BEZSENNOŚĆ PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

Bezsenność dotyka zarówno osoby młode, w średnim wieku jak i osoby starsze. Objawia się nie tylko problemem z zaśnięciem ale również złym wysypianiem  na skutek częstego wybudzania się podczas snu. Poniżej przedstawię wszystkie możliwe przyczyny bezsenności i złego wysypiania się oraz naturalne sposoby wpływające na poprawę jakości snu.

Jako dwudziestoparolatka cierpiałam na bezsenność przez wiele lat. Jako osoba młoda rozpoczynająca życie we dwoje bez żadnych stresów i problemów a mimo to nie mogłam spać. Szukałam przyczyny przez wiele lat. Moja bezsenność objawiała się wybudzaniem się w środku nocy, lękiem, wydawało mi się, że ktoś chodzi o domu lub, że stoi obok mojego łóżka, ta sytuacja powodowała u mnie stres, przyspieszoną akcje serca i problem z ponownym zaśnięciem. Rano wstawałam do pracy zmęczona jak po ciężkiej fizycznej pracy a cały dzień dopiero był przede mną. W ciągu dnia nie byłam senna, nie odsypiałam ale objawiało się to u mnie zupełnym brakiem energii, radości z życia i ogólnym złym samopoczuciem pomimo dobrego stanu zdrowia. Szukałam przyczyn próbując wszystkich metod naturalnych (nigdy nie sięgając po tabletki na sen bo  nie tędy droga). Jak wiadomo nic nie dzieje się bez przyczyny a znalazła się ona w złym usytuowaniu miejsca do spania. Analizując krok po kroku zasady feng shui, które były wielokrotnie przełamane w mojej sypialni i zastosowanie ich spowodowało, że od pierwszego dnia kładąc się wieczorem wstaję rano nieświadoma ani jednego przebudzenia (i tak do dnia dzisiejszego). Wstaję wyspana pomimo, że na sen poświęcam celowo bardzo mało czasu (około 4-5 godzin na dobę) część przeznaczonego czasu na sen poświęcam na swoją pasję pisząc bloga i tylko dobra jakość ciągłego snu pozwala mi na dobre funkcjonowanie. Gdyby jakieś czynnik miał wpływ na mój zły sen, nie byłabym w stanie tak długo funkcjonować.

Zanim zaczniesz sięgać po jakiekolwiek wspomagacze i medykamenty przeanalizuj skrupulatnie swoje miejsce do spania oraz inne czynniki, które mogą mieć wpływ na problemy ze snem.

BEZSENNOŚĆ CHARAKTERYZUJE SIĘ

  • Problem z zasypianiem
  • Przebudzaniem się podczas snu
  • Snem przerywanym

PRZYCZYNY BEZSENNOŚCI

  • Stres. Pod wpływem silnego stresu dochodzi do niedoborów witamin z grupy B oraz magnezu.
  • Nadmierny wysiłek fizyczny. Najczęściej na bezsenność cierpią sportowcy uprawiający intensywny wysiłek fizyczny. Zmęczenie fizyczne generalnie ułatwia zasypianie natomiast jeśli wysiłek był zbyt intensywny prowadzi do problemów z zaśnięciem. Pod wpływem wysiłku fizycznego dochodzi do utraty witamin rozpuszczalnych w wodzie (B,C) i cennych minerałów głównie magnezu i potasu, mięśnie są spięte nie potrafią się rozluźnić a niedobory witamin z grupy B dodatkowo przyczyniają się do problemów z zaśnięciem.
  • Niedobór magnezu. Magnez wraz z potasem jest niezbędny do rozluźnienia mięśni, ich niedobór powoduje skurcze mięśni oraz ich bolesność.

  • Nadmiar cukru w diecie przyczynia się do niedoboru witaminy B3.
  • Niedobór witaminy B3. Witamina B3 (niacyna) bierze udział w przemianie metabolicznej w jelitach przy udziale trybtofanu  na serotoninę. Spadek witaminy B3 w organizmie objawia się przewlekłym stresem, spadkiem nastroju, lękiem, stanami depresyjnymi i bezsennością. Serotonina relaksuje i usypia. Organizm ma zdolność wytwarzania jej w jelitach pod warunkiem, że jest zachowana odpowiednia równowaga jelitowa. Niedobór witaminy B3 dotyczy osób spożywających duże ilości cukru, kawy, czarnej herbatę, alkoholu,  stosujące leki nasenne, leki antykoncepcyjne oraz nadużywające antybiotyki. Aby poprawić przyswajalność niacyny organizm potrzebuje witaminy C, B1,B2,B6 i chromu (zaleca się suplementowanie wszystkich trzech witamin z  grupy B gdyż niedobór jednej pociąga za sobą niedobór pozostałych). Produkty bogate w witaminę B3 to chude mięso, tuńczyk, makrela, jaja, wątroba, mąka razowa, drożdże, groch, fasola, pokrzywa, mięta, koper.
  • Niedobór witaminy B6. Witamina B6 w jelitach bierze udział w przemianie metabolicznej trybtofanu na melatoninę. Produkty bogate w witaminę B6 to ryby, rośliny strączkowe i zarodki pszenne. Produkty bogate w trybtofan to pestki dyni, nasiona słonecznika, sezamu, orzechy nerkowca, orzechy brazylijskie, ryż brązowy, kiełki pszenicy, parmezan, ser szwajcarski, cheddar, jaja, awokado, drób, drożdże piwowarskie. Aby poprawić przyswajalność witaminy B6 organizm potrzebuje witaminy C, B1,B2,B3 i chromu (zaleca się suplementowanie wszystkich trzech witamin z  grupy B gdyż niedobór jednej pociąga za sobą niedobór pozostałych).
  • Niedobór serotoniny na skutek niedoboru witaminy B6. Serotonina nazywana inaczej jest hormonem szczęścia jest neuroprzekaźnikiem w ośrodkowym układzie nerwowym. Produkty bogate w serotoninę to banany i pokrzywa.
  • Niedobór melatoniny na skutek niedoboru witaminy B6. Melatonina nazywana jest hormonem snu jej niedobór skutkuje bezsennością, prawidłowe jej wydzielanie odpowiada za rytm dobowy (czuwanie i sen). Eksponowanie ciała na działanie światła podczas snu zmniejsza wydzielanie melatoniny co skutkuje problemem z zaśnięciem. Jeśli przebudzisz się w nocy nie zapalaj światła, nie zasypiaj też przy włączonym odbiorniku TV lub włączonym świetle.

  • Kofeina to nie tylko kawa i napoje typu cola (znajduje się w herbacie białej, zielonej, czarnej kryje się od nazwą teina, w herbacie mate pod nazwą mateina, w herbacie guarana pod nazwą guaranina. W herbatach najmniej kofeiny zawierają te długo parzone kofeina znajduje się także w czekoladzie i kakao). Kofeina działa pobudzająco na mózg i układ nerwowy powodując nadpobudliwość i nerwowość, przyspiesza akcje serca, wypłukuje z organizmu magnez, potas oraz witaminy z grupy B.

  • Czekolada, kakao zawiera kofeinę i teobrominę podobnie jak kofeina silnie uzależnia, działa pobudzająco na układ nerwowy, wypłukuje magnez, potas, witaminy z grupy B.
  • Nikotyna.

  • Niedobór NNKT Omega 3,6,9. Dieta uboga w dobre tłuszcze przyczynia się do problemu z bezsennością.
  • Źle usytuowane miejsce do spania (brak zachowanych zasad feng-shui)
  • Urządzenia elektryczne znajdujące się w miejscu spania nawet te wyłączone.

JAK ZAPOBIEGAĆ BEZSENNOŚCI

  • Stwórz odpowiednie miejsce do spania. Upewnij się, że Twoja sypialnia jest zgodna z zasadami feng-shui, nieprawidłowe jej urządzenie ma wpływ na zahamowanie prawidłowego przepływu energii. Więcej na temat sypialni według feng-shui znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/?p=1284
  • Usuń z miejsca do spania lub zakryj urządzenia elektryczne (takie jak: TV, komputer, laptop, wieża stereo, telefon) urządzenia te nawet wyłączone wpływają niekorzystnie na zdrowie ponieważ emitują smog elektromagnetyczny, który przyczynia się do zachorowań na depresje, uczucia podenerwowania, napadów złości, agresji. W szczególności to dotyka osoby, które w ciąg dnia spędzają dużo czasu korzystając z tych urządzeń np. spędzają 8 godzin podczas pracy przy komputerze lub rozmawiają dużo przez telefon.
  • Przewietrz dokładnie miejsce spania przed położeniem się spać.
  • Staraj się nie jeść po 18 ciężkostrawnych posiłków (smażonych, tłustych, nabiału, cukru, słodyczy, mięsa, wędlin), posiłki te długo się trawią zalegają w żołądku. Podczas, gdy śpisz Twój organizm nie trawi pokarmów, Twój żołądek odpoczywa a ciężkostrawne produkty zalegają. Powoduje to dyskomfort i podczas snu możesz wybudzić się z bólem żołądka. Dlatego zjadaj wieczorami owoce, warzywa lub wypijaj koktajle (bez dodatku mleka, kefiru czy jogurtu rozrzedzaj je wodą jeśli tego wymagają).

  • Po godzinie 18 pij napary z ziół. Wiele osób robi podstawowy błąd wypijając do kolacji czarną herbatę, która zawiera teinę a ta z kolei ma właściwości pobudzające organizm identycznie jak kofeina. Wybieraj np. napar z rumianku (rumianek ma właściwości uspokajające), mięty pieprzowej (mięta pieprzowa ma działanie rozkurczowe, zmniejsza napięcie mięśni gładkich poprawi trawienie zadba o uczucie lekkiego brzucha), melisy (melisa działa uspokajająco i korzystne na dobry sen), napar z lipy (ma działanie uspokajające, ułatwia zasypianie, zalecana jest szczególnie w stanach silnego napięcia nerwowego i nadpobudliwości), napar z chmielu (ma działanie uspokajające i ułatwiające zasypianie).

  • Uzupełnij NNKT kwasy tłuszczowe omega 3,6,9 są niezbędne do wytwarzania w mózgu związków umożliwiających dobry sen.

  • Zastosuj aromaterapię w kominku lub w kąpieli w wannie z dodatkiem olejków : lawendowego, jałowcowego, olejku majerankowego, z mięty pieprzowej, goździkowego, eukaliptusowego, geraniowego, pomarańczowego, tymiankowego. Więcej jak korzystać z aromaterapii znajdziesz na stronie: http://blessyou.pl/?p=421
  • Uzupełnij magnez np. w kąpieli stosując sól ESOM. Możesz łączyć kąpiel magnezową z olejkami eterycznymi.
  • Uzupełnij witaminy z grupy B. Wszystkie witaminy z grupy B są niezbędne do ukojenia układu nerwowego i do prawidłowego funkcjonowania organizmu, niezbędne jest ich codziennie dostarczanie, gdyż organizm ich nie magazynuje, witaminy z grupy B zostają wytrącane pod wpływem stresu, wysiłku fizycznego, po spożyciu alkoholu oraz podczas upału wraz z potem. Głównie niedobór witaminy B1,B2,B3 i B6 przyczyniają się do bezsenności a niedobór jednej pociąga za sobą niedobory kolejnych. Rozpocznij suplementacje solidnego kompleksu witaminowego np. Puritan`s Pride, Vitamins Because w dawce 50 mg/ dobę profilaktycznie, natomiast jeśli żyjesz w stresie lub uprawiasz intensywne wysiłki fizyczne w dawce 100 mg/dobę.
  • Kozłek lekarki w postaci kropli walerianowych (dostępne w aptece) mają działanie uspokajające i wyciszające organizm, co ma zastosowanie przy problemach z bezsennością. Stosuj je do inhalacji. Przed położeniem się spać odkręć buteleczkę z kroplami i wykonaj 10-15 głębokich wdechów nosem a następnie wydechów ustami. Ilość wdechów jest indywidualna jeśli zakręci Ci się w głowie np. po 10 wdechu to oznacza, że jest to dawka wystarczająca.

AROMATERAPIA W WALCE Z BEZSENNOŚCIĄ

OLEJEK Z MIĘTY PIEPRZOWEJ

mint-1769560_1920

Olejek z mięty pieprzowej może być stosowany doustnie lub na ciało działa rozkurczowo, sprawdza się przy bólu głowy, ma działanie relaksujące, uspokajające. Świetnie sprawdza się w saunie, orzeźwia, może być stosowany w kąpieli lub w kominku do aromaterapii. Cena około 13 zł.

OLEJEK ROZMARYNOWY

hub-1249729_1920

Olejek rozmarynowy stosowany jest też do masażu obolałych mięśni po treningu, może być stosowany bezpośrednio na ciało. Zwalcza stres i depresję, zmniejsza stany napięcia nerwowego, działa uspokajająco, wpływa korzystnie na poprawę samopoczucia. Może być również stosowany w kąpieli lub w kominku do aromaterapii. Cena około 11 zł.

OLEJEK GOŹDZIKOWY

cloves-1070167_1920

Olejek goździkowy można stosować w kąpieli w wannie lub w kominku do aromaterapii z dodatkiem innych olejków zapachowych oraz z oliwą z oliwek lub oliwką, Ułatwia zasypianie, koi stres, lęk pomocny jest w leczeniu depresji. Cena około 13 zł.

OLEJEK CYNAMONOWY Z KORY

cinnamon-92594_1280_thumb_2x

Olejek cynamonowy z kory pochodzi z cynamonowca cejlońskiego posiada niskie stężenie kumaryn co wykazuje zdrowsze właściwości. Stosowany w kominku do aromaterapii nadaje piękny zapach w całym domu, wyzwala działanie endorfin „hormonów szczęścia” jest naturalnym afrodyzjakiem, działa pozytywnie na pamięć i koncentrację. Cena około 33 zł.

OLEJEK LAWENDOWY

lavender-1507499_1920

Olejek lawendowy jest jednym z najbardziej cenionych olejków eterycznych , najbardziej delikatnym i może być stosowany bezpośrednio na skórę (nawet u osób wrażliwych i u dzieci). Poprawia sen można skropić nim poduszkę, rozłożoną w okolicach poduszki chusteczkę lub dodać do kąpieli czy kominka do aromaterapii. Olejek lawendowy łagodzi ból głowy można posmarować nią skronie, dodany do kąpieli wycisza i uspokaja. Cena około 12 zł.

OLEJEK Z PŁATKÓW RÓŻ

rose-petals-1155147_1920

Olejek z płatków róż to jeden z najdroższych olejków eterycznych (2 gramy olejku kosztuje około 177 zł), ma piękny różany zapach może być stosowany zewnętrznie i wewnętrznie. Działa przeciwbólowo, wzmacnia naczynia krwionośne, łagodzi bóle migrenowe, dodaje energii życiowej, łagodzi stres, odpręża, działają jak afrodyzjak.

OLEJEK EUKALIPTUSOWY

eucalyptus-1362328_1920

Olejek eukaliptusowy ma odświeżający zapach może być, stosowany w kąpieli lub w kominku do aromaterapii poprawia samopoczucie przy zmęczeniu fizycznym i umysłowym. Cena około 10 zł.

OLEJEK GERANIOWY

To olejek o ziołowo-kwiatowym zapachu, działa pozytywnie na zmiany nastroju i dobrze sprawdza się przy łagodzeniu stanów depresyjnych, lęków i napięcia. Cena około 25 zł

OLEJEK POMARAŃCZOWY

orange-428070_1920

Otrzymywany jest ze skórek pomarańczy ma przyjemny zapach świeżej pomarańczy. Ma właściwości uspokajające dlatego sprawdza się jako środek antydepresyjny, dodatkowo działa jako afrodyzjak. Cena około 5 zł.

OLEJEK JAŁOWCOWY

juniper-512877_1280

Olejek jałowcowy stosowany jest przy łagodzeniu zmęczenia umysłowego i bezsenności. Może być stosowany w kąpieli lub w kominku do aromaterapii. Cena około 36 zł.

OLEJEK TYMIANKOWY

thyme-1235573_1280

Olejek tymiankowy stosowany w kąpieli lub w kominku pomaga w bezsenności, łagodzi stany depresyjne, działa jako afrodyzjak kosztuje około 25 zł.

Możesz stworzyć swoją aromaterapię w domu komponując swoje ulubione zapachy, dostosowując je właściwością do nastroju, stanu zdrowia czy samopoczucia. Stosuje je się w kominku do aromaterapii około 10 kropli , w kąpieli 15 kropel (komponując swoją mieszankę nie przekraczaj ilości dodawanych kropel (15 = suma użytych wszystkich olejków wraz z odrobiną oliwy z oliwek lub innego oleju ewentualnie łyżką miodu, miód działa wzmacniająco dodatkowo ma właściwości przeciwzapalne). Przy stosowaniu na skórę zachowaj ostrożność przed pierwszą aplikacją (stosuj je rozcieńczone z innymi olejami, oliwą z oliwek lub kremem).

BÓL GŁOWY, WYCISZENIE

  • Kominek
  • Olejek lawendowy 3 krople
  • Olejek geraniowy  2 krople
  • Olejek z mięty pieprzowej 2 krople
  • Olejek goździkowy z pąków 2 krople
  • Olejek eukaliptusowy 1 kropla

STRES, PRZEMĘCZENIE UMYSŁOWE

  • Kominek
  • Olejek lawendowy 4 krople
  • olejek pomarańczowy 3 krople
  • olejek geraniowy 2 krople
  • olejek rozmarynowy 1 kropla

BEZSENNOŚĆ

  • Kominek
  • Olejek lawendowy 5 kropel
  • Olejek jałowcowy 3 krople
  • Olejek pomarańczowy 1 kropla
  • Olejek tymiankowy 1 kropla

USPOKAJAJĄCY

  • Kominek
  • Olejek geraniowy 4 krople
  • Olejek lawendowy 3 krople
  • Olejek jałowcowy 2 krople
  • Olejek tymiankowy 1 kropla

WYCISZENIE, ROZLUŹNIENIE

  • Kominek
  • Olejek lawendowy 5 kropli
  • Olejek rozmarynowy 2 krople
  • Olejek geraniowy 2 krople
  • Olejek pomarańczowy 1 kropla

STRES, STANY ZAŁAMANIA, DEPRESJA

  • Kominek
  • Olejek pomarańczowy 4 krople
  • Olejek rozmarynowy 2 krople
  • Olejek z mięty pieprzowej 2 krople
  • Olejek sosnowy 1 kropla
  • Olejek tymiankowy 1 kropla

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »