KamienieNaturalne olejki zapachowe eteryczne Ancient Wisdom

BETA KAROTEN WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Beta-karoten, czyli prowitamina A, to związek, który kojarzy nam się z opalaniem i ciemniejszą karnacją lub też z marchewkami, gdyż tam jest go najwięcej. Ma on także wiele innych właściwości m.in. zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność, a także wspomaga leczenie trądziku. Co ciekawe, zbyt duże dawki prowitaminy A mogą prowadzić do żółtaczki marchwiowej, która jest nieszkodliwa. 

CZYM JEST BETA KAROTEN

Beta-karoten jest to związek należący do grupy karotenoidów, który spełnia bardzo ważną funkcję w organizmie – jest bowiem prowitaminą witaminy A, czyli substancją, z której organizm człowieka, przy pomocy enzymów wątrobowych i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne do wchłaniania beta-karotenu, wytwarza witaminę A. Naturalnie występuje on w komórkach roślin, nadając im żółtą lub pomarańczową barwę. Chroni je również przed foto-uszkodzeniami. Dostarczany wraz z pożywieniem karoten jest przekształcany w jelicie cienkim do retinalu, a ten z kolei jest redukowany do retinolu, który jest magazynowany głównie w wątrobie.

DZIAŁANIE I WŁAŚCIWOŚCI

  • przeciwnowotworowe – beta-karoten jest przeciwutleniaczem, co oznacza, że hamuje szkodliwe procesy oksydacyjne, a co za tym idzie – może zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych. Dowiedziono, że spożycie karotenoidów może obniżyć występowanie takich nowotworów, jak: rak jamy ustnej, krtani, przełyku i pęcherza moczowego
  • wspomaga opalanie – część beta karotenu jest magazynowana w skórze, dzięki czemu można dłużej cieszyć się muśniętą słońcem skórą po opalaniu. Ponadto związek ten jest dodatkowym “filtrem przeciwsłonecznym”, gdyż zmniejsza wrażliwość na promieniowanie UV, a tym samym ryzyko poparzenia skóry. Poza tym prowitamina A chroni przed powstawaniem plam i przebarwień skóry, będących często skutkiem opalania. Zaleca się picie świeżo wyciśniętego soku marchwiowego 2-3 razy w tygodniu, co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem kąpieli słonczych
  • zapobiega chorobom serca – beta-karoten obniża poziom złego cholesterolu. Tym samym zapobiega odkładaniu się złogów cholesterolowych w ścianach tętnic, a co za tym idzie – zapobiega miażdżycy, a dalej chorobom serca, takim jak zawał czy udar mózgu
  • wspomaga funkcjonowanie wzroku – prowitamina A zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, szczególnie o zmierzchu. Ponadto beta-karoten zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, która jest główną przyczyną utraty wzroku w starszym wieku. Udowodniono również, że może ona hamować rozwój zespołu suchego oka oraz zapobiegać uszkodzeniu soczewki i powstaniu zaćmy
  • pozytywny wpływ na skórę – beta-karoten ma właściwości odmładzające, gdyż pobudza produkcję włókien kolagenowych, których ubytek powoduje powstawanie zmarszczek. Ponadto odbudowuje też te zniszczone włókna. Chroni przed przedwczesnym starzeniem się skóry spowodowanym negatywnym wpływem promieniowania słonecznego. Beta-karoten wspomaga także pielęgnację cery trądzikowej, gdyż normalizuje pracę gruczołów łojowych, a co za tym idzie – zmniejsza ryzyko pojawienia się wyprysków.

Inne właściwości:

  • wpływa na prawidłowe funkcjonowanie systemu immu­nologicznego
  • warunkuje prawidłowe rogowacenie nabłonków
  • chroni wyściółkę dróg odde­chowych i przewodu pokarmowego przed infekcjami
  • zapobiega rozedmie płuc i bronchitowi

GDZIE WYSTĘPUJE BETA KAROTEN MG/100 G PRODUKTU

  • marchew 9938 mg/ 100g
  • morele suszone 7842 mg/ 100g
  • jarmuż 5350 mg/ 100g
  • pietruszka liście 4510 mg/ 100g
  • szpinak 4243 mg/ 100g
  • boćwina 4020 mg/100g
  • szczaw 3848 mg/ 100g
  • szczypiorek 3840 mg/100g
  • szczypiorek 3400 mg/ 100g
  • dynia 2974 mg/ 100g
  • morele 1523 mg/ 100g
  • sałata 1153 mg/ 100g
  • melon 1110 mg/100g
  • wątroba wołowa 950 mg/ 100g
  • brokuły 920 mg/ 100g
  • brzoskwinia 595 mg/100g
  • masło 380 mg/ 100g
  • śliwki 295 mg/100g
  • arbuz 230 mg/ 100g
  • ser gouda 207 mg/ 100g
  • pomarańcz 114 mg/ 100g
  • orzechy włoskie 48 mg/100g

CENNE UWAGI

  • należy uważać z ilością spożywanego beta-karotenu. Przy długotrwałym zażywaniu zwiększonych dawek skóra może lekko zżółknąć tzw. karotenodermia lub żółtaczka marchwiowa nieszkodliwa. Jest to proces odwracalny,w tym przypadku należy odstawić preparaty zwierające prowitaminę A
  • beta-karoten jest prekursorem witaminy A, której nadmiar w ciąży może się przyczynić do rozwoju wad płodu. Organizm przetwarza beta-karoten w witaminę A w takiej ilości, jakiej w danym momencie potrzebuje, nie prowadząc przy tym do jej groźnych nadmiarów. Dlatego przedawkowanie beta-karotenu nie prowadzi do przedawkowania witaminy A. Spożywanie w ciąży produktów bogatych w beta-karoten nie jest groźne dla rozwoju dziecka. Jest jak najbardziej wskazane, ponieważ w tym czasie zwiększa się zapotrzebowanie na ten składnik
  • istnieje paradoks pomiędzy beta karotenem a paleniem papierosów. Zamiast działać antyoksydacyjnie i zmniejszyć ryzyko rozwoju nowotworu płuc – zwiększa go. Efekt ten zauważalny jest przy zażywaniu prowitaminy A w postaci suplementu, a nie z dietą
  • przedawkowanie beta karotenu u dzieci, zdarza się gdy często piją soki marchwiowe. Ich rozwijająca się wątroba nie jest w stanie poradzić sobie z taką ilością barwnika i objawia się to pomarańczowym zabarwieniem skóry. Na szczęście wystarczy wyeliminować z diety na jakiś czas produkty z karotenem i wszystko wraca do normy
  • dzienne zapotrzebowanie na beta-karoten zostało wyznaczone na 6 mg

Źródło: wylecz.to ”beta karoten w tabletkach i naturalny – właściwości, działanie, efekty i skutki uboczne przedawkowania”, medonet.pl ”beta karoten – czym jest, występowanie”

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Translate »