BATATY ALTERNATYWA DLA ZIEMNIAKA, BOGATE ŹRÓDŁO WITAMIN I MIENRAŁÓW

Bataty to bulwy o innej nazwie wilec ziemniaczany pochodzą z Ameryki Południowej i Środkowej i są świetną alternatywą dla ziemniaków, są bogate w węglowodany o wolniejszym wchłanianiu dlatego posiadają niski indeks glikemiczny (50), spowalniają wchłanianie cukru w organizmie, regulują insulinooporność w związku z czym polecane są dla cukrzyków.

BATATY ŹRÓDŁEM CENNYCH SKŁADNIKÓW WITAMIN I MINERAŁÓW

  • Zawierają polifenole, które wykazują działanie antyoksydacyjne (wymiatają wolne rodniki).
  • Są bogatym źródłem witamin takich jak A, B1,B2, B6, Beta karoten, C, E, K i kwasu foliowego.
  • Zawierają NNKT niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (kwas linolowy i linolenowy)
  • Są bogate w minerały takie jak : wapń, magnez, potas, selen, jod, siarka, żelazo.
  • Zawierają niski indeks glikemiczny.

Bataty świetnie smakują pieczone lub grilowane w całości ze skórką dzięki czemu są bogate w żelazo, są świetnym zamiennikiem frytek, chipsów. Ze względu na swój słodki smak uwielbiają je dzieci, można z nich przyrządzać zupy, zapiekanki, lub dodawać je do sałatek.

PIECZONE ŁÓDKI Z BATATÓW

  • 6-8 batatów
  • Tymianek
  • Sól himalajska lub morska
  • Oliwa z pestek winogron (może być dowolna)
  • Majeranek

Bataty umyj, pokrój w łódki, włóż do misy, dodaj oliwę oraz przyprawy i wymieszaj. Wyłóż bataty na blaszkę w odstępach i piecz w temperaturze 200 stopni Celsjusza przez około 40 minut.

Można spożywać je same, z dipem lub jako dodatek do mięs.

PRZEPIS NA DIP CZOSNKOWY

  • 1 kubek dużego jogurtu greckiego
  • 1-2 ząbki czosnku
  • Sól
  • Pieprz
  • Koperek świeży lub suszony

Przełóż jogurt do miseczki dodaj przyprawy, wyciśnij czosnek przez praskę dodaj natkę pietruszki. Dip świetnie smakuje również jako dodatek do brokułów.

CHIPSY Z BATATÓW

Składniki

  • 2 bataty
  • Sól morska lub himalajska
  • Słodka papryka w proszku opcjonalnie ostra papryka
  • Olej rzepakowy lub inny

Umyte bataty pokrój w cienkie plastry o grubości około 2 milimetrów, przełóż do miski dodaj przyprawy, oliwę, dokładnie wymieszaj. Wyłóż na blaszkę w odstępach i piecz w temperaturze 150 stopni Celsjusza przez około 20-30 minut.

SAŁATKA Z GRILOWANYM BATATEM

Składniki

  • 1 batat
  • Oliwa
  • Sól, pieprz

Sałatka

  • Pomidor
  • Oliwa z oliwek
  • Oliwki czarne
  • Kolendra
  • Limonka
  • Sól, pieprz

Umyj, obierz batat i przekrój wzdłuż na grubość około 1 cm, wysmaruj oliwą dopraw solą, pieprzem piecz w piekarniku w temp. 200 stopni Celsjusza przez około 30-40 minut. Wyłóż serek ziarnisty oraz resztę składników wymieszanych z oliwą i przyprawami. Kompozycja sałaty może być dowolna.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »