BANANY WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Banan jest jednym z najstarszych owoców, gdyż pierwsze wzmianki o nim pojawiły się już w VI w.p.n.e. Owoce rosną na czymś co wygląda jak drzewo, jednak jest to przeogromna bylina, która wyrasta z bulwiastego kłącza o licznych korzeniach i w ciągu roku może osiągnąć wysokość nawet 10 metrów. Banany początkowo uprawiano w Malezji, skąd dotarły do Indii. Następnie przewędrowały przez Bliski Wschód i znalazły się w Afryce, gdzie są uprawiane do dzisiaj. Współcześnie banany rosną także w Azji i Australii. Banany są nie tylko wyjątkowo smaczne, ale także bogate w składniki odżywcze, dzięki czemu posiadają liczne właściwości lecznicze i zdrowotne. Istnieje ponad 300 gatunków bananów, jednak przemysłowo uprawia się ich niewiele ponad 20 gatunków.

BANANY SĄ BOGATE W CENNE WITAMINY I SKŁADNIKI MINERALNE

  • witamina C
  • kwas foliowy
  • niacyna
  • witamina A
  • potas
  • magnez
  • fosfor
  • wapń

BANANY SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • tryptofan – przetwarzany w organizmie na serotoninę, hormon szczęścia
  • pektyny – dobre na trawienie
  • lektyny – wiążą cukier, działają antynowotworowo

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE BANANÓW

  • obniżają ciśnienie krwi – wszystko dzięki wysokiej zawartości potasu w bananach, połączonej z niską zawartością sodu, ze względu na przeciwstawne działanie tych dwóch makroelementów, gdyż potas obniża ciśnienie krwi, a sód je podnosi, więc ich równowaga w organizmie jest ważna dla jego prawidłowego funkcjonowania. Przeprowadzono badania naukowe, które sugerują, że regularne spożywanie dwóch bananów dziennie jest w stanie obniżyć ciśnienie tętnicze krwi o 10%.

  • łagodzą bóle miesiączkowe -wszystko za sprawą magnezu, który działa rozkurczowo i rozluźniająco na mięśnie, co wpływa bezpośrednio na poziom bólu odczuwalnego podczas menstruacji. Wsparciem podczas okresu jest także witamina B6, która nie tylko łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego i zmniejsza nasilenie bólu podczas okresu, ale także pomaga w regulacji cyklu menstruacyjnego. Dodatkowo witamina B6 zwiększa wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego.
  • pomocne w chorobie wrzodowej – dzięki swej miękkiej i delikatnej strukturze nie drażnią one układu pokarmowego osób chorych na wrzody żołądka, dodatkowo banany mają zdolność neutralizowania kwasów żołądkowych przez co redukują ból – z tych powodów zaleca się ich spożywanie przez osoby będąca na diecie dla wrzodowców. Przeprowadzone w ostatnich latach badania naukowe sugerują, że banany stymulują rozrost komórek błony śluzowej żołądka i zwiększone wydzielanie śluzu, przeciwdziałając w ten sposób uszkodzeniu śluzówki i powstaniu w niej ubytków spowodowanych szkodliwym oddziaływaniem soków trawiennych.
  • mogą obniżyć poziom złego cholesterolu – a wszystko dzięki sporej zawartości pektyn. Indyjscy naukowcy odkryli, że włókna z niedojrzałych bananów plantan podawane szczurom jednocześnie z dużymi porcjami cholesterolu znakomicie przeciwdziałają spodziewanemu wzrostowi cholesterolu we krwi. Lecz włókna z dojrzałych bananów nie działają tak samo – u szczurów karmionych takimi owocami i cholesterolem odnotowano wysoki poziom szkodliwej frakcji cholesterolu LDL, zaś dodanie niedojrzałych bananów plantan do ich diety spowodowało spadek wysokiego poziomu cholesterolu LDL o 1/3. Ponadto wzrósł o około 30 proc. poziom korzystnego cholesterolu HDL.
  • działają przeciwnowotworowo – mogą one zmniejszyć ryzyko rozwoju nowotworu nerki. Badania na licznej grupie kobiet wykazały, że u pacjentek, które jadły banany cztery do sześciu razy w tygodniu, ryzyko wystąpienia nowotworu nerek zmniejszyło się prawie o połowę w stosunku do kobiet, które nie włączały bananów do swojej diety.
  • mogą chronić przed wirusem HIV – przekonują o tym naukowcy z University of Michigan Medical School na łamach „Journal of Biological Chemistry”. Wszystko dzięki BanLec, czyli rodzaju lektyny (białka roślinnego), która wiąże się z typowym dla wirusa białkiem gp120, blokując jego działanie, tym samym powstrzymując proces związany z zakażeniem wirusem HIV. Badacze sądzą, że związek ten jest skuteczny tak, jak leki stosowane w leczeniu zakażenia wirusem HIV: T-20 i maraviroc. Naukowcy przekonują, że BanLec może być składnikiem preparatów do stosowania miejscowego, np. żeli, których zadaniem jest ochrona przed wirusem HIV.
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia niektórych wad rozwojowych u płodu – obecny w bananach kwas foliowy konieczny jest do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego dorosłych i dzieci, a jego niedobór u kobiet w ciąży może prowadzić do powstania poważnych wad rozwojowych płodu. Wady te formują się we wczesnym etapie ciąży, dlatego ważne jest, aby suplementację kwasem foliowym rozpocząć już na kilka miesięcy przed spodziewaną ciążą i kontynuować jej w trakcie,a szczególnie w pierwszym trymestrze.

  • nawadniają organizm – choć trudno w to uwierzyć patrząc na budowę banana, ale woda w jego masie stanowi ponad 70%. Dlatego warto je spożywać, szczególnie w okresach wzrostu zapotrzebowania na wodę, jak upały lub zwiększony wysiłek fizyczny.
  • wzmacniają odporność – wyjątkową rolę w tej kwestii odgrywają witamina C i witamina E, gdyż czestniczą one między innymi w zwalczaniu nadmiaru osłabiających układ immunologiczny wolnych rodników. Mechanizmy obronne organizmu stymuluje również witamina B6, która bierze udział w produkcji przeciwciał i czerwonych krwinek.
  • łagodzą objawy biegunki oraz zgagi – ze względu na obecność pektyn i potasu w bananach, polecane są w leczeniu biegunki. Pektyny są znane ze swej zdolności żelowania, wiążą wodę i absorbują toksyny. Wpływa to na zagęszczenie treści pokarmowej i formowanie bardziej stałej konsystencji stolca oraz pomaga pozbyć się z organizmu niebezpiecznych związków. Obecność potasu ułatwia uzupełnienie braków tego elektrolitu powstałych w wyniku przedłużającej się biegunki. Banany pomagają także w naturalny sposób złagodzić objawy zgagi dzięki zdolności zobojętniania kwasów żołądkowych.

ZASTOSOWANIE

  • zapobiegają powstaniu zmarszczek – występujące w bananach witamina C, witamina A i witamina E to silne antyutleniacze chroniące skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników przyśpieszających jej starzenie. Dodatkowo witamina C oprócz pełnienia roli przeciwutleniacza, uczestniczy także w produkcji i regeneracji odpowiedzialnego za elastyczność skóry kolagenu. Wspomagając jego wytwarzanie, które wraz z wiekiem spada, witamina ta nie tylko przeciwdziała powstawaniu nowych zmarszczek, ale także spłyca drobne już istniejące.
  • na kurzajki oraz ukąszenia owadów – w wielu kulturach skórka banana stosowana jest przy leczeniu kurzajek i do łagodzenia ukąszeń komarów. Ugryzione miejsce pociera się umytą skórką banana, by zmniejszyć obrzęk, swędzenie i podrażnienie. Wszystko za sprawą enzymów zawartych w skórce, łagodzących stany zapalne.
  • na biegunkę u dzieci – przeprowadzono badania, w których udział wzięły udział 3 grupy dzieci. Pierwsza stosowała dietę z dodatkiem bananów, druga otrzymywała pektyny, natomiast trzecia – ryż bez dodatków. Okazało się, że dzieci, które spożywały banany, szybciej pozbyły się biegunki – 82 % dzieci wróciło do zdrowia w ciągu czterech dni.
  • na wybielanie zębów- należy pocierać zęby wewnętrzną warstwą skórki kilka razy w tygodniu. Wybielanie zębów skórką od banana jest bezpieczne dla zębów ze względu na to, że nie zawiera ona substancji chemicznych, które uszkadzają szkliwo.

  • na odbudowę flory jelitowej –  są naturalnym probiotykiem, gdyż pobudzają namnażanie dobroczynnych bakterii probiotycznych w jelitach, a ma to szczególne znaczenie w przypadku osób, które mają uszkodzoną np. na skutek antybiotykoterapii florę bakteryjną jelit. Jej odbudowa jest kluczowa dla prawidłowej pracy układu odpornościowego.
  • na brodawkę – umieszczamy skórkę na brodawce i zabezpieczamy ją bandażem. Zmieniamy skórkę często w ciągu kilku dni. Po upływie tygodnia brodawka powinna sama odpaść.
  • usuwanie drzazgi – jeżeli w skórę wbiła ci się drzazga z drewna, wykonaj taki sam zabieg jak w przypadku brodawki. Enzymy zawarte w skórce sprawią, że drzazga sama opuści naszą skórę.
  • na zniszczone włosy – umieść kawałki skórki z banana w pojemniku z szamponem lub odżywką i używaj ich do mycia i odżywiania włosów tak jak zawsze. Możesz również zmiksować banana w blenderze z odrobiną wody i używać papki jako maseczki na włosy przez 30 minut. Po upływie tego czasu maseczkę należy zmyć i umyć włosy tak jak zawsze.
  • pomocne przy trądziku – Nacieraj swoją twarz wewnętrzną częścią skórki każdego dnia, przed pójściem spać. Nie usuwaj z twarzy resztek miąższu, obmyj twarz rano.

CENNE UWAGI I CIEKAWOSTKI

  • Mówi się, że w końcówce banana znajdują się pasożyty (np. lamblie), jaja pająków, a nawet jad węża. Jak jednak przekonują specjaliści, czubki bananów nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia. O wiele większe prawdopodobieństwo zarażenia lambliami występuje przy jedzeniu nieumytych truskawek czy jagód. Cysty lamblii zawarte są w kale, więc zakazić można się poprzez brak odpowiedniej higieny.
  • Brązowe plamki czy czarne kropki na skórce banana nie są oznaką psucia się, lecz świadczą o tym, że owoc osiągnął swój pełny smak i powinien być jak najszybciej zjedzony.
  • Banany są polecane osobom rzucającym palenie, ponieważ pomagają w eliminowaniu skutków ubocznych po odstawieniu nikotyny.
  • Od momentu ścięcia do dnia sprzedaży banana nie może upłynąć więcej niż 24 dni, dlatego też przewozi się niedojrzałe owoce w chłodniach w temperaturze na poziomie 13,2°C. W razie jej przekroczenia owoce ulegają zepsuciu, a gdy jest ona niższa, barwa skórki bananowej staje się szarawa. Podróż morska trwa od 10 do 12 dni, a banany dojrzewają już na miejscu przeznaczenia.
  • W niektórych krajach z bananów powstaje wino i piwo.
  • Banany naturalnie są pokryte warstwą lateksu. Jest to żywica wytwarzana przez skórkę owocu. Po ich zebraniu, oddzielone mniejsze kiście moczy się w wodzie, by oczyścić je z warstwy lateksu, aby zapobiec przyśpieszeniu dojrzewania, który nie jest wskazany w trakcie transportu. Jeśli lateks nie zostanie zmyty, na skórce pojawią się ciemne plamy i rozpocznie się proces gnicia.
  • Do pieczenia, przyrządzania musów i potraw wymagających rozgniecenia bananów najlepiej jest wykorzystywać banany w pełni dojrzałe, z plamkami na skórce. Natomiast do gotowania najlepsze są owoce lekko niedojrzałe, ponieważ nie rozpadną się w czasie obróbki termicznej.

JAK PRZECHOWYWAĆ BANANY

Banany należy przechowywać w chłodnym i ciemnym pomieszczeniu, lecz nie w lodówce, ponieważ pod wpływem niskiej temperatury mogą stracić cenne składniki odżywcze. Nie powinno się też trzymać ich w ciepłych i nasłonecznionych miejscach, ponieważ przyspiesza to proces ich dojrzewania, przez co banany ciemnieją. Banany można trzymać wraz z innymi owocami, jednakże z dala od jabłek, ponieważ wtedy też mogą szybciej zacząć ciemnieć i dojrzewać. Ponadto banany można pokroić w plasterki i zamrozić lub ususzyć.

ODMIANY BANANÓW

  • czerwone (Red Dacca) – o różowo-mięsistym miąższu i o intensywnym smaku, są mniejsze i słodsze od zwykłego żółtego banana.
  • jabłkowe ( Manzano, Latundan ) – są małe, mają cienką skórkę i tylko od 8 do 10 centymetrów długości, są słodkie, a jednocześnie trochę kwaskowate, smakiem nieco przypominają jabłka.
  • mini (baby) – miniaturowe owoce w cienkiej skórce, osiągają połowę długości zwykłego banana, są dużo bardziej delikatne i podatne na uszkodzenia niż zwykłe banany i charakteryzują się bardziej słodkim smakiem.
  • skrobiowe – tzw. plantany, nawet w pełni dojrzałe zawierają bezsmakową skrobię. Banany te spożywa się po obróbce termicznej – gotowaniu czy też pieczeniu.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA BANANÓW W 100 g PRODUKTU

  • Wartość energetyczna 89 kcal/ 100 gram
  • białko 1,09 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,33 g/ 100 gram
  • węglowodany 22,84 g/ 100 gram
  • błonnik 2,6 g/ 100 gram
  • witamina C 8,7 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,031 mg / 100 gram
  • ryboflawina 0,073 mg/ 100 gram
  • Niacyna 0,665 mg / 100 gram
  • witamina B6 0,367 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 20 µg / 100 gram
  • witamina A 64 IU / 100 gram
  • witamina E 0,10 mg / 100 gram
  • witamina K 0,5 µg / 100 gram
  • wapń 5 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,26 mg / 100 gram
  • magnez 27 mg / 100 gram
  • fosfor 22 mg / 100 gram
  • potas 358 mg / 100 gram
  • sód 1 mg/ 100 gram
  • cynk 0,15 mg / 100 gram

Źródła: verdum.pl, odzywianie.info.pl, krokdozdrowia.com.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »