BÓB WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE DLACZEGO WARTO GO JEŚĆ

Sezon na bób właśnie się rozpoczął, jest pyszny, pożywny i warto korzystać z jego dobrodziejstwa. Co ciekawe bób uwielbiają nawet dzieci ale aby go pokochały muszą go spróbować. Bób zawiera wiele cennych mikroskładników, słynie głównie z tego, że zawiera dużo kwasu foliowego, a ten nie tylko jest potrzebny kobietom w ciąży ale każdemu z nas dla zachowania zdrowego mózgu do późnej starości. Bób należy do roślin z grupy strączkowych, swą sławę zawdzięcza dużej zawartości białka roślinnego (dzięki czemu może konkurować z mięsem). Bób podobnie jak inne rośliny strączkowe to bogate źródło witamin przede wszystkim z grupy B i minerałów. Bogactwo minerałów nadaje bobowi miano silnie zasadowego pokarmu przez co spożywanie go zapobiega nadkwasocie, zgadze i cofaniu się treści żołądka. Ten świeży będziemy mogli spożywać w okresie od lipca do sierpnia.

BOGATE ŹRÓDŁO WITAMIN I MINERAŁÓW

  • Witaminy A
  • Witamin z grupy B (B1, B2, B3,B5, B6, B9 – kwasu foliowego
  • Witaminy C
  • Cynku
  • Wapnia
  • Żelaza
  • Magnezu
  • Potasu
  • Fosforu
  • Sodu

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE BOBU

  • Bób działa korzystnie dla osób z problemami sercowo-naczyniowymi, dzięki cennym składników odżywczym.
  • Podobnie jak inne warzywa strączkowe jest bogatym źródłem witamin z grupy B, dzięki czemu wpływa korzystnie na wchłanianie żelaza z diety.
  • Jest bogatym źródłem kwasu foliowego, co ma szczególne znaczenie dla kobiet w okresie ciąży oraz starających się o potomstwo.
  • Pomaga w kontrolowaniu wagi, dzięki dużej zawartości błonnika (5,8 g / 100 g produktu) oraz białka, zaś dieta białkowo-błonnikowa daje lepsze rezultaty w odchudzaniu się niż niskotłuszczowa dieta.
  • Bób w dużej mierze jest bogaty w błonnik rozpuszczalny, który przyczynia się do uregulowania poziomu cukru we krwi oraz obniżenia poziomu złego cholesterolu (LDL) ponieważ wiąże kwasy tłuszczowe w jelicie grubym.
  • Warzywo to ma w sobie wysokie stężenie aminokwasu – lewodopy – odpowiadającego za zwiększoną syntezę hormonu wzrostu oraz podnoszącego poziom testosteronu
  • Zawarty w bobie błonnik pomaga chronić błonę śluzową jelita grubego przed toksycznymi substancjami.

PRZECIWWSKAZANIA W JEDZENIU BOBU

  • Osoby chorujące na dnę moczanową nie powinny spożywać bobu, ze względu na występowanie w nim puryn, osoby mające tendencje do tworzenia się kamieni w nerkach oraz z problemami ze strony przewodu pokarmowego .
  • Cukrzycy oraz kobiety z cukrzycową ciążą, ze względu na wysoki poziom glikemiczny (80).
  • Fawizm, czyli choroba o podłożu genetycznym u chorego po spożyciu bobu mogą wystąpić bóle brzucha, nudności oraz objawy żółtaczki.

WŁAŚCIWOŚCI ODŻYWCZE BOBU W 100 g PRODUKTU

  • Wartość energetyczna 77 kcal
  • Węglowodany 14 g / 100 g produktu
  • Sacharoza 0,9 g / 100 g produktu
  • Błonnik pokarmowy 5,8 g / 100 g produktu
  • Białko 7,1 g / 100 g produktu
  • Tłuszcze 0,4 g / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,08 g / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,18 g / 100 g produktu
  • Sód 7 mg / 100 g produktu
  • Potas 261 mg / 100 g produktu
  • Wapń 60 mg / 100 g produktu
  • Fosfor 57 mg / 100 g produktu
  • Magnez 24 mg / 100 g produktu
  • Żelazo 1,9 mg / 100 g produktu
  • Witamina A 28 uq / 100 g produktu
  • Beta karoten 170 uq / 100 g produktu
  • Witamina D 0,00 uq / 100 g produktu
  • Witamina E 0,46 mg / 100 g produktu
  • Witamina B1 (tiamina) 0,09 mg / 100 g produktu
  • Witamina B2 (ryboflawina) 0,06 mg / 100 g produktu
  • Witamina B3 (niacyna) 3,20 mg / 100 g produktu
  • Witamina C 32 mg / 100 g produktu

JAK GO PRZYGOTOWAĆ

Najlepiej smakuje ugotowany we wrzątku z lekko osoloną wodą. Wystarczy wrzucić go na wrzątek i gotować od czasu zagotowania przez około 7 minut. By sprawdzić odpowiednią miękkość wyjmij na próbę jedno nasiono i sprawdź czy jest odpowiednie miękkie, czas gotowania może być różny dla młodego, świeżego bobu oraz dla takiego, który już troszkę poleżał na sklepowej półce. Zjadamy go bez skórki (przyciśnięty palcami łatwo odchodzi od skórki), młody bób można zjadać ze skórką jest miękka i niemalże niewyczuwalna.

Smacznego !

Źródło wartości odżywczych pozyskane z : „Wartości odżywcze wybranych produktów spożywczych i typowych potraw” Hanna Kunachowicz, Irena Nadolna, Krystyna Iwanow, Beata Przygoda

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »