ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY A NIEDOBÓR MIKROSKŁADNIKÓW ODŻYWCZYCH

Atopowe zapalenie skóry inaczej nazywane egzemą to powierzchniowy i przewlekły stan zapalny skóry, któremu towarzyszy świąd, swędzenie, zaczerwienienie często zaognienie. Osoby dotknięte problemami z atopią skóry mają potrzebę drapania zmian skórnych, co powoduje zaostrzenie stanu chorobowego i zwiększa ryzyko wystąpienia zakażenia. Atopowe zapalenie skóry dotyka osoby w każdym wieku począwszy od niemowlęcia aż po osoby starsze. Główną przyczyną zachorowania na atopowe zapalenie skóry jest niedobór niezbędnych kwasów tłuszczowych w diecie.

WSZYSTKIEMU WINNE NIEDOBORY MIKROSKŁADNIKÓW

  • Niedobór kwasów omega 3 (EPA, DHA)
  • Niedobór kwasów omega 6 (GLA)

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe jak sama nazwa wskazuje są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu w tym skóry, nie są syntezowane przez organizm dlatego muszą być dostarczane z pożywieniem.

CO TO SĄ KWASY OMEGA 3

Omega 3 (EPA, DHA) – to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które dzielą się na (EPA – kwas eikozapentaenowy) i (DHA – kwas dokozaheksaenowy). Kwasy omega 3 przede wszystkim znajdują się w tłuszczu ryb morskich, sporo jest go w owocach morza i algach morskich. Kwasy EPA i DHA są pochodnymi wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA), kwasu alfa-linolenowego (ALA). W badaniach naukowych potwierdzono, że EPA i DHA wykazują silne działanie przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe, przeciwzakrzepowe, obniżające poziom triglicerydów we krwi. Olej rybi ma wysoki potencjał leczniczy oraz ochronny w wielu stanach zapalnych oraz w chorobach degeneracyjnych. Niedobór kwasów omega 3 między innymi przyczynia się do takich objawów jak: zwiększona tendencja do atopii, suchość skóry egzema, reakcje zapalne, zwiększona podatność na infekcje.

CO TO SĄ KWASY OMEGA 6

Omega 6 (GLA) – kwas gamma-linolenowy) to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które występują w nasionach niektórych roślin oleistych (olej z wiesiołka, ogórecznika, olej z nasion czarnej porzeczki). GLA w organizmie zostaje przekształcony w szereg przeciwzapalnych prostaglandyn (cynk, witamina B6, magnez, witamina C). Objawem niedoboru GLA między innymi jest atopowe zapalenie skóry, suchość i łuszczenie się skóry, utrudnione gojenie się ran, zapalenie żołądka, reumatyzm, alergie, anemia. Na niedobór GLA narażone są głównie osoby spożywające alkohol, palące papierosy, osoby starsze, nadużywające spożywanie tłuszczy trans i utwardzonych.

NIEZBĘDNE SKŁADNIKI ODŻYWCZE W WALCE Z ATOPOWYM ZAPALENIEM SKÓRY

      • Cynk
      • Selen
      • Witamin A wraz z beta karotenem, witaminą C, D, E
      • Wapń

Kwasy omega 3 i 6, selen, cynk i witamina E wykazują działanie przeciwzapalne w związku z czym powinny załagodzić objawy zapalne towarzyszące egzemie takie, jak świąd skóry, zaczerwienienie i łuszczenie.

Niedobór cynku w organizmie objawia się między innymi łuszczeniem się skóry, problemem z gojeniem się ran. Cynk odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie, wzmacnia odporność jest przeciwgrzybiczy, przeciwbakteryjny, przeciwzapalny i przeciwwirusowy, przyspiesza gojenie się ran i jest niezbędny do prawidłowego utrzymania poziomu witaminy A w organizmie przez co łagodzi podrażnienia skóry.

Niedobór witaminy A. Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych, chroni je przed uszkodzeniem i wpływa na prawidłową wilgotność w błonach śluzowych. Występuje jako witamina A (pochodzenia zwierzęcego (tłuszcze pochodzenia zwierzęcego masła i margaryny), beta karotenu (prowitamina A) pochodzenia roślinnego (owoce, warzywa o barwie żółtej i pomarańczowej) i retinol, jako retinal powstaje w wątrobie z beta karotenu (prowitaminy A) źródło retinolu (tran, żółtka jaj, marchew, owoce cytrusowe). Witamina A odpowiedzialna jest za utrzymanie prawidłowego poziomu cynku w organizmie, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tkanki nabłonkowej skóry, chroni komórki skóry przed uszkodzeniem. Jej niedobór powoduje suchość skóry głównie łokci i kolan, zespół suchego oka (brak łez), pogorszenie widzenia, wpływa za utrzymanie stanu skóry, włosów i paznokci, działa wygładzająco i regenerująco na skórę. Produkty bogate w witaminę A (owoce, warzywa o barwie pomarańczowej, żółtej i czerwonej, tran rybi, szpinak, ziemniaki słodkie, szpinak, pestki dyni, jarmuż). Pij soki marchwiowe, pomarańczowe. (Uwaga! kobiety w ciąży dzienne zapotrzebowanie na witaminę A to 800 uq (dokładnie tyle znajduje się w kompleksach witaminowych przeznaczonych dla kobiet w ciąży i nie zaleca się jej przekraczania, dlatego prowitamina A  przekształcona w Beta karoten pochodzenia roślinnego jest bezpieczna w postaci owoców, warzyw i soków natomiast mówi się o nie spożywaniu witaminy A w większych dawkach w postaci wątróbki, podrobów, suplementów właśnie w okresie ciąży).

Niedobór witaminy E, która ma właściwości ochronne dla warstwy lipidowej skóry. Źródło witaminy E (oleje, margaryny, orzechy laskowe, pestki dyni, nasiona słonecznika, migdały), witamina E utrzymuje prawidłowy poziom witaminy A. Witamina E w organizmie, wchodzi w warstwę naskórka oraz w struktury błon komórkowych chroni warstwę lipidową skóry, zapobiega wysuszaniu skóry oraz powstawaniu stanów zapalnych, uczestniczy w produkcji kolagenu nawilża, wygładza skórę nadaje jej elastyczności. Stosowana zarówno doustnie jak i zewnętrznie zapobiega uszkodzeniom indukowanym promieniowaniem UV (stosowana na skórę bezpośrednio lub z dodatkiem kremu czy oliwki na 24 h przed ekspozycja na słońce zapewnia ochronę przed uszkodzeniem promieniowaniem UV). Uwaga! suplementacja witaminy E nie może być łączona z witaminą K2, przyjmujemy albo jedną albo drugą ponieważ obie w połączeniu skutkują zmniejszoną krzepliwością krwi, co może wpłynąć na występowanie tendencji do krwawień np. krwotoków z nosa lub słabszej krzepliwości krwi po urazach czy badaniu krwi.

Wapń zapobiega reakcjom alergicznym poprzez zmniejszenie przepuszczalności błon komórkowych, dlatego podczas wstrząsu anafilaktycznego, reakcji alergicznych, pokrzywki natychmiastowe uzupełnienie tego pierwiastka przyczynia się do cofnięcia się reakcji alergicznej. Ponadto jest niezbędny do wchłaniania witaminy A, D, cynku i kwasów tłuszczowych.

Witamina C działa przeciwzapalnie, jej niedobór upośledza gojenie się ran, poprawia warstwę lipidową skóry. Niedobór witaminy C objawia się np. pękaniem naczyń krwionośnych (skóra naczynkowa), pogorszeniem procesów gojenia, wrażliwymi dziąsłami (krwawienie dziąseł). Witamina C jest silnym antyoksydantem, stymuluje odnowę kolagenu co ma związek z odnową skóry, działa przeciwzmarszczkowo, redukuje przebarwienia, poprawia koloryt skóry i odmładza.

Selen ma silne działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, na jego niedobór szczególnie narażone są osoby z atopowym zapaleniem skóry, którego niskie stężenie w organizmie skutkuje między innymi rumieniem, alergią, stanami zapalnymi. podatnością na infekcje.

Beta karoten – aktywuje witaminę A.

ZALECANE MIKROSKŁADNIKI W ATOPOWYM ZAPALENIU SKÓRY

  • Selen 70 – 300 uq / dobę (10 uq na 1 kg masy ciała)
  • Witamina D 500 – 2000 IU / dobę (dawki odpowiednia dostosowana do wagi ciała to 1000 IU na 10 kg masy ciała)
  • Kwas gamma-linolenowy (GLA) 150 – 1500 mg / dobę (45 mg / kg masy ciała)
  • Cynk 15 – 45 mg / dobę
  • Witamina C 1000 – 5000 / dobę
  • Beta karoten 15 – 60 mg / dobę
  • Kwasy tłuszczowe omega 3 (EPA, DHA) 1,5 – 6 g / dobę – korzystnie wpływa również smarowanie zewnętrznie z oliwką lub kremem
  • Witamina A 5000 – 25000 IU / dobę (za wyjątkiem kobiet w ciąży, nie powinno się przekraczać dawki ustalonej w kompleksie witaminowym przeznaczonym dla kobiet w ciąży). Pozytywny wpływ na skórę ma również smarowanie zaognionych miejsc witaminą A samą lub z dodatkiem kremu czy oliwki.
  • Witamina E w postaci tokoferolu 200 – 800 IU / dobę. Na szybkie gojenie ran wpływa również smarowanie atopowych miejsc bezpośrednio witamina E lub z dodatkiem kremu lub oliwki.
  • Wapń 600 – 1200 mg / dobę

Źródło: „Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »