturalny sposób tzn. nie są rozstawione na szerokość bioder tylko złożone w literę V, podczas snu na boku dochodzi do przykurczu mięśnia w okolicy nerwu goleniowo-kulszowego, wówczas ból promieniuje do nogi. Dolegliwość rwy kulszowej dotyka często kobiety w ciąży, gdyż nie mają większych możliwości wyboru sposobów spania. Jeśli musisz spać na boku podkładaj między nogi poduszkę tak, by nogi były rozstawione na szerokość bioder.
  • Podnoszenie w pozycji wyprostowanych pleców. Najczęściej do urazów kręgosłupa dochodzi podczas nieprawidłowego podnoszenia ciężarów z podłogi, gdzie na skutek osłabionych mięśni kręgosłupa przesunięciu ulegają kręgi. Dlatego każdy ciężar nawet ten mały należy podnosić z wyprostowanym kręgosłupem, ze wciągniętymi mięśniami brzucha (wówczas odcinek kręgosłupa zostaje ustabilizowany i wzmocniony mięśniami), następnie należy przykucnąć i podnieść bez schylania tułowia ciężar. Podczas takiego podnoszenia cały ciężar zostaje przeniesiony na nogi, co pozwala chronić kręgosłup przed urazami.
  • Masaż bańką chińską odcinka lędźwiowego kręgosłupa przynosi zadawalającą ulgę, masaż taki możesz wykonywać nawet codziennie jeśli zmagasz się z bólem. Jednak pamiętaj, że dopóki nie wyeliminujesz złych nawyków i nie wdrożysz ćwiczeń fizycznych na tę partie kręgosłupa ból będzie powracał.
  • Bóle miesiączkowe w odcinku krzyżowo-lędźwiowym. Bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym przed i w trakcie miesiączki u kobiet to typowy objaw należący do dolegliwości związanym z menstruacją, ból ten związany jest ze skurczem i bólem podbrzusza, miednicy, który promieniuje do części lędźwiowo-krzyżowej kręgosłupa.

JAK ZAPOBIEGAĆ BÓLOM MIESIĄCZKOWYM 

Stosuj dietę łatwostrawną przed pojawieniem się miesiączki, unikaj potraw smażonych, ciężkich, tłustych w tym także czekolady mlecznej, która jest produkowana na bazie tłuszczu. Apetyt na łakocie czekoladowe związany jest ze zwiększonym zapotrzebowaniem na magnez, zamień czekoladę mleczną na gorzką, możesz też przyjmować suplement magnezu, a gdy Twój organizm nie będzie miał jego niedoborów, wówczas nie będziesz miała wilczego apetytu na produkty czekoladowe. Jako, że ból miesiączkowy związany jest z obciążoną wątrobą aby odciążyć ją, na około tygodnia przed planowana miesiączką korzyści przynosi picie naparu z ostropestu lub przyjmowanie preparatu go zawierającego (Sylimarol). Pozytywny wpływ na pracę wątroby ma również przyjmowanie witaminy C. Zmiana diety poprzez unikanie przejadania się wyeliminuje bóle miesiączkowe w okolicach podbrzusza, które promieniują do odcinka lędźwiowo-krzyżowego.

NIE BAGATELIZUJ BÓLU PLECÓW

Bólu pleców nie należy bagatelizować, jeśli masaże, wizyta u fizjoterapeuty i ćwiczenia nie wpłyną na poprawę stanu zdrowia należy zwrócić się do lekarza. Zwłaszcza niebezpieczny jest ból pleców zlokalizowany w dolnym odcinku lędźwiowym. Bóle w dolnym odcinku kręgosłupa mogą być powodem poważnych chorób np. nowotworów narządów rodnych, narządów wewnętrznych często również białaczki. Jednak nie panikuj na zapas, jeśli będziesz regularnie wykonywać morfologie z oznaczeniem OB i CRP, prawidłowy obraz z morfologii krwi oraz OB i CRP nie powinny świadczyć o toczącym się stanie zapalnym w organizmie czy chorobie nowotworowej. Udaj się do lekarza jeśli tylko masz wątpliwości. Profilaktycznie raz w roku wykonuj USG jamy brzusznej, wówczas będziesz uspokojony, że z Twoim zdrowiem jest wszystko w porządku.

Źródło: www.m.wformie24.pl, www.medinet.pl, www.portal.abczdrowie.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »