ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY AZS PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE JAK ZŁAGODZIĆ JEGO SKUTKI

Atopowe zapalenie skóry zwane inaczej egzemą to liszajowate swędzenie skóry o odczynie zapalnym. Podejrzewa się o jej powstawanie przyczyny genetyczne, choroby psychosomatyczne (emocje, stres) oraz alergie. Otrzymała miano choroby cywilizacyjnej. Pogorszenie zdrowia nasila się najczęściej w okresie jesieni, zimy i wiosny w okresie grzewczym. Narażone są głównie na tę chorobę dzieci i osoby starsze gdyż właśnie ich dieta jest daleka od diety śródziemnomorskiej. Zwykle w postępowaniu proponuje się leczenie objawowe takie jak leki przeciwhistaminowe hamujące świąd, często leki, maści sterydowe jednak jest to leczenie objawowe a nie przyczynowe.

PRZYCZYNY POWSTAWANIA ATOPOWEGO ZAPALENIE SKÓRY AZS

  • Nieprawidłowa dieta uboga w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT. Omega 3,6,9. Omega 3 w jego skład wchodzą kwas alfa- linolenowy zawiera go olej lniany, rzepakowy lub sojowy, EPA i DHA zawarte są w rybach, owocach morza, algach. Omega 6 to kwas linolenowy zawarty w oleju z pestek winogron, oleju słonecznikowym, oleju krokoszowym. Omega 9 to kwas oleinowy wytwarzany przez organizm ale w bardzo małych ilościach. Kwasy Omega 3,6,9 to niezbędne kwasy tłuszczowe dla naszego organizmu ich niedobór w diecie odpowiedzialny jest za zachorowania na atopowe zapalenie skóry AZS, łuszczycę. To z powodu jego niedoboru cierpisz na suchą, spierzchniętą, spękaną skórę zimą. To właśnie kwasy Omega 3,6,9 zapewniają naszej skórze ochronną warstwę lipidową skóry, która chroni naskórek przed szkodliwym działaniem środowiska i czynnikami atmosferycznymi, odbudowuje uszkodzony naskórek, chroni przed oparzeniami słonecznymi. Nawilża naszą skórę od środka poprawiając jej elastyczność co skutkuje ochroną przed rozstępami w okresie narażenia na przyrost wagi np. w okresie ciąży.
  • Niedobór cynku w organizmie objawia się między innymi łuszczycą skóry, problemem z gojeniem się ran. Odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie wzmacnia odporność jest przeciwgrzybiczy, przeciwbakteryjny, przeciwzapalny i przeciwwirusowy, przyspiesza gojenie się ran i jest niezbędny do prawidłowego utrzymania poziomu witaminy A w organizmie przez co łagodzi podrażnienia skóry.
  • Niedobór witaminy A. Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych, chroni je przed uszkodzeniem, wpływa na prawidłową wilgotność w błonach śluzowych. Występuje jako witamina A (pochodzenia zwierzęcego (tłuszcze pochodzenia zwierzęcego masła i margaryny), beta karoten (prowitamina A) pochodzenia roślinnego (owoce, warzywa o barwie żółtej i pomarańczowej). Retinol powstaje w wątrobie z beta karotenu (prowitaminy A) źródło retinolu (tran, żółtka jaj, marchew, owoce cytrusowe).
  • Niedobór witaminy E, która ma właściwości ochronne dla warstwy lipidowej skóry. Źródło witaminy E (oleje, margaryny, orzechy laskowe, pestki dyni, nasiona słonecznika, migdały).
  • Niedobór witamin z grupy B:  B1, B5, B6, B7, B10. Niedobory witamin z grupy B głównie dotykają osoby żyjące w stresie, uprawiające sport, spożywające alkohol gdyż zwiększa się wtedy dwukrotnie na nie zapotrzebowanie. Wegetarianie oraz weganie również cierpią na niedobory witamin z grupy B ponieważ głównym ich źródłem są pokarmy pochodzenia zwierzęcego.

ZAPOBIEGANIE, JAK ZŁAGODZIĆ SKUTKI AZS

Celem poprawienia zdrowia niezbędne jest jak najszybsze rozpoczęcie nawilżania skóry od środka (nie chodzi tu tylko o uzupełnienie wody). Rozpocznij suplementacje:

  • Kwasami Omega 3,6,9
  • Witaminy A oraz Beta Karotenu do czasu poprawy stanu zdrowia, następnie wzbogać dietę o produkty zawierające witaminę A oraz Beta Karoten. Witamina A odpowiedzialna jest za utrzymanie cynku w organizmie. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tkanki nabłonkowej skóry, chroni komórki skóry przed uszkodzeniem. Jej niedobór powoduje suchość skóry głównie łokci i kolan, zespół suchego oka (brak łez), pogorszenie widzenia. Jest odpowiedzialna za prawidłowe utrzymanie stanu skóry, włosów i paznokci, działa wygładzająco i regenerująco na skórę. Mamy trzy źródła witaminy A. Witamina A- pochodzi z tłuszczy, Beta Karoten (prowitamina A pochodzenia roślinnego) Retinol – jest wytwarzany w wątrobie. Produkty bogate w witaminę A (owoce, warzywa o barwie pomarańczowej, żółtej i czerwonej, tran rybi, szpinak, ziemniaki słodkie, szpinak, pestki dyni, jarmuż). Pij soki marchwiowe, pomarańczowe. (Uwaga kobiety w ciąży dzienne zapotrzebowanie na witaminę A to 800 uq (dokładnie tyle znajduje się w kompleksach witaminowych przeznaczonych dla kobiet w ciąży i nie zaleca się jej przekraczania, dlatego prowitamina A  przekształcona w Beta karoten pochodzenia roślinnego jest bezpieczna w postaci owoców, warzyw i soków natomiast mówi się o nie spożywaniu witaminy A w większych dawkach w postaci wątróbki, podrobów właśnie w okresie ciąży).

  • Cynk. Uzupełnij jego niedobory poprzez suplementacje, następnie spożywaj regularnie w postaci pestek dyni (1 zamknięta garść dziennie najlepiej podprażone na suchej patelni, możesz też dodawać je do koktajli zmiksować wraz z owocami). Utrzymuje prawidłowy poziom witaminy A  w organizmie. Niedobór cynku odbija piętno na naszej skórze powodując suchość, łuszczycę, trądzik, pękanie skóry, działa przeciwzapalnie i przyspiesza gojenie się ran. Na jego niedobór cierpią wegetarianie i weganie, osoby odchudzające się oraz spożywające alkohol. Na niedobry cynku cierpią osoby spożywające dietę bogatą w cukry, gdzie jego zapasy zostają zużywane do produkcji insuliny co w konsekwencji prowadzi do problemów z suchą, spękaną skórą głównie dłoni, które są narażone na czynniki zewnętrzne. Niedobór dotyczy również osób spożywających nieodfiltrowaną wodę z kranu w której skład wchodzą metale ciężkie takie jak kadm ołów, rtęć. Im więcej metali ciężkich w diecie tym większe zapotrzebowanie na cynk.
  • Pij wodę odfiltrowaną węglem aktywnym wolną od metali ciężkich. Zapobiegniesz uwalnianiu się cynk z organizmu.
  • Przyjmuj witaminę  B1, która przyspiesza gojenie się ran.
  • Przyjmuj witaminę B5 (kwas pantotenowy). Bierze udział w regeneracji komórek skóry i błon śluzowych, jej niedobór objawia się pękaniem skóry w okolicach ust, oczu, i płatków uszu.
  • Przyjmuj witaminę B6 jej niedobór doprowadza do stanów zapalnych skóry i błon śluzowych np. w okolicach jamy ustnej.
  • Przyjmuj witaminę B7 (biotyna zwana czasem witaminą H) jest niezbędna dla naszej skóry, leczy trądzik, wypryski procesy zapalne skóry i egzemy (atopowe zapalenie skóry AZS).
  • Przyjmuj witaminę B10 chroni komórki skóry przed uszkodzeniem, zapewnia jej zdrowy wygląd i chroni przed szkodliwym działaniem promieni UV.

  • Stosuj kąpiele w oliwie z oliwek (2 łyżki lub więcej na wannę wody, zanurz ciało na minimum 15-20 minut). Kąpiele stosuj do czasu ustania objawów chorobowych tak często jak tylko wystąpi potrzeba, pozwolą złagodzić stany zapalne a organizm przez skórę wchłonie oliwę.
  • Uzupełnij witaminę E jako suplement diety oraz równocześnie przyjmuj oliwę z oliwek 1 łyżkę codziennie, która jest jej źródłem, sama w sobie nie smakuje ale możesz ją dodać do talerza z zupą nie jest wtedy wyczuwalna, witamina E utrzymuje prawidłowy poziom witaminy A. Witamina E w organizmie, wchodzi w warstwę naskórka oraz w struktury błon komórkowych chroni warstwę lipidową skóry, zapobiega wysuszaniu skóry oraz powstawaniu stanów zapalnych, uczestniczy w produkcji kolagenu nawilża, wygładza skórę nadaje jej elastyczności.
  • Stany zaognione możesz spróbować wygoić smarując wysuszone złuszczone partie ciała oliwą z oliwek lub oliwką na bazie oleju migdałowego, lub też samego oleju migdałowego z dodatkiem kilku kropel maksymalnie 1 małej łyżeczki octu jabłkowego (najlepszy jest ten własnego wyrobu). Pozwoli usunąć łuszczącą się skórę i przyspieszy jej odnowę a także zagasi zaognione stany. Spróbuj najpierw na małej partii ciała czy ten sposób radzenia sobie problemami skórnymi będzie Tobie odpowiadał.
  • Unikaj cukrów do czasu poprawy stanu zdrowia. Im więcej cukru w diecie tym większe zapotrzebowanie na cynk, nie możesz pozwolić sobie teraz na jego niedobory.
  • Unikaj ciężkiego wysiłku fizycznego będzie pogłębiał niedobory witamin z grupy B, co spowoduje zaostrzenie się objawów.
  • Unikaj alkoholu wypłukuje witaminy z grupy B

 

  • Przyjmuj witaminę C w dawkach podzielonych 3- 4 x 500 mg z bioflawonoidów (cytrusów) aby utrzymać jej stały poziom w ciągu dnia. Działa przeciwzapalnie przyspiesza golenie się ran, poprawia warstwę lipidową skóry. Niedobór witaminy C objawia się pękaniem naczyń krwionośnych (skóra naczynkowa), pogorszeniem procesów gojenia, wrażliwymi dziąsłami (krwawienie dziąseł). Witamina C jest silnym antyoksydantem, stymuluje odnowę kolagenu co ma związek z odnową skóry, działa przeciwzmarszczkowo, redukuje przebarwienia, poprawia koloryt skóry, odmładza.

Jeśli chodzi o suplementacje witamin z grupy B nie ma sensu suplementacja wybranych kilku witamin z grupy B dlatego, że witaminy z grupy B są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, stres zwiększa dwukrotne jej zapotrzebowanie. Narażeni na niedobory są wegetarianie, weganie i osoby aktywne fizycznie. Zacznij stosować dobrej jakości  B kompleks, w którego skład wchodzą w/w z grupy B (np. B kompleks Puritan`s Pride B-100 cena około 80 zł/100 szt, Vitamins Because B-100 cena około 100 zł/200 szt).

Jeśli choroba AZS dotyczy dzieci więcej na ten temat znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/atopowe-zapalenie-skory-azs-u-niemowlat-i-dzieci-przyczyny-zapobieganie-leczenie/

AZS – jest mi szczególnie bliskie, doświadczyłam tej choroby osobiście jako dwudziestoparolatka, nieprawidłowa dieta uboga w dobre tłuszcze i olej rybi -niemalże nie było ich w mojej diecie wcale. Doskonale rozumiem jak nieprzyjemne objawy tej chorobie towarzyszą, suchość i pieczenie skóry, która szczególnie nasila się zimą w ogrzewanych pomieszczeniach spędzała mi sen z powiek, żadne z zalecanych mazideł stosowanych zewnętrznie nie pomogły mi. Największy ból i pieczenie nasilały się w okolicach pleców, łydek i dłoni, przeszkadzało mi ubranie a nawet mycie się, szczególnie tych partii ciała. Wracałam z pracy jak oparzona wprost do wanny wypełnionej wodą z dodatkiem oliwy z oliwek i miodu by zanurzyć się w niej po szyję, po wyjściu i delikatnym osuszeniu mogłam dopiero w miarę normalnie funkcjonować. To był ból nie do opisania, który utkwił w mojej pamięci do dzisiejszego dnia do tego stopnia, gdy doznam poparzenia pokrzywą dostaję ataku paniki, bo ból ten przypomina mi drogę przez mękę. Swoją drogę do zdrowia rozpoczęłam przypadkiem stosując płukanie ust olejem, który to zabieg poprawił mój stan skóry, następnie kąpiele w oliwie z dodatkiem miodu, dieta bogata w dobre tłuszcze i cynk spowodowały, że mój stan zdrowia uległ znacznej poprawie. Nieprawidłowa dieta odbiła piętno nie tylko na problemach skórnych ale także na nietolerancji pokarmowej wielu produktów. Dieta uboga w ryby i owoce morza, których po prostu nie jadłam wcale oraz unikanie słońca i ochrona przed nim filtrami z wysokim faktorem spowodowały niedobory jodu i witaminy D, co przyczyniło się do niedoczynności tarczycy. Przez kolejne 10 lat zdobywałam wiedzę w dziedzinie zdrowego odżywiania i swojego powrotu do zdrowia. Na zmianę diety nigdy nie jest za późno, warto poprawić jakość życia na każdym jego etapie.

Good luck!

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »